Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Inlägg av Geranium84 » ons 29 nov 2017, 22:51

Inte ett ljud från någon form av officiell källa om insidermodellen. Bara ett självsäkert uttalande från någon som fått ett telefonsamtal (i det imaginära talplanet?) understött av begränsningarna att det är ett fordon som inte är ett ellok och har siffran 6 i litterabetäckningen. Och detta tyder då på nykonstruktionsloket BR 65. Vis av erfarenheten kommer detta lok att kompletteras med ett antal vagnar.

Om 36 timmar bör vi veta för den 1:a december skall Märklins klubbtidning släppas enligt källa.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Märklins insidermodell en Krokodil

Inlägg av Geranium84 » tor 30 nov 2017, 21:38

Ja det är bra att bita i det sura äpplet. Jag hade fel. Märklin kunde vist göra en Krokodil som insider modell. Jag har läst club-nyheterna på nätet och där står det svart på vitt att det är en rangerloks-krokodil som blir årets insidermodell tillsammans med en sats om fem godsvagnar. Det var de ordinarie krokodilerna som under slutet av sin aktiva tid nedgraderades till rangerlok genom att man bland annat monterade ner den ena strömavtagaren och försåg loket med en större tryckluftstank. Att göra rangerlokomotiv av tunga gamla ellok var inget unikt för Schweiz utan det förekom även i Tyskland.

Som jag sagt tidigare så kommer modellen att vara rikligt utrustad med funktioner och ljud. En av godsvagnarna i vagnsatsen kommer att förses med blinkande slutljus.

Tänker man efter så var en BR 65 inget logiskt alternativ då det var ett ånglok för persontågstrafik vilket var helt fel för det var tur för ett godståg som inte drogs av ett ånglok.

/Från en lite sorgsen Geranium84 som på detta sätt sparat en del pengar



sintra
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 08:36

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Inlägg av sintra » fre 01 dec 2017, 18:48

Ja, lite tråkigt där att du hade fel Geranium.
Men även jag lär spara lite pengar på så sätt. En sådan krokodil intresserar mig inte till skillnad från vad en BR65 kunde ha gjort.



Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Bilder på och länkar till insiderkrokodilen

Inlägg av Geranium84 » ons 06 dec 2017, 21:53

Här är i alla fall bilder på den nya insiderkrokodilen och vagnsetet som skall komplettera helheten.


Krokodil.jpg
39567 i Märklins Produktdatabank

Krokodil-vagnar.jpg
46567 i Märklins Produktdatabank


OBS **** Klicka på bilderna så får ni upp dem i högre upplösning ****

/Geranium84



Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1495
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Inlägg av jonas_sth » ons 06 dec 2017, 23:12

Marklin TV extra episod 23 - engelska

YouTube Video

Spännande med en ny telex koppel...


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Det i MJ-branschen som jag speciellt undviker för en trivsam hobby är NMJ dåliga service av reservdelar mm, samt MJ-specialisten i Luleå uppskruvade ockerpris för bl.a. den felaktig Dm3 och deras egna Rc-lok serie.

Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Inlägg av Geranium84 » tor 28 dec 2017, 12:09

Så är det dags att plocka fram den hederliga gamla listan igen. Jag har redovisat den i sin helhet förut och här nere finns ett utdrag ur listan på modeller/artikelnummer som ännu inte kommit ut. Listan har visat sig vara tillförlitlig även om kopplingen modeller-artikelnummer inte är korrekt alla gånger.
von Webermütze » So 10. Jan 2016, 17:44

37111 – Dampflok ?BR 18?
37928 – Dampflok ?BR 41?
39044 – Dampflok ?BR 42?
39751 – Dampflok ?BR 75
39755 – Dampflok ?BR 75
39895 – Ellok ?BR 189?

Die hinter den Artikelnummern gemachten Angaben stammen von mir und entstammen keiner offiziellen Datei.
Die Verlinkungen ergeben aktuell keinen Treffer in der Märklin-Produktdatenbank!
Listan refereras till på Märklin-usernet så den finns på andra forum. Länkarna som redovisas brukar när det är dags peka på rätt modell. Hacka inte förmycket på ej öppnade länkar.

För den som vill testa listans tillförlitlighet kan följa länken nedan där originalet ligger.

viewtopic.php?f=17&t=1656&start=50

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Inlägg av Geranium84 » tor 28 dec 2017, 13:33

Nyheten om 2018 års Musei-vagn i H0 släpptes före jul. I år är det konfektyr som gäller. Sats med vagn och bil handlas redan på ebay. Följ länken nedan till Märklins hemsida.

https://www.maerklin.de/de/erlebnis/mae ... eumswagen/

För er otåliga, här kommer en bild.
48118_mot.jpg
/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Svenska personvagnar - Strategi från Märklin?

