Railcare T68 902 Sudexpress SR6890213AC

Kommentarer och bilder från unboxing av div. nya mj-produkter.

H0: ÅNGLOK DIESELLOK ELLOK MOTORVAGN PERSONVAGN GODSVAGN FORDON TILLBEHÖR
H0e: ÅNGLOK
Användarens profilbild
jonas_sth
Site Admin
Inlägg: 3691
Blev medlem: sön 28 dec 2008, 19:04
Ort: Stockholm Södermalm

Railcare T68 902 Sudexpress SR6890213AC

Inlägg av jonas_sth »

Diesellok T68 902 Railcare

Artikelnummer:SR6890213AC
Längd över buffert:265 mm
Vikt:g
Drivning:
Dekoder:ESU LokPilot 4.0 21-polig MTC
 
Koppel:Kortkoppelkuliss med NEM-ficka o bygelkoppel
Tidsperiod:VI 2009-
Tillbehör:Medföljer div. delar att montera bl.a. ingår vitrinplogar och två extra axel med slirskydd
KATEGORIH0DIESELLOK


Användbar eller förpassad som vitrinmodell?
Ja så gott som körbar efter allt onödigt sidobrus :!:
sudexpress_sr6890213ac_1.jpg
sudexpress_sr6890213ac_2.jpg
sudexpress_sr6890213ac_3.jpg
Diselloket överensstämmer riktigt bra med alla detaljer och märkningar om man jämför med bilden av
92-74-0068 902-6-S :tummeupp:
sudexpress_sr6890213ac_4.jpg
Det mesta av detaljer är redan förmonterade och för den som jag vill ha koppel i båda ändar får byta lite vitrin delar. Till tidigare utförande av modellen så skannades den extra plogen med öppning för koppel.

För den som saknar dessa så skall återförsäljaren kunna efterbeställa en sådan :tummeupp:
sudexpress_sr6890213ac_5.jpg
Den felfria distributören med eget monopol på delar?
Den totala förviringen när man ifrågasätter butiken varför leveransen dröjer och nämnde att man kanske funderar på att köpa något annat. Eftersom jag har haft en del kontakt med den portugisiska tillverkaren sedan modellen presenterade på Nurnberg 2012 så blev även han fundersam varför leveransen dröjer. Efter en del underökning så kom ett svar från Rocky-Rail att man skulle leverera modellen vid nästa besökte av Lippe.

Sedan dyker ett mail upp från ingenstans :shock:

Som du helt sikkert er klar over har NMJ eneretten på distribusjon av CargoNet og Railcare modellene. Railcare og Cargonet modellene leveres til Modellbahnshop Lippe fra NMJ Europa.

Svar: Jo jag försökte slippa er inbladning men det tycks vara omöjligt när ni nu sitter i knä på varandra Roco/Lippe/NMJ. Förvisso var denna modell den sista beställda som troligen körs genom samma produktionsband i Kina för min del!

Etter at våre Railcare modeller ble stjålet på Messen i München fikk vi siste uke ny forsyning. og Lippe har nå fått din Railcare AC til lager.

Svar: Ursäkten är säkerligen godtagbar även om det alltid kommer "en" och stackars krake som stall just denna batch med modeller. Hade väl fungerat bättre för kunderna om du låter den lokala distributören sköte leveransen?

Jeg har også brakt i erfaring at du strør om deg med din” positivitet” også der, om at det er bedre at du ”kjøper andre” produkter. Hvilken glede du har av din lite veloverveide opptreden uten at du kjenner bakgrunnen for saken er vanskelig å forstå. Jeg kan nok en gang anbefale at du opptrer mer saklig, da blir din troverdighet noe bedre, dette gjelder også ditt forum.

Svar: Ja vad skall man svara tror nog att det flesta har en uppfating om dig också.

Når alt dette er sagt, det ville nok ha vært mye enklere for deg å bestille disse i Sverige eller? Særlig ettersom det ser ut til at haster, da hadde du hatt loket for flere uker siden.

Svar: Vi kunder är inte dummare än vad tillverkare och deras distributörer som flyttar bolag/lager för ekonomisk vinning inom EU. Tror du värkligen att någon handlare vill försöka fixa modeller direkt i retur från kunden om den är felkonstruerade och reservdelar saknas? Nej du borde nog lära av andra med att inte tjafsa och ursäkta så mycket utan försöka fixa felaktigheter och då gärna redan i fjärran öst!

