Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1502
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av jonas_sth » sön 24 aug 2014, 11:45

Ja efter NMJ så kommer Heris med mycket utlovade produkter som dröjer eller går i glömska :tyst:

Något nytt rykte om planerade leveranser :tyst:

Kan ju noteras att ytligare en silovagn är utlovad under oktober.


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av Sweden » ons 27 aug 2014, 00:15

Slut på de glada dagarna?

Det är bara att konstatera att sötebrödsdagarna med tillverkning av svenska modelltåg i skala 1:87/H0 verkar vara slut och över innan de ens hade börjat. Hade det inte varit för tillverkningen i Kina så hade vi knappast sett så otroligt mycket svenska, norska och danska modeller som vi har gjort. Men så som allting roligt och positivt så tar det förr eller senare slut på det hela vilket det också verkar ha gjort. Men nu är det inte bara NMJ och Heris utan även Jeco som också har grava problem i Kina med sin tillverkning samt Heljan och många många fler.

Priset på stål till gjutformarna har gått upp, priset på oljan till plasten har också gått upp och likaså lönerna för de underbetalda arbetarna för att inte tala om att världsekonomin och hela världen har förändrats totalt på senare år. Hade det varit ekonomiskt försvarbart att tillverka stålformar här i Skandinavien så hade tillverkarna förmodligen gjort det för länge länge sedan, och titta bara på Brimalm och deras storsatsning av svensktillverkade lok med metallkorgar och hur det har gått ända sedan 2008.

Noll, nada, zip, zero. :tyst:

Nu sitter jag i och för sig inte inne med information om hur det går för specifikt Heris, som om jag har fattat det rätt ingår i något sorts kooperativ tillsammans med bland annat LS Models och A.C.M.E. med flera, men långa förseningar från Kina lär även ha inträffat för dessa. Sedan så lär väl i och med detta svenska produkter inte ligga lika högt på prioriteringslistan som övriga Europeiska lok och vagnar. Vad jag kan se i alla fall så finns det befintliga gjutformar att använda till de flesta av de utlovade Skandinaviska modellerna från Heris så de lär nog komma ut på marknaden förr eller senare.

Det är till exempel mest förbannat tragiskt och rent tragikomiskt att Finn G. Moe och hans NMJ samt Janne Wallin och hans Jeco är så fruktansvärt, på ren svenska, totalt värdelösa på att "officiellt" kunna gå ut med "officiell" information om problemen med tillverkning i Kina. I Jecos fall har de på Stinsens forum haft en bulvan i form av en moderator som har uppgivit en hel del konstig och förvirrande information som åtminstone jag ifrågasätter varför Janne Wallin inte kunde gå ut med personligen då han/Jeco äger Stinsens forum. :tyst:

Minst lika beklämmande är Finn G. Moe och hans NMJ om hans problem med tillverkningen i Kina för av honom har då inte den mest intressanta informationen kommit till allmänhetens kännedom. Vid två tillfällen har signaturen "Lokförare" kommit till vår räddning med först information om varför restaurangvagnen RBo2/R2/R2G och postvagnen DFo28/DF28 i 1960-talsserien aldrig kom i produktion, och sedan varför restaurang, resgods- och sovvagnen i 1940-talsserien blivit försenade i flertalet år. För åtminstone mig är det en mycket stor gåta varför Finn G. Moe inte har gått ut med denna information personligen då intresset för NMJs svenska modeller har varit så stort och efterfrågade. Go figure. :evil:

Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
http://www.stinsensforum.se/restaurangv ... t7274.html
Se sida 4 och post nummer 3. Om restaurangvagnen RBo2/R2/R2G och postvagnen DFo28/DF28.

NMJ 4-års jubileum
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=2198
Se sida 1 och post nummer 2.Om restaurang, resgods- och sovvagnen i 1940-talsserien.

En annan intressant tråd om felaktiga NMJ-produkter...

Hur hade NMJ tänkt sig här???
http://www.stinsensforum.se/hur-hade-nm ... 10250.html
Om container-storleken på NMJs svenska (och norska) Lgjs och Lgjns-modeller.

Fram för kundvård samt ärliga och uppriktiga uppgifter om produktionsproblem och förseningar. :tyst:

Lasse alias Sweden


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1502
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av jonas_sth » fre 14 nov 2014, 16:54

jonas_sth skrev:Kan ju noteras att ytligare en silovagn är utlovad under oktober.
nov dec 2015... och så vidare


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1502
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av jonas_sth » lör 13 dec 2014, 16:37

Nu är det mitten av dec och ingen preliminärt nytt leverans datum på silovagnen och det övriga.


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1502
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av jonas_sth » fre 06 mar 2015, 17:12

Spännande ny kombination B-models lok och vagnar från Märklin.

Är väl inte alls omöjligt att loket kommer nästa år från Märklin....


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1502
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av jonas_sth » tis 13 dec 2016, 08:17

Något som har hört något nytt om Heris utlovade vagnar?