Inlägg av Geranium84 » fre 29 dec 2017, 23:47

Märklins modell av SJ's 60-talsgeneration är Märklins huvudspår när det gäller svenska personvagnar. För ROCO är det de svenska 80-talsvagnarna som gäller. För bägge företagen gäller att driva dessa mjölkkossor så långt det bara går. Jag har länge gillat Märklin's 60-talsmodell. Men det går inte längre att blunda för längdskalan (1:110) och koppelkulisen eller avsaknaden av den. ROCO har det bättre förspänt med sin exakta 1:87-skala.

Det går inte att fortsätta som Märklin gör. Hen skulle kunna förse modellerna med riktig kortkoppelkulis men då har hen fortfarande längdskalan som ett mycket stort problem. Den svenska urmodellen 4072 från Märklin var ett mellansteg mellan plåt och längdskala 1:100. En fransk vagn konstruerades enligt detta koncept sen var det slut. Den franska vagnen må vara en kultvagn men som aktiv modell har den sedan länge dragit sig tillbaka. Kort sagt modeller som har sitt ursprung i 4072 kan bara ses i förlåtelsens ljus i form av nostalgi eller exklusivitet. Dessutom är åldern på förebilden ett problem då den är på väg att försvinna som vagn i vardagstrafik.
SJ 60-tal.jpg
ROCO har också problem. Enligt vad jag hört har modellen kvalitetsproblem och säljer inte längre så bra. Och det här med faktisk längdskala låter bra men hur pass väl fungerar det på en normal svensk modelljärnväg.

Nog om ROCO det var Märklin det skulle handla om. Tre SJ-generationer av Personvagnar skulle det finnas möjlighet att avbilda. 30-tal, 60-tal och 80-tal.

30-talsgenerationen är en kopia av den tyska expressvagnsmodellen med modellår 1928. Märklin har redan avbildat 2:a klassvagnen ur modellår 1928-uppsättningen. Men det finns ett problem. Den förstaklassvagn som enligt Märklin bilda helhet är en Eilzugvagn (Regionaltåg) ur modellår 30 uppsättningen. Ur tyskt vinkel är detta ett mindre problem då vagntypen funnits i Tyskland. Men med svensk horisont så är det något som stör. Ja Märklin har kopierat de tyska 1:a och 2:a klassvagnarna till svenska förebilder med ganska bra mottagande från den svenska marknaden. Modellerna var i det försvenskade utförandet en engångsutgåva, men utan korkoppelkulis och den belysning som kan monteras in är av föråldrad konstruktion. Det fina i denna kråksång är att modellen är i längdskala 1:87 vilket inte är något modelltekniskt problem eftersom förebilden är några meter kortare än de personvagnar som konstruerades efter 1950. Nu börjar det röra sig på denna kant då den tyska modellen kommer att utgöra en del i den senaste personvagnssatsen och då med kortkoppelkulis, inbyggd ledbelysning och strömförande koppel för att minimera släpskosbehovet. Här finns öppningar. Det gäller bara att få Märklin att konstruera en 1:a-klass krog med avbild från vagnarna med modellår 28. Underredet kan man återanvända det från 2:a-klassvagnen.
DRG modellår-28.jpg
60-talsgenerationen är alltid tacksam för att den generellt är så populär. Gör hen en helt ny modell i längdskala 1:93,5 så kan hen börja om från början med att ge ut modeller med olika märkningar och målningar. Förebildens ålder, konkaurensen en från NMJ's modeller och den höga investeringskostnaden är problemen. En fördel skulle vara att modellen skulle vara samkörbar med en eventuell utgåva från Märklin av SJ's 30-talsgeneration. En annan fördel gentemot NMJ är att hen troligen skulle kunna göra en tekniks konstruktion som ger bra gångegenskaper på normala svenska modelljärnvägar i hemmiljö.

Då återstår 80-talsgenerationen. På n-skalesidan har man tagit underredet från modeller av den Eurofima-vagnserien som var samtida med den svenska fast byggd för gränsöverskridande trafik i Europa. På dessa underreden har hen satt en svensk vagnskorg. Även Märklin har modeller av de Eurofima förebilderna. Om hen är överseende är det bara att gör om denna manöver med Märklins förtecken och på köpet få beprövade gångegenskaper på produkten. Återigen blir slutresultatet en modell i längdskala 1:93,5 med samma för och nackdelar som är behäftade med denna längdskala.

Snälltåget har köpt in nya personvagnar med, om jag förstår saken, rätt tysk förebild. Här är det nog upplagt för ett gratis mål.

