OKB - Ostkustbanan litt A (II)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 923
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

OKB - Ostkustbanan litt A (II)

Inlägg av Sweden » tis 19 dec 2017, 18:08

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Ostkustbanan litt A (II):

Ånglok OKB litt A loknummer 15 med A-tender Svart DC Analog
Motala Verkstad 1907.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing. 2 drivhjulsaxlar.
Längd: 23 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1922-1937 (1926-1929).
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 1992. Begränsad upplaga i 40 exemplar.
Pris vid releasen 1992: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om OKB litt A (II) loknummer 15

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modell kontra förebild: OKB litt A (II) loknummer 15

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för SJ litt A (II) ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. A 1922-37

Utförande 1922-37.
Nyhet 1992/93.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

SJ A 1001.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

OKB A 15.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Jens Dahlström.

Brimalms A-lok och A3-lok i koppling.

Förebilden:

Snälltågslok littera A från 1906 har betecknats som själva vändpunkten mellan äldre och nyare lokbyggnadskonst i Sverige och med axelföljden 4-4-2 (kallad "Atlantic"), överhettare, stavramar, höga gångbord och s k vindklyvarhytt, förebådade loktypen en ny era moderna och effektiva ånglokstyper. Samtliga 26 lok av typen A (nr 1000 - 1025) levererades med treaxliga tendrar typ C, som dock redan 1909-11 utbyttes mot fyraaxliga boggietendrar typ A. Ungefär samtidigt började loktypen försvinna från de viktigaste och tyngsta snälltågen och fram till slopningen 1939 var den huvudsakliga tjänsten lätta snäll- och persontåg. Åren 1926-27 såldes fem lok till Ostkustbanan (O K B) som 1929 lät bygga om loken till sexkopplat utförande (littera A3) och 1930 följde SJ efter och byggde också om tre lok till sexkopplade och lade samtidigt in en större ångpanna (littera A2). A nr 1001 finns bevarat på Sveriges järnvägsmuseum i Gävle.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

OKB-varianten av Brimalms A-lok.

Modellen:

Denna mycket vackra handbyggda helmässingsmodell är tillverkad i en upplaga av 300 exemplar fördelade på fyra varianter:
A 1001 (S J, Motala Verkstad 1907), 80 st.
A 1014 (S J, NOHAB 1908), 80 st.
A 1020 (S J, Motala Verkstad 1909), 100 st.
A 15 (O K B, Motala Verkstad 1907), 40 st.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Modellens framdrivning sker med en svänghjulsförsedd schweizisk precisionsmotor (Faulhaber M1724-1) placerad i tendern. Via en smäcker kardan överförs kraften till en unik växellåda med dubbelskuren snäckaxel i härdat stål och snäckhjul i brons. Växellådan driver lokets bakre drivhjul varifrån koppelstängerna överför kraften till den främre axeln. En avvägd blyvikt i ångpannan höjer dragkraften. Systemet garanterar en mycket tyst och jämn gång.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på sex axlar
616 handmonterade delar
Simulerat inre ångmaskineri med fungerande dubbla vevslängar
Detaljerad inredd förarhytt med avtagbart tak (ångvisslan är skruv)
Öppningsbart och inrett sotskåp
Glasade fönster och strålkastare
Fjädrande och kullagrade drivhjulsaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Demonterbara snöplogar och toppstrålkastare
Realistiska gångegenskaper 0-110 km/h
Fem års teknisk garanti

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"