TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt El16

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt El16

Inlägg av Sweden » fre 02 okt 2015, 00:41

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

TGOJ litt El16 för DC Likström:

73384 Ellok TGOJ litt El16 Serie I loknummer 20 Grön, blå & mörkgrå DC Analog
Moderniserat utförande.
Med PluX22 digitalplugg (NEM 658).
Längd: 18,0 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2004?-2006?.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Radie: Kommer senare.
Förpackning: Blå/silver lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Skumgummiinsats.
Från (Aviserad redan 2015) 2016.
Pris vid releasen 2016: € 219,00 Euro.
Tillgänglighet: I butiker.

73385 Ellok TGOJ litt El16 Serie I loknummer 20 Grön, blå & mörkgrå DCC Digital Sound
Moderniserat utförande.
Med PluX22 digitalplugg (NEM 658) och ljuddekoder.
Längd: 18,0 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2004?-2006?.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Radie: Kommer senare.
Förpackning: Blå/silver lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Skumgummiinsats.
Från (Aviserad redan 2015) 2016.
Pris vid releasen 2016: € 294,00 Euro.
Tillgänglighet: I butiker.

__________________________________________________________________________________________

TGOJ litt El16 för AC Växelström:

79385 Ellok TGOJ litt El16 Serie I loknummer 20 Grön, blå & mörkgrå AC Digital Sound
Moderniserat utförande.
Med PluX22 digitalplugg (NEM 658) och ljuddekoder.
Längd: 18,0 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 2004?-2006?.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Radie: Kommer senare.
Förpackning: Blå/silver lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Skumgummiinsats.
Från (Aviserad redan 2015) 2016
Pris vid releasen 2016: € 294,00 Euro.
Tillgänglighet: I butiker.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om TGOJ litt El16 Serie I loknummer 20 (2202)

NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16.2202 Rödbrun Gammeldesign "NSB"
Leveransutförande. Utan handtag och räcken i fronterna. Signalhorn mellan topplyktorna.
Tidsperiod: 1977-198?. Med gammalt vinghjul.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16 2202 Röd & svart Nydesign "NSB"
Leveransutförande. Med räcken i fronterna.
Tidsperiod: 198?-19??. Med vinghjul av 1980-talsmodell.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16 2202 Röd & svart Nydesign "NSB"
Moderniserat utförande. Med skydd för bromsslangarna. Signalhorn flyttade till takets mitt.
Tidsperiod: 19??-2003. Med vinghjul av 1980-talsmodell.

TKAB - Tågkompaniet AB litt El16 Serie I loknummer 20 Röd & svart "TKAB"
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 2003-2004?. I fronterna märkt tågkompaniet.
TGOJ - Trafikab Grängesberg-Oxelösunds järnv litt El16 Serie I loknummer 20 Grön, blå & mörkgrå
Moderniserat utförande. (Ingen takstege 2004). AC takboxar ovanför hyttdörrarna från och med 2006?.
Tidsperiod: 2004?-2007. TGOJ TRAFIK.

CN - CargoNet litt El16 Serie I loknummer 16 2202 Silver & gul "<< CargoNet"
Moderniserat utförande. Takstegen borttagen.
EVN - European Vehicle Number: 91 76 0116 202-2 N-CN.
Tidsperiod: 2007-.

Jernbane.net/Elektriske lokomotiver/TGOJ El16 20 (2202)
Inga bilder av detta lok tillgängliga på denna sida.

Norsk Jernbaneklubb/MDB - Materielldatabasen/El16 2202
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=175&aut=
Obs! Få bilder tillgängliga för de som inte är medlemmar.

Som bonus de andra loknumren:

Kort historik om TGOJ litt El16 Serie I loknummer 21 (2203)

NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16.2203 Rödbrun Gammeldesign "NSB"
Leveransutförande. Utan handtag och räcken i fronterna. Signalhorn mellan topplyktorna.
Tidsperiod: 1977-198?. Med gammalt vinghjul.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16 2203 Röd & svart Nydesign "NSB"
Leveransutförande. Med räcken i fronterna.
Tidsperiod: 198?-19??. Med vinghjul av 1980-talsmodell.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16 2203 Röd & svart Nydesign "NSB"
Moderniserat utförande. Med skydd för bromsslangarna. Signalhorn flyttade till takets mitt.
Tidsperiod: 19??-2003. Med vinghjul av 1980-talsmodell.

TKAB - Tågkompaniet AB litt El16 Serie I loknummer 21 Röd & svart "TKAB"
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 2003-2004?. I fronterna märkt tågkompaniet.
TGOJ - Trafikab Grängesberg-Oxelösunds järnv litt El16 Serie I loknummer 21 Grön, blå & mörkgrå
Moderniserat utförande. (Ingen takstege 200?). AC takboxar ovanför hyttdörrarna från och med 2006?.
Tidsperiod: 2004?-2007. TGOJ TRAFIK.

