Murphys lag

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Murphys lag

Inlägg av Sweden » ons 06 jul 2016, 01:45

Murphys lag

Lagen om alltings jävlighet - Allt som kan hända sker.

För c:a 1,5 månader sedan så kom dråpslaget. Först lade TVn av, förvisso en begagnad 28" SONY 1.33:1 fyrkantshärk med vanligt bildrör då min 36" SONY 1.78:1/16:9 Widescreen också med vanligt bildrör lade av i oktober 2012, och så även bildskärmen och datorn och detta endast på några få dagar. :shock:

Det var förvisso inte oväntat att den begagnade gamla 28:an skulle dra sin sista suck men det var fan i mig inte välkommet då film och TV är en annan stor hobby som jag har. Detsamma var det med bildskärmen och stationära datorn som jag arbetar med guiden om svenska modelltåg ifrån. Datoranläggningen var när den köptes 2008 state of the art men efter 8 år av dagligt bruk så var en krash inte heller oväntat.

Så vad i helvete skulle jag göra? :?:

Då jag till skillnad från den självutnämnda svenska MJ-eliten och klubben för inbördes beundran inte "skiter pengar" så har jag tvingats att sälja min härliga lekamen till skäggiga gamla damer i hopp om att lösa den hög med dynga jag nu sitter i.

Skämt och sido. :lol:

Hur jag delvis har löst detta är min ensak men problemet med dumburken är i skrivande stund löst vilket i och för sig är en tragikomiskt historia värd att berätta men det får ske en annan gång i så fall.

Datoranläggningen är det värre med. :(

Efter att bildskärmen lade av så beställdes en ny. Fick för mig att en sista gång "testa" den gamla varpå fanskapet fungerade. Det visade sig vara glapp i av- och på-knappen men det var lika bra att skaffa en ny skärm då den gamla var 8 år gammal och förmodligen kunde strula mer eller till slut lägga av helt och hållet.

Vad det gäller datorn så är det förhoppningsvis bara nätaggregatet som har lagt av så det ska jag byta i så fall. Vidare så sjunger hårddisk 1 eller C:, har två interna hårddiskar, på sista versen och måste bytas. Men detta är naturligtvis också en kostnadsfråga och utgifterna har varit höga den senaste tiden.

Vidare så är min hälsa fortfarande som en berg- och dalbana sedan jag utsattes för mordförsöket 2010-02-20 och då jag lever på sjukpengar så är marginalerna mycket små. Så är jag inne på det 6:e året med att få rättvisa skipad, ersättning från försäkringsbolag då jag efter 6 år har fått en mindre hjärnskada bekräftad efter att ha stångat mig blodig med sjukvården som hellre ville skylla på nageltrång och hemmorioder.

Så här ligger det till med guiden och arbetet med den

De utlovade saknade bitarna i den tredje och sista uppdateringen om guiden för 2015 halkade tyvärr efter rätt så rejält och uppdateringarna för 2016 har hittils uteblivit. För det första så började min interna huvudhårddisk C: under hösten 2015 att strula och den vart mycket långsam då jag arbetar med guiden i flertalet fönster och flikar. För det andra så började operativsystemet Windows XP SP3 samt Mozilla Firefox att strula då supporten för XP hade upphört samt att Java-script och Flash-player gjorde detsamma då de inte uppdaterades längre för XP etcetera. För det tredje så tvärdök min hälsa efter Jul-helgen förra året vilket också påverkade arbetet med guiden och som jag kämpade med tills datorn lade av för c:a 1,5 månader sedan.

I skrivande stund så sitter jag nu framför den gamla datorn som det tyvärr är problem med då den är alldeles för seg att kunna arbeta ifrån. Delvis så beror det på att partionen, delen där all programvara ligger på, inte går att formatera om då den är "låst" på något märkligt sätt och inte tillåter omformatering av hårddisken, och delvis så beror segheten också på åt helvete för klent ram-minne/arbetsminne. Det går alltså inte att arbeta med guiden från denna gamla härk varför arbetet med den i princip står helt stilla.

Vidare så ligger alla dokument, mallar och anteckningar om guiden på hårddisken i den nyare datorn från 2008, och som förmodligen och förhoppningsvis det bara behövs bytas nätaggregat i, och då jag inte har allt i huvudet så omöjliggör detta också arbetet med guiden. Nu har förvisso bästa polaren en hårddisk-vagga så jag kan komma åt dessa dokument men jag kan fortfarande inte arbeta med guiden från den gamla datorn som jag nu sitter vid av ovan tidigare nämnda skäl.

Så det som är på gång är följande. Att köpa någon ny dator som passar mig och som är kraftfull nog för mitt arbete med bland annat guiden är uteslutet då den i så fall skulle hamna i prisklassen uppåt 10000 spänn vilket jag inte kan slanta upp just nu. Därför kommer det att bli en renovering av den nyaste från 2008 som har lagt av då den har mycket kraftigare processor, ram-minnen, hårddiskar och grafikkort än den gamla och förhoppningsvis så är det bara som tidigare sagt nätaggregatet som har lagt av. Är det så och ingenting annat har rykt i den så blir det också en ny hårddisk och uppgradering av operativsystemet till Windows 10. Om detta inte går vägen så har jag ett stort problem att lösa med att köpa en ny och dyr dator då jag helst arbetar med en stationär sådan.

Så tills dess står arbetet med guiden stilla men jag arbetar så gott jag kan med att åter komma ut i etern.

Till er som skickat PM men inte fått svar

Jag beklagar detta men det har också drabbat släkt och vänner då jag har dragit mig undan från djupare relationer till människor det senaste 1,5 året mycket på grund av min o-hälsa. Dessutom har min inkorg varit överfull, har inte rensat ur den då man bara kan spara ett begränsat antal PM, då jag sparat en del som jag vill ha sparat. Jag har mejl och Facebook men på grund av samma problem med programvaran på denna sega gamla härk som med den nyare som har lagt av så har jag stora problem med att använda dessa sociala medier. Jag kommer dock att lösa detta vid tillfälle och kontakta er alla.

Stay tuned.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"