SJ - Statens Järnvägar litt Tp

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 696
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Tp

Inlägg av Sweden » ons 20 dec 2017, 23:05

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Ett tidigt tecken på att Brimalm Engineering hade stora problem

Utlovad redan 1999, men levererad först under 2002-2003, så var denna modell ett mycket tidigt tecken på att Brimalm Engineering hade stora problem. För det första så blev modellen "flera år" försenad och för det andra så fick "ett enda" bevarat lok stå som förebild till alla individerna. För det tredje så levererades alla modellerna med "helröda" framändesskärmar då de "inte" klarade av att ta fram gul-röda sådana. För det fjärde så kunde de inte heller leverera plogarna samtidigt med alla modellerna. För det femte så "saknades det" belysning i alla modeller men man "lovade" att detta skulle komma framöver.

__________________________________________________________________________________________

Brimalm Engineering själva om Tp-loket när det begav sig

"Tp-loket har varit på gång länge och vi är glada att de 100 tillverkade exemplaren nu är under leverans. Vi är som tillverkare i stort nöjda med modellen. Vi tycker vi lyckats bra med detaljeringen. Krypkörningsegenskaper och utrullning kan nog inte många andra modeller matcha.

Som framgått i detta forum har vi dock råkat ut för några problem, som vi kommer att göra vårt yttersta för att rätta till.

Vid monteringen kom axellagren av misstag att få alltför styva fjädrar. Vi åtgärdar detta på samtliga lok som levereras från och med igår. De kunder som redan fått sina lok och som vill ha fjädrarna utbytta på grund av urspårningsproblem (eller av andra skäl) kan sända eller lämna in loket så åtgärdar vi detta kostnadsfritt.

Vi tittar även på de problem som nämnts med inre avstånd mellan löphjulen och åtgärdar detta. Med rätt fjädring och löphjulens distans justerad ska det inte vara några problem med urspårningar.

Vad gäller val av förebild har vi tagit ett bevarat lok (i Skara). Man kan givetvis ha olika syn på detta och lämpligheten med hänsyn till olika epoker på anläggningarna. Vi ansåg det i vart fall inte rimligt med olika detaljvarianter inom en serie på 100 lok, utan vi nöjde oss med olika nummer. Jag kan dock nämna att den planerade nya serien kommer att modifieras i vissa stycken för att återge loket under en tidigare tidsepok.

Från början var det tänkt att lösa skyltar och dekaler skulle bifogas loket, men på grund av tidigare erfarenheter har vi numera gått ifrån detta och levererar alla våra lok med dessa detaljer monterade. Tp-loket har byggts med följande alternativa nummer: 3500, 3503, 3506, 3508, 3511, 3515, 3616 och 3520. De fyra nummer som finns bevarade har gjorts i 20 ex vardera och de andra i 5 ex vardera. De kunder som angett önskemål om något visst nummer har fått detta. Övriga har fått ett slumpmässigt nummer, i första hand bland de som byggts i 20 ex. Det är ju möjligt att vi felbedömt detta och att vi skulle gått ut och frågat varje kund om val av loknummer. Vi trodde att det för de flesta inte spelade så stor roll. Om det för någon känns som det blivit alldeles fel med det nummer vi levererat så får vi i möjligaste mån försöka rätta till detta.

Vi får vidare be om ursäkt för att vi missat att informera om att plogar samt dekaler med gula linjer till "slickepinnarna" kommer att skickas ut i efterhand. Nu när loken äntligen blivit klara i övrigt valde vi att skicka ut dem till kunderna, som väntat ivrigt och i många fall länge, istället för att vänta tills även dessa sista detaljer blivit klara.

Vi tar alltid gärna emot konstruktiva synpunkter och förslag (givetvis även kritik)så att vi kan få underlag till att göra våra modeller så korrekta och funktionsdugliga som möjligt.

Vi är en liten firma och det är rätt komplicerade produkter det handlar om. Varje ny lokmodell är ett stort projekt såväl arbetsmässigt som ekonomiskt och mycket kan hända som orsakar förseningar. Vad gäller kostnadsbilden är vi mycket beroende av valutaförändringar och andra faktorer som vi inte råder över. Jag tycker dock vi hittills lyckats ganska väl att bygga högkvalitativa lok till ett överkomligt pris och det ska vi försöka fortsätta med. Vi är däremot medvetna om att leveranstiderna och informationen inte varit vår starka sida, men vi jobbar på att förbättra detta bl a med flera utskick till våra kunder. Vi ska också försöka få fart på produktionen av lösa delar, som länge släpat efter."

I dagarna har vi lagt ut en ny och förbättrad version av vår hemsida. Ta gärna en titt på den.

Brimalm Engineering"

Läser man mellan raderna så framkommer det en hel del snask som de själva förmodligen inte förstod.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Tp - Första serien:

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3500 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing. H0e 9 mm spårvidd.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001 i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 20 exemplar. 01/001.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3503 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 20 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3506 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 5 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3508 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 20 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3511 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 5 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3515 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 20 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3616 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 5 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Diesellok SJ litt Tp loknummer 3520 Grön & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat daterat december 2001? i Vadstena. Mer kommer senare.
Från 2002-2003 (aviserad redan 1999). Begränsad upplaga i 5 exemplar.
Pris vid releasen 2002-2003: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Statens Järnvägar litt Tp - Andra serien:

Kom aldrig som tidigare var utlovat.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3500

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3503

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3506

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3508

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3511

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3515

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3516

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Tp loknummer 3520

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: SJ litt Tp

Den utlovade belysningsmodulen till Tp kom aldrig. Serie 2 på 50-60 stycken modeller som var planerad för utgivning "någon gång" under vintern 2002-2003 kom aldrig. Det kom att ta 5 år att leverera plogarna till modellerna. Först den 11 November 2015 så kom det riktiga gul-röda framändesskärmar som Tp-ägare fick gratis "om de kunde bevisa" ägarskap av en Tp-modell.

Som synes i Brimalm Engineerings egna uttalande så var det problem med modellernas chassi.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"