CN - CargoNet litt El16 Serie I loknummer 16 2203 Silver & gul "<< CargoNet"
Moderniserat utförande. Takstegen borttagen. Saftblandare från och med 2016?.
EVN - European Vehicle Number: 91 76 0116 203-0 N-CN.
Tidsperiod: 2007-.

Jernbane.net/Elektriske lokomotiver/TGOJ El16 21 (2203)
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=29

Norsk Jernbaneklubb/MDB - Materielldatabasen/El16 2203
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=176&aut=
Obs! Få bilder tillgängliga för de som inte är medlemmar.

Kort historik om TGOJ litt El16 Serie I loknummer 22 (2205)

NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16.2205 Rödbrun Gammeldesign "NSB"
Leveransutförande. Utan handtag och räcken i fronterna. Signalhorn mellan topplyktorna.
Tidsperiod: 1978-19??. Med gammalt vinghjul.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16 2205 Röd & svart Nydesign "NSB"
Leveransutförande.
Tidsperiod: 19??-19??.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie I loknummer 16 2205 Röd & svart Nydesign "NSB"
Moderniserat utförande. Med skydd för bromsslangarna. Signalhorn flyttade till takets mitt.
Tidsperiod: 19??-2003. Med vinghjul av 1980-talsmodell.

TKAB - Tågkompaniet AB litt El16 Serie I loknummer 22 Röd & svart "TKAB"
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 2003-2004?. I fronterna märkt tågkompaniet.
TGOJ - Trafikab Grängesberg-Oxelösunds järnv litt El16 Serie I loknummer 22 Grön, blå & mörkgrå
Moderniserat utförande. (Med takstege 2005). AC takboxar ovanför hyttdörrarna från och med 2006.
Tidsperiod: 2004?-2007. TGOJ TRAFIK.

CN - CargoNet litt El16 Serie I loknummer 16 2205 Silver & gul "<< CargoNet"
Moderniserat utförande. Takstegen borttagen. Saftblandare från och med 2016?.
EVN - European Vehicle Number: 91 76 0116 205-5 N-CN.
Tidsperiod: 2007-.

Jernbane.net/Elektriske lokomotiver/TGOJ El16 22 (2205)
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=74563

Norsk Jernbaneklubb/MDB - Materielldatabasen/El16 2205
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=178&aut=
Obs! Få bilder tillgängliga för de som inte är medlemmar.

Kort historik om TGOJ litt El16 Serie II loknummer 23 (2208)

NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie II loknummer 16.2208 Rödbrun Gammeldesign "NSB"
Leveransutförande. Utan handtag och räcken i fronterna. Signalhorn mellan topplyktorna.
Tidsperiod: 1980-19??. Med gammalt vinghjul.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie II loknummer 16.2208 Rödbrun Gammeldesign "NSB"
Leveransutförande. Med räcken i fronterna.
Tidsperiod: 1980-19??. Med gammalt vinghjul.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie II loknummer 16 2208 Röd & svart Nydesign "NSB"
Leveransutförande.
Tidsperiod: 19??-19??. Med vinghjul av 1980-talsmodell.
NSB - Norges Statsbaner litt El16 Serie II loknummer 16 2208 Röd & svart Nydesign "NSB"
Moderniserat utförande. Med skydd för bromsslangarna. Signalhorn flyttade till takets mitt.
Tidsperiod: 19??-2003. Med vinghjul av 1980-talsmodell.

TKAB - Tågkompaniet AB litt El16 Serie II loknummer 23 Röd & svart "TKAB"
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 2003-2004?.
TGOJ - Trafikab Grängesberg-Oxelösunds järnv litt El16 Serie II loknummer 23 Grön, blå & mörkgrå
Moderniserat utförande. (Med takstege 2005). AC takboxar ovanför hyttdörrarna från och med 2006?.
Tidsperiod: 2004?-2007. TGOJ TRAFIK.

CN - CargoNet litt El16 Serie II loknummer 16 2208 Silver & gul "<< CargoNet"
Moderniserat utförande. Takstegen borttagen. Saftblandare från och med 2016?.
EVN - European Vehicle Number: 91 76 0116 208-9 N-CN.
Tidsperiod: 2007-.

Jernbane.net/Elektriske lokomotiver/TGOJ El16 23 (2208)
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=74573

Norsk Jernbaneklubb/MDB - Materielldatabasen/El16 2208
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=181&aut=
Obs! Få bilder tillgängliga för de som inte är medlemmar.

