Rimbo Grande AB 1991-

Användarvisningsbild
Sweden

Rimbo Grande AB 1991-

Inlägg av Sweden » fre 09 nov 2018, 01:57

En svensk klassisk småtillverkare

Rimbo Grande AB är en svensk småtillverkare av svenska modelltåg i skala 1:87/H0 som fanns med redan i Jan-Erik Heikefelts sedan rätt många år tillbaka slutsålda bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001". Tack vare sin fortsatta produktion av modeller sedan Jan-Erik Heikefelts bok kom ut så finns därför detta företag med i denna guide. Då eder skribents fokus sedan återupptagandet av MJ-hobbyn hösten 2006 har legat på att samla på färdigmodeller så vet jag inte speciellt mycket om Rimbo Grande i skrivande stund. Det vore enkelt att "planka" från Jan-Erik Heikefelts bok men då jag inte ägnar mig åt sådant nonsens och sådana dumheter så har beskrivningen av detta företag denna utformning tills vidare.

Vad guiden baserar sig på

Listan över Rimbo Grandes alla modeller baserar sig helt och hållet på deras gamla och nya hemsida samt deras katalog från 2000 som eder skribent baserar all modelldata på. Sedan 2011 så är det dock oklart hur tillgången på alla modellerna är då den sista uppdateringen av den gamla hemsidan skedde 2011-06-17 där "alla" modeller fanns listade. På den "nya" hemsidan som startades 2013-06-20 så har det dock sedan dess inte kommit upp speciellt mycket av modellproduktionen. Jag vet därför inte om hur det är med tillgången på alla deras modeller då jag "inte" har varit i kontakt med dem. Den "senaste" uppdateringen på den nya hemsidan gjordes 2018-06-06 och så vitt jag vet är företaget fortfarande aktivt.

Modellhistorik i korthet

De allra första etsplåtarna kom ut 1991 och efter detta så har Rimbo Grande AB verkligen varit produktiva genom att släppa en hel del modeller till självbyggarnas stora glädje. Ännu större glädje för dessa har varit att det har kommit modeller för både normalspår H0 16,5 mm samt smalspår H0m 12 mm, H0n3 10,5 mm och H0e 9 mm. I produktionen så finns det kompletta byggsatser samt materialsatser och etsplåtar som i en varierande grad på något sätt behöver kompletteras med drivning, delar eller dekaler. Dessa modeller i de allra flesta fall ställer en hel del krav på självbyggaren varför vissa av dem inte direkt är det första som man som nybörjare bör sätta tänderna i innan man har skaffat sig rutin och erfarenhet.

Kataloger och hemsida

De enda kataloger som "eder skribent" känner till är den för 2000 och den som kom ut i maj 2003 samt ett nyhetsblad från december 2003 men någon annan tryckt dokumentation känner jag inte till. Vad jag kallar för den gamla hemsidan startades den 5 maj 2003 och uppdaterades för den allra sista gången den 17 juni 2011 och vad jag kallar för den nya hemsidan startades den 20 juni 2013. Sedan 2013 så har uppdateringar i "loggen" på förstasidan gjorts men det är lite av sortimentet som finns upplagt och av det som "finns" så är produktbeskrivningarna väldigt enkla. Efter 2013 så tycks hemsidan till mestadels ha "stannat upp helt" då den inte är så detaljerad och utförlig som den gamla inkarnationen av den var.

Företaget i korthet

Rimbo Grande AB som har sitt säte i Huddinge ägs och drivs av Göran Engström sedan 1992.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Rimbo Grande AB"