SJ - Statens Järnvägar litt A3 (I)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt A3 (I)

Inlägg av Sweden » tis 19 dec 2017, 18:18

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt A3 (I):

Ånglok SJ litt A3 loknummer 1017 med A-tender Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing. 3 drivhjulsaxlar.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1933-1942.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött lock och vit botten?.
Dokumentation: Certifikat.
Från 1994. Begränsad upplaga i 35 exemplar.
Pris vid releasen 1994: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt A3 (I) loknummer 1017

Förebilden:

Ostkustbanan lät 1929 bygga om sina fem från S J inköpta Atlantic-lok typ A till sexkopplade med bibehållen ångpanna och dessa lok övertogs av S J år 1933 med ursprungliga nummer men med nytt littera A3. Åren 1939-40 byggdes två lok av typ A2 (nr 1007 och 1021) om till littera A3 genom inläggning av ursprunglig ångpannetyp. Samtliga sju lok erhöll år 1942 nytt littera A (1000, 1007, 1008, 1012, 1017, 1021, 1022).
V g se vidare texten om förebilden till littera A!

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt A3 (I) loknummer 1017

Modellen:

Brimalm's modell av A3-loket tillverkades i en upplaga av endast 35 exemplar. Modellerna är, liksom sina förebilder, konverterade från vår modell av Atlantic-loket littera A vilken vi försett med nya ramdetaljer och en tredje drivhjulsaxel. Modellens framdrivning sker med en svänghjulsförsedd schweizisk precisionsmotor (Faulhaber M1724-1) placerad i tendern. Via en smäcker kardan överförs kraften till en unik växellåda med dubbelskuren snäckaxel i härdat stål och snäckhjul i brons. Växellådan driver lokets mittre drivhjul varifrån koppelstängerna överför kraften till de andra axlarna. En avvägd blyvikt i ångpannan höjer dragkraften och precis som för de riktiga loken, är A3: an något starkare. Drivsystemet ger modellen fascinerande köregenskaper.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på sex axlar
616 handmonterade delar
Simulerat inre ångmaskineri med fungerande dubbla vevslängar
Detaljerad inredd förarhytt med avtagbart tak (ångvisslan är skruva)
Öppningsbart och inrett sotskåp
Glasade fönster och strålkastare
Fjädrande och kullagrade drivhjulsaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Demonterbara snöplogar och toppstrålkastare
Realistiska gångegenskaper 0-110 km/h
Fem års teknisk garanti.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"