Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Denna avdelning är för frågor & diskussioner kring spårplaner, ramverk, rälsläggning m.m.
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

Lite gjort under helgen 8-)

3D miljön är bedrövlig då husen inte kommer med...


3d_1.jpg
3d_2.jpg
niva_1x.jpg

Börja också rita en anknytande bibana H0e och får se vart den tar vägen..

niva_3x.jpg
niva_2x.jpg
synligtx.jpg


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018 V21.1

Inlägg av jonas_sth »

Ja vad kan man inte göra under lockdown period som denna... 8-)

Har nu fått till den slutliga touch av banan med hjälp av AnyRail och även beställt spår material mm :tummeupp:
Vindsbana-NOFO-335x150.jpg

Även tagit mig tiden och byggt upp grunden även i Traincontroller som säkerligen behöver en del fix senare.
traincontroller.jpg

Heljans svenska vändskiva skall bli modifierad både styrbart digitalt och klara hantera 3R...
vandskiva_lokstall.jpg


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
UAF6Y
Inlägg: 595
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av UAF6Y »

Fungerar Traincontroller med CS3 nu?


Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

Ja det fungerar utmärkt...


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

VÄXLAR [Ongoing!]

Jag föredrar att köra med K-rälsen på det synliga områden men jag är inte så förtjust i utseendet av Märklins motorfästen..

Det var tag sedan jag handskades med just dessa slanka växlar och då hade det rörliga växelkryss som var rätt trilskande konstruktion. Dessa är nu ersatt med fast kryss men man kan notera att det är en vidareutveckling på gamla växel konstruktionen :tummeupp:

När jag studera nya växeln så kunde man se att tillverkningen fuskar med att bocka anslutningsstiften så man blir tvungen att lirka för att få ihop anslutningsspåren :roll:
växel_stift.jpg
Nu när Märklin gör det enkelt för sig och tar fram ett nytt kryss så borde man väl ändå ha fixat så att höjden blev jämsmed anslutningsspåren :tummened:
Så här i efterhand tycks detta fel va på samtliga högerstyrda växlar... :shock:
växel_kryss.jpg
Min enkla lösning blir att lyfta försiktigt och klämma in dubbelvikt pappersbit som kapas och målas in med rostfärgen sedan.
växel_kryss_åtgärd.jpg
Drivningen vill jag ha på undersidan men Märklins lösning är ingen vidare och motorerna måste man ändå löda förbi brytarkontakterna liksom C-växel motorer.

Så här tänker jag en egen servo lösning för att få en långsam effektfull rörelse på växlarna.
växel_drivning.jpg
För att få snyggare utseende så har jag skurit bort plasten mellan slippersen för standardmotor fästet. Man ser fortfarande nedre plåten men den hamnar sedan under ballasten...
växel_slipers.jpg
Jag valde en gång att köra med Uhlenbrock 67800 servo dekoder och undra varför med erfarenheten från Heljan F-ånglok :roll:

Med tre befintliga boxar så fungerar två någorlunda "bra" medans en fungerar att programmera men sedan händer inget när man aktiverar via knappar :x
växel_drivning_servo.jpg
Skapade en default CV lista med inställningar för dekodern som sparas på CS3 och lätt kan öppnas för korrigering av servo läge.
cs3_cv_konfiguration_servo.jpg
För C-växlars dekodrar som sitter på det dolda delarna av banan väljer jag att löda bryggor förbi brytarkontakten.

Rätt obegripligt att även den senaste versionen av drivning 74491 v1.4 har samma problem som des föregångare :roll:
växel_drivning_märklin.jpg
Så nu the latest version 2.0 av 74491...
växel_drivning_märklin2.jpg
Inte bara kvalité när det gäller Märklin eller så har man taskigt med super glue i Tyskland :tyst:
korsväxel_kryss_åtgärd.jpg
korsväxel_kryss_åtgärd2.jpg
Efter limning så avlägsnas plasten mellan slippersen.
korsväxel_slipers.jpg
Med evergreen 1,5x1,5 (153) så täcker jag igen hållen för standard växelomläggaren och målar även växelkryssen på korsväxeln.
korsväxel_slipers_växelkryss.jpg
Återkommer med uppdatering här!


