Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Denna avdelning är avsedd för diskussioner kring nya eller planerade produkter inom MJ-världen.
Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Inlägg av Geranium84 » mån 29 maj 2017, 19:07

Ett litet frågetecken rör vilken epok modellen kommer att efterlikna. Epok IV är uteslutet då modellen var utrangerade före 1968. Epok II går inte ihop med Ombyggnadsvagnar. Det som
återstår är epok IIIa och IIIb. Att ge ut modellen med utförande för epok IIIa skulle vara djärvt. Mig veterligt har 4-axliga ombyggnadevagnar inte förekommit i denna skrud trotts att det är teoretiskt möjligt. Ett intressant grepp. Jag har inte riktigt koll på insidermodellerna men jag har en aning om att de är märkta för epok IIIb eller IV.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » mån 29 maj 2017, 20:59

Det går rykten om att insidermodellen kommer i tre olika versioner. Epok I, II och III (antagligen IIIb). Det finns en del som tyder på detta men jag är skeptisk. Märklin brukar suga på karamellerna och släpper en version i taget och om ryktet stämmer om ett matchande person-ombyggnadsvagnsett som Sidekick blir allt konstigt. Om ryktet om flera modeller simultant är sant så skulle det vara ett avsteg från gällande praxis när det gäller Insidermodeller.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » mån 29 maj 2017, 22:46

Först ett utdrag från boken: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, Normalspur

Av författaren Horst J. Obermayer

Först texten på tyska

Die guten Erfolg der Gattung VI b bewogen die Badische Staatsbahn dazu, ab dem Jahr 1914 eine größere 1’C’1-lokomotive in Heißdampf-Ausführung beschaffen. Diese neue Gattung VI c entstand in verschiedene Bauserien bis zum Jahr 1921. Insgesamt waren 135 Maschinen geliefert worden. 28 Stück mussten nach dem ersten Weltkrieg als Reparationslieferung abgeben werden, die restlichen 107 Stück übernahm die Deutsche Reichsbahn. Hierbei wurden die etwas leichteren Maschinen bis zum Baujahr 1918 als Baureihe 75.4 und jene der Serie 1920/21 mit 17 Mp Achslast als Baureihe 75.10-11 eingereiht, die Leistungsziffern Unterschieden sich nicht. Bei der DB wurde im Sommer 1966 mit der 75 1118 die letzte VI c aus dem Betrieb gezogen. Bei der DR waren im Jahre 1968 noch einige wenige Maschinen im Einsatz.

Sedan min och Words översättning till Svenska.

Med goda erfarenhet av loktypen VI b beslöt Badens statliga järnvägarna, att från 1914 anskaffa ett större 1' C ' 1-lok av överhettartyp. Den nya loktypen fick litterat VI c och byggdes i flera serier fram till år 1921. Totalt levererades 135 maskiner. 28 lok avyttras som krigsskadestånd efter första världskriget. De övriga 107 exemplaren överfördes till de Tyska riksbanorna (DRG). Lok producerade fram till år 1918 som hade något lägre axeltryck fick litterat 75.4. Loken som producerade åren 1920-21 och hade 17 MP axeltryck fick litterat 75.10-11 Skillnaden i effektprestanda mellan dessa undertyper av huvudlitterat 75 var marginell. Den sistaloket vid DB av typen VI c utrangerades sommaren 1966. Det var lokindividen 75 1118. Vid DR fanns ett fåtal lok kvar i reguljär år 1968.

Varken jag eller Word är speciellt bra på att översätta men vi kompletterar varandra ganska bra. Hoppas ni har överseende med detta. Att Word kan stavningschecka tyska texter är guld värt.

/Geranium84
Senast redigerad av 2 Geranium84, redigerad totalt 0 gång.

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » tis 30 maj 2017, 09:32

En funderare på ombyggnadsvagnsettet 43124 ger reflektionen att det skulle vara ganska enahanda med tre 4-axligga ombyggnadsvagnar. Tågsettet borde vara mer komplext. Dito 3-axliga vagnar, skrammeldosor, preussiska kupévagnar, eilzugvagnar med modellår 30 och silverslantar (org. målning eller förseriegrön) skulle kunna vara komponenter i den slutliga kompositionen. Tankarna går till lokaltågssatsen 42756 som Märklin lagerhöll 2001-2002.

/Geranium84

Geranium84

Insiderutgåva 2017-2

Inlägg av Geranium84 » tis 30 maj 2017, 20:01

Det har kommit ut en del bilder (konstruktionsbilder?) på det brittiska Märklinforumet. Dessa bekräftar att det är littera 75.4 (eller skall man säga 75.10-11?) som kommer att avbildas. Individnumret är det samma som Skala 1-loket. Avbildningsåret är sent 50-tal till tidigt 60-tal, dvs tidig epok IIIb. Det finns även en bild på vagnsättet 43124 bestående av 3 olika 4-axliga ombyggnadsvagnar. För att vara snäll så är det nog ett förebildsriktigt tågsätt. Jag har själv sett en bild på en 75.4 ned 3 ombyggnadsvagnar med en skrammeldosebagagevagn sist i tåget. Vagnarna på modellbilden hade olika boggier på de tre olika vagnarna. Man kan se att en vagn har släpsko och att vissa koppel är strömförande. Snälla Märklin om ni har någon form av självinsikt så se till att det är rött slutljus på sista vagnen.

