SJ - Statens Järnvägar litt B (II)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 882
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt B (II)

Inlägg av Sweden » tis 19 dec 2017, 18:57

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B (II) - Första serien:

Ånglok SJ litt B loknummer 1083 (med flera) med A-tender Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1920-1970.
Koppel: Nej.
Godispåse: Topplykta, gardjärnsplogar och skruvar till dessa, littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för individnummer 130, 131, 1081, 1083, 1139, 1150 och 1369.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 1996. Begränsad upplaga i 250 exemplar.
Pris vid releasen 1996: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok SJ litt B loknummer 1001 (med flera) med A-tender Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Byggsats i mässing.
Innehåller littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för SJ litt B med individnummer 1001, 1038, 1139, 1150 och 1383 samt BJ - Bergslagernas Järnvägar litt B3 med individnummer 129 och 131.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Byggbeskrivning och certifikat.
Från 1996. Begränsad upplaga i 50 exemplar.
Pris vid releasen 1996: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B (II) - Andra serien:

Ånglok SJ litt B loknummer ? med A-tender Svart & blånerad DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Leveransutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 1999. Begränsad upplaga i ? exemplar (liten delserie).
Pris vid releasen 1999: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 130

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 131

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1001

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1038

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1081

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1083

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1139

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1150

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1369

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt B (II) loknummer 1383

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om BJ litt B3 loknummer 129

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om BJ litt B3 loknummer 131

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modell kontra förebild: SJ litt B (II)

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"