Nytt i Modelltågs guide - Februari 2018

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - Februari 2018

Inlägg av Sweden » sön 20 maj 2018, 22:56

Nytt i guiden januari 2018

Då jag "inte" har ambitionen att bara försöka apa efter Jan-Erik Heikefelts bok så beslutade jag att göra någonting nytt och unikt och det var att inte bara lista svenska modelltåg i guiden utan även "svenska" tillbehör som till exempel drivningar till svenska lok & motorvagnar.

Detta kan också vara av stort intresse för de rallare och samlare som finns och som kanske inte känner till alla dessa eller som kanske inte vet om att de överhuvudtaget existerar. Ett sanslöst stort projekt som kanske aldrig kommer att bli komplett men jag anser att det är väl värt ett försök att genomföra.

Brimalm Engineering - Drivningar

Under de premisserna så kom "Brimalm Engineering Drivningar" upp i guiden i Januari.

Då informationen om dessa som kom direkt från Brimalm Engineerings hemsida knappt ens var basal eller ens var komplett samt att de är ytterst dåligt dokumenterade på alla de svenska MJ-forum som finns så saknas en hel del information om dessa.

Som jag skrev i tråden "Nytt i Modelltågs guide - Januari 2018" så hade jag först inte alls tänkt att lista Brimalm Engineerings mässingsmodeller men det finns ett till skäl till att jag gör det. De allra flesta känner väl vid det här laget till "kontroversen" med Brimalm Engineering och deras Du-lok samt att de gick i konkurs 2017.

Med allt detta i åtanke och med tanke på att deras hemsida fortfarande låg/ligger uppe så började jag i december 2017 med att arbeta med att lista deras produkter medan hemsidan fanns kvar. Deras egen information om alla deras produkter var högst basal så jag hade dessvärre inte mycket att lägga upp.

Förvisso så har jag Jan-Erik Heikefelts bok men då jag tyvärr har förlagt den någonstans i bostaden så kan jag inte ha den som en referens. Detta spelar dock egentligen ingen som helst roll då den inte innehåller modellerna som kom ut efter 2001 och inte innehåller samma mängd modelldata som denna guide har.

Man tager vad man haver, smider medans järnet är varmt innan Brimalm Engineering är ett minne blott.

Rimbo Grande - Personvagnar

Då jag också hade fattat beslutet att inte bara lista fabriksbyggda modeller som till exempel de från Heljan, Hobby Trade, Jeco AB, Märklin, NMJ och Roco utan också alla de olika byggsatser, etsplåtar och konverteringssatser från de svenska små-tillverkarna som finns så har några av dessa lagts upp i guiden.

Dessvärre är det så att många av herrarna bakom dessa småtillverkare börjar att bli till ålders, endera har lagt ner eller bara trappat ner, några har blivit allvarligt sjuka på ålderns höst och några har till och med lämnat jordelivet och med tanke på deras bidrag till svensk MJ-hobby så har jag vilja lista dem i guiden.

Rimbo Grande är en av de svenska småtillverkarna som har bidragit med mycket till svensk MJ-hobby men som förvisso fortfarande är aktiva och vad jag hoppas är och får vara friska. För att få ett rejält "brejk" i uppdaterandet av det sedan tidigare befintliga och för att hitta igen min inspiration så har de fått fokus.

Först upp var "Rimbo Grande Personvagnar" som jag lade till i Januari men alla deras lok, motorvagnar och godsvagnar samt tillbehör kommer också att läggas till. Jag arbetar för närvarande med dessa och så fort artiklarna är klara så kommer jag att lägga upp alla dessa produkter i guiden.

Nytt i guiden februari 2018

Modeller av svenska byggnader i skala 1:87/H0 är en annan "svensk" produkt som jag har vilja lägga till i guiden och denna månad kom de att få lite fokus enligt nedan. Som i stort sett allting annat än just lok och vagnar så har dessa produkter varit mycket dåligt dokumenterade vilket jag nu försöker att ändra på.

Joswood - Byggnader

Är en tillverkare av bland annat olika typer av bostadshus i skala 1:87/H0 och denna har en rätt så lustig bakgrundshistoria i Modelltågs guide då de faktiskt har varit med i den sedan runt 2014. När jag fattade beslutet att lista andra "svenska" produkter som till exempel byggnader så var de från Jeco AB först upp.

Bland Jeco AB:s egna modeller av byggnader så dök det upp runt 2014 på MJ-Hobbyexpertens hemsida två laserskurna modeller i trä som jag då uppfattade var Jeco AB:s. Dessa listades först tillsammans med de andra byggnaderna från Jeco AB men jag lade inte ner så mycket tid på denna nya kategori i guiden.

Under åren som gick efter det så hade jag på svenska MJ-forum sett att rallare och samlare hade skrivit om företaget Joswood och att de gjorde modeller av byggnader. Jag fick för mig att kolla upp detta och såg då att de laserskurna som MJ-Hobbyexperten hade inte var deras utan var tillverkade av Joswood.

Dessa två modeller samt de nya blev en egen tillverkarkategori i "Joswood Byggnader" i februari.

Jeco - Byggnader

När jag lade till Joswoods modeller av svenska byggnader som en egen tillverkarkategori så passade jag på att kolla igenom artikeln över Jeco AB:s svenska byggnader. En hel del modelldata har tillkommit i listan över dessa svenska byggnader men den är dock inte komplett ännu och ska uppdateras igen framöver.

Värt att nämna är att det har tillkommit en kort historik och en recension för en av dessa byggnader som Jeco AB har tagit fram och fler kommer om jag hittar information. Detta kom till då jag prövade att söka på en av deras byggnader, Svensk station med uthus, och hittade information på Järnvägshistoriskt forum.

Lasse alias Sweden. 20 Maj 2018.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"