Norbergs Järnväg/Nora Ervalla Järnväg "Förstlingen"

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 882
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Norbergs Järnväg/Nora Ervalla Järnväg "Förstlingen"

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 20:32

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Brimalm Engineering AB - En mängd löftes- och kontraktsbrott

Intresseföreningen Förstlingen II bröt efter en mängd löftes- och kontraktsbrott samarbetet med Brimalm Engineering AB som skulle ta fram en modell av "Förstlingen" i skala 1:87/H0. Föga förvånande då Brimalm Engineering AB i många år har kört full fart med öppet bogvisir. När detta skedde i juli 2017 så meddelade styrelsen i föreningen Förstlingen II att man på annat sätt skulle försöka att ta fram modellen. I skrivande stund 2017-12-20 så har inget nytt vad det gäller denna modell framkommit från föreningen.

Brimalm Engineering AB - Dömd att återbetala 350000 kronor

Linköpings Tingsrätt meddelade i sin Tredskodom 2018-01-19 att Brimalm Engineering AB förpliktigas att till Intresseföreningen Förstlingen II utge 350000 kronor. Denna enormt stora summa pengar är precis vad Intresseföreningen Förstlingen II betalade till Brimalm Engineering AB i "förskott" för att de skulle ta fram modellen av Förstlingen. Med tanke på vad som offentligt har framkommit om Brimalm Engineering AB och deras affärsverksamhet så gick nog detta stora förskott till allt "annat" än just modellen av Förstlingen.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Norbergs Järnväg/Nora Ervalla Järnväg "Förstlingen":

Ånglok Norbergs Järnväg/Nora Ervalla Järnväg "Förstlingen" Svart med träklädd panna DCC Digital
Inget artikelnummer. Färdigmodell i brons, etsat nysilver och stål.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Premiärtur 2 juni 1853-Skrotades i Örebro 1882.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Aviserad först för 2009. Ingen information om att det skulle vara en begränsad upplaga.
Aviserad sedan för 2017. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris 2009: 2560,00 kronor.
Pris 2016: 3995,00 kronor.
Tillgänglighet: Endast en omotoriserad prototyp blev klar.
Exklusivt för Intresseföreningen Förstlingen II.

Övrig modellinformation

2-räls likström med DCC-dekoder. Miniatyrmotor med planetväxel, snäckdrift på drivaxeln. Hjulprofil RP25 med strömupptagning på alla hjul. Exakt avbildning av slidstyrning. Skalenlig gång.

Ånglok Norbergs Järnväg/Nora Ervalla Järnväg "Förstlingen" Svart med träklädd panna Statisk Modell
Inget artikelnummer. Färdigmodell i brons, etsat nysilver och stål.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Premiärtur 2 juni 1853-Skrotades i Örebro 1882.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Aviserad först för 2009. Ingen information om att det skulle vara en begränsad upplaga.
Aviserad sedan för 2017. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris 2009: 1450,00 kronor.
Pris 2016: 2795,00 kronor.
Tillgänglighet: Endast en omotoriserad prototyp blev klar.
Exklusivt för Intresseföreningen Förstlingen II.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om "Förstlingen"

Sveriges första ånglok "Förstlingen" är det första ånglok som byggts och använts i Sverige. Konstruerat av Harald Asplund (ingenjör) och byggt av Munktells mekaniska verkstad i Eskilstuna. Premiärturen ägde rum den 2 juni 1853. Ursprungligen tänkt att användas vid byggandet av Norbergs Järnväg, fungerade tyvärr dåligt och blev senare ombyggt och använt vid Nora Ervalla Järnväg. "Förstlingen" skrotades i Örebro 1882, men några delar finns bevarade, en ramsida, en cylinder samt två hjul. Ångpannan ska ha hamnat som värmepanna vid Mosebacke i Stockholm.

Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle har en modell av "Förstlingen" i skala 1:10.

Intresseföreningen Förstlingen II har genom sitt "Projekt Förstlingen" ända sedan 1982 arbetat med att ta fram en modell i skala 1:5 och en rekonstruktion i skala 1:1 av "Förstlingen" som blev färdig och tagen i drift 22 maj 2004. Under firandet av svenska järnvägens 150-årsjubileum den 5 juni 2006 i Nora så kördes och visades denna kopia av "Förstlingen" upp.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: "Förstlingen"

Den prototyp som togs fram och visades upp såg bra ut men that's it.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för "Förstlingen" ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

Förstlingen

På uppdrag av Intresseföreningen Förstlingen II utvecklar och bygger vi Sveriges första ånglok i modell.

Förebilden:

Den 3 juni år 1853 rullade det första gången på spår för egen maskin – det första i Sverige tillverkade ångloket. Provturen skedde på ett spår hos Eskilstuna Mekaniska Verkstad (nuvarande Munktellstaden) i Eskilstuna och loket fick inte ologiskt namnet ”Förstlingen”.
Verkstadens chef Johan Theofron Munktell hade inhämtat ”know-how” vid ett besök i England då någon järnväg med ångdrift ännu inte fanns i Sverige.

Loket, som från början byggts smalspårigt, hade beställts till Norbergs gruvjärnväg och transporterades dit på landsväg med hjälp av provisoriska hjul. Det användes först som byggnadslok och från december för malmtransporter. Gruvjärnvägen var dåligt byggd och gick snart i konkurs, varvid loket 1854 sändes tillbaka till Eskilstuna. Där byggdes det om för normalspår bl a genom att hjulen flyttades ut utanför ramverket. Det sändes sedan till Nora-Ervalla järnväg, landets första normalspåriga bana, där det kom att rulla i trafik fram till 1870. Det var då helt nedslitet och såldes som skrot för 300 kr. Några få delar finns bevarade på Sveriges Järnvägsmuseum.

1982 startade ett projekt som syftade till att bygga en fungerande replik i full skala av Sveriges första ånglok. En ideell förening bildades för ändamålet och efter stora insatser av ideella medlemmar, bidragsgivare och sponsorer kunde loket 2004 för första gången visas upp under ånga. Repliken ”Förstlingen II” återger loket i normalspårigt utförande så som det såg ut på Nora-Ervalla Järnväg.

Bild
CAD-bild: Brimalm Engineering.

Modellen:

Modellen i skala 1:87 baserar sig på ”Förstlingen II” och tas fram i såväl motoriserat som omotoriserat utförande. Modellen levereras i träetui med graverad skylt med tillverkarens namn och modellens nummer.

• Högklassigt metallutförande med vaxgjutna, etsade, svarvade och frästa detaljer huvudsakligen i mässing och brons.

För den körbara modellen tillkommer:

• 2-räls likströmsdrift
• Miniatyrmotor med svänghjul och snäckväxel
• Digital styrning, DCC, med dekoder av fabrikat Zimo
• Hjulprofil RP25 med strömupptagning på samtliga hjul

Körbart lok i skala 1:87 (HO) till ett pris av SEK 2.560: - inkl moms.
Prydnadsmodell i samma storlek till ett pris av SEK 1.450: - inkl moms.

Utgivning 2011
Beställning av modellen sker genom Intresseföreningen Förstlingen II: http://forstlingen.com/Modell.pdf
(Eventuella beställningar som kommer in till Brimalm kommer vi att vidarebefordra till föreningen.)

Den första prototypen till ”Förstlingen” presenterades på Munktellmuseet 1 oktober 2011. Den visas på bilderna fortfarande i olackerat skick och utan träbeklädnaden på ångpannan.

Bild
Bild
Bild
Foton: Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"