Tråden om Modelltågs guide över Svenska modelltåg

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Tråden om Modelltågs guide över Svenska modelltåg

Inlägg av Sweden » ons 06 nov 2013, 01:14

Bakgrundshistoria

Efter att ha gjort ett uppehåll från modelltågssamlandet (och köksbordsrallandet) sedan 1991 så återupptog jag MJ-hobbyn under hösten 2006. Anledningen till detta var att jag under något år hade drägglat över alla nya modeller som hade tillkommit under mitt uppehåll. Frestelsen blev alldeles för stor och mitt första nya inköp på 15 år blev Rocos malmvagnsset 44173 som jag vann på Tradera.

Som de allra flesta kanske känner till så skedde det därefter en "modell-explotion" under åren som gått framtills idag med en uppsjö av nya modeller. Tillverkare som Heljan, Hobby Trade, Jeco, NMJ och På Sporet har matat ut modeller och varianter på dessa tack vare tillverkningen i Kina. Naturligtvis så har det som de flesta kanske också känner till inte enbart varit guld och gröna skogar med felkonstruerade samt skadade modeller direkt från fabrik.

Under de sju år som har gått sedan jag återupptog samlandet av svenska modelltåg i skala 1:87/H0 så har jag för min egen skull systematiskt bokfört och lagt till nya produkter som jag har köpt, och som har dykt upp på MJ-marknaden, till min lista över min samling samt min egen önskelista. Som kanske en del av er känner till så dök dessa listor upp på "Flänsen" under avdelningen "min samling", men efter att den ökände "Stor-potäten" fick härja fritt där för Jeco/MJ-Hobbyexpertens Janne Wallin och hans korg-gossar, så slutade jag att uppdatera dessa samt slutade att skriva artiklar där.

Under åren som har gått så har jag dock fortfarande för min egen skull fortsatt att uppdatera mina listor.

Förfrågningar

Jag har fått förfrågningar från MJ-bröder, bland annat Anders Latterman och min farsa Leif, om att göra en bok av mina listor, men precis som med allting annat här i livet så kostar det pengar vilket har satt stopp för en bok. Naturligtvis så har dessa förfrågningar varit mycket smickrande men förutom kostnadsfrågan så är en bok ett mycket stort projekt med flera problem som då måste lösas.

Modelltågs grundare Jonas

Det hela kom dock att lösa sig när Jonas_sth och jag i slutet av 2012 började att prata ihop oss om en digital version av en guide över Svenska Modelltåg i skala 1:87/H0 som skulle vara "vår egen" och inte en blå-kopia Jan-Erik Heikefelts bok. Jonas står för guidens plats på detta forum som han äger och en del information och bilder samt guidens design och jag står för merparten av all information och arbetet med guiden då jag älskar att skriva för mig själv och andra.

Mordförsök och Justitiemord

Tyvärr kom det att dröja tills slutet på sommaren 2013 innan jag på allvar kunde komma igång att arbeta med guiden om Svenska modelltåg i Skala 1:87/H0, då jag 2010-02-20 blev utsatt för ett mordförsök i form av en sällsynt rå och brutal misshandel, som jag har fått riktigt allvarliga sviter av. Slaget med bland annat en sprit-flaska modell grövre i pannan över vänster öga kunde ha slutat riktigt illa men jag hade änglavakt eller hade jag det då jag har fått lida av hela skiten hundrafaldigt?

De allvarligaste sviterna av detta kom att bli att leva med konstant yrsel, illamående och huvudvärk 24 timmar om dygnet och som hittills har varat i 3,5 långa år och som jag dessutom kommer att få leva med resten av mitt liv. Andra sviter är skakande händer, grava sömnrubbningar, minnesrubbningar av den otrevligare graden samt mycket, mycket mer. Sämre tålamod med idioter och puckon men det ser jag bara som en fördel då jag av naturen har varit alldeles för snäll med sådana under merparten av mitt liv.

Men mäter man hela 190 cm över havet, väger 135 kg, är gammal kroppsbyggare och byggd som en ladugårdsdörr med "look" och klädstil som en biker/trucker med långt hår och skägg så ser folk aldrig de inre smärtor man bär på för Sverige är fördommarnas förlovade land.

Men den allra största smärtan jag bär på är vad Polis, Åklagare och Domstolar samt Advokater och Försäkringsbolag i alla dess former har gjort emot mig: "Ett Justitie-mord". Inkompetenta Poliser som inte kan utföra riktiga brottsplatsundersökningar, karriär-kåta Åklagare, Domstolar som hellre friar trots flera erkännanden och medicinska bevis, förståndshandikappade och inavlade Advokater som sitter av tiden i domstolar för fika-pengar till Advokatbyrån, Försäkringsbolag som vägrar ersätta för att man som de själva säger har förtjänat att utsättas för mordförsök vilket grova huvudtrauman faktiskt är.

Och 2013 blev det konstaterat att jag fått hjärnskador?

Som ni läsare kanske förstår så har allt detta påverkat mig radikalt och vänt mitt liv upp och ner helt och hållet och det är på långa vägar varken slut eller över. Det är alltså allt detta som har gjort att arbetet med guiden om Svenska modelltåg i skala 1:87/H0 har blivit kraftigt försenat och först nu har tagit en fast och fin form värd att ägna tid åt. Det största skälet till detta har jag i min nu mera f.d. flickvän Liselotte att tacka för då hon stöttade och hjälpte mig under 2013 som har varit det absolut värsta året i hela mitt liv så jag dedikerar ett stort tack till henne.

So with further ado on to the main feathurette.

Modelltåg kontra Heikefelt

Heikefelts guide existerar endast i bokform och finns dessutom inte längre i tryck.

Modelltågs guide existerar endast i digital form (om inte ett underverk sker) tillgänglig för "alla".

Heikefelt sorterar tillverkarna efter det år de släppte sin första svenska modell.

Modelltåg sorterar dem i alfabetisk ordning från A till Ö.

Heikefelt delar upp tillverkarnas produkter under lok, personvagnar, godsvagnar och presentsatser.

Modelltåg gör lika så.

Heikefelt sorterar lok, personvagnar och godsvagnar efter artikelnummer.

Modelltåg sorterar "än så länge" inte lok, personvagnar och godsvagnar på något sätt.

Heikefelt listar artikelnummer, typ av fordon, operatör, littera, individnummer (delvis).
Mer om detta senare då jag inte har boken framför mig i skrivande stund.

Modelltåg listar artikelnummer, typ av fordon, operatör, littera, fullständigt individnummer, färgsättning, märkning, strömsystem (AC/AC Digital/AC Digital Sound/DC/DCC Digital/DCC Digital Sound), speciella förebildsdata, invärtes elektronik (digitalplugg/funktionsdekoder/dekoder/ljuddekoder), tidsperiod/epok (med reservation för ändringar), koppel, förpackning, tillverkningsår, upplaga och speciella modelldata.

Heikefelt visar ett axplock av bilder på modellerna.

Modelltåg strävar efter att visa alla modeller om så är möjligt.

Heikefelt kontra Modelltåg

Observera dock att Modelltåg än så länge "inte" listar gamla insomnade tillverkare, stora som små, eller tillverkare som inte längre gör svenska modeller, enligt listan nedan.

Skandia-Modeller AB, Lidingö
1940-1944.

Wentzels Hobby AB, Stockholm
Modelltågstillverkning: 1941-1955.

TfA:s Hobbytjänst, Stockholm
1938-1965.

Model-Craft, Malmö
1942-?

F:a Hasselgren, Örebro
1949-1956.

Liliput/Bachmann, Furth, Tyskland
Svenska modeller: 1955-1988.

Pocher/Rivarossi, Italien
Svenska modeller: 1956-1984.

Tenshodo, Japan
Svensk modell: 1959-1960.

Bromma Instrumentmekaniska Verkstad, Stockholm
1951-1959.

