10 år på svenska MJ-forum: En recension

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

10 år på svenska MJ-forum: En recension

Inlägg av Sweden » tis 25 okt 2016, 19:16

För 10 år sedan

Under hösten 2006 så återupptog jag mitt samlande och köksbordsrallande av svenska modelltåg i skala 1:87/H0 efter ett uppehåll sedan 1991. Mycket nytt hade redan då kommit ut på marknaden och frestelsen blev då så stor att jag beslutade mig för att fortsätta att samla på svenska modelltåg. Naturligtvis så var jag intresserad av att lära känna och ta del av andra likasinnades kunskaper. Men vilken resa det blev.

Modellrallaren

Min karriär på svenska MJ-forum började på Modellrallaren. Här blev man snabbt varse om den självutnämnda svenska MJ-eliten och dess trogna undersåtar. Redan från början så stötte jag, och flera andra med mig, på patrull för inte fick man yttra sig utan tillstånd från den fiktiva MJ-överklassen.

Här myntades "MJ hall of shame-klassiker" som:

Vill man ha kvalitet så ska man köpa Brööökmalm.

Brimalm har dock också tillverkat rena söndagsexemplar och vad de är idag är ingen hemlighet.

Det är bara att öppna lädret.

Säger dem som tydligen skiter pengar i all ödmjukhet.

Det är inte meningen att alla ska ha en Roco Dm3.

Nämen! Vad ödmjukt sagt!

Tyvärr var det alldeles för högt till tak på detta forum och precis som jag en gång sade så gick helan går vid vissa tillfällen. Jocke Sannagård stängde dock ned Modellrallarens forum efter ett antal år och nu är bara själva hemsidan kvar.

Flänsen (Stinsen)

Nästa anhalt på nätet blev Johan Jonssons Stinsen. Det var ett relativt bra forum för här kunde alla, som vågade alltså, ge den självutnämnda svenska MJ-eliten svar på tal, för om de är experter på något så är det att jävlas med vanliga MJ-utövare.

Tyvärr så sålde Johan Jonsson Stinsen till Janne Wallin och i och med detta så kom dödsstöten för detta nu mera i princip stendöda forum.

Här myntades "MJ hall of shame-klassikern alla kategorier":

I jämförelse med Utöya...

På tal om mental hälsa så säger det precis allt om personen som yttrade det.

Det kan diskuteras om modereringen av detta forum var speciellt bra och om valet av vissa moderatorer var speciellt begåvat när Janne Wallin tog över det men absolut värst var huvudmännen inom den självutnämnda svenska MJ-överklassen. Den absolut största gaphalsen inom svensk MJ-hobby begick 100-tals regelöverträdelser men undersåtarna såg tydligen inte detta utan slickade sig bruna om tungan. MJ-hobbyns okrönte surrkuse nummer ett alla kategorier postade kommentarer precis överallt oavsett om det fanns någon substans och logik i det eller inte. MJ-hobbyns jätte-bäbis nummer ett alla kategorier svamlade om att sympatier får man bara om man slickar sig brun om tungan samt annan skit. Sist men inte minst så fanns den självutnämnda svenska MJ-elitens undersåtar som i vissa fall var riktigt, riktigt, riktigt obehagliga typer men så är en del när de kan gömma sig bakom en bildskärm.

SvensktH***forum

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta forum. Bäst var det när någon transa dök upp och vissa forum-medlemmar vart till sig i de alldeles för små kalsongerna. Mitt deltagande där har varit högst sporadiskt och mycket klent då jag tycker att modereringen är högst märklig. Att man sedan vänder kappan efter vinden vad det gäller tidigare avstängda forummedlemmar som inte kan sköta sig gör inte saken bättre.

Mötesr****t - Det totalt okamratliga forumet

Hämndaktionernas okrönta forum nummer ett. The place to be för den självutnämnda svenska MJ-eliten och deras anhängare. Dragspelsmusik och Calle Jularbo samt superlativer och ryggdunk är de stora dragplåstren där samt annat kvalificerat nonsens och svammel. Och så har vi husdoktorn där. Han ställer diagnoser på folk utan några som helst dokumenterade kunskaper och kastar gärna bajs i sandlådan och det till allmänt beskådande. Detta är också lättkränkthetens förlovade land. Här ser mobbarna sig själva som offer och tycker att livet är orättvist precis som en bortskämd 5-åring som inte får kompisens hink och spade i sandlådan. En psykologs våta dröm är att få studera dessa särfall och avarter inom MJ-hobbyn. För övrigt röker man där fredspipa för att i nästa stund kasta bajs-korvar. Go figure.

Fråååånk Finlandias FB-grupp Modelltåg

Oboy. Detta var en kort och smått sinnessjuk upplevelse. Jag gick med i denna FB-grupp men åkte ut ganska omgående då grundaren i fyllan och villan en natt svamlade om Nazism???