__________________________________________________________________________________________

Färgsättningar, yttre detaljer och enbenta strömavtagare

El16 med nummer 2201-2210 levererades i rödbrun så kallad "gammeldesign" med den "gamla och mindre" typen av luftintag på taket, signalhornen placerade mellan topplyktorna samt att de inte hade några räcken och handtag i vardera front. Dessa tio lok lackerades senare om någon gång under 1980- och 1990-talet då de fick röd och svart så kallad "nydesign" men exakt när detta skedde är i skrivande stund okänt.

Någon gång mellan att 2201-2210 hade först rödbrun "gammeldesign" och sedan röd och svart "nydesign" så fick loken först räcken i vardera front och sedan handtag under frontrutorna i vardera ände men exakt när detta hände är i skrivande stund också okänt. När loken blev moderniserade med den "nya och större" typen av luftintag på taket, fläktgaller på lokkorgen samt fick signalhornen omplacerade till takets mitt så hade alla loken räcken och handtag i vardera front.

Vad det gäller El16 med nummer 2211-2217 så levererades dessa i röd och svart "nydesign" så de sju loken har alltså aldrig haft rödbrun "gammeldesign". Vidare så hade dessa lok den "gamla och mindre" typen av luftintag på taket, signalhornen placerade mellan topplyktorna men "tycks" ha haft räcken i vardera front redan när de levererades till NSB. Handtag under frontrutorna i vardera ände "tycks" ha tillkommit under den tid loken hade leveransutförande.

Även 2211-2217 blev moderniserade med den "nya och större" typen av luftintag på taket, fläktgaller på lokkorgen samt fick signalhornen omplacerade till takets mitt och i moderniserat utförande så hade även dessa lok räcken och handtag i vardera front.

Vad det gäller just handtagen under frontrutorna så är det tillkrånglat ytterligare då de åtminstone på en del lok först var "gula" när de sattes dit innan de till slut målades röda. När detta skedde är i skrivande stund okänt då all information är baserat på de fotografier av förebilderna som finns tillgängliga.

El16 med nummer 2210-2217 ska enligt Norsk Jernbaneklubbs "Materielldatabasen" först ha hamnat hos "NSBgods" där de kom att få en "grå och svart" färgsättning men det verkar dock som om endast 2210, 2213, 2215 och 2217 hade den färgsättningen och var märkt just för NSBgods. När loken fördes över till CargoNet så behöll de färgsättningen "grå och svart" men märktes om för CargoNet.

El16 med nummer 2211, 2212, 2214 och 2216 "tycks" aldrig ha haft märkningen NSBgods i kombination med färgsättningen "grå och svart" utan endast med märkningen "CargoNet".

Med tiden så kom 2206, 2211, 2213 och 2217 att målas om i CargoNets nya färgsättning "silver och gul" men även 2215 ska målas om och få samma färgsättning. Troligtvis under 2016 så märktes 2211 med två "pilar" << i vardera front och fick takstegen borttagen och 2206 fick saftblandare i vardera hörn av taket.

I TKABs regi 2003 så behöll El16 20/2202, 21/2203, 22/2205 och 23/2208 sin röda och svarta färgsättning från NSB och märktes endast om vilket från början också gällde "19/2201" innan den precis som "24/2209" också kom att få en röd färgsättning och som användes på "Mittlinjen" mellan Sundsvall och Östersund.

El16 20/2202, 21/2203, 22/2205 och 23/2208 som runt 2004 hamnade hos TGOJ målades då om i en grön, blå och mörkgrå färgsättning. Efter några år så fick dessa lok runt 2006 klimatanläggning i hytterna genom att AC takboxar monterades på lokens tak ovanför båda hyttdörrarna.

När El16 19/2201, 20/2202, 21/2203, 22/2205, 23/2208 och 24/2209 under 2007 såldes tillbaka till Norge och hamnade hos CargoNet så kom de att få den nya färgsättningen "silver och gul". Nummer 19/2201 och 24/2209 fick då också klimatanläggning i hytterna genom att AC takboxar monterades uppe på lokens tak ovanför båda hyttdörrarna troligtvis under 2008.

Åter hos CargoNet så fick nummer 2201, 2202, 2203, 2205, 2208 och 2209 takstegen borttagen samt att 2203, 2205 och 2208 troligtvis under 2016 fick saftblandare i vardera hörn av taket.

Vad det gäller "vanliga" strömavtagare så "tycks" det finnas två varianter, en äldre och en nyare, samt att en del lok, helt eller delvis, mer eller mindre, har haft och har en eller två enbenta strömavtagare men då eder skribent i skrivande stund inte är påläst om detta så är det ett ämne att återkomma till i framtiden.