Har du underrättat tidigare kunder att det finns möjlighet få extra banröjan/plogen som saknades eller vänder du på blad och kör 2014 :?:

Fick också ett svar från Rocky-Rail som förklara att man inte kände till att någon annan distributör fanns inom samma region.

När väl modellen dyker upp så blev man inte förvånad när det börjar med skadad plog som säkerligen var hel innan dekoder montering på Europa division :tummened:

Skadorna på emballageplasten som omlindar loket fick mig att fundera om inte möjligen modellen hade varit ur asken antal gånger som mässdemo ex.
sudexpress_sr6890213ac_6.jpg
Dekodern som följde med loket hade självklart blivit felprogrammerad så att hyttbelysningen inte fungera i båda ändar. Istället när man aktivera F3 så börja båda huvudstrålkastare att blinka :tummened:
sudexpress_sr6890213ac_7.jpg
Det saknades också två påsar med tillbehör och speciellt den för montering av egen högtalare :tummened:
sudexpress_sr6890213ac_10.jpg
När nu distributören tog sig tid med moteringen av dekoder kanske man skulle ha testkört loket på c-räls och då gärna med några ”växlar” innan leverans :tummened:

Ja mycket rundbrus och kanske tillfälligheter med allt det extra som köpare själv skall fixa :?:

Fungera för 3räls layout?
Nu upp med loket på spåret för sin jungfrutur som blev ett skräckscenario :shock:

Inte nog att loket gick rakt fram då växeltungan låg för svängt utan också gick rätt upp på rälsspetsen med hjulflänsen när växeln var svängd.

Ställde självklart frågan direkt till tillverkaren om det viste något om problemet med gångegenskaper och svaret var väntat att man inte hade hört något tidigare :roll:

Som man kan se på bilderna fick man plocka ned lokets båda boggi för att justera in hjulen på axlarna. När man ändå gör detta så bör man fixa vobblande bromsskivorna i hjulen som inte är jämt fästa med lim. Kontroller också och justera samtliga kontaktbleck då somliga på mitt ex inte gick emot hjulen.

Klart bättre med en skruv på taket som Märklins Da-lok som någon skämta om än dessa förbenade engångs fästen :x Det är tre fästen på vardera sidan för bottenplatan så gör det försiktigt för plasten är grynig och krackelerar direkt.
sudexpress_sr6890213ac_8.jpg
Även om man justerar lokets alla hjul till 14,0 mm så kan man ändå höra otrevliga ljud i växlarna så varför riskerar man exklusiva modeller som denna med hybridhjul :roll:
sudexpress_sr6890213ac_9.jpg
Man kan också förkorta de främre sandrören något då det går emot boggin och låter vid körning.

En annan sak som behövdes var att knipsa luftslangarna i fören så kopplen går fri.

Modellen har drivning på tre axlar i ena boggin och endast främre axeln på den med släpskon.

Ett föredöme som tillverkare?
En riktigt stor kred. skall Armando på Sudexpress ha då han inte tjafsar och svamlar som sin "distributör" utan bara levererar vad som är trasigt var saknat och lite till som högtalaren med den färdiga kontakten :tummeupp: :tummeupp:
sudexpress_sr6890213ac_11.jpg
Det kom också ytligare extra plogar utöver det extra som syns på bilden :tummeupp: :tummeupp: :tummeupp:

Andra köpares erfarenhet?

Det är mer än ett ½år sedan jag över huvudtaget tittade på skiten...


Uppdatering: 2022-08-07
För den som vill fixa till riktiga AC-hjul så finns denna lösning T68 902 Sudexpress med 3R-hjul Roco



SLUTOMDÖME 26 AV 30 MÖJLIGA.

Detaljer:
Målning:
Funktioner:
Dragkraft:
Tekniken:
Kvalitén:
SLUTSUMMERING:Vackra vitrin modeller kan många bygga även denna modell tenderade va det också. Det mesta hänger på drivningen och hjulen där man nog skulle ha provkört innan man släpper produkten. Ändå får man good feelings för detaljer och funktioner som hyttbelysning.

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.5.2(6) / MSW 4.0.0.2 / 2x 60175 Booster / 4x 60881 S88 AC / TC10 Guld / K & C-räls