SJ - Statens Järnvägar Ånglok litt F (II)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 923
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar Ånglok litt F (II)

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 17:07

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F (II) - Första serien:

Ånglok SJ litt F loknummer 1200-1209, 1271 Svart & blånerad DC Analog
NOHAB.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 25 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1920-1937. Leveransutförande 1918-1925.
Koppel: Nej.
Godispåse: Littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för individnummer 1200-1209 och 1271.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Första serien från 1999. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 1999: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok SJ litt F loknummer 1200-1209, 1271 Svart DC Analog
NOHAB.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 25 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1920-1937. Driftsutförande 1920-1937.
Koppel: Nej.
Godispåse: Littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för individnummer 1200-1209 och 1271.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Första serien från 1999. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 1999: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 169 exemplar för båda versionerna.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F (II) - Andra serien:

Ånglok SJ litt F loknummer 1200-1209, 1271 Svart & blånerad DC Analog
NOHAB.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 25 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1920-1937. Leveransutförande 1918-1925.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Anvisning och certifikat. Mer kommer senare.
Andra serien från 2006. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2006: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
Nyutgåva i något omarbetat utförande

Ånglok SJ litt F loknummer 1200-1209, 1271 Svart DC Analog
NOHAB.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 25 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1920-1937. Driftsutförande 1920-1937.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: ? lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Anvisning och certifikat. Mer kommer senare.
Andra serien från 2006. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2006: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
Nyutgåva i något omarbetat utförande

SJ litt F loknummer 1201 tidsperiod 19??-19?? exemplar nummer 069 levererat 7/5 2007.

Begränsad upplaga i 110 exemplar för båda versionerna.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt F (II)

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modeller kontra förebilder: SJ litt F (II) - Första serien

Kommer vid ett senare tillfälle.

Modeller kontra förebilder: SJ litt F (II) - Andra serien

1202 Svart.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för SJ litt F (II) ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. F - Serie 1

Nyhet 1999.
1920-37 version, serie 1.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Kort historik över ånglok SJ litt. F/DSB litt. E.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

SJ litt. F på Brimalm's rullställ.

Några tekniska data:

Tillverkare NOHAB
Tjänstevikt 142,8 ton
Adh. Vikt 48,0 ton
Drivhjulsdia. 1880 mm
Löphjulsdia. 970 / 1098 mm
Sth 90 km/h
Cylindrar 420 / 630 x 660 mm
Styrning Walschaert, 4-cyl. compound
Rostyta 3,60 m2
Panntryck 13 kp/cm2
Kolförråd 6,5 ton
Vattenförråd 25,0 m3
Hjulbas 18200 mm
Längd ö. b. 21300 mm

Bild
Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Modellen:

Sveriges pampigaste ånglok. Så har F-loken kallats och man imponeras alltjämt av de bevarade exemplar som finns hos Statens Järnvägar (SJ) och Danska Statsbanorna (DSB).

Brimalm's supermodell av F-loket är baserad på förebildens utförande under 1920- och 30-talen. Vi tillverkar endast 175 exemplar. Vår vackra modell har inte bara en hittills ouppnådd detaljeringsgrad - njut av bilderna. Den är också utrustad med en Faulhabermotor M1724-1 samt ett i kullager separat upphängt tungt svänghjul vilket ger loket förträffliga gångegenskaper. Kraften överförs via en teleskopisk kardanaxel till växellådan (typ SV26) som har dubbelskuren kullagrad snäckaxel i härdat stål och snäckhjul i brons. Drivningen sker på den bakre drivaxeln varifrån de individuellt frästa och skalenligt ledade koppelstängerna överför rotationen till de främre drivhjulen. En optimal blyvikt i ångpannan i kombination med lokets alla fjädrande hjulaxlar ger modellen en synnerligen mjuk gång och hög dragkraft.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Njut av detaljrikedomen!

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på sex axlar
Kan förses med digitaldrift/dekoder
Simulerat 4-cylindrigt yttre och inre kompoundångmaskineri med smidd vevaxel
Detaljerad inredd förarhytt med avtagbart tak (skruvfäste)
Öppningsbart och inrett sotskåp
Alternativa strålkastararmaturer kan beställas
Fjädrande drivhjulsaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Demonterbara snöplogar och strålkastararmaturer (skruvade)
Samtliga förekommande loknummer levereras med som skyltar och dekaler
Realistiska gångegenskaper 0-110 km/h
Original Brimalm reservdelar lagerhålls
Modellen levereras i förnämligt träetui
Fem års teknisk garanti

SJ litt. F - Serie 2

Nyhet 2006.
1920-37 version, serie 2.

Bild
Foto: Mikael "mikath" Thörning.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Kort historik över ånglok SJ litt. F/DSB litt. E.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Några tekniska data:

Tillverkare NOHAB
Tjänstevikt 142,8 ton
Adh. Vikt 48,0 ton
Drivhjulsdia. 1880 mm
Löphjulsdia. 970 / 1098 mm
Sth 90 km/h
Cylindrar 420 / 630 x 660 mm
Styrning Walschaert, 4-cyl. compound
Rostyta 3,60 m2
Panntryck 13 kp/cm2
Kolförråd 6,5 ton
Vattenförråd 25,0 m3
Hjulbas 18200 mm
Längd ö. b. 21300 mm

Bild
Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Modellen:

Sveriges pampigaste ånglok. Så har F-loken kallats och man imponeras alltjämt av de bevarade exemplar som finns hos Statens Järnvägar (SJ) och Danska Statsbanorna (DSB).

Brimalm's supermodell av F-loket är baserad på förebildens utförande under 1920- och 30-talen. Vi tillverkar endast 175 exemplar. Vår vackra modell har inte bara en hittills ouppnådd detaljeringsgrad - njut av bilderna. Den är också utrustad med en Faulhabermotor M1724-1 samt ett i kullager separat upphängt tungt svänghjul vilket ger loket förträffliga gångegenskaper. Kraften överförs via en teleskopisk kardanaxel till växellådan (typ SV26) som har dubbelskuren kullagrad snäckaxel i härdat stål och snäckhjul i brons. Drivningen sker på den bakre drivaxeln varifrån de individuellt frästa och skalenligt ledade koppelstängerna överför rotationen till de främre drivhjulen. En optimal blyvikt i ångpannan i kombination med lokets alla fjädrande hjulaxlar ger modellen en synnerligen mjuk gång och hög dragkraft.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Njut av detaljrikedomen!

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på sex axlar
Digitaldekoder
Simulerat 4-cylindrigt yttre och inre kompoundångmaskineri med smidd vevaxel
Detaljerad inredd förarhytt
Öppningsbart och inrett sotskåp
Alternativa strålkastararmaturer kan beställas
Fjädrande drivhjulsaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Demonterbar toppstrålkastararmaturer (skruvad)
Samtliga förekommande loknummer levereras med som skyltar och dekaler
Realistiska gångegenskaper 0-110 km/h
Original Brimalm reservdelar lagerhålls
Fem års teknisk garanti

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"