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

VÄNDSKIVA [Ready for assembly!]

Heljans 89041 svenska 21,5 vändskiva är ju varken digitalstyrd eller tillgänglig för oss 3räls rallare men en sådan vill man självklart ha 8-)

Finns ett bra förslag om man googlar där man kan gör den delvis digitalstyrd så här får man efterapa..

Börjar först med styrboxen som förses med anslutnings kablar till tryckknapparna höger och vänster.
vändskiva_styrkontroll.jpg
vändskiva_styrkontroll2.jpg
vändskiva_styrkontroll3.jpg
Så är kortet med digitaldekodern klart som skall aktivera höger och vänster knappen i styrboxen.

Nytt experimentkort och lokpilot fx dekoder... och allt fungerar :mrgreen:
vändskiva_styrkort.jpg
Kanske inte snyggaste 3räls lösningen men målar man in tråden och gör skivan vädrad så blir den förhoppningsvis helt okej 8-)

Nån elaka tunga tycker utseendet påminner om gitarrsträngar :lol:
vändskiva_3räls.jpg
Skivan behöver också en extra anslutning för mittledaren så man kan använda spåren till feedback för TC.
vändskiva_3räls4.jpg
Äntligen kom Jeco kontaktbleck till användning.
vändskiva_3räls5.jpg
Får se om Märklin mittgångramp skulle bli ett bättre alternativ så bearbetning pågår...
vändskiva_3räls_ide.jpg
Återkommer med uppdatering här!


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

LOKSTALL [Ongoing!]

Först tänkte jag mig två Jeco stall för att göra det enkelt för mig men dessa fungerar inge vidare att placera ihop.

Så tillbaka till Kibris lokstall som jag denna gång skall bli lite bättre 8-)

Men som vanligt så är inget som i den bästa världar då tillverkaren inte klarar inte hålla lika färger i produktionen :tyst:

Tycks som nyare lokstall batch blivit till och troligen tidigare producerade utbyggnader.
color-difference.jpg
Eftersom jag har turen att kunna lämna bort kapningen av plywooden så blir det att va noga med färdiga ritningar.
lokstall_placering.jpg
Måste testa med en annan struktur på teglet så spackel och gul färg på testväg som blir över..
lokstall_fasad.jpg
Hittade också ett tyskt program där man kan skapa egen tegelstruktur så när ytterväggarna är klara så skall det bli liknade inne.
lokstall_innerväggar.jpg
Något som jag tyckte var knasigt sist jag byggde ihop tidigare stall var att mellanväggarna inte var öppen emellan i utbyggnaden.
lokstall_mellanvägg.jpg
Återkommer med uppdatering här!


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

SPÅRLÄGGNING [Ongoing!]

Gäller att förbereda sig när man måste kapa plywooden på annan plats.
plywoodmall.jpg
plywoodmall2.jpg
Inga sätt är dåliga "home made" :lol:
vagn.jpg
Framstegs görs och nu väntan av mattan för ljudisolering av spåren sedan blir det kabeldragning mm.
dold_bangard_niva1.jpg
dold_bangard_niva1_2.jpg
Dolda bangård är också färdig för montering när allt blir klart med första nivån...
dold_bangard_niva2.jpg


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1950
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vindsbana NOFO 335x150 - Byggstart 2018

Inlägg av jonas_sth »

GODSMAGASIN [Ongoing!]

Påbörjat att förädla JECO godsmagasin med att få bort golvet men också stänga en av portarna.
godsmagasin.jpg
Behöver också fixa till ljus isolering då modellen är gjuten av något genomskinlig.
godsmagasin_ljusisolering.jpg
När man ändå skriver ut så kan man lägga till lite extra som verktygsbordet.
godsmagasin_ljusisolering2.jpg


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Skriv svar

Återgå till "Anläggningar & moduler"