Nytt i Modelltågs guide - Mars 2019

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - Mars 2019

Inlägg av Sweden » lör 02 mar 2019, 00:04

Piko Godsvagnar

Vi börjar mars månad med en korrigering om något som Henrik "Marley" Maude uppmärksammade mig om med de igår upplagda 2-packen av SJ litt G3. Varje vagn i 2-packen har en egen "separat" förpackning men levereras i en "yttre" förpackning som det bara är uttag/hål i fronten på. I "förbifarten" när jag kopierade och klistrade in text i artikeln så kom specifikationerna för vagnarnas förpackning med i den för den yttre och så glömde jag bort att korrigera detta. Ibland när man skriver väldigt mycket och länge så stirrar man sig blind på det man har framför sig. Jag har till och med själv hittat hiskeliga grammatik och stavfel i en del av det som jag har skrivit för många år sedan och chockerats över hur jag kan ha "missat" det totalt. Och detta trots att jag kan ha korrekturläst saker och ting in i det oändliga men nu så är denna lilla miss korrigerad. :tummeupp:

En notering om just förpackningar

Att jag lade till beskrivningar om förpackningar till modeller var för att jag väldigt många gånger har sett att många modeller som till exempel säljs på Tradera har haft helt fel förpackningar. Om det är möjligt så försöker jag att hålla varje del av all den modelldata vi har i guiden på en textrad varför det "ibland" bara är en av flera färger på förpackningen med i beskrivningen. Just så är det i fallet med Pikos modeller från 1990-talet och framåt men syftet med beskrivningarna av förpackningarna är för att ge rallare och samlare ett "hum" om vad som faktiskt är rätt förpackning. Jag har planer på att framöver skriva och lägga upp en artikel med bilder på tillverkarnas olika typer av förpackningar så att ni ser vad jag skriver om i guiden.

Ännu mer på gång

Jag har haft mycket ont i korsryggen sedan ett antal veckor tillbaka och har tack vare "vårdcentralen" som figurerat i "Uppdrag Granskning" varit utan smärtstillande i X antal dagar. Ett rent helvete då jag dessutom inte har kunnat sova ordentligt på flera dagar men får man ingen medicin så får man vända sig till den så kallade "svarta" marknaden. Skämt och sido. Tack vare en "mycket god vän" till mig som själv har liknande problem efter en stroke så kunde min vän "undvara" några tabletter så nu fungerar jag faktiskt hyfsat nog att skriva detta. :tummeupp:

Jag har till Jonas som sköter "huvudmenyn" i guiden skickat information om att vi behöver fler avdelningar i denna och så fort han fixat detta börjar jag att lägga upp. En ny-gammal tillverkare som tyvärr avled för något år sedan kommer upp i guiden. Det kommer också upp två "nya" typer av produktkategorier i guiden samt att mer av René Sjöstrands produktion kommer upp. Under tiden så kommer jag att lägga upp alla de svenska nyheterna för 2019 från NMJ.

Nej nu så ska "eder skribent" relaxa resten av kvällen och se klart "Godzilla" från 2014. Jo då. Jag är också en filmfantast. Jag gillar de allra flesta genrer men favoriterna är "Science Fiction, skräck & Fantasy" det som man helt enkelt kallar för "ful-kultur" och "Fantastisk Film & Television". Den typ av berättelser som är den klara favoriten är "dystopier" om mänsklighetens fall och undergång. För er som nu är inne på samma "spår" så kan jag varmt rekommendera Flykten från New York från 1981 med Kurt Russell som den ökänt legendariske "Snake Plissken", Mad Max från 1979 och Mad Max II: The Road Warrior från 1981 med Mel Gibson som polisen Max "Mad Max" Rockatansky. Ja jag är lika påläst om film. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Nytt i Modelltågs guide - Mars 2019

Inlägg av Sweden » tis 12 mar 2019, 03:05

Heljan A/S Personvagnar

Sektionen med de kommande modellerna av Snälltågets liggvagnar är omdöpt till "SNALL - Snälltåget litt Bc-t".

HNJ Verkstad Personvagnar

Fem stycken modeller har tillkommit i listan. Artikelnummer 079, 517, 602, 603 och 604. Denna sektion är en aning "grötig" men när mer modell-data tillkommer får varje produkt en egen tråd.

HNJ Verkstad Godsvagnar

Fem stycken modeller har tillkommit i listan. Artikelnummer 062, 064, 065 och 066 samt littera F2a som jag inte har något artikelnummer på om det nu finns vill säga. Uppmärksamma som scrollar neråt hela vägen i denna sektion kommer också att hitta tre modeller till. Dessa ligger bara där tills vidare och ska senare placeras i egna trådar. Denna sektion har dock lämnat stadiet "grötig" och är halv-skaplig nu.

NMJ A/S Topline Personvagnar

Den kommande modellen av blåa R7:an är flyttad från sektionen med Veolia Transports personvagnar till sektionen med Snälltågets personvagnar där den hör hemma. Varför NMJ listar den under Veolia är en gåta för då skulle de ha gjort modellen i ett tidigare utförande än med märkningen "Krogen" x 4. Berne "Da 915" Carlson har tidigare tagit fram just denna vagn som den såg ut innan konceptet "Snälltåget".

Rubrikerna i sektionerna för Veolia och Snälltåget har därför blivit korrigerade samt att de är uppdaterade med mer modell-data och smärre felaktigheter har blivit korrigerade. Värt att notera är att de kommande modellerna av Snälltågets personvagnar har Veolias ägarbeteckning precis som förebilderna.

Lasse alias Sweden.

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Nytt i Modelltågs guide - Mars 2019

Inlägg av Sweden » ons 13 mar 2019, 02:35

Märklin Godsvagnar

Under tisdagskvällen så ramlade det in ett meddelande från vår egen "jonas_sth" som hade vagnsnumren på modellerna i Märklins nya vagnsset 47067 med 4-pack av HectorRails timmervagnar. Dessa nummer är nu tillagda i sektionen "HCTOR - HectorRail AB litt Sgns typ 121". Värt att notera är att det "inte" är säkert att ett visst vagnsnummer ligger i en låda med ett visst artikelnummer. Som bekant för en del rallare och samlare så ligger modeller i sådana separata förpackningar som i sin tur ligger i en "master-förpackning". Då detta spelar en liten roll eller ingen alls så är vår fokus på att lista vilka vagnsnummer som modellerna har så att rallare och samlare vet om vad som ska ingå i ett vagnsset.

Lasse alias Sweden.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"