Avbokade just timmervagnar som beställdes i början av 2013 och utlovades 2016 när nu Märklins har levererat ett antal olika :tummeupp:


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 1502
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av jonas_sth » ons 25 jan 2017, 08:18

Tror knappast vi ser några modeller i närtid om man läser i nyheter 2017 :roll:

heris-modelleisenbahn.de


Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 1.3.3(1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av Sweden » tor 26 jan 2017, 23:08

Heris nyhetsblad översatt till engelska med Google Translate

After the bad experiences that HERIS had made with Modern Gala, despite this warning, it did worse: Alphatrain and railtop. Actually, it was not a problem with "the Chinese" (who was Indonesian), who had the victims, because there were always more people involved in these processes, all with an EU passport. But it remains an evil man, Mr. Tse, because, as the insolvency of Modern Gala turned out, he had - in the eyes of the bankruptcy - all his assignments to the tools in his factory in secret places "in safety" Brought about. And so not enough, he also embarrassed that nothing fits, because if the case belongs to a first class car, for example, the windows of a second class vehicle and the roof of a luggage car.

HERIS has acquired from the mass of Modern Gala a variety of injection molds, including a major part of the former forms of railtop. As the first test series, 8 versions of the sleeping car type Z are now being developed. Afterwards, various models of the ÖBB, which were missing for a long time, are being reissued, such as luggage and food vans and of course the ÖBB riC X cars. These will be set in green, in Jaffa and orange in the 3 sets, and as a single car 1st and 2nd class and 2nd class. Delivery is scheduled for autumn 2017. According to the ÖBB models, HERIS will re-launch well-known Swiss models. Please inform yourself about the HERIS Newsletter, how to proceed with the new models, not all tools have been tested and clarified.

By the way, two old tool kits after more than 10 years have finally found their way back to HERIS, clearly stated by the court and not as part of the bankruptcy as HERIS was able to submit original invoices and proof of payment. Welcome home i 5 and PLM cars, we are looking forward to it!

Bästa och snabbaste översättningen blir på engelska med Google Translate.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av Sweden » lör 06 jan 2018, 09:13

Jag har hittat svaret på timmer-vagnarna i alla fall

Enligt en post på Vestfold Modelljernbane Imports Facebook-sida den 1 mars 2016 så kunde man läsa att de har flyttat timmervagns-projektet från Heris till B-models. Heris har som kanske en del rallare och samlare känner till haft stora problem med sin tillverkare Modern Gala i Kina som för en tid sedan gick i konkurs.

Detta timmervagns-projekt som nu har tagits fram utav B-models, deras modeller har börjat att levereras till skandinaviska butiker under januari 2018, är dock fortfarande gjort av någon fabrik borta i Kina.

Både norska Vestfold Modelljernbane Import och svenska Modelljärnvägsspecialisten Tåg & Hobby i Luleå har aviserat timmervagnar från Heris så den slutsats man kan dra genom detta är att de har samarbetat med varandra vad det gäller detta projekt.

Detta samarbete har aldrig framkommit officiellt i Sverige vad eder skribent känner till i alla fall.

Den andra slutsatsen som man kan dra i och med att prototyper på både CargoLink och HectorRail-vagnar har visats upp på bilder är att det med allra största säkerhet inte kommer några av dessa vagnar i modell från Heris. Om inte de nu själva vill ta fram modeller av dessa vagnar vill säga.

Inget av detta har aldrig heller framkommit officiellt i Sverige vad eder skribent känner till i alla fall.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Re: Heris ulovade produkter, vart tog det vägen?

Inlägg av Sweden » lör 06 jan 2018, 22:35

Annat värt att notera om B-models timmervagnar

Till skillnad från t.ex. Roco och Märklin så är B-models litt Sgnss tyvärr gjorda av plast och inte av metall. I åtminstone eder skribents tycke är detta rätt så "blasé" då öppna vagnar av t.ex. denna typ "aldrig" ska göras i plast utan i metall för att kunna köras och rangeras med "utan" last och slippa väldigt tröttsamma urspårningar.

Det pris på 1995,00 kronor för set 1 av CargoLink-versionen som Modelljärnvägsspecialisten Tåg & Hobby i Luleå nu har i lager ter sig totalt sanslöst av flertalet skäl. Märklin tar som Jonas skrev under nyheter 1800 spänn för 4 st. TÅGAB-vagnar som dessutom är gjorda i metall.

På Vestfold Modelljernbane Imports hemsida så anges priset på de två CargoLink-versionerna och de två HectorRail-versionerna vara 1196,00 Norska Kronor vilket i Svenska Kronor blir ungefär 1214,00 kronor.

Vad än prisskillnaden kan bero på är för närvarande okänt men ett pris på 1995,00 för tre vagnar i plast är verkligen i överkant för modellen fanns redan i B-models sortiment så det enda nya är timmerbankarna.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"