SJ - Statens Järnvägar m.fl. litt I3

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 923
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar m.fl. litt I3

Inlägg av Sweden » fre 09 nov 2018, 23:15

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt I3/
Bergslagernas Järnväg m.fl. litt Is:


3507 Ö-Godsvagn SJ litt I3/BJ m.fl. Is
Komplett byggsats.
Etsplåt, gjutdelar, stjärnekerhjul med mera samt dekaler.
För spårvidd H0 16,5 mm (1:1 1435 mm).
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Märkning: Kommer senare.
Koppel: Kommer senare.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Ja. Mer kommer senare.
Från 2005.
Pris vid releasen 2005: 525,00 kronor (Pris 2011).
Tillgänglighet: I lager hos Rimbo Grande AB (2018).

Rimbo Grande själva om förebilden:

Denna vagntyp var en SJ standardvagn som levererades av en mängd olika verkstäder från 1898 och ett antal år in på 1900-talet. Förutom SJ var även en hel del enskilda järnvägar (EJ) mottagare av denna vagntyp, till stor del tack vare samtrafiken mellan de enskilda banorna och SJ. Denna tvingade de enskilda banorna att hålla med likvärdiga vagnar så att man skulle slippa betala vagnhyra för att använda SJs vagnar.

Till SJ levererades sammanlagt 1697 I3-vagnar, varav 1276 obromsade och 421 bromsade vagnar. År 1921 littrerades vagnarna om till litt Is. Under åren 1923 till 1936 byggdes 1583 Is om till Os. Det största ombyggnadsåret var 1932 då 319 vagnar blev ombyggda. Övriga Is-vagnar byggdes under samma tid om till NN3-vagnar eller slopades. Den sista SJ Is-vagnen byggdes om 1936 och därefter var det bara privatbanor och vagnuthyrningsbolagen som hade I3-vagnar kvar.

I slutet på 1930-talet avvecklades de olika vagnuthyrningsbolagen och vagnarna såldes till olika privatbanor. I samband med att merparten av de enskilda järnvägarna förstatligades under 1940-talet fick SJ återigen vagnar av I3-typ. Dessa littrerades Is i likhet med omlittreringen från 1921 och många av dem kom att byggas om till litt Os. Variationen bland de övertagna Is-vagnarna var stor. Det innebar att alla inte var identiska med den usprungliga I3-typen. Vagnarna användes i trafik in på 1950-talet, varefter de minskade snabbt i antal.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt I3/BJ m.fl. Is

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt I3/BJ m.fl. Is

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Mycket värdefulla byggtips

På Rimbo Grande AB:s "gamla" hemsida så fanns avdelningen "Uppdateringar till byggbeskrivningar" där de tog upp felaktigheter, förtydliganden och alternativa byggmetoder. Detta som inte bara var verkligt seriöst och ambitiöst gjort av dem var också till en mycket stor glädje för de självbyggande rallarna och samlarna. Under "fair use" så har eder skribent kopierat texten från den gamla hemsidan då denna information "inte" finns med på den nya hemsidan.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

Uppdateringar till byggbeskrivningar

Ibland uppkommer behov att göra tillägg, ändringar eller förtydliganden till byggbeskrivningarna, efter att byggsatserna har börjat levereras. Det kan vara så att vi själva upptäcker saker som behöver ändras, eller att någon kund påpekar något vi själva har missat eller inte tänkt på. För att alla som har köpt våra byggsatser ska kunna ta del av detta, har vi instiftat den här webbsidan. Tanken är att du, innan du startar bygget av en modell, kollar här ifall det finns några uppdateringar. Vi har färgkodat punkterna så att rött är felaktigheter, grönt är förtydliganden av byggbeskrivningen och blått är tips på alternativa byggmetoder.

Vi försöker föra in ändringar i den tryckta byggbeskrivningen i takt med att behov uppstår. Är din byggbeskrivning försedd med ett datum är alla nedanstående ändringar med ett tidigare datum redan införda. Du ser datumet i raden längst ned på varje sida i byggbeskrivningen.

Har du upptäckt något i våra byggbeskrivningar som inte stämmer, eller något byggmoment som du tycker kan göras enklare? Tveka inte att kontakta oss. På så vis hjälper du andra byggare och de hjälper dig.

3507 SJ I3

2005-08-21 Modellkoppel. Detalj 29, som är stomme för TB-kopplet, tar i kopplarhandtagen och måste därför filas till innan TB-kopplet byggs upp. Gäller alltså endast dem som använder TB-koppel.

2005-08-15 I byggbeskrivningen står felaktigt att vi rekommenderar Kadee koppel nummer 21. Det ska i själva verket vara nummer 27. Nummer 21 är längre och kan möjligen vara ett alternativ för dem som har väldigt tvära kurvor på sin bana.

2005-08-21 Handtag. Det är lite oklarheter i beskrivningen av handtagens placering på gavlarna. I vagnens båda ändar ska det finnas två handtag, som är till för att lyfta av korgen på förebilden. Dessutom ska det finnas två handtag vid hörnen i den ände som har växlarfotstegen. Bilden på sidan 6 visar handtagen tydligt.

2005-09-01 Vik ihop lämmar. Här är ett tips från dem som bygger våra färdigmodeller: På grund av att etsdjupet varierar något mellan plåtarna, har det visat sig att vikningen av hörnen kan vara svår i enstaka fall. Har du en plåt där brädmönstret inte var fullständigt genometsat? I så fall bör du ritsa lite grand i hörnens vikanvisningar innan du viker.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Rimbo Grande Godsvagnar"