Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » tis 12 sep 2017, 12:01

Kommer det någon nyhet från Märklindagarna i Göppingen?

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » fre 15 sep 2017, 22:28

Så kom det då. Det franska expressångloket '241 A 65' för högvärdiga persontransporter från Paris till Atlantkusten, Basel och Strasbuhrg. Jag har inte koll på om det byggdes i ett eller två exemplar. Avsett för exprimentändamål var loket med höga prestanda för att vara ett ånglok. Till slut hamnade loket på museum i Schweiz. Loket kan göra sig bra med den färgsättning det har i epokerna II, III och VI (inte IV som en del mjhandlare påstår :mrgreen: ). Som medspelare har Märklin valt en schweizisk vagnmodell som är samtida med loket och som kanske uppträder till sammans med loket i den nya versionen av Mordet på Orientexpressen. Men nog är vagnmodellen ovärdig ett sådant lok.
39241.jpg
39241

42386.jpg
42386

42387.jpg
42387

/Geranium84
Senast redigerad av 1 Geranium84, redigerad totalt 0 gånger.



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » lör 16 sep 2017, 00:35

Med '241 A 65' har Märklin satt ner foten. Prislapp ca 6000 SEK och minsta radie R2. Helt uppenbart är att de nya kurvväxlarna har öppnat nya möjligheter att tillverka mer exklusiv rullande materiel för en krävande kundgrupp. 8-) :shock: :tyst:

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » tis 10 okt 2017, 22:07

Lite högupplöst
39241.jpg
39241
39241-2.jpg
39241-3.jpg



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » tis 10 okt 2017, 22:57

Lite analys om R2 begränsningen. Det som gjorde mig trogen R1 var kurvväxlarna. Den gamla generationens kurvväxlar (24671/24672) har en innerradie=R1. Det som var fantastiskt med dessa växlar var att man kunde bygga växelpaket så att man på en 90graders sväng kunde gå över från dubbelspår till en femspårig säckstation där alla kombinationer var möjliga så när som på ett spårskifte på det inkommande dubbelspåret. Det var möjligt att ha ett utgående och ett inkommande tåg i växelgatan samtidigt om man planerade lite.

Men handen på hjärtat, riktigt tillförlitligt blev det aldrig.

Med de nya kurvväxlarna och ett fyrväxelspårkors på det inkommande dubbelspåret och två, av den nya generationens, kurväxlar borde man kunna nå åtminstone fyra spår med alla kombinationer möjliga och det förhoppningsvis med större driftsäkerhet.

Den nya generationens kurvväxlar har gjort det möjligt att bygga kompakt där man utnyttjar hörn på tågplattan för att möjliggöra växelrörelser samtidigt som man får ut det mesta av sina raksträckor. Som en spinoff kan övergångsskenan till de nya kurvväxlarna användas som 15garderskurva för R3.

Vad är det då jag vill komma. Jo nu kan Märklin exploatera både klubbanor och kapitalstarka lägenhetsrallare som potentiella köpare av mera exklusiva lok med mindre kompromisser när det gäller konstruktion/gångegenskaper. Det franska loket är bara början. Flera modeller kommer att följa i dess spår:-) tihi. Detta borde även påverka mindre tillverkare som redan i dag ligger i det övre prissegmentet.

Vad åvilar oss rallare. Här gäller det att göra sig förberedd. Planerar man en ny bana så är det enkelt. (R1-no-no). Har man redan en bana så gäller det att börja planera för en ombyggnad eller omkonstruktion om R1 förekommer någonstans på banan. Vad som är slående om man läser "Märklin Magazin" så har alla de banor som presenterats som byggtips som jag kollat upp haft beståndsdelar av R1. Speciellt i tunnlar och tillfarter till dolda bangårdar. Nackdelen med stora radier är att landskapet inte blir lika intensivt. Å andra sidan om man förenklar spårplanen så att man får plats med stora radier blir helhetsintrycket bättre.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » lör 21 okt 2017, 22:11

I senaste numret av "Märklin Magazin" (5/2017) står det att samlingskatalogen för 2017/2018 kommer ut i butikerna i slutet av oktober. Det intressanta är om några nya mega startuppsatser dykt upp, och om något har försvunnit av det stående sortimentet. Det senare blir allt mer svårt att analysera eftersom att det stående sortimentet krymper. Det som försvinner öppnar för nyheter under 2018. Får se om jag kan dra några vettiga slutsatser?

