Återfunna modelltåg, minst 20 år gamla

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
stickspåret

Återfunna modelltåg, minst 20 år gamla

Inlägg av stickspåret » sön 21 feb 2016, 23:32

Hej!

Bild

För minst 20 år sen fick jag leksakståg av min pappa som jag aldrig riktigt tog till mig som liten.

Idag när jag rensade i gamla lådor såg jag dessa lok, räls, en transformator och några vagnar. Loken och vagnarna känns väldigt gedigna (tunga) och detaljerade. Loken är något längre än ett vanligt kreditkort.

Min förhoppning är att det finns medlemmar här som vet något mer om tågen. Samt vad de eventuellt är värda. Jag ser nog hellre att en entusiast får de till användning.

Bild

Bild
Lok2
Bild
Bild
Transformator
Bild
Sjuktransport, märkt "BAJ 406 Hemstation borås"
Bild

Mycket tacksam för vilken återkoppling som helst.

Användarvisningsbild
Sweden

Re: Återfunna modelltåg, minst 20 år gamla

Inlägg av Sweden » ons 24 feb 2016, 21:37

En allmän missuppfattning

Är att modelltåg är synonymt med stora pengar men det är tyvärr en generell missuppfattning oavsett om det nu råkar vara gammalt eller gjort av den tyska tillverkaren Märklin.

Loket på bild 1 & 2

Det är tillverkat av Roco i Österrike vilket syns på undersidan av modellen. Bland det första man ser så är bufferttallrikarna avbrutna och saknas. Alltså på de där röda rören som sticker ut fram och bak på loket. Framtill på dem ska det sitta som runda skivor (kallas för bufferttallrikar) men dessa saknas alltså. Så saknas kopplet baktill på loket, det sitter ett fram mellan de trasiga buffertarna, då det är avbrutet. Vidare så är det högra fotsteget till förarhytten brutet och pekar inåt.

Den lär inte ha något större värde och får säljas som gravt begagnad modell eller skrot för kanske ett par tjugo-lappar. Loket är till för 2-räls DC Likström. Alltså pluspolen i ena skenan på rälsen och minuspolen i den andra. Förebilden är förresten ett tyskt tanklok.

Loket på bild 3 & 4

Det är tillverkat av Märklin i Tyskland vilket även syns på undersidan av denna modell. Det allra mest i ögon fallande är att loket saknar släpskon mitt emellan hjulen.

Den lär inte heller ha något större värde och får också säljas som gravt begagnad modell eller skrot även i detta fall för kanske ett par tjugor. Loket är tillverkat för 3-räls AC Växelström. Alltså minuspolerna i skenorna på rälsen och plus polen i taggarna mellan skenorna. Även i detta fall så är förebilden ett tyskt tanklok.

Transformatorn på bild 5

Den är tillverkad av Roco i Österrike vilket syns på ovansidan och är till för loket på bild 1 & 2. Är förmodligen från 1970-talet, eller tidigare, med tanke på logotypen Roco International som Roco körde med då. Något större värde lär den inte ha då tekniken har förändrats radikalt sedan dess. Kanske en 50-lapp.

Vagnen på bild 6

Den är tillverkad av Liliput i Österrike och är en så kallad "försvenskning", alltså t.ex. en tysk vagn som målats och märkts som en snarlik svensk vagn, men ingen äkta modell av någon vagn som t.ex. SJ har haft rullande på svenska spår i verkligheten.

Är den i nyskick, alltså inte lekt med, och har originalförpackningen kvar i nyskick så kan den vara värd mellan 150 och 250 kronor. Är den lekt med och är sliten så får den säljas som gravt begagnad och kanske ger en 50 till 100 kronor maximalt.

Så sorry men...

...du har tyvärr inte snubblat på någon guldgruva. Det är som sagt en allmän missuppfattning att allt som har tillverkats av Märklin eller kallas för modelltåg skulle vara något av större värde eller intresse för rallare eller samlare av modelltåg.

Lasse alias Sweden - Skribent på modelltag.se.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

stickspåret

Inlägg av stickspåret » ons 24 feb 2016, 21:54

Vilket fantastiskt utförligt svar. Tack så hemskt mycket för din tid. Men då har jag nyktra förväntningar då :)

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » ons 24 feb 2016, 22:37

stickspåret

Äsch då. Det var inget större problem att svara på din fråga. Bara bra om man kan hjälpa varandra. :oops:

Ja ibland måste man ha "nyktra" förväntningar som du skriver. Det har jag "personligen" lärt mig. :lol: ;)

Oavsett värdet på det du hittade eller inte så är det alltid "smart och intelligent" att kolla på modelljärnvägsentusiastforum som t.ex. detta om man är osäker på vad det är man har i sin ägo. Hos oss på modelltag.se så hade du fått ett lika ärligt och omfattande svar om du hade haft några verkliga fynd. De bedömningar vi eller våra medlemmar kan göra är inte någon 100%-igt exakt vetenskap ner på kronan eller öret men kan i alla fall ge en fingervisning om vad det handlar om.

Är du mer eller mindre intresserad av modelltåg så kan jag rekommendera dig att botanisera bland alla diskussioner och artiklar på modelltag.se då det finns mycket spännande här att förkovra sig i. :tummeupp:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"