SJ - Statens Järnvägar Ellok litt F

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar Ellok litt F

Inlägg av Sweden » tor 21 dec 2017, 00:05

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F - Leveransutförande:

Ellok SJ litt F loknummer 696 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Leveransutförande/Äldre 1940-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ellok SJ litt F loknummer 697 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Leveransutförande/Äldre 1940-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ellok SJ litt F loknummer 701 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Leveransutförande/Äldre 1940-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ellok SJ litt F loknummer 702 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Leveransutförande/Äldre 1940-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 250 exemplar för båda versionerna.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F - Moderniserat utförande:

Ellok SJ litt F loknummer 696 Brun mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Moderniserat utförande/Nyare 1960-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ellok SJ litt F loknummer 697 Brun mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Moderniserat utförande/Nyare 1960-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ellok SJ litt F loknummer 701 Brun mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Moderniserat utförande/Nyare 1960-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

SJ litt F loknummer 701 tidsperiod 19??-19?? exemplar nummer 027 tillverkat 2001 och levererat 2002.

Ellok SJ litt F loknummer 702 Brun mörkgrå & svart DC Analog
Inget artikelnummer. Färdigmodell i mässing.
Motor: Maxon.
Längd: 18 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Moderniserat utförande/Nyare 1960-talsutförande.
Koppel: Nej.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Grönt lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Anvisning, historik och certifikat.
Från 2002 (aviserad för 2001). Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 250 exemplar för båda versionerna.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt F loknummer 696

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 697

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 701

Kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 702

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Att recensera Brimalm Exklusiv

Att skriva recensioner av mässingsmodellerna i serien "Brimalm Exklusiv" är för eder skribent en aningen svårt av flertalet skäl. För det första så har jag ingen av dem i min samling. För det andra så samlar jag inte på modeller som kostar mer än lägsta aktivitetsstöd, lägsta A-kassa, normen för ekonomiskt bistånd eller en svensk låginkomsttagarlön etcetera. För det tredje så handlar det om vad det faktiskt är som man får för sina surt förvärvade pengar. För det fjärde så är detta modeller som är tillverkade för och riktade mot de kapitalstarka rallarna och samlarna. För det femte så är dessa modeller mer av en investering för framtiden då man kan jämföra dem med Fabergé-ägg.

Över lag så kan man dock säga att modellerna i serien Brimalm Exklusiv håller "mycket" hög kvalitet men även bland dessa så finns det avvikelser från förebilderna samt riktiga måndagsexemplar. I och med att Brimalm Engineering har gått i graven och alla modeller var slutsålda innan dess så finns dessa endast på samlarmarknaden. Om man tycker att modellerna var dyra när de såldes så ska vi inte tala om vad dessa modeller har för andrahandsvärde särskilt om de är i nyskick. Priser på plus minus 20000 kronor är "inte" alldeles omöjligt men det beror på skick, om originalförpackning och dokumentation finns samt tillgång och efterfrågan. För de som har råd med samlarvärdet på dessa vill säga.

Avslutningsvis så bör det påpekas att detta "inte" är modeller för gemene man då de egentligen inte alls är så kallade "Ready to Run"-modeller då de saknar modell-koppel. Om man nu överhuvudtaget kör med dessa lok så är det så kallat "trådbygelkoppel" som gäller. Vill man inte "karva" i modellerna så är detta den enda vägen då modellerna "inte" direkt är konstruerade för kortkoppelkulisser som till exempel Rocos modeller. Om man dessutom vill behålla ett så hyfsat andrahandsvärde som möjligt är så är en "minimal" åverkan på modellerna att rekommendera varmt. Dessa modeller är alltså "inte" något för vare sig den glade amatören eller den med tummen mitt i handen.

