SJ - Statens Järnvägar m.fl. litt Y3/S5/S7

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 918
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar m.fl. litt Y3/S5/S7

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 17:23

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Y3:

Ånglok SJ litt Y3 loknummer 1489 Svart DC Analog
AB Motala Verkstad.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1940-1942.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Statens Järnvägar litt S5:

Ånglok SJ litt S5 loknummer 1891, 1892 Svart DC Analog
AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1948-1970.
Koppel: Nej.
Godispåse: Littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för individnummer ?-? och ?.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Statens Järnvägar litt S7:

Ånglok SJ litt S7 loknummer 1876, 1882, 1884 Svart DC Analog
AB Motala Verkstad, NOHAB - Nydqvist & Holm, AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1948-1970.
Koppel: Nej.
Godispåse: Littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för individnummer ?-? och ?.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Bergslagernas Järnvägar litt Y3:

Ånglok BJ litt Y3 loknummer 74, 106, 114 Svart DC Analog
AB Motala Verkstad 74-76, 87-89, 93-98, NOHAB - Nydqvist & Holm 99, 105-108, AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun 113-117.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Från 1915, 1924, 1927 till 1948.
Koppel: Nej.
Godispåse: Littera- och tillverkarskyltar samt dekaler för individnummer ?-? och ?.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Skåne-Smålands Järnväg litt Y3:

Ånglok SSJ litt Y3 loknummer 14 Svart DC Analog
AB Motala Verkstad.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1934-1940.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Landskrona & Helsingborgs Järnvägar litt Y3:

Ånglok L&HJ litt Y3 loknummer 23 Svart DC Analog
NOHAB - Nydqvist & Holm 23, 25.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Från 1928-1929 till 1942.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Hässleholm-Markaryds Järnväg litt Y3:

Ånglok HMJ litt Y3 loknummer 6 Svart DC Analog
AB Motala Verkstad.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: 13 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1921-1930.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Trälåda med lock. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat. Mer kommer senare.
Från 2000 (1999?). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 250 exemplar för alla versionerna.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Y3

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt S5

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt S7

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om BJ litt Y3

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SSJ litt Y3

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om L&HJ litt Y3

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om HMJ litt Y3

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modell kontra förebild: SJ litt Y3/S5/S7

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för SJ litt Y3/S5/S7 ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. S5/S7

Nyhet 1999.

Littera Y3/S5/S7 (S J m.fl.), utförande 1927-70.

Bild
Foto: Brimalm Engineering/Janne Lundberg.

Förebilden littera Y3/S5/S7:

Bergslagernas Järnvägar anskaffade åren 1915-27 en väldigt lyckad tanklokstyp, med 1400 mm drivhjul, som benämndes BJ typ Y3. Loktypen kunde ombalanseras för 12,5 eller 14,5 tons axeltryck. Samma loktyp infördes 1921 på Hässleholm-Markaryds Järnväg (HMJ) och 1928-29 på Landskrona & Hälsingborgs Järnvägar (L & HJ). Totalt byggdes 25 st maskiner. Loket HMJ 6 övertogs 1930 av SJ och erhöll littera HVd, men såldes 1934 till Skåne-Smålands Järnväg (SSJ Y3 nr 14). Maskinen återkom 1940 till SJ och behöll littera Y3. År 1942 övertogs L & HJ-loken som littera S5, vilket littera även Y3 1489 erhöll.

Av BJ:s Y3-lok hade åtta 12,5 tons axeltryck vid övertagandet 1948 och de erhöll littera S5. Genom ombalansering förändrades axeltrycket på loken och de erhöll nytt littera S7. År 1943 omlittrerades sålunda S5 nr 1624 och 1625 till littera S7. År 1947 skedde samma sak med S5 nr 1489. 14 av BJ:s 22 lok var vid förstatligandet balanserade för 14,5 tons axeltryck och blev följaktligen littrerade S7. Samtliga lok var slopade 1970.

Några tekniska data:

Tjänstevikt 62,0 ton
Adh. Vikt 37,5 / 43,3 ton
Drivhjulsdia. 1400 mm
Löphjulsdia. 880 mm
Sth 70 / 75 km/h
Cylindrar 470 x 610 mm
Styrning Walschaert
Rostyta 1,80 m2
Panntryck 11 kp/cm2
Kolförråd 2,9 ton
Vattenförråd 8,9 m3
Hjulbas 8500 mm
Längd ö. b. 11580 mm

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Nytt 2003: Tidig BJ-version med blånerad panna och cylindrar, röda hjulringar och hjulcentra samt fotogenstrålkastare. Modellen kan också levereras med svart panna och svarta cylindrar motsv.en senare del av BJ-perioden, bild nedan . Upplaga högst 20 resp. 10 st.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Modellen:

Ett mycket välproportionerligt och populärt bibanelok. Y3-lokens anseende är väl underbyggt och bekräftas ännu idag genom ett antal lok som finns bevarade i museiföreningar.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Vår standardmodell är baserad på förebildens utförande från 20-tal till 60-tal när loken rangerades ut. Vi har åter igen valt att göra en påkostad handbyggd mässingsmodell av ett mycket eftertraktat och lagom stort lok för modelljärnvägen. Vi tillverkar således 250 exemplar. Vår vackra modell har lika hög detaljeringsgrad som tidigare produktioner. Den är också utrustad med en schweizisk precisionsmotor med svänghjul samt en kullagrad drivning speciellt konstruerad för att ge loket ytterst goda krypkörningsegenskaper i registret 0-80 km/h. Drivningen sker på den mellersta drivaxeln varifrån de individuellt frästa och skalenligt ledade koppelstängerna överför rotationen till de övriga drivhjulen. Blyvikter i både panna och sidotankar i kombination med lokets helt avfjädrade underrede gör att modellen uppför sig underbart på spåret.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på alla axlar
Kan förses med digitaldrift/dekoder
Simulerat 2-cylindrigt Walschaert ångmaskineri
Detaljerad inredd förarhytt med avtagbart tak (skruv-ångvissla)
Öppningsbart och inrett sotskåp
Kullagrad drivning med speciellt goda krypkörningsegenskaper
Fjädrande drivhjulsaxlar och löpaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Demonterbara snöplogar och strålkastararmaturer (skruvade)
Ett antal olika skylt- och dekaluppsättningar bifogas modellen
Realistiska gångegenskaper 0-80 km/h
Original Brimalm reservdelar lagerhålls
Fem års teknisk garanti

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"