Tråden om Modelltågs guide över Svenska modelltåg

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Re: Tråden om Modelltågs guide över Svenska modelltåg

Inlägg av Sweden » mån 24 jul 2017, 00:37

Uppdatering del 1.5 för 2017

I väntan på att jag ska bli klar med uppdateringen av Berne "Da 915" Carlsons alla produkter i form av ommålningar och ombyggnader av svenska lok, motorvagnar och personvagnar så kommer här en liten "mittemellan" uppdatering av guiden.

Brawa Lok & Motorvagnar

Har tillkommit som en ny tillverkarkategori i guiden med sina kommande modeller.

L.S. Models Lok & Motorvagnar

Har också tillkommit som en ny tillverkarkategori i guiden med sina planerade modeller.

Varför har det tagit sådan tid innan en ny uppdatering?

Då avdelningarna med Berne "Da 915" Carlsons produkter var så andefattiga på information så har detta tagit tid att uppdatera. Med "min" vision om hur vår guide ska vara upplagd med "kort historik" om förebilderna så har detta tagit tid då varje förebilds "livshistoria" inte direkt finns samlad på ett ställe. Istället för att recensera Bernes ommålade och ombyggda modeller, han har ett mycket gott rykte inom svensk MJ-hobby, så har jag valt att recensera grundmodellerna han har använt sig av. Detta har inneburit att jag även har uppdaterat alla dessa grundmodeller i guiden med produktinformation, kort historik och recensioner vilket har tagit en massa tid. Det kommer dock att ha varit värt väntan då så mycket som uppåt 80% information har tillkommit till dessa avdelningar i guiden.

Mer om detta i nästa uppdatering. ;)

Under resans gång så har jag också "snubblat på" produktinformation till redan befintliga modeller i guiden, varför jag har passat på att smida medans järnet är varmt, vilket också har tagit en massa tid. Vidare så har jag också som uppmärksamma har sett lagt till nya produkter i redan befintliga tillverkarkategorier vilket också har tagit tid. Jag har också lagt till nya produkter i redan befintliga produktkategorier vilket inte syns då det ofta rör sig om nya upplagor med nya individnummer av redan befintliga modeller. Mer om detta kommer dock i framtida uppdateringar då jag arbetar från A till Ö med guiden som jag tidigare har skrivit.

Ibland så blir det bara för mycket att arbeta med guiden och jag måste ta en paus vilket har hänt ett flertal gånger sedan förra uppdateringen. Ibland har det varit en dag eller två men vid ett flertal tillfällen så mycket som en hel vecka. Det mest tidsödande är egentligen inte att skriva utan att göra research om produkter och historiken kring förebilderna för att få fram den information som läsarna förtjänar att få. Recensioner av modeller tar också en himla massa tid att skriva om särskilt då jag försöker att göra en grundlig jämförelse med verklighetens förebilder. Sist men inte minst så tar det en förblånad massa tid att korrekturläsa allt så att stav- och grammatikfel kan åtgärdas samt att allt ska vara så lättläst som möjligt etcetera, etcetera, etcetera.

Beroende på om jag uppdaterat de grundmodeller som Berne "Da 915" Carlson har använt sig av, eller om jag tagit ett "break" och har uppdaterat andra tillverkares produkter för att sedan återkomma till just Bernes modeller, så kommer vissa framtida uppdateringar att gå mycket, mycket, mycket snabbare. Jag har oftast många järn i elden och tusen och en saker i huvudet varför mycket har hänt med guiden sedan jag började att arbeta med den hösten 2013. Då jag tyvärr har varit mycket dålig på att skriva i denna tråd om vad som händer med guiden, och det inte automatiskt registreras när jag gör uppdateringar i den, så kan det då vara mycket lätt att tro att absolut ingenting har hänt med den under alla dessa år.

Men det har det vilket man kan se i tidigare uppdatering del 1 för 2017 samt framtida sådana.

Denna uppdaterings "credit" går till

Signaturen "fernis" som har bidragit med produktinformation till guiden. :tummeupp:

Jörgen någonting, minns i skrivande stund inte hans efternamn eller alias, som också bidragit. :tummeupp:

Bo "BoJ/BJ" Japlin har också bidragit indirekt med saker och ting han har skrivit om på forum. :tummeupp:

Berne "Da 915" Carlson som för ett antal år sedan ställde sina fina bilder till förfogande. :tummeupp:

Alf "Alsum" Sundsvall som också ställt sina bilder till förfogande. :tummeupp:

Sist men definitivt inte minst vår egen "jonas_sth" som kontinuerligt hittar information till guiden. :tummeupp:

Vad som är på gång härnäst - Uppdatering del 2 för 2017

Då Berne "Da 915" Carlsons alla ommålade och ombyggda produkter är ett så fruktansvärt omfattande ämne så har jag delat upp dem på två uppdateringar. Nästa uppdatering kommer att avhandla hans ommålade lok och motorvagnar och uppdatering del 3 för 2017 kommer att avhandla hans ommålade och ombyggda personvagnar. Just nu så håller jag på att korrekturläsa och finputsa på avdelningen om hans ommålade lok och motorvagnar. Jag har dock också påbörjat uppdateringen av avdelningen med hans ommålade och ombyggda personvagnar samt de grundmodeller som de baserar sig på.

Stay tuned for more.

Lasse/Sweden på Modelltåg.se.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"