Orenstein & Koppel ånglok 1920-talet

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 882
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Orenstein & Koppel ånglok 1920-talet

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 20:59

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Orenstein & Koppel ånglok 1920-talet:

Ångok Orenstein & Koppel ånglok 1920-talet Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Bygg/monteringssats i mässing.
Längd: 5,3 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2011? (aviserad redan 2010?).
Pris vid releasen 2011?: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
Kunde levereras för spårvidderna 10,5 mm, 9 mm eller 6,5 mm.

__________________________________________________________________________________________

Arthur Koppel standardtippvagn:

Tippvagn Arthur Koppel standard
Inget artikelnummer. Monteringssats i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2011? (aviserad redan 2010?).
Pris vid releasen 2011?: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.
Kunde levereras för spårvidderna 9 mm eller 6,5 mm.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om Orenstein & Koppel ånglok 1920-talet

Orenstein & Koppels 11,5 ton tunga standardånglok under 1920-talet. En svensk version av denna loktyp finns bevarad och i drift hos veteranjärnvägen i Vadstena med ett ursprung på Gotland ("Storugns 3").

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om Arthur Koppel standardtippvagn

Arthur Koppels 1,25 ton tunga standardtippvagn för manuell kraft, hästar eller lokomotiv.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modell kontra förebild: Orenstein & Koppel ånglok 1920-talet

Kommer vid ett senare tillfälle.

Modell kontra förebild: Arthur Koppel standardtippvagn

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"