Lima Models S.p.A., Vicenza, Italien
Svenska modeller: 1968-2001.
Kommentar: Kan komma att finnas i guiden i framtiden då önskemål framförts.

Svenska Jernvägsmodeller, Halmstad
1968-1972.

Hobby-Teknik, Sundbyberg
1952-1997.

Lars Ryderberg, Huddinge
Svensk modell: 1973.

Ulf Nilsson, Malmö
1976-1979.

Mojäng, Värnamo
Svensk modell: 1977.

Cewe Import, Flen
Svenska modeller: 1978-1980.

Lokschuppen, Hagen-Haspe, Tyskland
Svenska modeller: 1981-1984.

Keyser Model Kits, Banbury, England
Svenska modeller: 1981-1982.

Intermodell, Mönchengladbach, Tyskland
Svensk modell: 1981.

Roland Ewerman, Veberöd
Svensk modell: 1982.

RK Modell, Vänersborg
1981-1996.

UGJ AB, Stockholm
1982-20??.
Kommentar: Kommer att finnas i guiden i framtiden under Lokstall1.

Skanex, Bro
1984-1986.
Kommentar: Original-Skanex och inte det senare kriminella påfundet av en ökänd skojare och hans arv.

Kungsbacka MJ-Hobby
Svenska modeller: 1979-2001.

Tekno-Bygg, Växjö
1982-.

M.T.P. Metall & Thin Plate/Emtepe HAB, Bjärnum
1981-1988.
Senare
Metallo HB, Nyhamnsläge
1988-?.

Svenska Järnvägsmodeller HB, Stockholm/M.J. Trading Helsingborg
1986-1999.

Erik Walde, Eskilstuna
Svenska modeller: 1987.

Västerås Vagnagentur, Västerås
1987-20??.

Viking Soldiers, Hanaskog
1987-1998.

Sveneco, Eskilstuna
1990-1992.

Jens Dahlström, Mölndal
Svensk modell: 1993.

Sällskapet Westerås Banbyggare, Västerås
1993-20??.

Electrotren S.A., Madrid, Spanien
Svensk modell: 1994.

Jouef, Champagnole, Frankrike
Svensk modell: 1994.

Enbor International HB, Enköping
1996-1998.

För information om ovan nämnda tillverkare och deras produkter så hänvisar vi till Jan-Erik Heikefelts bok Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001.

Modelltåg tar det flera steg längre

Som ni kommer att upptäcka när ni botaniserar i vår guide.

Framtiden, uppdateringar & frågor

Noteringar angående uppdateringar av guiden kommer att finnas i denna tråd. Frågor och önskemål angående guiden kan också ställas och ges här.

Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth på Modelltåg.se.
Senast redigerad av 1 Sweden, redigerad totalt 0 gånger.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Tråden om Modelltågs guide över Svenska modelltåg

Inlägg av Sweden » tor 22 okt 2015, 17:12

Uppdatering del 1 av 3 för 2015

Det är nu 2 år sedan det stora arbetet med guiden över "Svenska modelltåg skala 1:87/H0" började, och många undrar vad som egentligen har hänt med den under denna tid, då det inte har kommit några uppdateringar i denna tråd men nu kommer äntligen omfattande svar i hela tre delar.

Mycket har hänt med guiden sedan starten 2013 och i denna samt de två kommande uppdateringarna så kommer jag (Lasse) att gå igenom mer exakt om vad som faktiskt har hänt med den. Då jag frivilligt har tagit på mig huvudansvaret, för att jag tycker att det är så himla roligt och trevligt att göra detta tillsammans med Jonas, att arbeta med och uppdatera guiden så tar det lite tid ibland. Då min hälsa av och till p.g.a. misshandeln jag råkade ut för 2010 far upp och ner som en berg- och dalbana har jag "tyvärr" arbetat med guiden i det "tysta" sedan starten 2013. Jag kommer dock mer aktivt att göra uppdateringar i denna tråd framöver.

Fler tillverkare

I guiden har fler tillverkare tillkommit och som nu inte bara listar färdigmodeller från massproducenterna och storserietillverkarna utan också bygg- och konverteringssatser från de små tillverkarna. Några tillverkare saknas ännu men kommer att läggas till i guiden vid ett senare tillfälle. Uppdateringar om detta kommer att finnas i denna tråd senare i år.

Följande tillverkare har tillkommit

Listade i alfabetisk ordning.

Annas hobby & diversehandel
Med produktkategorin Byggnader.

Dekaler & Etsat
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar och Godsvagnar.

Entec
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar och Tillbehör.

KMJK - Kalmar Modelljärnvägsklubb
Med produktkategorierna Byggnader och Tillbehör.

Lokstall1
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar, Godsvagnar och Tillbehör.

Modellproduktion
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar, Godsvagnar, Byggnader, Fordon och Tillbehör.

PerlModell
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar, Godsvagnar och Tillbehör.

Ristat & Skuret
Med produktkategorin Byggnader.

RS Modell
Med produktkategorin Lok & Motorvagnar.

Skultorps Vagn & Lok Verkstad
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar, Godsvagnar, Byggnader och Tillbehör.

SMJ-Stockholms Modelljärnvägsklubb
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar, Godsvagnar, Fordon och Tillbehör.

TMJ Konsult AB
Med produktkategorierna Personvagnar och Byggnader.

Tumba Lokstation
Med produktkategorin Drivningar.

Små-tillverkare med i listan redan sedan 2013

Listade i alfabetisk ordning.

Alsum Modeller
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Godsvagnar och Tillbehör.

BMJK/Leif Johansson
Med produktkategorin Godsvagnar.

Brimalm ASJ

Da 915
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar och Personvagnar.

Etsmodeller

Hans Ryderwall

HB Janna

HNJ Verkstad
Med produktkategorierna Lok & Motorvagnar, Personvagnar och Godsvagnar.

Hultmans Industri/Roco

JPMJ
Med produktkategorin Tillbehör.

Inga inlägg och Påbörjad. Under arbete.

Inga inlägg betyder att tillverkaren nyligen är tillagd varför produktkategorierna är tomma och så kommer det att vara tills att redan befintliga tillverkare och deras produkter har tagit mer struktur i form av mer eller mindre komplett information. Artikelmaterial till dessa finns helt eller delvis och så fort redan befintligt material är mer uppdaterat så kommer det att gå fort att lista nyinlagda tillverkares produkter. Uppdateringar om detta kommer att finnas i denna tråd framöver.

Påbörjad. Under arbete. Betyder att artiklar om tillverkarens produkter, i detta fall HNJ Verkstad, är påbörjade och under arbete. Detta är ett av de få företag där mycket information saknas och därför inte är sammansatt mer än vad som finns upplagt i guiden.

Fler produktkategorier

Vad som saknas och vad som många önskar är också en guide över övriga svenska produkter för modelltåg i just skala 1:87/H0 varför dessa också kommer att listas i guiden.

Följande produktkategorier har tillkommit.

Drivningar

Värda att lista då det finns många lokkorgar från t.ex. UGJ/Lokstall1 som saknar drivningar och som många samlare och rallare kan sakna information om.

Tillbehör

Också en kategori värd att lista då t.ex. Jeco/MJ-Hobbyexperten tillverkar specifikt "svenska" signaler, kontaktledningsstolpar och stoppbockar bara för att nämna några få tillbehör.

Byggnader

På senare år så har det börjat att dyka upp en mängd specifikt "svenska" byggnader från diverse olika tillverkare vilket är av stort värde att lista för t.ex. de som vill bygga en helsvensk modelljärnväg.

Fordon

Specifikt "svenska" fordon av olika typer och modeller har funnits i många år för den svenska marknaden och då t.ex. Jeco/MJ-Hobbyexperten på senare år har börjat att tillverka specifikt "svenska" bussar så är t.ex. dessa till och börja med värda att lista.

Tankar, funderingar och idéer kring guiden

Vad det gäller reservdelar till svenska modelltåg så kommer dessa "inte" att listas då det är ett alldeles för stort och ambitiöst projekt att genomföra. Tanken har dock funnits där. Någon minut alltså.

