Sida 7 av 7

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: tis 12 sep 2017, 12:01
av Geranium84
Kommer det någon nyhet från Märklindagarna i Göppingen?

/Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: fre 15 sep 2017, 22:28
av Geranium84
Så kom det då. Det franska expressångloket '241 A 65' för högvärdiga persontransporter från Paris till Atlantkusten, Basel och Strasbuhrg. Jag har inte koll på om det byggdes i ett eller två exemplar. Avsett för exprimentändamål var loket med höga prestanda för att vara ett ånglok. Till slut hamnade loket på museum i Schweiz. Loket kan göra sig bra med den färgsättning det har i epokerna II, III och VI (inte IV som en del mjhandlare påstår :mrgreen: ). Som medspelare har Märklin valt en schweizisk vagnmodell som är samtida med loket och som kanske uppträder till sammans med loket i den nya versionen av Mordet på Orientexpressen. Men nog är vagnmodellen ovärdig ett sådant lok.
39241.jpg
39241

42386.jpg
42386

42387.jpg
42387

/Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: lör 16 sep 2017, 00:35
av Geranium84
Med '241 A 65' har Märklin satt ner foten. Prislapp ca 6000 SEK och minsta radie R2. Helt uppenbart är att de nya kurvväxlarna har öppnat nya möjligheter att tillverka mer exklusiv rullande materiel för en krävande kundgrupp. 8-) :shock: :tyst:

/Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: tis 10 okt 2017, 22:07
av Geranium84
Lite högupplöst
39241.jpg
39241
39241-2.jpg
39241-3.jpg

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: tis 10 okt 2017, 22:57
av Geranium84
Lite analys om R2 begränsningen. Det som gjorde mig trogen R1 var kurvväxlarna. Den gamla generationens kurvväxlar (24671/24672) har en innerradie=R1. Det som var fantastiskt med dessa växlar var att man kunde bygga växelpaket så att man på en 90graders sväng kunde gå över från dubbelspår till en femspårig säckstation där alla kombinationer var möjliga så när som på ett spårskifte på det inkommande dubbelspåret. Det var möjligt att ha ett utgående och ett inkommande tåg i växelgatan samtidigt om man planerade lite.

Men handen på hjärtat, riktigt tillförlitligt blev det aldrig.

Med de nya kurvväxlarna och ett fyrväxelspårkors på det inkommande dubbelspåret och två, av den nya generationens, kurväxlar borde man kunna nå åtminstone fyra spår med alla kombinationer möjliga och det förhoppningsvis med större driftsäkerhet.

Den nya generationens kurvväxlar har gjort det möjligt att bygga kompakt där man utnyttjar hörn på tågplattan för att möjliggöra växelrörelser samtidigt som man får ut det mesta av sina raksträckor. Som en spinoff kan övergångsskenan till de nya kurvväxlarna användas som 15garderskurva för R3.

Vad är det då jag vill komma. Jo nu kan Märklin exploatera både klubbanor och kapitalstarka lägenhetsrallare som potentiella köpare av mera exklusiva lok med mindre kompromisser när det gäller konstruktion/gångegenskaper. Det franska loket är bara början. Flera modeller kommer att följa i dess spår:-) tihi. Detta borde även påverka mindre tillverkare som redan i dag ligger i det övre prissegmentet.

Vad åvilar oss rallare. Här gäller det att göra sig förberedd. Planerar man en ny bana så är det enkelt. (R1-no-no). Har man redan en bana så gäller det att börja planera för en ombyggnad eller omkonstruktion om R1 förekommer någonstans på banan. Vad som är slående om man läser "Märklin Magazin" så har alla de banor som presenterats som byggtips som jag kollat upp haft beståndsdelar av R1. Speciellt i tunnlar och tillfarter till dolda bangårdar. Nackdelen med stora radier är att landskapet inte blir lika intensivt. Å andra sidan om man förenklar spårplanen så att man får plats med stora radier blir helhetsintrycket bättre.

/Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: lör 21 okt 2017, 22:11
av Geranium84
I senaste numret av "Märklin Magazin" (5/2017) står det att samlingskatalogen för 2017/2018 kommer ut i butikerna i slutet av oktober. Det intressanta är om några nya mega startuppsatser dykt upp, och om något har försvunnit av det stående sortimentet. Det senare blir allt mer svårt att analysera eftersom att det stående sortimentet krymper. Det som försvinner öppnar för nyheter under 2018. Får se om jag kan dra några vettiga slutsatser?

/Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: mån 23 okt 2017, 22:38
av Geranium84
Enligt uppgift har modellen av det tyska loket BR 111 (37314) från Märklin strömmatning via kopplet och funktionen vagnsbelysning på/av programmerat på dekodern. Detta öppnar upp för att Lufthansa-vagnar bestående av silverslantar (Lufthansa-tågsett generation 1) kommer som kompletterande vagnsett. I så fall kommer vagnarna att ha inbyggd belysning och kanske rött slutljus.

Den som lever får se.
37314.jpg
37314

/Geranium84

Edit: Nja riktigt så långa slutsatser går inte att dra. Loket är förberett för strömförande koppel. Kanske är det elektriskt kopplat men framförallt går det inte att styra från dekodern. Kanske går det att mappa om dekoderinstruktionerna så att tillkopplad innerbelysning kan styras. Vad som är klart är att Märklin inte släpper funktionen med strömmatning via koppel på deras modell av BR 111. Senast modellen var i schvung var med Lufthansa-tågsett generation 2. Då var de strömledande kopplen aktiva så att loket matade de tre Eurofima passagerarvagnarna i tågsettet med ström.

/Geranium84

Re: Vad tror du Märklin kommer med 2017?

Postat: ons 08 nov 2017, 10:56
av Geranium84
Till sist har jag sparat den riktiga gobiten. Snälltåget D 182 i epok III utförande. Tågsettet i modell är patinerat och vagnarna är försedda med fabriksmonterad innerbelysning och strömförande koppel. Loket förtställer ångloket 18.5. Förebilden såg dagens ljus före enhetslokens tid men var ändå att ses som en lyckad konstruktion. Modellen har tidigare funnits i sortimentet med förbild från epok III. Denna modell har dock annan modernare tender enligt förebild från verkligheten. Förebilden fick sin nya tender genom att man åter använde tendrar från de utrangerade tungviktsånloken BR 45.
39034.jpg
43279.jpg