SJ - Statens Järnvägar litt A (I) "Spinnrocken"

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 693
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt A (I) "Spinnrocken"

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 17:38

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt A (I) "Spinnrocken":

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 35 "MUSPELL" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 37 "BLIXTEN" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 57 "MUNIN" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Ånglok SJ litt A "Spinnrocken" loknummer 75 "GÖTA" Svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2004. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2004: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
I samarbete mellan Brimalm Engineering AB och Werps Modelbouw i Holland.

Flera olika versioner i totalt 50 exemplar med olika namn och nummer samt olika pannor.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt A (I) "Spinnrocken"

Förebilden:

Inför färdigställandet av Västra stambanan Stockholm-Göteborg 1862 beställde SJ för första gången speciella lok för snälltågstrafik. Sammanlagt 32 exemplar av dessa små, okomplicerade och driftsäkra maskiner levererades från Beyer Peacock i Manchester, England under åren 1863-73. Från 1876 fick de beteckningen littera A.

A-loken gjorde god tjänst, men som framgår av deras smeknamn hade de med sin enda drivande axel lätt att slira i starten. När tågen blev tyngre ersattes de därför av lok med två drivaxlar och flyttades över till lättare persontågstjänst. Loktypen kunde uppnå avsevärda hastigheter och var tillåten för 90 km/t. Banstandarden med klen räls och tätt mellan plankorsningarna, samt det förhållandet att tågen var handbromsade, begränsade dock länge möjligheterna att utnyttja fartresurserna.

De flesta A-loken gjorde tjänst i 30-40 år. 15 stycken byggdes om med nya pannor 1881-1904, och de sista slopades 1906. 8 st byggdes om till tanklok för lokaltåg 1889-91 och fortsatte rulla ytterligare ett par decennier.

Lok nr 75 “Göta” finns bevarat på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt A (I) "Spinnrocken"

Modellen:

Modellen handbyggs i mässing i en upplaga av endast 50 exemplar som levereras fullt färdiga med skyltar och dekaler monterade. Följande alternativa utföranden finns att välja på:

1) Leveransutförande med tagelstoppade läderbuffertar, ursprunglig panna och rak skorsten utan gnistsläckare.
2) Tidigt driftsutförande med rak skorsten men sidohyttskärmar upptill och vanliga buffertar och koppel framtill.
3) Museiloket “Göta” som det ser ut idag.

För version 1 och 2 kan man välja på följande nummer och namn: Nr 35 Muspell, nr 37 Blixten, nr 57 Munin eller nr 75 Göta.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på alla axlar
Kan förses med digitaldrift/dekoder
Simulerat 2-cylindrigt ångmaskineri
Detaljerad inredd förarhytt
Kullagrad drivning med schweizisk kvalitetsmotor
Fjädrande drivhjulsaxlar och löpaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Realistiska gångegenskaper
Reservdelar lagerhålls
Fem års teknisk garanti

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"