Dekaler kan kanske komma att listas i guiden framöver då information om dessa kan vara värt att finna lättillgängligt för de som märker om och/eller är självbyggare.

En annan ambition och önskan är att kunna lista specifikt "svenska" fordon från tillverkare som t.ex. Brekina och Wiking men det är i så fall ett framtida projekt till guiden.

Uppdatering del 2...

...kommer inom kort.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » lör 31 okt 2015, 05:14

Uppdatering del 2 av 3 för 2015

Vad mer som har hänt med guiden sedan 2013 kommer här.

Mer produktinformation

Har tillkommit i guiden.

Förändringar av modeller

I fall som t.ex. med Märklins gamla modell av Rc1-loket från 1968, och som senare på 1990-talet genomgick en hel del förändringar för att efterlikna Rc2, Rc3 och Rc4, så har detta noterats in i minsta detalj i guiden. Alla specifikt förändrade detaljer för var och en utav versionerna av Rc-loket är noggrant beskrivna samt eventuella felaktigheter i detaljutförande för den tidsperiod modellen ska representera.

Även små förändringar mellan utgåvor som t.ex. med Märklins Da- och Rc-lok är också i detalj beskrivna i guiden för de som samlar på de olika utgåvorna av t.ex. Märklins modell av Rc1 med artikelnummer 3043. Detta är gjort för att samlaren lättare ska kunna identifiera dessa olika utgåvor särskilt om man inte har Kolls ökända böcker över Märklins olika modeller samt olika utgåvor i sin ägo.

Mer om dekodrar

Mer information om "exakt" vilken typ av dekodrar som sitter i lokmodellerna samt typ av digitalplugg de har som t.ex. 8-pins eller MTC 21-polig har tillkommit. För tillfället så gäller det till största del för Märklins lok men uppdateras för andra tillverkare så fort information hittats och sammanställs.

Typ av motor i Märklins lok

Som en bonus för Märklin-entusiaster så har information om detta tillkommit i guiden. Detta kan vara av stort värde för de som vill uppgradera motorerna och/eller vill uppdatera gamla modeller för digital drift.

Modellernas längd och vikt

Har tillkommit och kan vara av stort intresse för rallare och samlare. I vissa fall som t.ex. Märklins modeller av TMY, så är dessa modeller rätt så gamla och är därför alldeles för korta och därför inte är i skalenlig längd, vilket kan vara av intresse att känna till för köpare som vill ha skalenliga lok så att de kan söka andra alternativ från andra tillverkare.

Förr i tiden, men även än idag, så tillverkade t.ex. Märklin personvagnar i förkortad längdskala för små radier för de med litet utrymme för sin bana som inte klarar av personvagnar i "korrekt" längdskala för 1:87/H0. Ett klassiskt exempel på detta är Märklins modeller av de svenska 1960-talspersonvagnar som är i längdskalan 1:100 vilket har noterats i guiden. Detta kan vara av stort intresse för rallare och samlare som inte känner till det för blandar man dem med svenska personvagnar i "korrekt" längdskala 1:87/H0 från t.ex. NMJ och Roco så ser det ganska så bisarrt och festligt ut.

Modellernas vikt kan också vara av intresse för rallare och samlare att känna då lok och vagnar ibland är alldeles för lätta vilket t.ex. kan vålla problem med urspårningar som t.ex. Lokstall1/UGJs containervagnar av typen Lgjs som olastade inte är körbara. Detta kan vara mycket bra att känna till så att man är medveten om problemet och att man måste åtgärda det eller att man får söka andra alternativ hos andra tillverkare.

Övergång från tyska epoker till svenska tidsperioder

När tillverkare som t.ex. Märklin och Roco anger epoker på svenska modeller så baserar de "felaktigt" detta på de tyska järnvägsepoker som finns. Detta stämmer då inte riktigt för de svenska modellerna då Sverige har andra epokuppdelningar än de tyska. Därför kommer de svenska modellernas epoker att anges i årtal, som t.ex. 1940-1978, som förebilden fanns eller hade ett visst utseende i form av ombyggnader och/eller färgsättningar.

Detta kan vara av stort intresse för både rallare och samlare av svenska modelltåg som vill samla eller köra en viss tidsperiod ur svensk järnvägshistoria utan att leta sig galna om information om detta. Naturligtvis så kommer detta att ta en del tid att genomföra då all information inte alla gånger är så lätt att hitta och sammanställa men uppdateringar kommer så fort informationen har sammanställts. Bidrag till detta mottages tacksamt från er som känner till en viss modell och dess förebilds historia så hör av er om ni vill och kan bidra till detta.

Historik om förebilderna

Är en ny del i produktinformationen över de svenska modeller som fanns, finns och kommer ut på den svenska marknaden. Syftet med detta är att ge rallare och samlare en överblick om historiken om varje modells förebild. Det finns en hel del bra svensk litteratur och svenska hemsidor på Internet om detta men tyvärr så är oftast informationen utsprid lite var stans och är inte samlad på ett ställe. I vissa fall så kan t.o.m. böcker inte längre vara i tryck och därför kan vara svåra att få tag alternativt att kanske inte alla har råd med dem. Som kuriosa har därför denna sektion tillkommit bland produkterna för de som vill veta lite mer om förebilderna till de modeller som har just svensk förebild.

Observera dock att denna bonus-information är sekundärt i arbetet med guiden, i första hand så kommer informationen om själva produkterna att prioriteras, så detta kommer därför att ta lite tid att framställa i guiden men uppdateringar om detta kommer i denna tråd. Målsättningen är att kunna visa upp en komplett historik om förebilden till t.ex. Märklins Rc1 loknummer 1010 med alla ombyggnader, logotyper och färgsättningar som den har haft från början till slut under den driftstid som den hade.

Modeller kontra förebilder

Är också en ny del i produktinformationen för att ge rallare och samlare av svenska modelltåg en överblick om vilken kvalitet dessa har eller inte har. Till skillnad från vissa publikationer som p.g.a. att tillverkarna annonserar hos dem inte ens "törs" skriva konstruktiv kritik om modellerna av rädsla för att tappa annonspengar så kommer vi på modelltåg att göra en "riktig" bedömning helt utan joller och trams. Våra recensioner kommer att basera sig på dagens höga standard på modeller som 3-dimensionella avbildningar av verkligheten och inte en svunnen tid av gråtmild snyftnostalgi, märkesdyrkan eller leksaksideal. Naturligtvis så kommer det inte bara att framföras negativ kritik utan också positiv om det som faktiskt är bra med de modeller som fanns, finns och kommer ut på den svenska marknaden. Åter igen så kommer detta att ta lite tid men uppdateringar om detta kommer som sagt att ske i denna tråd.

Uppdatering del 3...

...kommer inom kort.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » tor 31 dec 2015, 17:12

Uppdatering del 3 av 3 för 2015

Då enormt mycket har skett med guiden sedan 2013 så är detta alldeles för omfattande att gå igenom in i minsta detalj varför genomgången av förändringarna på produktnivå blir i grova drag. Nedan listar vi de kanske allra mest intressanta uppdateringarna vad det gäller produkterna från de olika tillverkare som finns för lättare att hitta dessa utan att läsa igenom hela guiden.

A.C.M.E. Godsvagnar

Nya produkter tillagda.

HectorRail AB litt Sggmrs typ 90' 111

Adam Modellbau Godsvagnar

Bilder tillagda.

Booregaard litt Sgns
12380-3 Booregaard litt Sgns.

HectorRail AB litt Sgns
12380-2 HectorRail AB litt Sgns.

Green Cargo AB litt Sgnss
12380-1 Timmervagn GC litt Sgns.

Alsum Modeller Lok & Motorvagnar

Bilder tillagda men vissa länkar strular. Under omarbetning.

Alsum Modeller Godsvagnar

Bild SJ litt Qbe (f.d. Mas typ 1908)

Bild SJ litt Slnps typ 953.

