Nytt i Modelltågs guide - November 2018

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - November 2018

Inlägg av Sweden » ons 28 nov 2018, 07:37

Heikefelts bok på villovägar

Jag är en aningen osäker på exakt när men jag tror att det var för runt 2,5 år sedan som "mitt" exemplar av Jan-Erik Heikefelts bok Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001 kom på villovägar i mitt hem. Ja det är faktiskt sant och den som skulle se mitt till bredden fyllda hem skulle "förstå" på en gång. Under denna tid så har jag letat och letat och letat helt och hållet utan resultat. Då jag har använt mig av denna bok för att jämföra min egen research om svenska modelltåg med Jan-Erik Heikefelts så har detta varit retfullt.

Jag anade att jag med allra största säkerhet hade placerat den på någon uppenbart ställe men att jag var för blind för att se just det "uppenbara". Jag har till och med varit beredd på att köpa ett nytt exemplar, mitt är ruggigt välläst och slitet trots att jag är rädd om mina saker, men kom aldrig riktigt så långt då jag har klarat mig utan denna bok. Men så i lördags så lyfte jag på en bunt slokande papper och tro på fan om inte boken låg där in under och det var tur att jag hittade den för den kom till rejäl nytta.

Brimalm Engineering AB

När jag "tidigare" i år arbetade med att lägga upp Brimalm Engineering AB:s hela serie med de handbyggda mässingsmodellerna så stod det rätt klart för mig att det var problemfyllt projekt. Bortsett från att de på senare år har haft en "affärspraxis av diskutabel karaktär" så lämnade deras hemsida en hel del att önska i den så kallade tidslinjen med de modeller som de hade gjort. Vad det gäller deras modell av ånglok SJ litt Y3 så kom Jan-Erik Heikefelts bok till stor nytta då alla varianter av just denna modell är listade i boken.

Tack vare Jan-Erik Heikefelts bok så kunde jag alltså uppdatera modelldatan för ånglok SJ litt Y3 och nu är samtliga varianter av den modellen listade i guiden. En annan modell som också tack vare denna bok fick en "liten" uppdatering var ellok SJ litt F vad det gäller utgivningsåret då den modellen vart ett år försenad.

Då Jan-Erik Heikefelts bok bara sträcker sig till 2001 så är därför inte alla modeller med i denna men av de modeller som var det så kunde jag få längduppgifter på dessa. Observera dock att "alla" längduppgifter i Jan-Erik Heikefelts bok är avrundade uppåt eller neråt till heltal medan guiden listar den "exakta" längden med "en" decimal. För att överhuvudtaget få några som helst längduppgifter på dessa modeller så har jag "tillsvidare" använt denna bok som källa.

I övrigt så har jag "petat" i modelldatan över dessa modeller då jag på egen hand har lyckats pussla ihop mer information om dem. Jag kommer dock inte att gå in på allt detta men en del av det är att jag under "fair use" har listat och länkat in modelldata från Brimalm Engineerings "gamla" hemsida. Detta som ett dokument över det som en gång var just "Brimalm Engineering AB" så kolla in dessa mässingsmodeller.

Rimbo Grande AB

Vad det gäller modeller för normalspår så är nu alla modeller, i alla fall de som jag i skrivande stund känner till, upplagda i guiden vilket "borde" glädja och vara informativt för alla självbyggare. Produkter finns nu i avdelningarna "Lok & Motorvagnar", "Godsvagnar", "Byggnader" och "Tillbehör" samt att "Personvagnar" är kompletterade med två modeller. All modelldata i dessa avdelningar har dessutom redan "uppdaterats" en aning samt att jag har korrigerat saker och ting som bland annat felaktigheter.

I och med att jag till slut hittade igen Jan-Erik Heikefelts bok så var det mycket intressant att få jämföra hans research med den som jag hade gjort och mycket lite skilde. Jan-Erik Heikefelt listar inom parentes gamla artikelnummer från gamla kataloger som måste vara från före 2000. Dessa har jag inte och har inte heller tillgång till dessa så de artikelnumren listar jag inte tillsvidare.

