Nytt i Modelltågs guide - Januari 2018

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - Januari 2018

Inlägg av Sweden » sön 20 maj 2018, 02:11

Sweden prövar på ett nytt koncept

Jag kommer under 2018 att pröva på ett nytt koncept genom att varje månad uppdatera om vad som händer i guiden men tyvärr så kommer januari till april att bli retroaktivt. Istället för att göra en enda lång rapport i en enda tråd för januari till april så kommer jag att dela upp den i fyra olika trådar. Tankarna på detta koncept kom under slutet på 2017 men ordspråket "Det blir aldrig som man har tänkt sig" stämmer verkligen in i detta fall.

Mycket har hänt sedan vintern 2012

Till skillnad från vad den självutnämnda svenska MJ-eliten försökte att påstå så har det hänt enormt mycket i guiden över "Svenska modelltåg i skala 1:87/H0" sedan vintern 2012. Som jag har skrivit i den ursprungliga tråden med uppdateringar så registrerar och visar inte forumfunktionen om och när jag redigerar i guiden. Detta i kombination med att jag har varit dålig på att uppdatera om detta så ser man inte vad som har uppdaterats bland de befintliga tillverkarna och deras produkter. De som har hängt med från början och som har bläddrat i guiden flera gånger lär dock ha sett att den har uppdaterats en hel del.

En tillbakablick på tiden 2012 till 2017

Då en bok med det upplägg jag har med inte bara modeller utan också kort historik om förebilderna och recensioner av modellerna är ekonomiskt omöjlig, skulle förmodligen bli flera centimeter tjock och kosta en förmögenhet att trycka, så är forumformatet den allra bästa lösningen för tillfället.

Tyvärr så har forumformatet sina klara och tydliga begränsningar hur Jonas och jag kan lägga upp saker och ting samt vilken layout vi kan ha så har jag under åren experimenterat med att försöka att få till någon form av just layout för att guiden ska se okay ut och vara lättläst.

Då jag kraftigt begränsas av just forumformatet så har jag trixat och trollat en hel del med bland annat olika färger på text men det är mycket svårt att göra någonting snyggare än klassikern svart text på vit botten så det har jag lämnat därhän. Som man kan se i guiden så håller jag mig till olika punkthöjder på texten, vanlig stil, fet stil samt kursiv stil av forumets standardtypsnitt.

Hur jag har lagt upp informationen i "faktarutan" om varje modell har också förändrats med åren och har dessutom utökats då jag har observerat på de svenska MJ-forum som finns vilka frågor folk ställer sig om modeller de har köpt eller ska köpa. Information om till exempel vad det är för digitalinterface, eller digitalpluggar om man så vill, som sitter på lokmodellernas kretskort, eller inte, samt vems och vilken dekoder de är utrustade med har tillkommit. Vilka dekodrarnas ljus och ljudfunktioner är har också tillkommit på senare tid med mera.

Nytt i guiden 2012 till 2014

Från och med vintern 2012, eller egentligen hösten 2013, till slutet på 2014 så arbetade jag mest med att uppdatera redan befintliga modeller samt lägga till nya modeller från redan befintliga tillverkare i guiden. Som kuriosa kan nämnas att det absolut första som "jag" lade upp i guiden var modellen av TÅGABs litt TMZ i avdelningen "Hobbytrade Lok & Motorvagnar" måndagen den 3 december 2012.

Nytt i guiden 2015

Under 2015 lika så och det var då som den gamla datorn började att kacka och segade ner arbetet med den riktigt stora uppdatering som jag höll på med på redan befintliga modeller i guiden. Den enda nya tillverkarkategorin som kom upp var "A.C.M.E. Godsvagnar" i juli.

Nytt i guiden 2016 - Datorhaveri

Arbetet på den gamla sega datorn fortsatte tills i maj då den drog sin sista suck. Arbetet med guiden låg i princip nere i fyra månader tills i september när jag fick tillgång till en ny och supersnabb dator. Arbetet med att uppdatera redan befintliga modeller i guiden fortsatte och nya modeller från redan befintliga tillverkare i guiden lades till.

Nytt i guiden 2017 - Hälsoproblem

Arbetet med uppdateringarna fortsatte och en företagsbeskrivning av "Brimalm ASJ Lok & Motorvagnar" kom upp i januari. Den nya tillverkarkategorin "Brawa Lok & Motorvagnar" tillkom i mars och lika så "L.S. Models Lok & Motorvagnar" i maj. Tyvärr så totalhavererade min hälsa något så katastrofalt under början av sommaren att det knappt hände något med guiden på ett halvår fram tills i december.