Andra detaljskillnader mellan individnummer finns men är också ett ämne för framtiden. Om man avser att avbilda ett eller flera specifika individnummer i modell så är det bästa man kan göra att studera de fotografier som finns av förebilderna på till exempel Internet.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: TGOJ litt El16 Serie I loknummer 20 (2202)

Precis som i fallet med Rocos svenska SJ litt Rc5 från 1984 så var modellen av norska NSB litt El16 från 1994 också som massproducerad sådan den mest detaljerade modellen med norsk förebild. Med riktiga norska strömavtagare och separata detaljer så som t.ex. ledstänger i lokfronterna och på långsidorna, huvudledning, tryckluftslangar, skalkoppelimitationer samt elkopplingsdosor någonting nytt och unikt för rallare och samlare på den norska marknaden.

2008 så uppgraderade Roco denna modell inte bara exteriört utan också interiört i och med artikelnumren 63875/63876/63877 (samt även 41286 NSB Bergenekspressen) för DC likström och 69875/69876/69877 för AC växelström. Exteriört så innebar detta att man kunde göra El16 i moderniserat utförande med nya och större luftintag på taket samt fläktgaller på lokkorgen precis som på förebilderna. En annan helt ny detalj på modellen var att delen med batterilådor och tryckluftstankar hade fått en något annorlunda utformning. Interiört fick modellerna nya kretskort med 8-pin digitalplugg samt att chassit och extra-vikterna ovanför boggierna fick ett litet annat utseende.

En detalj som kanske många rallare och samlare än idag inte känner till är att boggiernas axelavstånd är ett par millimeter för långt, varför boggierna därför är ett par millimeter för långa vilket särskilt syns på boggi-oken, då Roco använde sig av drivboggier från en annan redan befintlig modell i deras sortiment. Vidare så använde sig Roco alltså av samma chassi till El16 som de hade till Rc5 varför loket har boggi-ok av den typ som Rc5 har istället för samma typ som Rc4 har vilket hade varit helt korrekt.

Denna modell kom 2015 att uppgraderas av Roco exteriört och interiört en andra gång och först ut var NSB litt El16 nummer 2210 i leveransutförande med färgsättningen rödbrun "Gammeldesign".

Nytt på modellen var helt nya driv-boggier med skalenligt axelavstånd vilket innebär helt nya skalenliga boggi-sidor och att boggi-oken samt fotstegen som är mönstrade sitter fast under rambalken. Denna har också ett helt nytt chassi med en nytillverkad del med batterilådor och tankar samt att plogarna fäster i chassit. Vidare så har modellen ett helt nytt kretskort med PluX22 digitalplugg. Vindrutetorkarna är nu separata fristående detaljer istället för ingraverade sådana och modellen har nya backspeglar.

Uppföljaren kom 2016 i form av TGOJ litt El16 nummer 20 i moderniserat utförande.

NSB littera El16 tillverkades i fyra "något" olika serier och Rocos modell stämmer överens med loken i Serie II, III och IV genom att bland annat locket för påfyllning av sand sitter uppe på lokkorgen. På loken i Serie I så sitter locket för påfyllning av sand nere på rambalken varför Rocos modell av El16 inte är riktigt rätt för ett Serie I-lok. Hur rallare och samlare nu än må bedöma denna lilla detaljskillnad jämfört med förebilden kan vara högst individuellt men den finns dock där trots allt.

Serie I 2201-2206 ASEA, Strømmen, Thune.
Serie II 2207-2210 ASEA, NOHAB.
Serie III 2211-2213 ASEA, HamJern.
Serie IV 2214-2217 ASEA, Ameco.

Utöver detta så avviker modellen vidare från förebilden genom att handtagen under frontrutorna i vardera ände saknas, stegen till taket med skyddskåpan över ska inte vara med, skydden för tryckluftsslangarna saknas, den har fel typ av elkopplingsdosor samt att de gula och svarta varningsmarkeringarna saknas på ovansidan av plogarna. Förebilden fick efter några år klimatanläggning i hytterna vilket syns på lokets tak ovanför båda hyttdörrarna i form AC takboxar vilka saknas som alternativ valfri del på modellen.

Idag år 2017 efter att ha funnits i produktion i hela 23 år så är det verkligen synd att Roco inte riktigt kan nå ända fram och göra en helt korrekt modell med alla de detaljer som individnumret de avbildar har eller inte har. Detta är ett mycket märkligt fenomen som också drabbat deras modeller av Da-loket där en hel del har blivit felaktigt på modellerna men och andra sidan så kan det inte bli annat än fel när man stressar fram modeller utan att ha full koll på verklighetens förebilder.

Hade Roco istället släppt en modell av TGOJ litt El16 nummer 23 som de faktiskt hade med på bild när de för första gången aviserade denna modell 2015 så hade modellen varit "mer korrekt" och de detaljer som saknas hade varit relativt enkla att lägga till. Som det så smått klassiska ordspråket säger "Nära skjuter ingen hare" så är detta någonting som tillverkare borde ta lärdom av och verkligen använda sig utav den information och kunskap som finns bland svenska, norska och danska rallare och samlare.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Roco Lok & Motorvagnar"