Alsum Modeller Tillbehör

Bild Svenskt perrongtak.

B-models Lok & Motorvagnar

HectorRail AB litt 941 uppdaterad.
Alla utgåvor listade.

B-models Godsvagnar

Nya produkter tillagda.

Green Cargo AB litt Zacns

Green Cargo AB litt Rilns
Kommande nya vagnsnummer.

Brawa Godsvagnar

SJ litt Q12 b2 uppdaterad.

Da 915 Lok & Motorvagnar

Massor av bilder tillagda.

Alla andra produkter uppdaterade.

Da 915 Personvagnar

Massor av bilder tillagda.

ESU Lok & Motorvagnar

Nya produkter tillagda.

CFL Cargo litt T66 K

Baneservice AS litt 261

HB Janna Godsvagnar

SJ & Green Cargo Lgjns-vagnar tillagda.

Heljan A/S Lok & Motorvagnar

Fler varianter av Y2 för DC och AC funna och tillagda.

Alla AC-versionerna för följande modeller tillagda.

IBAB litt TMX

BSM/BSX litt TMX

TågAB litt TMX

BK Tåg AB litt TMX

TågAB litt TMY

BK Tåg AB litt TMY

Inlandsgods AB litt TMY

DSB Gods litt EG

Railion Danmark A/S litt EG

DB Schenker Rail Scandinavia A/S/Green Cargo AB litt EG

Heris Modelleisenbahn Personvagnar

Ny produkt tillagd.

DB litt Bcüm

Heris Modelleisenbahn Godsvagnar

Ny produkt tillagd.

NetRail AB litt Uacns

Hobbytrade Lok & Motorvagnar

Nya produkter tillagda.

TGOJ litt V10

Svensk Tågteknik AB litt TMZ "VIDA" uppdaterad.

Hultmans Industri/Roco Godsvagnar

DB litt Sdkms typ 707 uppdaterade.

Jeco/MKT Lok & Motorvagnar 2005-2012

Leveransstatus på SJ litt X16, SJ litt X17 och IBAB-InlandsBanan AB (f.d. SJ) litt Y6 uppdaterad.

Uppdatering kommer inom några dagar.

Jeco Drivningar

Ny produkt tillagd.

SJ litt Z65 - Drivning

Jeco Byggnader

Jeco Fordon

Märklin Lok & Motorvagnar

Följande modeller har fått en separat produktkategori.

SJ litt Ue (f.d. litt Ub)
Bild 36338 SJ litt Ue.

SJ litt T44 Grafitgrå, ljusblå, röd & ljusgrå

Nya produkter tillagda.

HectorRail AB litt 242

RushRail AB litt BR 185.2
Bild 36613 RushRail AB litt BR 185.2.

TågAB-Tågåkeriet i Bergslagen AB litt Rc2
Bild 37419 TågAB litt Rc2.

SJ litt Dm 1200-serien
Bild 37756 SJ litt Dm 1200-serien.

MTAS-Malmtrafik i Kiruna AS litt T44
Bild 37942 MTAS litt T44.

Green Cargo AB litt T44 Grafitgrå, grön, röd & ljusgrå
Bild 37943 GC litt T44.

Bilder tillagda för följande modeller.

Banverket Produktion litt Rc2
37410 Banverket Produktion litt Rc2.

SSRT-Swedish State Railways Trains litt Rc3
37411 SSRT litt Rc3.

SJ litt Rc2, Rc3
37418 SJ litt Rc3.

Strukton Rail litt TMY
37679 Strukton Rail litt TMY.

HectorRail AB litt 141
37307 HectorRail AB litt 141.

HectorRail AB litt 241
36602 HectorRail AB litt 241.

SJ litt Da
30301 SJ litt Da.

SJ litt Rc1
30430 SJ litt Rc.

SJ litt Dm3 900- och 1200-serien
37753 SJ litt Dm3 1200-serien.
37755 SJ litt Dm3 900-serien.

Märklin Personvagnar

Följande modeller har fått en separat produktkategori.

TKAB litt AFS1 & AFS2

Bild tillagd för följande modell.

SJ litt BCo2/ABo24/AB8K
Bild 40301 Personvagnsset Sittvagnar SJ litt ABo24.

Märklin Godsvagnar

Nya produkter tillagda.

RushRail AB litt Sgns
Bild tillagd.

Green Cargo AB litt Zacns

HectorRail AB litt Sgns

Green Cargo AB (f.d. SJ) litt Sdgms typ 832 UIC typ 1b

NMJ A/S Topline Personvagnar

Ny produkt tillagd.

SZD litt WLABm typ UIC Y

NMJ A/S Topline Godsvagnar

Alla produkter uppdaterade.

Piko Lok & Motorvagnar

Alla AC-versionerna för följande modeller tillagda.

HectorRail AB litt 242

Railpool/CargoLink litt 185.2

MGW Service litt 185.2

HectorRail AB litt 241

Green Cargo AB litt Re

Rivarossi Lok & Motorvagnar

Båda AC-versionerna för följande modell tillagda.

DB litt 627.0

Rivarossi Godsvagnar

SJ litt Kbis typ 971

Roco Lok & Motorvagnar

Roco Personvagnar

Roco Godsvagnar

Nya produkter tillagda.

Green Cargo AB litt Eanos typ 041

NetRail AB (f.d. SJ) litt Tbis (f.d. Teu)

Bilder tillagda för följande modeller.

SJ litt Te/Tis/Tikkms
66913 SJ litt Te.

SJ litt Q12b/Uah-v Rax-typ
66809 SJ litt Q12b "BP".

Green Cargo AB litt Rilns
66479 GC litt Rilns "Green Cargo".

Green Cargo AB litt Shimmnss (Kapellvagn)
67047 GC litt Shimmnss "Green Cargo".

Green Cargo AB litt Hbins-v & Hbillns-v
67330 GC litt Hbins-v version 1.
67333 GC litt Hbillns-v.

SJ litt Q12
66818 SJ litt Q12 "BP".

Alla andra produkter mindre uppdaterade.

Sudexpress Scale Model Trains Lok & Motorvagnar

Railcare litt T68 AC Digital

Trix Lok & Motorvagnar

Nya produkter tillagda.

Green Cargo AB litt Re

MTAS-Malmtrafik i Kiruna AS litt T44

Trix Godsvagnar

Ny produkt tillagd.

HectorRail AB litt Sgns

Obs! Håll koll i denna post i denna tråd den närmsta veckan!

För tillfället saknas noteringar angående Jeco och Rocos produkter men dessa kommer här inom kort.

Det var den sista uppdateringen för 2015

Fler uppdateringar av guiden kommer under 2016.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » lör 27 aug 2016, 01:53

Lägesrapport för 2016

Med lånad laptop av en mycket god vän så kommer här en lägesrapport för 2016. Som jag skrev i nedan tråd så har det gått "ont" för mig och särskilt nu i år. Strul med datorer som lagt av och krånglande operativsystem har satt många käppar i hjulen för mitt arbete med guiden om svenska modelltåg.

Murphys lag
http://modelltag.se/viewtopic.php?f=15&t=1764

Ny dator på gång

En ny dator har tittats ut och är på gång troligtvis redan till kommande vecka då jag kommer att vara online igen och arbeta med guiden. Detta är tyvärr en kostsam nödvändighet då jag behöver både färsk hård- och mjukvara för att säkerställa guidens fortsatta utveckling. Om allt går enligt plan så kommer första uppdatering för 2016, med de saknade uppdateringarna för 2015 del 3, någon gång under september månad och förmodligen då mot slutet av den. Peppar, peppar vill säga.

Angående gnället på guiden på "Mötesru**et - Det totalt okamratliga forumet för den självutnämnda svenska MJ-eliten

Vad annat kan man göra än att ruska på huvudet åt griniga gamla svartsjuka surgubbar som tror att de vet bäst och kan allt och att deras väg, i surdiket fullt med gödsel, är den enda och sanna rätta vägen? :lol:

Dessa "tomte-nissar" har inte en siffra rätt och har i sina mycket klent begåvade uttalanden varken läst denna tråd eller kollat igenom guiden grundligt så vad de gnäller om duger inte ens att gödsla häcken med eller lägga i komposten.