Efter att ha tampats med hälsan i ett halvår så tillkom den nya tillverkarkategorin "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar" i december och lika så "L.S. Models Godsvagnar", "NMJ A/S Superline Lok & Motorvagnar", "Rocky-Rail Godsvagnar" samt "Tumba Lokstation Drivningar".

Vad det gäller "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar" och "NMJ A/S Superline Lok & Motorvagnar" så hade jag aldrig tänkt lista dem i guiden utan hänvisa till Jan-Erik Heikefelts bok men jag vet inte riktigt hur jag tänkte där då båda tillverkarna har kommit ut med modeller efter att den boken gavs ut och som därför inte finns listade i den eller någon annanstans.

Allting har uppdaterats

Mer eller mindre på ett eller annat sätt. De absolut största uppdateringarna i guiden är i avdelningarna för Berne "Da 915" Carlsons ommålade lok, Jeco AB, Märklin, NMJ och Rocos samtliga produktkategorier även om nu allt i dessa ännu inte är färdigt då viss information saknas. Med tanke på all den information som jag vill få fram om varje modell från alla dessa tillverkare så saknas det information här och där i guiden.

Allting tar en massa tid

Någonting som tar en himla massa tid är att göra research, försöka skriva kort historik samt recensioner på ett så pedagogiskt sätt som möjligt då guiden än så länge mest är "text-baserad". Då jag dessutom är rätt pedantisk och lider av mycket svår prestationsångest så gör det inte saken ett dugg bättre (skämt och sido folk men jag är mycket noggrann av mig). Att korrekturläsa allt tar också en massa tid.

Sedan så är det så att jag personligen, men även Jonas, inte äger varenda modell som ligger upplagd i vår guide. Vad det gäller mig personligen så beror det för det första på att jag samlar (och rallar) på 2-räls DC likström. Som så många andra så fick jag som barn en av de klassiska startsatserna från Märklin och ett tag så hade jag en del svenska modeller ombyggda till DC likström men de har jag sålt av.

Jag kom aldrig att anamma det systemet och inte heller att nostalgi-ralla det men har absolut ingenting emot dem som gjorde och gör det. Förvisso så har jag två modeller med Märklin-anknytning i min samling och det är "Märklin/Trix hybriderna" av HectorRails litt 141 samt SJ litt T44. Detta då dessa finns för just DC likström och jag tycker att de är fina modeller även om den sistnämnda nu avviker en liten aning från förebilden men det är en annan historia.

För det andra så har jag särskilt de senaste 6 åren inte haft några ekonomiska förutsättningar att kunna köpa allt det som jag vill lägga till i min samling av alla de skäl som jag tidigare har skrivit om i denna avdelning. För de som följt mig i alla år så vet ni att livet gick åt helvete efter mordförsöket 2010 och den sjukdom jag har drabbats av på senare tid.

I de fall när varken Jonas eller jag äger en modell i vår guide så är det ofta banne mig inte lätt att hitta all den information som jag vill få fram. Alldeles för många tillverkare har kataloger och/eller hemsidor där endast den "basala" informationen finns med och då gäller det att leta med ljus och lykta. Det är i dessa fall som det är en himla tur att Internet har blivit så gigantiskt och att så många häckar där.

Det är också just detta som tar en förbannat massa tid för det är definitivt inte "bara att" söka på ett artikelnummer eller ett produktnamn och tro att man kommer att hitta all modell-data på ett och samma ställe vid en och samma tidpunkt. Naturligtvis så är det inte alls så enkelt utan man får använda olika sökord, kolla på olika ställen och vid olika tidpunkter då ny information kan dyka upp någonstans.

Jag har alltså olika metoder att söka modell-data i de fall vi själva inte äger en modell och det är rätt komiskt med uppåt en hundra öppna flikar i Firefox när jag söker av nätet. Det är då en förbannad massa att hålla reda på men det går och skam den som ger sig. Tyvärr är det komiska att när jag arbetar med att uppdatera en modell så hittar jag naturligtvis information om en annan och cirkusen är i full gång.

Den ursprungliga tråden med uppdateringar

Kommer att leva vidare och jag kommer fortsättningsvis tills att det är klart att fortsätta att skriva om exakt vad som har uppdaterats i guiden med alla tillverkare och deras produkter som lagts upp från 2012 till 2017. Detta nya koncept kommer i huvudsak att månadsvis avhandla "nyheter" som jag lägger till i guiden och framtida uppdateringar av dessa om information saknas men tillkommer med tiden.

Lasse alias Sweden. 20 Maj 2018.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"