Uppdatering mfx i Du från Jeco

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
Geranium84

Uppdatering mfx i Du från Jeco

Inlägg av Geranium84 » tis 20 sep 2016, 17:44

En förleverans av Du lok från Jeco har levererats. Detta gäller alltså serie 2. Serie ett levererades för 5-10 år sedan. Tydligen har förleveransen av delserie 2 samma motor som serie 1. Där med faller alternativet med mfx dekoder eftersom den gamla motorn bara kunde styras av vissa specifika dekodrar. Dags för MJ-hobbyexperten att uppdatera sina logotyper på försäljningsobjekten på hemsidan :?: :?: :?: :(

/Geranium84
Senast redigerad av 1 Geranium84, redigerad totalt 0 gånger.

jorwes

Re: Ingen mfx i Du från Jeco

Inlägg av jorwes » ons 21 sep 2016, 16:40

Funkar inte ESU på den varianten alltså? För det är ju det som står som alternativ.

// Jorwes, Jörgen W

En återuppväckt nybörjar rallare

Geranium84

Du från Jeco - gångegenskaper

Inlägg av Geranium84 » sön 02 okt 2016, 10:07

Föra att förtydliga så har jag testat växelströmsversionen av Jecos senaste version av Du.

Jag har testkört Jecos nya Du-lok på rullbräda. Ingen munter upplevelse. Loket kränger fram och tillbaka på rullbrädan. Man skulle fundera på om detta beror på dåligt inställd eller allmänt skev rullbräda. Rullbrädan är alldeles ny och försiktigt hanterad. När man ställer ett Märklinlok (Da-30301) på rullbrädan är gången i spåret hur stabil som helst. Jecoloket slamrar en del i normalfart. Märklinloket rasslar lite men inte så att det stör. Försöker man köra in Jecoloket under några timmar i lagom fart får man titta till det då och då för att försäkra sig om att inget är på tok och samtidigt göra varmgångskontroll. Kanske skulle Jecoloket komma bättre till sin rätt vid normal körning på vanligt spår med bra spårläge.

I Märklinvärlden anropas loket med adressen 03. Loket har ju ingen mfx så det är ju naturligt. Jecos Du lok verkar ha stora fartresurser. För stora. Det går inte att minska maxfarten med en MS-kontroll utan man måste ställa om ett CV-värde. Dekodern verkar ha få fartsteg så hastigheten blir ryckig. Undrar hur det ändrar sig om man ställer ner maxhastigheten. Nyare dekodrar arbetar med många interna hastighetssteg men hur beter sig denna?

Belysningen fungerar klanderfritt och upplevs av mig som helt OK.

Summa summarum. Blir nog ett återbesök till butiken för att höra sig för om det kan handla om ett måndagsexemplar eller om det är detta man får vänja sig vid. :cry:

Geranium84

Du från Jeco - gångegenskaper

Inlägg av Geranium84 » tor 06 okt 2016, 20:22

Har nu funderat lite på tidigare erfarenheter av dekodrar med få fartsteg. Det hela brukar mjukas upp med hjälp av broms och accelerationsfördröjning. Även dessa nås via CV-värden. Antagligen är hastigheten satt på max och fördröjningarna på min. Jag återkommer när jag lyckats ändra på dessa parametrar.

/Geranium84

Geranium84

Re: Ingen mfx i Du från Jeco

Inlägg av Geranium84 » ons 26 okt 2016, 21:33

På förekommen anledning har jag mailat och frågat MJ-hobby om kombinationen Du och mfx.

Får se vad jag får för svar.

/Geranium84

Geranium84

Går bra med ESU M4 mfx i Du från Jeco

Inlägg av Geranium84 » tor 27 okt 2016, 15:50

Har nu fått svaret att det inte är några problem att stoppa in en ESU lokpilot M4 mfx. Var tydligen desinformation när jag hämtade loket. Jag levde dock i föreställningsvärlden att mfx var standard om man inte valde till ljud. Tittar man nu på hemsidan så är mfx ett tillval på 325 SEK för AC-versionerna. Tittar man på chassiversionerna ser det ut som att mfx är standard för AC fortfarande. Undrar om man får en överaskning vid leverans av den också?

/Geranium84

Geranium84

Mitt Du ett måndagsexemplar

Inlägg av Geranium84 » mån 13 feb 2017, 10:45

Jag skrev lite nersättande om det Du jag fick levererat från MJ-hobby. Nu har jag fått ett chassi som har en ESU M4 inmonterat och det har helt andra egenskaper en den premodell jag fick. Visserligen vaggar chassit om än inte lika mycket som premodellen. I övrigt har chassit mjukare acceleration och inbromsning på grund av fler fartsteg. Chassit gnisslar nästan ingenting vilket är en förutsättning för en fungerande modell.

/Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"