Fullvuxna män? som beter sig som bortskämda små-flickor som inte får som de vill i sandlådan ger jag inte ett jota för och någon respekt för dem har jag inte heller. :roll:

Angående frågetecken i guiden

En kritik som framfördes av flickorna i kjol på det okrönta hämndaktionernas forum numero uno var att det fanns frågetecken i guiden. Det finns en fullständig logik till detta och att behöva förklara för vuxna män? är som att försöka förklara kvantfysik för ett nyfött spädbarn.

För det första är frågetecknen en "liten" stödanteckning till mig själv då jag skriver och uppdaterar guiden inloggad direkt i trådarna. Jag använder mig av denna arbetsmetod istället för att t.ex. skriva i MS Word och finner den praktisk av många skäl.

För det andra så är det för att indirekt visa våra läsare att information saknas eller ännu inte kontrollerats och att jag är medveten om detta.

Kjoltygens övriga gnäll är så jävla enfaldigt att jag inte tänker bemöda mig med att svara på den dyngan för det är precis vad det är. Dynga.

Så ligger det till

Stort tack till våra läsare och supporters. Sweden är snart back in business. Stay tuned for more.

Lasse/Sweden på Modelltåg.se.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » sön 04 sep 2016, 01:56

Lägesrapport för 2016 del 2

Jag håller på att vika mig dubbel av skratt. :lol: Efter föregående post i denna tråd där jag kommenterade den självutnämnda svenska MJ-elitens totala sågande av Modelltågs guide över svenska modelltåg så har denna icke existerande elit? ännu en gång totalt sågat den samt att min mentala hälsa kraftigt har ifrågasatts av en taskig illasittande och illaluktande lösgom. :lol:

Jag har inte, har aldrig haft och kommer aldrig heller att ha någon som helst respekt för sura gamla griniga gubbar som tror de är förmer än alla andra i tron att de är några genetiskt perfekta praktexemplar för de är varken Stephen Hawkins eller några Chippendales. Jag viker mig inte, har dock tyvärr gjort det en gång i tiden men aldrig någonsin mer, och kommer aldrig heller att vika mig för någon slags låtsas-adel som tror att de äger och styr världen. Det är trots allt år 2016 och modern tid så någon självutnämnd adel är ytterst primitiv och hör hemma på stenåldern. Sticker de sig i fingret så blöder de precis som alla andra.

Jag: "Respekt får man inte. Den förtjänar man."

Hen: Sympatier får man bara om man blir brun om tungan."

En psykologs våta dröm är att studera Mötesru**et och "vissa" av dess medlemmar som klart gör en utmärkt studie av mänskligt förfall och mänskliga avarter. Det man ska ha klart för sig är att vad dessa herrar? har att säga har noll, nada, zip, zero betydelse för den svenska MJ-hobbyn. :roll:

Påstår man att svenska MJ-utövare som kritiserar felande och felaktiga produkter är otacksamma gnällspikar ja då fan får man vara beredd på att ta lite pisk själv också särskilt när man idiotförklarar dem. Folk betalar för modelltåg med sina surt förvärvade pengar och är då i sin fulla rätt att kritisera felande och felaktiga produkter eftersom det inte är gratis och ska vara tredimensionella avbildningar av verkligheten. Det är för sjutton gubbar inte Brio trä-tåg eller tolkningar av verkligheten vi pratar om. Visst, hur kritik kan eller ska framföras kan man diskutera om men att måste bli brun om tungan för att tillverkare är "känsliga" som bortskämda snorungar är fan i mig enbart banalt.

Ett påfund som en del satkärringar lägger till sig med är att ställa diagnoser på män när de inte får som de vill i sandlådan de leker i. Klassiker som t.ex. Aspberger, ADHD, ADD och Damp är vanligt förekommande bland snedbyggda fruntimmer. Men absolut värst av allt är när män? särskilt från bakom en datorskärm tar på sig kjolen och leker "Buffalo Bill" genom att ställa diagnoser. Det finns diagnoser, eller rättare sagt personligheter, och riktigt snedbyggda sådana för att uttrycka det lindrigt, som får gå lösa på gator och torg och tillhör man dessa ska man knappast prata om andra människors mentala hälsa.

Och så har vi det påstådda hotet om grov misshandel och ond bråd död. Jag viker mig dubbel av skratt igen. :lol: Det där är absolut ingenting annat än paranoida vanföreställningar och absurt tolkningsföreträde av verkligen verklighetsfrånvarande individer. Jag skulle kunna länka till ursprunget till denna absurda historia som fick sin början på Stinsens forum men det är så patetisk att jag avstår. Kan dock tillägga att en del har klara problem med läsförståelse och har total avsaknad av svart, sjuk och ironisk humor. :lol:

En del av den nya kritik som framförts mot vår guide av en annan självutnämnd svensk MJ-expert är att Märklin-delen är "nedknackad" 2013 och att ingenting har hänt. Då var det alltså dags att förklara för di sma barnen igen som man tycker borde vara vuxna män? för de ser då åtminstone ut att vara det men skenet kan bedra vilket är allmänt känt.

För att hålla guiden "ren" så har Jonas låst denna från att kunna kommenteras i vilket är ett bra beslut av många skäl som bland annat att guiden blir mer lik en bok-form än ett diskussionsforum eller diskussion. Jag har den administrativa möjligheten att kunna kommentera trådarna i guiden med uppdateringar om vad nytt som tillkommit sedan den startade men jag har haft denna tråd till det återigen för att hålla guiden ren. Och nu är det faktiskt så att det har hänt en hel del med guiden till skillnad från vad knallkorkarna "over there" påstår även om nu regelbundna uppdateringarna tyvärr har uteblivit av tidigare nämnda skäl.

När jag började att lägga upp guiden under hösten 2013 så var all information ganska så basic och baserade sig på mina egna relativt enkla anteckningar. Under åren som har gått så fick jag nya idéer om vilken information jag ville få fram i den för att göra något mycket annorlunda än upplägget Jan-Erik Heikefelts bok. Då alla trådar i guiden enbart redigeras och inga kommentarer görs så ser man inte när de uppdateras utan trådarnas ursprungliga postningsdatum är det enda som visas som t.ex. 2013-XX-XX. Detta är som sagt för att hålla guiden "ren" och det är därför denna tråd har skapats för att redovisa förändringarna i den.

Att Modelltågs guide skulle vara rena rama skiten jämfört med andra MJ-guider är absolut ingenting annat än paranoida vanföreställningar av sinnesförvirrade individer. Arbetet med guiden är helt och hållet ideellt utan någon som helst ekonomisk förtjänst, är inte ännu färdig och är framförallt gratis, gratis, gratis så vad de gnäller i tvistar t.o.m. läkarvetenskapen om. Upplägget och informationen i guiden är och kommer att bli bra mycket mer omfattande än Heikefelts bok och fullt jämförbar med Kolls Märklin-guider vad det gäller just upplägg och informationom oavsett knallkorkarnas paranoida vanföreställningar eller inte.

SJ - Statens Järnvägar litt Dm3 900- och 1200-serien
http://modelltag.se/viewtopic.php?f=59& ... 1886#p1886

Ovan länk går till ett "stickprov" i guiden som till 99,99% är färdigställt. Detta ger en fingervisning till vad som komma ska och hur guiden kommer att se ut när den är färdigställd. Att påstå att denna guide inte skulle vara mer omfattande än Heikefelts bok är infantilt som allra bäst. Nu är jag varken någon Märklin-fantast eller äger Kolls Märklin-guide men av det jag har sett så är inte den heller lika omfattande som Modelltågs guide informationsmässigt sett. Vad det gäller layouten på vår guide så går det inte att göra så mycket åt den då forum-formatet har sina begränsningar just på denna punkt.