Modeller kontra förebilder: SJ litt F

Kommer vid ett senare tillfälle.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Från Brimalm Engineerings gamla hemsida

Tack vare Wayback Machine som är ett Internetarkiv så finns det delar av Brimalm Engineering AB:s gamla hemsida sparad och så här såg produktsidan för el-F ut enligt nedan. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten och länkat in bilderna från kopian på den gamla hemsidan i "studiesyfte" och som ett "dokument" över en svunnen era.

SJ litt. F - El

Nyhet 2001

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Skala 1:1 eller 1:87?

Förebilden:

I slutet av 1930-talet fanns ett påtagligt behov av kortare restider för att järnvägen skulle stå sig mot den hårdnande konkurrensen från andra transportmedel. När SJ tog fram ett nytt snälltågslok valde man efter noggrann utredning att satsa på enkelaxeldrift och kraftöverföring med hålaxlar och fjädrande kopplingar istället för den klassiska koppelstångsdriften. Bakom ställningstagandet låg bland annat de goda erfarenheterna av de tyska loktyperna E17 och E18. Den nya loktypen, littera F, fick axelföljden 1´Do 1´. Effekten bestämdes till 3.500 hkr och största hastigheten till 135 km/t. Vikten är 102 ton.

1942 levererades tre st provlok med olika utföranden av viktiga detaljer. Serieleveranserna skedde sedan med tolv lok 1945-46 och nio stycken 1948-49. Provloken byggde senare om och blev i stort sett lika serieloken.

F-loket blev det klassiska elektriska snälltågsloket på SJ och gjorde en lång och trogen tjänst. De moderniserades i flera omgångar, varvid en större ombyggnad skedde 1964-68. När Rc-loken började levereras i större antal togs F-loken gradvis bort från den mest kvalificerade tjänsten. De ställdes av mellan 1978 och 1983. Tre stycken finns bevarade som museilok: Nr 621 på Järnvägsmuseum i Gävle och 696 samt 701 hos SKÅJ.

Modellen:

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Den äldre versionen, här i "smutsat" eller väderbitet utförande.

Vi har åter igen valt att göra en påkostad handbyggd mässingsmodell av ett mycket eftertraktat lok för modelljärnvägen. Vår vackra modell har lika hög detaljeringsgrad som tidigare produktioner. Den är också utrustad med en schweizisk precisionsmotor med i kullager separat upphängt svänghjul samt en kullagrad drivning speciellt konstruerad för att ge loket ytterst goda krypkörningsegenskaper, skalenlig topphastighet och tyst gång. Kraften överförs via ett unikt system med små tandremmar av mycket hög kvalitet till samtliga fyra drivaxlar. Rejäla blyvikter borgar för god dragkraft. Brimalms modell ges ut i sammanlagt 250 exemplar i två versioner, varav den ena återger lokets ursprungliga utförande och den andra utförandet efter moderniseringen på 1960-talet. Fyra alternativa nummer finns att välja på i båda versionerna: 696, 697, 701 och 702. Samtliga nummer är hämtade ur den sista serien F-lok, som levererades 1948-49 och som har nitad korg. Observera att ett begränsat antal finns med varje nummer, då loken levereras helt färdiga med monterade skyltar och dekaler. Ange därför gärna reserv vid beställning.

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

Den moderniserade versionen.

Bland finesserna:

Exakt skala 1:87
2-räls likström med strömupptagning på alla axlar
Levereras med monterade, ej inkopplade microglödlampor
Kan förses med digitaldekoder
Detaljerat inredd förarhytt och öppningsbara dörrar
Kullagrad drivning med speciellt goda krypkörningsegenskaper
Fjädrande drivhjulsaxlar och löpaxlar
Hjulringar i rostfritt stål med RP 25-profil
Fjädrande koppel och buffertar
Realistiska gångegenskaper 0-135 km/h
Original Brimalm reservdelar lagerhålls
Fem års teknisk garanti på mekaniska delar, två år på elektronik

Bild
Foto: Brimalm Engineering.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Engineering Lok & Motorvagnar"