SJ - Statens Järnvägar litt R (II)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 876
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt R (II)

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 18:06

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Den sista planerade modellen av ett svenskt ånglok

Då Brimalm Engineering AB gick i konkurs vintern 2017 så kom aldrig denna sedan länge planerade modell. I början av 2018 så basunerade Brimalm ut om en återstart men detta lär knappast hjälpa.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt R (II):

Ånglok SJ litt R loknummer 974-978 Svart & blånerad DC Analog
Motala Verkstad 974-975, NOHAB 976-978.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: *.
Vikt: *.
Tidsperiod: 1908/1909-19?? beroende på individnummer.
Koppel: Skalkoppelimmitation samt lättmonterad koppelficka (NEM 362) baktill på tendern.
Godispåse: *.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad för 2006. Begränsad upplaga i totalt 150 exemplar för båda versionerna.
Pris: Hade med allra största säkerhet landat på runt 10000,00-13000,00 kronor.
Tillgänglighet: Kom aldrig i produktion.
*Okänt eftersom modellen aldrig kom i produktion. Brimalm Engineering AB försattes i konkurs 2017.

Ånglok SJ litt R loknummer 974-978 Svart DC Analog
Motala Verkstad 974-975, NOHAB 976-978.
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: *.
Vikt: *.
Tidsperiod: 19??-1935/1973 beroende på individnummer.
Koppel: Skalkoppelimmitation samt lättmonterad koppelficka (NEM 362) baktill på tendern.
Godispåse: *.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad för 2006. Begränsad upplaga i totalt 150 exemplar för båda versionerna.
Pris: Hade med allra största säkerhet landat på runt 10000,00-13000,00 kronor.
Tillgänglighet: Kom aldrig i produktion.
*Okänt eftersom modellen aldrig kom i produktion. Brimalm Engineering AB försattes i konkurs 2017.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt R (II)

Svenska-lok.se/SJ ånglok/SJ Littera R (II) 974-978
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19 ... R&typenr=2
Information om denna loktyp.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt R (II)

För de "självbyggande" rallarna och samlarna i alla fall så kom dock ett nytt alternativ från den relativt nya svenska småtillverkaren "Lokmodeller" i form av en konverteringssats i mässing och plast som byggaren kompletterar med drivningen från Rocos BR57 med artikelnummer 43230 eller 43231. Alternativt så "kan" byggaren till exempel använda sig av drivningen till Trix BR94 men då "måste" etsplåten anpassas. Det bör dock påpekas att A-tendern inte ingår i själva konverteringssatsen för SJ litt R men som dock Lokmodeller säljer som en separat byggsats.

Lokmodeller
http://lokmodeller.se/
Då Lokmodellers produkter ännu inte är upplagda i guiden så länkar vi till deras hemsida.

Denna modell är dock "kanske inte" det första alternativet för självbyggare som är nybörjare på att bygga modeller då den kräver en hel del av dessa.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för SJ litt R (II) ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. R

Nyhet 2006.

SJ malmtågslok litt. R.

Bild
Foto: Brimalm Engineering. Obs! Död länk!

Förebilden:

R-loket är Sveriges starkaste ånglok med en startdragkraft på 18,8 Mp. Littera R beställdes av SJ när norska NSB i början av 1900-talet skaffat starkare lok som klarade av att dra fler tomvagnar upp från Narvik till Riksgränsen än vad SJ:s Ma-lok klararde av lastade från Kiruna till Riksgränsen.

Loken byggdes och levererades av svenska NOHAB 1908-09: På grund av elektrifieringen stannade det vid endast 5 exemplar, nr 974 – 978. Efter elektrifieringen av Malmbanan 1915 kom loken till Norra Stambanan för tung godstrafik tillsammans med Gb-lok. Två lok (974 + 975) såldes 1935 till Gävle-Dala Järnväg, där de fick beteckningen R3 69 + 70. 974 skrotades pga rambrott och 975 kom åter till SJ vid förstatligandet 1948.

SJ ersatte skrotade 974 med 977 på de linjerna, där loken främst drog kalktågen från Rättvik och det som idag är Dalhalla till Falun. Sin sista tjänst gjorde R-loken på linjerna Falun-Rättvik och Borlänge-Mora 1961-62. 977 användes av Sveriges Järnvägsmuseum för att byta till sig SJ F 1200 från danska DSB 976 finns som enda R-lok bevarat på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och är fullt körbart.

Bild
Foto: Brimalm Engineering. Obs! Död länk!

Modellen:

Vår handbyggda mässingsmodell i skala 1:87 byggs i sammanlagt endast 150 exemplar i två versioner: En tidig, med blånerad panna, och en senare i svart utförande.
Loket drivs med en schweizisk precisionsmotor med i kullager separat upphängt svänghjul, placerad i tendern. Därifrån sker drivningen via en kardan och kullagrad växellåda på en av lokets drivaxlar, varifrån kraften överförs till de andra axlarna genom koppelstängerna. Drivningen är speciellt konstruerad för att ge loket ytterst goda krypkörningsegenskaper, skalenlig topphastighet samt mjuk och dynamisk gång med god utrullning. En rejäl blyvikt i pannan borgar för god dragkraft. Modellen levereras helt färdig med skyltar och dekaler påsatta.

Modellen kännetecknas av:

Enastående detaljering
Inredd förarhytt och öppningsbara dörrar
Kullagrad drivning med speciellt goda krypkörningsegenskaper
Alla hjulaxlar fjädrande
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Minsta kurvradie 600 mm
Fjädrande koppel och buffertar
Dekoder och belysning som standard
Skalkoppel samt lättmonterad NEM-ficka baktill på tendern
Utväxling för skalenlig toppfart
Original Brimalm reservdelar lagerhålls
Fem års teknisk garanti.

Några bilder på arbetet av SJ litt. R.

Bild
Bild
Foto: Brimalm Engineering. Obs! Döda länkar!

Resultar efter första provgjutningen av delar till R-loket.

Bild
Foto: Brimalm Engineering. Obs! Död länk!

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"