Jag utmanar vem som helst...

...att göra ett bättre jobb än Jonas och mig. Kan man inte skriva sin egen bok ja då ska man inte heller gnälla på de som kan. I jämförelse med Utöya som vissa så käckt har uttryckt det för att skylla ifrån sig när de blivit ertappade med fingrarna i kakburken alltså. En klassisk svensk MJ Hall of Shame. :shock:

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » lör 24 sep 2016, 15:16

Lägesrapport för 2016 del 3

Efter att Modelltågs guide totalsågades på det fashionabla "Mötesru**et - Det totalt okamratliga forumet", fågelholken där den självutnämnda svenska MJ-eliten huserar och ger varandra superlativer, så finns det en hel del mer att säga i detta ärende.

Guiden varken står eller faller med enskilda individers bidrag

Naturligtvis så är bidrag till guiden med information som saknas välkommet, alltså information där det finns frågetecken i guiden, men i det stora hela så har jag koll på vad modeller som finns om än bara till "ynka" 99%. Men när det dyker upp "insinuationer" om att guiden står och faller med enskilda individers medverkan så ifrågasätter jag dessa. Av den information som redan finns i guiden och av den information som kommer att endera uppdateras eller läggas upp så har jag personligen "snokat" rätt på denna i en lång och utdragen process. Det finns många olika sätt att göra research på och mycket tack vare Internets enorma storlek så kan man hitta en hel del där och så har vi naturligtvis kataloger och tidskrifter också.

Jag ska ge ett exempel. Vi saknade "detaljerad" information om en svensk små-tillverkares produkter och då hen är aktiv på "forumet" så kontaktade jag hen. Flera gånger kan jag säga och det utan att få ett enda svar och inte heller när jag var övertygad om att "Herr Larsson" hade kopierat hens produkter.

Den slutsats jag drar är att hen känner till mig på svenska MJ-forum samt mina åsikter och uttalanden i de diskussioner jag har deltagit i och att hen inte gillar det och därigenom tar starkt avstånd till mig och gör det hela till en personlig sak. Vad annan slutsats kan man dra med logiskt tänkande och vanligt sunt bondförnuft för är hen aktiv på "forumet" och kan hen med PM-funktionen så vad annars kan det finnas för förklaring till den totala tystnad som råder? Go figure. :roll:

I alla fall. Med tiden så "snubblade" jag av en händelse på i stort sett det mesta av den information om hens produkter som jag ville få med i guiden och så löste sig den informationsbristen. Hur jag nu "snubblade" på denna information behåller jag för mig själv, jag ler just nu kryptiskt, men jag är en fena på att göra just research då jag har hållit på med det ända sedan 1970-talet då jag var en liten tavring.

Vad det gäller de frågetecken angående viss information som ska finnas med i guiden så innebär det som jag tidigare har skrivit inte per automatik att jag inte känner till denna utan det kan vara så att jag ännu inte har kontrollerat denna. Ett exempel är vikten på modeller som kan vara av intresse och då jag har en relativt stor samling av svenska modelltåg men inte någon digital våg, jag ska dock köpa en framöver, så har jag inte kunnat väga de modeller jag har varför just den informationen saknas i många fall.

Det behövs inte någon hel tidningsredaktion

En annan "insinuation" som har dykt upp är att det skulle behövas en hel jävla tidningsredaktion för att kunna sammanställa guiden och det är lika befängt som att guiden skulle stå och falla med enskilda individers medverkan. Sedan Jonas startade projektet med att göra en digital guide över svenska modelltåg i skala 1:87/H0 så har det hänt mer med denna än vad vissa okunniga individer vill påstå och det är bara det att detaljerade uppdateringar om detta av en eller annan anledning tyvärr har uteblivit.

När Jonas kontaktade mig och frågade om jag ville göra guiden med honom på hans forum så tackade jag naturligtvis ja då jag tyckte att hans idé var lysande och då jag redan hade listor om svenska modelltåg, som han sedan tidigare kände till, så var det inget jag ens funderade på. I och med att jag hade mina listor så tog jag självmant på mig att ensam sköta om guiden i det stora hela och så har jag gjort och så kommer jag också att göra framöver.

Vad många av er läsare inte känner till är att jag förutom mina listor över svenska modelltåg också en gång i tiden, före de svenska MJ-forumens existens, har gjort kataloger samt tidskrifter om film så jag är van att arbeta med stora projekt på egen hand. Tyvärr så har jag när detta gjordes bittert fått erfara att "Ju fler kockar desto sämre soppa" tyvärr är ett ordspråk som stämmer alldeles för bra in på hur verkligheten och människor kan vara och är när det är som allra värst. Därför tog jag på mig att ensam arbeta med guiden och jag samarbetar endast med likasinnade som man kan kommunicera med på en civiliserad nivå och inte någon form av ap-stadie.

Så någon tidningsredaktion behövs definitivt inte, bidrag är dock naturligtvis fortfarande välkommet, då jag är fullt kapabel att sköta om detta på egen hand. Då detta är ideellt arbete och oftast sker på fritiden så kommer det att ta ett tag att sammanställa guiden och när det är gratis, gratis, gratis så är det inte riktigt rätt läge att ställa krav. Men visst, vi förstår att ni läsare kan vara ivriga att se en färdig guide så snart som bara är och kan vara möjligt.

Vad det gäller kritik om guiden

Konstruktiv kritik har jag inga som helst problem med men renodlat kärring-gnäll från missunnsamma gamla bittra surgubbar ger jag inte ett jota för och det "står jag för", oavsett om någon pudrad fjolla från Königsberg ifrågasätter min mentala hälsa utan några som helst dokumenterade kvalifikationer av värde och substans.

Då denna tråd med uppdateringar om guiden också har varit öppen för diskussion om just guiden men inte ens någon konstruktiv kritik har framkommit här eller privat så tror jag att de allra flesta läsare förstår arbetet med den och förhoppningsvis är relativt nöjda med det som "hittills" har publicerats.

Antalet visningar i guiden som är svindlande stort och över förväntan tyder på någonting positivt till skillnad från vad den självutnämnda svenska MJ-eliten påstår är ren och skär skit. I jämförelse med Utöya alltså som Sveriges meste "stor-potät" har sagt.

Inom kort

En första "liten" uppdatering om guiden och arbetet med den från den nya datorn så stay tuned.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » fre 30 sep 2016, 10:48

Uppdatering 1 för 2016

Här kommer den första riktiga uppdateringen för 2016.

En ny dator

Så. Sedan torsdagen den 15 september 2016 är eder guide-skribent åter online på en permanent basis då den nya datorn startades upp under den kvällen. Dator-inköpet vart en vecka försenad då jag var i valet och kvalet om det skulle bli den färdiga burken som jag hade tittat ut eller om jag skulle bygga en egen. Skälet till detta var för att tillverkare och återförsäljare är totalt värdelösa på att ange exakt vad det är för hårdvara i färdiga burkar för det "är" av vikt om man vill ha kvalitet. Visst gick det att hitta information om vilken processor och vilket grafikkort som sitter i färdiga burkar samt vilket operativsystem de har men att hitta information om vem som tillverkat all annan hårdvara var satan själv.

Tanken på att bygga en egen burk övergav jag dock ganska snabbt då det utan att handla om lyx-grejer gjorde att priset skenade iväg långt över den budget som jag hade satt och var villig att slanta upp för. Så för att göra det enkelt så vart det till slut den ASUS-burk M32CD-NR006T som jag tidigare hade tittat ut med bland annat följande specifikationer: "Processor Intel Core I5 6400 2.7 GHz, 2 st. Ram-minnen DDR4 2 x 8G 2133Hz, 1 st. Hårddisk 128GB SSD SATA3, 1 st. Hårddisk 1TB HDD SATA3, Grafikkort NVIDIA GeForce GTX960/2GD5 och Operativsystemet Windows 10 64BIT". Relativt kraftfull dator som egentligen är tänkt att vara en så kallad "speldator" vilket jag kommer att pröva på att även bruka den som då bästa kompisen spelar på sin ännu kraftigare PC.

