Nytt i Modelltågs guide - Maj 2018

Denna avdelning är för ämnen som inte passar i någon mer detaljerad kategori.
Användarvisningsbild
Sweden

Nytt i Modelltågs guide - Maj 2018

Inlägg av Sweden » tor 31 maj 2018, 22:55

Nytt i guiden maj 2018

Denna månad har kommit att handla en hel del om att "fortsätta" att uppdatera de befintliga modellerna från de befintliga tillverkarna i guiden. Alltså det som jag försökte att göra under hösten 2015 men som kom av sig totalt av allehanda skäl jag tidigare har skrivit om.

Brimalm ASJ Lok & Motorvagnar

Trots att Brimalm Engineering AB försattes i konkurs i slutet av 2017 och inga fler modeller i det "ytterst" fashionabla konceptet "Komposit/A.S.J." kom så är "Modell kontra förebild" för varje produkt som aldrig kom uppdaterad men det finns en fullständigt "logisk" förklaring till det hela.

Då de allra flesta av de utlovade modellerna under detta/dessa koncept faktiskt redan hade gjorts och kom att göras av andra tillverkare och en del av just dessa faktiskt finns upplagda i guiden så har jag nu länkat mellan dessa och jag har gjort noteringar om de alternativ som faktiskt finns och ett som inte alls finns.

Detta kan vara av värde för de rallare och samlare som bygger eller vill bygga dessa modeller som Brimalm Engineering AB aldrig kom att ge ut innan konkursen. Kolla in denna tillverkarkategori för den visar också vad jag har för ambitioner med guiden och vilken modelldata som det är som jag i övrigt vill få fram.

Vad det gäller modellerna av SJ litt Du/Du2 så har denna sektion i denna avdelning också uppdaterats med mer information och modelldata. Känsliga läsare varnas dock då jag inte skräder orden om denna ökända modell och hela den farsartade historia som Brimalm Engineering AB kom att bli.

Heljan A/S Lok & Motorvagnar

Detta är en avdelning i guiden som har släpat efter men som jag har börjat att uppdatera så smått och det som nu är uppdaterat är artiklarna om SJ litt T21 och ång-F. Dessa är som det mesta i guiden "inte" ännu 100% komplett men merparten av allt som nu är uppdaterat fanns inte där hösten 2013 när de lades upp.

Observera att känsliga läsare varnas även i detta fall av uppenbara skäl.

Jeco/MKT Lok & Motorvagnar 2005-2012

Jeco AB:s tillverkning av modeller i Kina i samarbete med MKT - Model Korea Trading är en avdelning som när produkterna i den lades upp hade högst rudimentära modelldata. Hela denna avdelning är uppdaterad med en massa modelldata och även om den nu inte är 100% komplett så kan nyfikna botanisera i denna.

Så här såg det till exempel ut innan uppdateringen:

Rc3-A312 Ellok SJ AB litt Rc3 loknummer 1056 Svart Moderniserat utförande DC Analog
f.d. SJ litt Rc2/Rc3.
Med digitalplugg.
Koppel: ?
Förpackning: ?
Från 2012. Begränsad upplaga i 35 exemplar.

Rc3-A362 Ellok SJ AB litt Rc3 loknummer 1056 Svart Moderniserat utförande DCC Digital Sound
f.d. SJ litt Rc2/Rc3.
Med ljuddekoder.
Koppel: ?
Förpackning: ?
Från 2012. Begränsad upplaga i 35 exemplar.

Jämför ovan med det som nu har blivit uppdaterat.

Jeco/MKT Lok & Motorvagnar 2005-2012: SJ - SJ AB litt Rc3
viewtopic.php?f=80&t=1185
Ett exempel på allt det som har uppdaterats i den avdelningen.

Etsmodeller Lok & Motorvagnar

En etsplåt som Etsmodeller gav ut men som jag "glömde" att lägga till i listan över deras produkter var den etsplåt av SJ litt V3 som var den sista som de gjorde innan de lade ner sin verksamhet. När jag surfade på nätet och letade efter modelldata så "snubblade" jag på bygget av denna modell på ett svenskt MJ-forum.

Etsmodeller etsplåt av SJ litt V3 ligger nu mera upplagd under produktkategorin för denna tillverkare.

Lasse alias Sweden. 31 Maj 2018.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Övrigt"