Det hela började med att jag deltog i en diskussion om produktionsteknik och samlarvärde. En riktig pajas från Stöde väster om Sundsvall, en vapensmed med elefantstudsare som p***s-förlängare, fick en rejäl jävla hjärnfjärt och satte sig på tvären i sandlådan. En smått bisarr historia följde som var så sjuk att jag hoppar över att berätta om den här men idioti har tydligen inga som helst gränser.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter passar in på denna FB-grupp och dess grundare som tydligen endast kan svamla (prata) på fyllan.

Modelltåg.se

Till skillnad från vad kanske många av er tror så är jag en relativt lugn man och människa som helst vill leva ett lugnt och stillsamt liv i en tillbakadragen tillvaro. Därför passar Modelltåg.se mig perfekt och jag anser att det är Sveriges i särklass bästa MJ-forum för det är utan tjafs och trams. Jag påstår inte detta bara för att jag skriver här utan för att det är så. Jag har aldrig träffat dess grundare och ägare jonas_sth, jag har aldrig ens pratat med honom på telefon och jag har inte ens sett hur han ser ut, men det han har gjort genom åren är ett väl fungerande forum på alla möjliga sätt. Och varför försöka att laga det som inte är trasigt?!

Summa summarum

Visst finns det intressanta fakta-trådar på övriga ovan nämnda MJ-forum men överlag så är tyvärr 90% av de trådar och poster som finns rena rama skiten med allt möjligt nonsens och svammel. Och tyvärr så är det så att är man ute efter en trevlig pratstund med likasinnade MJ-utövare så ska man just hålla sig till likasinnade sådana för oftast leder de offentliga diskussionerna bara till någon form skit. Det aktiva deltagandet på Modelltåg.se är långt ifrån det största och mest omfattande men hellre kvalitet än kvantitet.

Och till lynchmobben där ute i Lallaland. Jonas har absolut ingenting med denna artikel att göra. Vill lynchmobben lyncha mig så är de välkomna att ringa på dörrklockan. Buster välkomnar så glatt.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Marrez

Re: 10 år på svenska MJ-forum: En recension

Inlägg av Marrez » tis 25 okt 2016, 21:32

Jag brukar inte skriva på forum men känner att jag måste göra det nu.

Jag följer dom flesta svenska MJ relaterade forum, och jag håller nästan med dig i allt Lasse.
Det jag skulle vilja tillägga är att de 10% av trådar som kvarstår och är värda att läsa så är det alltid någon som sabbar den från början intressanta tråden. Så vad har hänt med att kunna ställa "dumma frågor" och ändå bli vänligt bemött och få svar på sina otroligt "dumma fråga"
Eller som någon ventilerar sina idéer och alla ska på och hacka på den men kan inte själva komma på något bättre.

Tack för ordet

Användarvisningsbild
fernis

Inlägg av fernis » tis 25 okt 2016, 22:23

Det finns väl inga dumma frågor.
Dumma svar däremot ............

Med vänlig hälsning Anders,F

Användarvisningsbild
Sweden

Inlägg av Sweden » ons 26 okt 2016, 10:23

Marrez

Det var det jag menade att 10% av det som skrivs på övriga forum kan vara riktigt bra läsning och information men det kom bort en aning i min artikel om svenska MJ-forum. Jag är inte riktigt nöjd med den, iden till denna artikel har funnits mycket länge, för det finns mer att få fram i ämnet. Sedan så skulle jag kunna publicera namn på MJ-hobbyns allra värsta utövare och länkar till på ren svenska all den skit de skriver men har avstått detta då hobbyns allra största gaphals har satt i system att besvära det svenska rättsväsendet när hen inte får som hen vill i sandlådan. Inte för att hen skrämmer mig det minsta lilla men det svenska rättsväsendet har större problem att reda ut än gnäll från en riks-fjolla.

Ja tyvärr är det i övrigt precis som du säger. Man kan inte komma med frågor eller ventilera idéer förrän på ren svenska bajs-kastningen i sandlådan är i full gång. Oftast är det just den självutnämnda svenska MJ-eliten och deras anhängare som drar igång dreven men de lider väl av någon diagnos av den allvarligare graden, psykopati och borderline med narcissistiskt grandiost storhetsvansinne tycks vara en klassiker, då de tycks tro att de tillför hobbyn något. Jag har själv personligen råkat ut för dessa "typer" under de 10 år jag har huserat på svenska MJ-forum men och andra sidan så är det en klassiker för dessa att vara stor i käften från bakom en datorskärm för i verkliga livet är de fega som råttor och håller sig undan.

Förutom att jag själv skriver en del artiklar som tycks intressera andra likasinnade MJ-bröder samt det som skrivs här på Modelltåg.se av jonas_sth samt andra inte nämnda men inte heller glömda forummedlemmar så är det dem där 10% av trådarna med substans man lever för. På övriga forum så är det i de allra flesta fall tyvärr "gamla" trådar som är riktiga guldkorn men då och då så dyker det upp något mer eller mindre intressant. Det är enormt tragiskt att övriga forum inte håller en bättre kvalitet för det finns en massa kunskap, information och idéer där ute som många gladeligen skulle vilja ta del av.

Lasse alias Sweden

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"