SJ - Statens Järnvägar litt A3 (I)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt A3 (I)

Inlägg av Sweden » tis 19 dec 2017, 18:18

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt A3 (I):

Ånglok SJ litt A3 loknummer 1017 med A-tender Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing. 3 drivhjulsaxlar.
Längd: 23 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1929-1969 (1933-1942).
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött lock och vit botten?.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 1994. Begränsad upplaga i 35 exemplar.
Pris vid releasen 1994: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt A3 (I) loknummer 1017

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modell kontra förebild: SJ litt A3 (I) loknummer 1017

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för SJ litt A3 (I) ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. A3 1929-69

Nyhet 1994/95

Bild
Fotosamling: S Nyberg. Obs! Död länk!

SJ A3 1008, Gävle 1939.

Förebilden:

Ostkustbanan lät 1929 bygga om sina fem från SJ inköpta Atlantic-lok typ A till sexkopplade med bibehållen ångpanna och dessa lok övertogs av SJ år 1933 med ursprungliga nummer men med nytt littera A3. Åren 1939-40 byggdes två lok av typ A2 (nr 1007 och 1021) om till littera A3 genom inläggning av ursprunglig ångpannetyp. Samtliga sju lok erhöll år 1942 nytt littera A (1000, 1007, 1008, 1012, 1017, 1021, 1022).
V g se vidare texten om förebilden till littera A!

Bild
Foto: B E / Jens Dahlström. Obs! Död länk!

Brimalms A3-modell fotograferad på MRW:s anläggning i Göteborg.

Modellen:

Brimalm's modell av A3-loket tillverkades i en upplaga av endast 35 exemplar. Modellerna är, liksom sina förebilder, konverterade från vår modell av Atlantic-loket littera A vilken vi försett med nya ramdetaljer och en tredje drivhjulsaxel. Modellens framdrivning sker med en svänghjulsförsedd schweizisk precisionsmotor (Faulhaber M1724-1) placerad i tendern. Via en smäcker kardan överförs kraften till en unik växellåda med dubbelskuren snäckaxel i härdat stål och snäckhjul i brons. Växellådan driver lokets mittre drivhjul varifrån koppelstängerna överför kraften till de andra axlarna. En avvägd blyvikt i ångpannan höjer dragkraften och precis som för de riktiga loken, är A3: an något starkare. Drivsystemet ger modellen fascinerande köregenskaper.

Bild
Foto: B E / Jens Dahlström. Obs! Död länk!

Miljöbild från MRW:s anläggning i Göteborg.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på sex axlar
616 handmonterade delar
Simulerat inre ångmaskineri med fungerande dubbla vevslängar
Detaljerad inredd förarhytt med avtagbart tak (ångvisslan är skruva)
Öppningsbart och inrett sotskåp
Glasade fönster och strålkastare
Fjädrande och kullagrade drivhjulsaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Demonterbara snöplogar och toppstrålkastare
Realistiska gångegenskaper 0-110 km/h
Fem års teknisk garanti.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"