Något som på Rimbo Grande AB:s "gamla" hemsida och i katalogen från 2000 var minst sagt "luddigt" var utgivningsåren på de etplåtar som man använder för att konvertera Rocos 80-talare till "andra" varianter. Just i detta fall så har jag "tillsvidare" valt att lita uppgifterna i Jan-Erik Heikefelts bok och detta berör artikelnumren 2502, 2503, 2504 och 2505.

Vad det gäller godsvagnen med artikelnummer 3503 så anger Rimbo Grande AB att utgivningsåret är 1993 medan Jan-Erik Heikefelt anger att det är 1995. I detta fall så har jag "tillsvidare" valt att lita på Rimbo Grande AB:s egna uppgifter.

Även i detta fall så har jag "tillsvidare" baserat längduppgifterna på Rimbo Grande AB:s modeller fram till 2001 på de som Jan-Erik Heikefelt anger i sin bok. Längduppgifterna på konverterade 80-talare från Roco är dock exakta ner på en decimal då alla förebilder hade samma längd.

En kort företagsbeskrivning är upplagd i avdelningen "Rimbo Grande AB" samt en "tidslinje" över modeller för normalspår och fler artiklar är på gång till denna. Modeller för smalspår kommer "också" att läggas upp i guiden så lite mer än vad som redan ligger uppe ska läggas till framöver.

Vid tillfälle så ska jag kontakta Rimbo Grande AB och se vad mer modeller de har kommit ut med då deras "nya" hemsida inte har uppdaterats färdigt sedan starten 2013.

Problem med Internetuppkopplingen

Sedan söndagen den 18 november så har jag haft en jävla massa strul och klater med att kunna komma ut på Internet och det började med datorn för att sedan fortsatta med "streamingapparaten". Först så trodde jag att nätverkskortet i datorn hade rykt men så fick inte streamingapparaten kontakt med Internet heller. Felsökning med annan nätverkskabel, trådlöst modem, omdragning av kablar men problemet kvarstod och Internetuppkopplingen kom och gick som en jävla jojo.

Astronomiskt liten risk att två "apparater" kackar samtidigt och vid "konsultation" med polaren så visade det sig att han har samma problem. Samma hyresvärd men i två olika områden c:a 1,5 mil emellan, olika Internetleverantörer men samma jävla problem så då är det "inte" våra apparater.

Var ett stort strömavbrott i Sundsvall förra veckan. De som dragit nätet, ServaNet, hade fått problem och skulle göra ett större underhåll igår natt men inget har blivit bättre då Internetuppkopplingen fortfarande kommer och går. Irriterande som fan då jag är i mitt esse nu och har en massa på gång till guiden och vill fortsätta med detta projekt medan jag kan då jag mår som en kratta på grund av sjukdom.

Aja. Over and out för denna gång.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Nytt i Modelltågs guide - November 2018

Inlägg av Sweden » tor 29 nov 2018, 03:48

NMJ A/S Superline Lok & Motorvagnar

En liten bonusuppdatering för november. TGOJ litt M3b är nu också upplagd i guiden. Skulle ha kommit upp redan i mars i år men det dröjde i brist på information om dessa modeller som jag nu har hittat.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

Inlägg av jonas_sth » tor 29 nov 2018, 08:23

Good work :tummeupp:

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » fre 14 dec 2018, 15:15

Tack Jonas!

Vi behövde få upp produkter i de tomma tillverkarkategorierna så jag lade på ett kol med dessa och för att få en paus från att uppdatera allt det redan befintliga i guiden. Som synes ännu mer nu i december. ;)

Hör av mig under kvällen. Har mer som ska läggas upp i nya tillverkarkategorier. ;)

Och tack själv för möjligheten att genomföra detta sanslöst stora projekt. :tummeupp:

Lasse - The One... And Only.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"