SJ - Statens Järnvägar litt A (I) "Spinnrocken"

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 915
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt A (I) "Spinnrocken"

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 17:38

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt A (I) "Spinnrocken":

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 35 "MUSPELL" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 37 "BLIXTEN" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 57 "MUNIN" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 75 "GÖTA" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Flera olika versioner i totalt 50 exemplar med olika namn och nummer samt olika pannor.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt A (I) "Spinnrocken"

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modell kontra förebild: SJ litt A (I) "Spinnrocken"

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för SJ litt A "Spinnrocken" ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. A "Spinnrocken"

Nyhet 2004.

Modellen är resultatet av ett nära samarbetsprojekt mellan Brimalm Engineering och Werps Modelbouw i Holland.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Förebilden:

Inför färdigställandet av Västra stambanan Stockholm-Göteborg 1862 beställde SJ för första gången speciella lok för snälltågstrafik. Sammanlagt 32 exemplar av dessa små, okomplicerade och driftsäkra maskiner levererades från Beyer Peacock i Manchester, England under åren 1863-73. Från 1876 fick de beteckningen littera A.

A-loken gjorde god tjänst, men som framgår av deras smeknamn hade de med sin enda drivande axel lätt att slira i starten. När tågen blev tyngre ersattes de därför av lok med två drivaxlar och flyttades över till lättare persontågstjänst. Loktypen kunde uppnå avsevärda hastigheter och var tillåten för 90 km/t. Banstandarden med klen räls och tätt mellan plankorsningarna, samt det förhållandet att tågen var handbromsade, begränsade dock länge möjligheterna att utnyttja fartresurserna.

De flesta A-loken gjorde tjänst i 30-40 år. 15 stycken byggdes om med nya pannor 1881-1904, och de sista slopades 1906. 8 st byggdes om till tanklok för lokaltåg 1889-91 och fortsatte rulla ytterligare ett par decennier.

Lok nr 75 “Göta” finns bevarat på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Modellen:

Modellen handbyggs i mässing i en upplaga av endast 50 exemplar som levereras fullt färdiga med skyltar och dekaler monterade. Följande alternativa utföranden finns att välja på:

1) Leveransutförande med tagelstoppade läderbuffertar, ursprunglig panna och rak skorsten utan gnistsläckare.
2) Tidigt driftsutförande med rak skorsten men sidohyttskärmar upptill och vanliga buffertar och koppel framtill.
3) Museiloket “Göta” som det ser ut idag.

För version 1 och 2 kan man välja på följande nummer och namn: Nr 35 Muspell, nr 37 Blixten, nr 57 Munin eller nr 75 Göta.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på alla axlar
Kan förses med digitaldrift/dekoder
Simulerat 2-cylindrigt ångmaskineri
Detaljerad inredd förarhytt
Kullagrad drivning med schweizisk kvalitetsmotor
Fjädrande drivhjulsaxlar och löpaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Realistiska gångegenskaper
Reservdelar lagerhålls
Fem års teknisk garanti

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"