/Geranium84

Geranium84

Insiderutgåva 2017-2

Inlägg av Geranium84 » ons 31 maj 2017, 15:40

39753 – Dampflok ?BR 75.4
41324 – Sett med ombyggnadsvagnar

Förväntningarna var inte stora. För mig är vagnarna huvudsaken och loket en bisak. Utifrån detta :tummened:

/Geranium84

Geranium84

Märklins höstnyheter 2017

Inlägg av Geranium84 » mån 21 aug 2017, 12:04

Nu är det snart dags för släppet av Märklins höstnyheter för 2017. Datumet som gäller är 1:a september enligt initierade källor.

Det här året har Märklin själva höjt trycket genom att antyda att ett ovanligt lok, som haft betydelse för Europeisk järnvägshistoria och som dessutom kommer att framträda på film under hösten, kommer att dyka upp som överraskningsmodell. Gissningar på Märklin-usernet-forumet går ut på att det är ett franskt ånglok, som kommer att framträda som dragare i den nya versionen av "Mordet på Orientexpressen", som är mest troligt att avbildas som modell av Märklin

Tidigare har överraskningsmodellen varit en patinerad version av ett lok som tidigare funnits i Märklins sortiment. Om överraskningsmodellen är ett nykonstruerat franskt ånglok är detta ett steg framåt som verkar lite väl överoptimistiskt. Med andra ord, dags för en nagelbitare.

/Geranium84
Senast redigerad av 1 Geranium84, redigerad totalt 0 gånger.

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » mån 21 aug 2017, 22:06

Efter som jag gillar persontåg i epok IIIb får jag den här gången dra mig tillbaka. Denna epok har det här året blivit mer en väl försedd med tyska avbildningar från Märklin. Vad kan då vara intressant i persontågsväg denna höst. Några nykonstruktioner brukar inte dyka upp. Där emot ommålningar.

Lufthansas tågkoncept "Flyghöjd 0" har förärats ett antal modeller under den senste 5-årsperioden, men urmodern till Lufthansakonceptet, med ett ellok BR 111 och tre silverslantar med stripade vagnssidor med längdskala 1:93,5 på vagnarna, har inte tidigare funnits i modell. Modellen har funnits med i programmet men i längdskala 1:100 på personvagnarna och standardkoppel. Det var en så fin modell. Om man hade lust kunde man byta ut underredet på personvagnarna mot modernare från standardsortimentet så fick man till kortkoppel på en i övrigt lyckad modell. Ja det var tider det. Nu är det upp till bevis för Märklin. Kan ni fixa denna modell eller åtminstone en silverslant med grafitti på. Inte något allmänt bjäfs utan ett uttänkt grafittibudskap som stäcker ut sig på en eller flera vagnssidor.

Nedan en länk till urmodellen för Lufthansatåg från Märklin
http://www.eskader.se/sv/modelltag/6062 ... ick-1.html
Jag vågar inte kopiera bilden så ni får hålla till godo med en länk

När det gäller epok V på personvagnssidan har Märklin länge tyckt att längdskala 1:100 räckt för tyska avbildningar. Silverslantarna har kommit i målningar för denna epok. Ett Eurocitytåg med röd/rosa stripe har levererats under första halvåret och den modernare enbart röd bred stripe har eller skall komma inom det snaraste. Tvåvåningsvagnar är ett sorgligt kapitel, men för närvarande finns bara modellgeneration i längdskala 1:00 och det inte något att göra något åt. Det man kan fixa till är den is-blå intercitymålningen och den modernare vita målningen med smal enfärgad röd stripe på de vagnsmodeller som sedan tidigare finns i standardsortimentet.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » ons 23 aug 2017, 11:09

Något som alltid brukar dyka upp är en boggivagn med utvecklad ljuddekoder. Det blir allt svårare att överträffa de tidigare årens modeller. Hur toppar man en disco-vagn? Förra året var ett avsteg då man tog fram ljud till en bagagevagn, modell hjälp (namngivet på grund av att det var en snabbt hopkonstruerad nödlösning efter kriget för att få tillräcklig kapacitet för bagagetransporter). Kommer man att gå tillbaka till rötterna och låta en personvagn få ljud som konduktör som klipper biljetten och utropar nästkommande stationsnamn. Kanske är det dags att komma med nya vagnar med lokljud (ett enkelt sätt att få ljud utan att installera ljuddekoder och högtalare i loket). Två sådana vagnar (en för diesel och en för ångloksljud) har sedan tidigare funnits i sortimentet men det var ett tag sedan. Ljudkapaciteten i både dekodrar och högtalare ha gått framåt sedan den utgåvan.

Inte kan man väl komma med en kreatursvagn med ljud för det måste väl dröja några år med tanke på bagagevagnssläppet.

Den som lever får se.

/Geranium84

jorwes

Inlägg av jorwes » ons 23 aug 2017, 18:37

Om man får hoppas lite på saker som Märklin kommer med och som är hyffsat enkla för dem så är ju en G2000 med HectorRail målning något som skulle vara kul.

Deras samarbete med Veissmann kan ju ge något nytt med.

En blå/gul Ue känns ju som att det kommer annonsera snart eftersom de nu ger ut Ue i orange och Ub med ljud och Telex. Dock gissar jag att den kommer först 2018 som nyhet. En Nohab dansk som ommålad till efter de köptes tillbaka till Sverige, TMY med någon märkning så som de går idag i Sverige.

Angående ljud i vagnar så har jag sett en USA tillverkar som gör ljuddekodrar till vagnar med ljud som vagnen ger vid körning på rälsen (rälsdunk, gnissel etc) kan ju vara kul om man har långa tåg.

Drömmen kommer alltid vara en Rapid med ljud från Märklin, men det kommer aldrig ske tror jag.

// Jorwes, Jörgen W

En återuppväckt nybörjar rallare

Skriv svar

Återgå till "Produktnyheter"