Längdskala 1:93,5 på en ny modellkonstruktion från Märklin göra att modellerna blir samkörbara med andra för ändamålet passande vagnar ur nuvarande och framtida sortiment av moderna modeller av personvagnar från Märklin. Är det en Märklinprodukt hen vill ha med en förebild av en normal modern personvagn så är det längdskala 1:93,5 som gäller. Visserligen kan hen inte kombinera Märklinvagnarna med andra tillverkares alster i motsvarande segment utan att det skär i själen. Hen får trösta sig med att Märklinmodellen beter sig bättre på hemmabanan än vad som är fallet med modeller med längdskala 1:87.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Personvagnar i längdskala 1:93,5 - Märklins strategi

Inlägg av Geranium84 » ons 03 jan 2018, 23:32

Från början var personvagnar i skala 1:93,5 för långa personvagnar ett sätt att möta andra tillverkares sedan länge inslagna linje att för dito vagnar använda skala 1:87 (den helt korrekta skalan) trots att vagnarna blev över 30 cm långa. Märklin fann att lösningen var en gyllene medelväg mellan 1:100 och 1:87. Vilket resulterade i skalan 1:93,5 med excentriska boggier, allt för att få en driftsäker konstruktion.

Längdskalan 1:93,5 lanserades 2006 och först utvecklades flera vagntyper med denna skala. Nu har det avstannat lite efter lanseringen av de Eurofima vagnarna. Det har gått två år nu om jag har räknat rätt utan någon större vilja till fortsättning på den inslagna vägen. Den tyska förebilden till långa personvagnar såg sitt ljus runt 1950-1953. Sedan dess har detta blivit standard för hur normala personvagnar skall tillverkas i Europa.

DRG modellår-28.jpg
Kort Personvagn (längdskala 1:87)

lang personvagn.jpg
Lång personvagn (längdskala 1:93,5)

Lägg märke till att de äldre lite kortare vagnarna av Märklin återges i längdskala 1:87.

Nu borde det vara dags för en ny vagn i skala 1:93,5. Jag har länge hoppats på de första långa regionaltågsvagnarna med modellår 1952. Allmänt benämns vagntypen som mittinstegsvagnar, döpta efter att de, förutom hade en dörr i vardera endan, hade en dubbeldörr mitt på vardera långsida. Dessa fanns i huvudsak i utförandena

- 1:a + 2:a klass
- 2:a klass
- 2:a klass + serveringsdel
- 2:a klass + manöverhytt
- 2:a klass + godsutrymme + manöverhytt

Observera att klassbeteckningarna avser indelningen efter våren 1956.

Vagnarna hade samma trafikuppgift som Silverslantarna som började tillverkas 1959. Undantaget var de första åren då de utnyttjades i mera fjärrtågslika trafikuppgifter beroende på att de var under en tid det modernaste som DB-hade (oräknat VT 08.5).

Det som sakans bland Märklins modellutbud av längdkala 1:93,5 är sovvagnar och postvagnar. Man kan bara hoppas på att detta kan vara föremål för ett temaår.

Annars finns det nog före bilder på utländska långa personvagnar som vi entisuaster skulle ta till vårt hjärta.

/Geranium84



Geranium84
Inlägg: 362
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 09:13

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2018?

Inlägg av Geranium84 » tor 04 jan 2018, 21:44

Jag har uppsnappat en preliminär lista med produktnummer på ett antal tänkta objekt som skulle vara aktuella för det nyhetssläpp med Märklins nyheter 2018. Listan är framtagen av signaturen Webermütze på forumet Stummi.

För er som vill läsa allt i original följ länken nedan
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=177&t=155134
Märklin H0-Neuheiten 2018 (Stand: 04.01.2018)

Hinweis:
Die Liste ist aktuell unvollständig. Die Liste wird schnellstmöglich erweitert bzw. vervollständigt.

Bitte in diesem Beitrag keine Diskussionen zu den Märklin-Neuheiten 2018.

Die Links können erst dann erfolgreich ausgeführt werden, wenn die Artikelnummern in der Märklin-Produktdatenbank freigeschaltet werden.
Dies findet erfahrungsgemäß erst im Rahmen der offiziellen Bekanntgabe durch die Firma Märklin statt.
För er som vill se min version med svensk text - gå till nästa inlägg. Tänk på vad som står ovan som är saxat från källan. Detta är inte en officiell version utan kan i bästa fall vara någon form av arbetsmaterial. Möjligen kan listan användas för att se proportionerna på vad som är aktuellt (tågset/startsatser/enkla lok/normal/avanserade lok/personvagnar/godsvagnar)

Rader med 00000 är okända objekt. Länken på dessa pekar ut i zyberspace.

/Geranium84
Senast redigerad av 2 Geranium84, redigerad totalt 0 gång.



Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"