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » mån 23 okt 2017, 22:38

Enligt uppgift har modellen av det tyska loket BR 111 (37314) från Märklin strömmatning via kopplet och funktionen vagnsbelysning på/av programmerat på dekodern. Detta öppnar upp för att Lufthansa-vagnar bestående av silverslantar (Lufthansa-tågsett generation 1) kommer som kompletterande vagnsett. I så fall kommer vagnarna att ha inbyggd belysning och kanske rött slutljus.

Den som lever får se.
37314.jpg
37314

/Geranium84

Edit: Nja riktigt så långa slutsatser går inte att dra. Loket är förberett för strömförande koppel. Kanske är det elektriskt kopplat men framförallt går det inte att styra från dekodern. Kanske går det att mappa om dekoderinstruktionerna så att tillkopplad innerbelysning kan styras. Vad som är klart är att Märklin inte släpper funktionen med strömmatning via koppel på deras modell av BR 111. Senast modellen var i schvung var med Lufthansa-tågsett generation 2. Då var de strömledande kopplen aktiva så att loket matade de tre Eurofima passagerarvagnarna i tågsettet med ström.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » ons 08 nov 2017, 10:56

Till sist har jag sparat den riktiga gobiten. Snälltåget D 182 i epok III utförande. Tågsettet i modell är patinerat och vagnarna är försedda med fabriksmonterad innerbelysning och strömförande koppel. Loket förtställer ångloket 18.5. Förebilden såg dagens ljus före enhetslokens tid men var ändå att ses som en lyckad konstruktion. Modellen har tidigare funnits i sortimentet med förbild från epok III. Denna modell har dock annan modernare tender enligt förebild från verkligheten. Förebilden fick sin nya tender genom att man åter använde tendrar från de utrangerade tungviktsånloken BR 45.
39034.jpg
39034

43279.jpg
43279


/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » tor 23 nov 2017, 22:14

Vad år då så märkvärdigt med tågsettet ovan. Jo det manar till efterföljd. Fyra vagnar och ingen resgodsvagn verkar lite rumphugget. Det borde komma en uppföljningssats under 2018.

Dessutom är vagnarna försedda med fabriksmonterade led-innerbelysning och strömledande koppel. Kjolvagnarna gick det att montera in ledbelysning redan från början även om man behövde läsa mellan raderna för att förstå att Märklin understödde sådana tankar. Intressantare är snälltågsvagnen med modellår 28. Den har tidigare inte försetts med strömledande koppel och inbyggd ledbelysning. Detta tyder på en ny era för vagnarna med modellår 28 och 30. Om allt skulle vara perfekt så skulle man vilja se en nyutveckling i form av en 1:a klass vagn med modellår 28.

Detta skulle inte minst vara intressant ur svensk synvinkel då den tyska modellgerationen 28 kan användas som substitut för SJ's 30-tals generation av personvagnar. SJ hade helt fräckt kopierat det tyska konceptet rätt av. Det är bara att tacka och ta emot och det har man gjort. Märklin har gett ut 2:a klass snälltågsvagnen med SJ-målning men när man skulle ha en förstaklass vagn fick man bita i det sura äpplet och konvertera regionaltågsvagnen modellår 30 för att få ett komplett SJ-sett. Modellår 30 vagnarna har avrundade tak i vagnsändarna och kan inte förknippas med något som rullat med SJ-märkning.

De SJ-märkta Märklinvagnarna hade artikelnummer 4178 och 4179 och hade inte kortkoppelkulicé. Här finns alltså chansen att göra en ny konvertering och få fullvärdigt kortkoppel och inbyggd ledbelysning på ett par svensliknade vagnar och det i riktig längdskala 1:87. Det blir inte samkörbart med Märklins avbildning av SJ's 60-talsvagnar som är i längdskala 1:110.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » tor 23 nov 2017, 22:16

Här med förklarar jag 2017-års analys av Märklins HO-releaser för avslutat för min del.

/Geranium84



Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"