Vidare så fick jag införskaffa ett hårddisk-kabinett för att föra över filerna från hårddiskarna i den gamla HP-datorn som nätaggregatet hade dött i. En mycket praktisk liten sak inköpt på Kjell & Co som gör att man kan använda interna hårddiskar utanför stationära datorer och läsa av respektive föra över filer från eller till och med använda som extern hårddisk vilket jag kommer att göra framöver. Alla mina värdefulla filer från den gamla datorn är nu alltså flyttade till den nya datorn och därigenom så kan jag nu fortsätta mitt arbete med guiden då alla dokument om och kring den åter igen är tillgängliga. Det har dock varit en hel del annat att göra med den nya datorn och alla de filer jag förde över till den varför det fortsatta arbetet med guiden inte ännu har kommit så långt.

Om det kommande arbetet med guiden

Det jag nu har fortsatt att arbeta med är att göra klart de saknade produkt-uppdateringarna, som skulle ha varit med i uppdatering del 3 för 2015, men än så länge så har jag bara "nosat" på detta då jag som sagt har haft lite annat att göra med datorn. En del har dock faktiskt redan blivit gjort och visst skulle jag kunna lista exakt vad jag hittills har gjort från den nya datorn men jag sparar detta till en stor uppdatering istället för att göra en massa små sådana. En bland annat mycket stor del av det som aldrig han bli uppdaterat under hösten/vintern 2015 samt vintern/våren 2016 på grund av allt strul som jag råkade ut för var Jecos alla produkter de hade och har tagit fram med de olika tillverkarna de hade och har i Kina. Det mesta av informationen om alla deras produkter är ganska så "basic" och dessutom så hade jag inte heller kontrollerat den med tiden utökade produkt-informationen jag/vi ville få fram i guiden så det bland annat är det en massa jobb kvar med.

En sak som jag dumt nog inte gjorde när mitt arbete med guiden började, och som jag dumt nog inte heller gjorde när informationen om produkterna utökades, var att jag aldrig gjorde några anteckningar om vilken information som saknades eller inte hade kontrollerats för var och en av produkterna. Men nu när jag håller på med att göra klart den stora genomgången, som jag började med i september 2015, av de hittills upplagda produkterna för att komplettera så mycket som möjligt av den information om dessa som saknas, så gör jag nu anteckningar om exakt vilken information som saknas för var och en av alla de produkter som finns listade i guiden. På detta sätt så får jag total kontroll över vilken information som saknas eller ännu inte har kontrollerats och successivt kan beta av att hitta eller kontrollera den utan att själv behöva sitta och läsa igenom hela guiden gång på gång för att veta vad som behöver uppdateras. Det kan dock vara så att information som saknas inte just nu går att hitta och att jag för tillfället inte heller kan eller har möjlighet att kontrollera denna varför frågetecken mer eller mindre fortfarande kan och kommer att finnas kvar i guiden tills dess att all information har säkrats.

När allt detta är så klart som det just nu går att göra så kommer jag först då att lägga upp produkter i de tillverkarkategorier som än så länge har varit tomma eller endast delvis påbörjade. Att jag kommer att göra så har helt enkelt att göra med att jag tyvärr har haft alldeles för dålig kontroll på exakt vilken information om alla produkter som nu saknas. Det hade varit enkelt att vara en narcissist och få en släng av grandiost storhetsvansinne, som vissa "MJ-typer" verkar lida av, och slänga upp alla de produkter som ännu inte är listade i guiden med halvdan information men så vart inte fallet. Då informationen om produkterna med åren dessutom har utökats så har jag ansett att det är bättre att så mycket som bara är möjligt göra klart det som redan ligger upplagt i guiden. Hade jag redan från början och det utan riktig kontroll "slängt upp" alla de produkter vi har för avsikt att lista med halvdan information så hade det varit en riktig soppa att försöka och hantera. Jag/vi satsar hellre på kvalitet än kvantitet helt enkelt.

När kommer nästa uppdatering?

Jag törs varken säga på ett ungefär eller lova någonting av flera skäl. Vad det gäller t.ex. Jecos alla produkter så tar det tid att uppdatera all information även om mycket information upprepar sig som t.ex. specifikationerna om varje modell av Jecos T43. Två andra saker som kan ta ännu mer tid är att skriva recensioner om de modeller jag kan recensera samt att skriva kort historik om modellernas förebilder om jag nu kan hitta den vill säga och det är mycket tidsödande. Jag/vi vill ha med recensioner och kort historik om förebilderna för det är mycket värdefull information för rallare och samlare och beroende på hur omfattande jag kan göra det vid denna genomgång av guiden gör att det tar tid att uppdatera hittills upplagda produkter. Det jag dock kan lova i skrivande stund är att nästa uppdatering kommer att bli en omfattande och detaljerad sådan där jag kommer att gå igenom vad som har gjorts så att läsare själva slipper läsa om guiden om och om och om igen för att försöka lista ut vad som är nytt och uppdaterat.

Så stay tuned for more things to come.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » lör 31 dec 2016, 00:25

Uppdatering 2 för 2016

Denna post om arbetet med guiden blir den sista för i år och tyvärr så kommer det inte att bli någon enormt konkret sådan men det kommer under 2017. Som jag tidigare har skrivit så har diverse strul med det ena och det andra radikalt påverkat arbetet med guiden. Jag ligger fortfarande efter med arbetet av guiden och den tidsplan jag berättade om hösten 2015.

Tyvärr så har jag under hösten haft fruktansvärt svårt att finna inspiration till att arbeta med den och jag har till och med funderat på att lägga ned det hela. Jag har dock arbetat en hel del med guiden under kortare perioder och de som är uppmärksamma har sett detta. Vad det gäller t.ex. Brimalm så har kategorin med deras sedan 2007 utlovade komposit/ASJ-modeller uppdaterats genom att varje lok har fått sin egen produktkategori.

Det har också hänt en hel del annat med guiden som kanske inte syns vid första anblick men tro mig det finns där och stora uppdateringar om exakt vad som är gjort kommer när allt är klart under 2017.

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » mån 16 jan 2017, 23:00

Uppdatering del 1 för 2017

/slash/

Uppdatering del 3 av 3 för 2015

Här följer en första del-uppdatering, tillverkare från A till B och alla deras produktkategorier, av den stora genomgång om vad som hänt med guiden sedan 2013 som tyvärr kom av sig helt under hösten/vintern 2015 på grund av allt det strul jag tidigare har skrivit om. Som en extra liten bonus för våra läsare denna gång så är dessa tillverkare och deras produktkategorier genomgångna ännu en gång med resultatet att ännu mer information har blivit uppdaterad i guiden. Nedan så går jag igenom mer i detalj om vilken information som har tillkommit i guiden sedan befintliga tillverkare och deras produktkategorier först lades upp under hösten 2013. Det har även skett många stora förändringar i guiden vad det gäller upplägg av information och layout samt korrigering av felaktigheter men detta kommer jag inte att gå in på i detalj då jag anser att det viktigaste är vilken information om modellerna som har tillkommit under åren som har gått.

A.C.M.E. Lok & Motorvagnar

D-Rpool - Railpool GmbH/TX Logistik AB litt 185.2
AC-versionen tillagd.
EVN-nummer tillagd.
Längd tillagd.
Tidsperiod tillagd.
Kort historik skriven.

HCTOR - HectorRail AB litt 241
AC-versionerna tillagda.
EVN-nummer tillagda.
Längd tillagd.
Tidsperiod tillagda.
Kort historik skriven.

GC - Green Cargo AB litt Re
AC-versionerna tillagda.
EVN-nummer tillagda.
Längd tillagd.
Tidsperiod tillagda.
Kort historik skriven.

Komplett information om ovan modeller saknas för närvarande.

A.C.M.E. Godsvagnar

HCTOR - HectorRail AB litt Sggmrs typ 90' 111
Tillagda.
Vagnsnummer tillagda.
Längd tillagd.
Koppel tillagd.
Pris vid releasen tillagda.

Adam Modellbau Godsvagnar

Booregaard litt Sgns
Vagnsnummer tillagd.
Tillverkningsmaterial tillagd.
Bild tillagd på 12380-3 Booregaard litt Sgns.

HCTOR - HectorRail AB litt Sgns
Vagnsnummer tillagd.
Bild tillagd på 12380-2 HectorRail AB litt Sgns.

GC - Green Cargo AB litt Sgns/Sgnss
Vagnsnummer tillagda.
Bild tillagd på 12380-1 Timmervagn GC litt Sgns.

Alsum Modeller Lok & Motorvagnar

SJ - Statens Järnvägar litt Z49 - Endast lokkorg
Tidsperiod tillagd.
Bild tillagd men syns inte då det är en trasig länk. Ska justeras senare.

SJ - Statens Järnvägar litt Of3 med träkorg - Endast lokkorgar
Tidsperiod tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt Q13
Bild tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt V4
Tidsperiod tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt Z70 (f.d. litt Z65)
Tidsperiod tillagd.
Bild saknas.

SJ - Statens Järnvägar litt Z66
Tidsperiod tillagd.
Bild tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt V3 - Endast lokkorg
Tidsperiod tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt Pb - Endast lokkorgar
Tidsperiod tillagd.
Bilder tillagda.

SJ - Statens Järnvägar litt Of2 med stålkorg - Endast lokkorgar
Bild saknas.

SJ - Statens Järnvägar litt Of2 med träkorg - Endast lokkorgar

SJ - Statens Järnvägar litt Od - Endast lokkorg
Tidsperiod tillagd.
Bilder tillagda.

Alsum Modeller Godsvagnar

SJ - Statens Järnvägar litt Qbe (f.d. Mas typ 1908)
Bild tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt Slnps typ 953
Bild tillagd.

SJ - Statens Järnvägar litt La/Lalp/Lalmmp
Bild saknas.

Alsum Modeller Tillbehör

Svenskt perrongtak
Bild tillagd.

Komplett information om ovan modell saknas för närvarande.

BMJK/Leif Johansson Godsvagnar

SJ - Statens Järnvägar? litt Lgjns
Koppel tillagd.
Pris vid releasen tillagd.

OBAS - Ofotbanen AS litt Sgnss
Vagnsnummer delvis tillagda.
Längd tillagd.
Vikt tillagd.
Koppel tillagda.
Godispåse tillagda.
Förpackning tillagda.
Upplaga tillagda.
Modeller kontra förebilder delvis skriven.

TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt Sns-x typ 051
Vagnsnummer helt eller delvis tillagda.
Längd tillagd.
Vikt tillagd.
Koppel tillagda.
Godispåse tillagda.
Förpackning tillagda.

GC - Green Cargo AB litt Lnps typ 053
Koppel tillagd.

GC - Green Cargo AB litt Fas
Koppel tillagd.
Godispåse tillagd.
Förpackning tillagd.
Modell kontra förebild delvis skriven.

SJ - Statens Järnvägar litt Fas
Koppel tillagda.
Godispåse tillagda.
Förpackning tillagda.

SJ - Statens Järnvägar litt Uah-v (f.d. litt Q12b)
Längd tillagd.
Tidsperiod tillagd.
Koppel tillagd.
Godispåse tillagd.
Förpackning tillagd.
Pris vid releasen tillagd.
Kort historik delvis skriven.

SJ - Statens Järnvägar litt Q12b (senare litt Uah-v)
Längd tillagd.
Koppel tillagda.
Godispåse tillagda.
Förpackning tillagda.
Kort historik delvis skriven.

SJ - Statens Järnvägar litt Q12
Koppel tillagda.
Godispåse tillagda.
Förpackning tillagda.
Pris vid releasen tillagda (på vissa modeller).

B-models Lok & Motorvagnar

RCT - Railcare litt TMY
Tillagd kommande modell. Samtliga versioner för DC och AC.
Kort historik skriven.

HCTOR - HectorRail AB litt 941
Samtliga versioner av kommande "Morricone" tillagda.
Samtliga versioner av "Leone" för DC och AC tillagda.
Tidsperiod tillagd.
Kort historik skriven.
Modeller kontra förebilder skriven.
Ljuddekoderfunktioner tillagd.

B-models Godsvagnar

D-AAE - Ahaus Alstätter Eisenbahn litt Sgns "Fortum"
Tillagda.

D-ERMD - Ermewa litt Sgns "Nordic Bulkers AB"
Tillagda.

HCTOR - HectorRail AB litt Sgns
Tillagda.

GC - Green Cargo AB litt Zacns
Tillagda.

GC - Green Cargo AB litt Rilns
Nya och kommande nya vagnsset tillagda.

Brawa Godsvagnar

SJ litt Q12 b2
Längd tillagd.
Koppel tillagda.
Förpackning tillagd (artikelnummer 2055).
Pris vid releasen (artikelnummer 47079).
Modell kontra förebild skriven.

Komplett information om ovan modell saknas för närvarande.

Brimalm ASJ Lok & Motorvagnar

Brimalm Komposit/A.S.J./Engineering 2007-
Företagsbeskrivning tillagd. Från 2007 fram tills dags dato.

SJ - Statens Järnvägar litt Z64
Upplagd i egen produktkategori.
Anekdot om loket skriven.
Möjliga loknummer tillagda.

SJ - Statens Järnvägar litt J

SJ - Statens Järnvägar litt B

SJ - Statens Järnvägar litt T21

SJ - Statens Järnvägar litt Öd

SJ - Statens Järnvägar litt Ma

SJ - Statens Järnvägar litt Dg2

SJ - Statens Järnvägar litt D/Dg/Ds Träkorg

SJ - Statens Järnvägar litt D/Dg/Ds/Dk/Du/Du2 Stålkorg
Anekdot om loken skriven.
Vikt tillagd.
Tidsperioder tillagda.
Koppel tillagd.
Prisutveckling tillagd.
Tillgänglighet noterad.
Kort historik skriven.
Modeller kontra förebilder skriven.
Dekoderfunktioner delvis tillagd.

Har du information som saknas eller är felaktig i guiden?

Tveka då inte att skicka ett PM (Personligt Meddelande). Du kommer att få full credit för ditt bidrag. :tummeupp:

Ingenting har hänt med guiden sedan 2013!!!

Jag torde vid det här laget vara ökänd för min brutala ärlighet so here goes... Detta påstående absolut ingenting annat än kvalificerat skitsnack och nonsens helt och hållet baserat på missunnsamhet och ren jävla svensk svartsjuka av mindre vetande individer. Jag gör också dessa uppdateringar för att täppa igen kak-hålet på "skeptikerna" och de självutnämnda "MJ-gudarna" borta på "Mötesr****t" som totalt har sågat vår guide över "Svenska modelltåg skala 1:87/H0". Denna uppdatering bevisar att detta påstående hör hemma i gödselstacken och jag kommer att upprepa detta så länge som det behövs. :mrgreen:

Vad som är på gång härnäst - Uppdatering del 2 för 2017

Då vad som har uppdaterats i guiden vad det gäller befintliga tillverkare och alla deras produkter är en så enormt stor information och jag går igenom allt ännu en gång så måste jag dela upp uppdateringen i flera delar då det annars kommer att bli en hel bibel i en enda post. Nästa uppdatering kommer att avhandla om vad som är uppdaterat i alla de listade produkter som Berne Carlson alias Da 915 med åren har tagit fram och bara det i sig är ett omfattande ämne. När denna uppdatering kommer vill jag inte lova ut men jag arbetar i skrivande stund med att uppdatera Bernes alla lok och personvagnar ännu en gång.

Stay tuned for more.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"