SJ - Statens Järnvägar litt Dm 800- och 900-serien

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 834
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Dm 800- och 900-serien

Inlägg av Sweden » ons 01 feb 2017, 01:36

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Dm loknr 836-837 för DC Likström:

72525 Ellok SJ litt Dm 800-serien loknummer 836-837 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Med PluX22 digitalplugg (NEM 658).
Längd: 28,9 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1953-19??. Leveransutförande. Med ekerhjul.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. framändeskärmar, fronträcken och vindskydd.
Radie: Kommer senare.
Förpackning: Fodral av tunnare papp, botten och lock av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: € 359,00 Euro.
Svenska prisexempel: Trainshop ? kr/MJ-HE ? kr/Tåg & Hobby Luleå ? kr (ord. pris. ? kr).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

72526 Ellok SJ litt Dm 800-serien loknummer 836-837 Brun, mörkgrå & svart DCC Digital Sound
Med PluX22 digitalplugg (NEM 658) och ljuddekoder.
Längd: 28,9 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1953-19??. Leveransutförande. Med ekerhjul.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. framändeskärmar, fronträcken och vindskydd.
Radie: Kommer senare.
Förpackning: Fodral av tunnare papp, botten och lock av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: € 429,00 Euro.
Svenska prisexempel: Trainshop ? kr/MJ-HE ? kr/Tåg & Hobby Luleå ? kr (ord. pris. ? kr).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Dm loknr 836-837 för AC Växelström:

78526 Ellok SJ litt Dm 800-serien loknummer 836-837 Brun, mörkgrå & svart AC Digital Sound
Med PluX22 digitalplugg (NEM 658) och ljuddekoder.
Längd: 28,9 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1953-19??. Leveransutförande. Med ekerhjul.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka (NEM 362) och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. framändeskärmar, fronträcken och vindskydd.
Radie: Kommer senare.
Förpackning: Fodral av tunnare papp, botten och lock av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Från 2013.
Pris vid releasen 2013: € 429,00 Euro.
Svenska prisexempel: Trainshop ? kr/MJ-HE 3864 kr/Tåg & Hobby Luleå ? kr (ord. pris. ? kr).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Roco.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Dm loknummer 836-837

SJ - Statens Järnvägar litt Dm loknummer 836-837 Brun, mörkgrå & svart
Leveransutförande.
Tidsperiod: 1953-19??.
Med ekerhjul.
SJ - Statens Järnvägar litt Dm loknummer 836-837 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 19??-1990. Skrotat 1991.
Med SAB-hjul.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt Dm loknummer 836-837

På Rocos modell av Dm-loket så har man gjort en ganska så iögonfallande "miss eller kompromiss" på denna modell i leveransutförande då hytternas sidofönster och dörrarnas fönster har fått fel storlek och därför är för små på höjden när de i själva verket ska sluta längre ned mot lokens bröstlister.

Dessa fönster är korrekt återgivna på Märklins modeller av Dm- och Dm3-loken i leveransutförande. Se bild.

Märklins modell av SJ litt Dm loknummer 1205-1206

Bild
Foto: Modelltågs egen Jonas_sth.

Då modellen på Rocos Dm-lok baseras på exakt samma gjutform som till för modellerna av Dm3 i moderniserat utförande så är eder skribent övertygad om att Roco medvetet kompromissade med just dessa fönster för att spara in pengar då gjutformar är en mycket kostsam historia för tillverkarna särskilt i västvärlden.

För att kunna göra modeller av Dm och Dm3 i leveransutförande så behövde Roco för det första göra ett nytt vänster sidostycke till gjutformen där maskinrumsdörren på vänster sida på det moderniserade utförandet är placerat vid hytten så som det var i original vid leveranserna på Dm- och Dm3-loken.

För det andra så stannar det inte där då Dm- och Dm3-loken i original vid leveranserna hade sidofönster vid hytterna och fönster i dörrarna som gick ner mot bröstlisterna vilket naturligtvis hade varit enkelt att ordna på det nya vänstra sidostycket till gjutformen för Dm- och Dm3-loken i leveransutförande.

Men då återstår problemet med att Roco också måste göra ett nytt höger sidostycke till gjutformen för att på den högra sidan också få de fönster som leveransversionerna hade på hytternas sidor och i dörrarna och det är här som Roco kompromissade och skippade att göra ett nytt höger sidostycke varför fönstren blev fel.

Huruvida rallare och samlare nu är villiga att acceptera denna kompromiss eller inte är upp till var och en att bedöma men med dagens höga standard och att det handlar om 3-dimensionella avbildningar av verkligheten och inte leksaker eller tolkningar av verkligheten så är denna iögonfallande kompromiss rätt så tråkig.

Att Dm- och Dm3-loken vid leverans hade stora lyktor och inte Marshall-lyktor (som Rc-loken) som de fick när de moderniserades var nog Roco för det tredje fullt beredda på att göra ett nytt frontstycke till gjutformen för att modellerna skulle få den klassiska fronten med tre stora lyktor vilket modellerna också kom att få.

Märklins modeller av Dm och Dm3 har korrekta hyttfotsteg som dem såg ut när loken levererades men Rocos modell har den nyare typen av fotsteg som fanns på modellerna av deras Dm3 i moderniserat utförande men korrekta hyttfotsteg av den äldre typen i svart plast som finns på Rocos bruna Da-lok finns som reservdel.

En annan intressant detalj som Roco har haft "problem" med att återge korrekt i modell är att drivhjulen till Da, Dm- och Dm3-loken finns i tre olika varianter. Först så hade loken ekerhjul, sedan så fick de MV-hjul med först fasta långa motvikter och efter det löstagbara motvikter samt till sist SAB-hjul.

Då Roco endast har tillverkat eker- och SAB-hjul till sina modeller av Da, Dm- och Dm3-loken så uppstår det problem när de återger en modell under den tidsperiod som förebilden hade MV-hjul med den ena eller den andra varianten av motvikter vilket begränsar utförandet av vilken tidsperiod man vill avbilda på modellen.

Den eminente forumsignaturen BJ alias Bo Japlins lista över vilka hjul Dm-loken levererades med.

SJ litt Dm loknummer 834-845
Ekerhjul.
Levererade 1953. 6 lok.
SJ litt Dm loknummer 942-957
MV-hjul med långa fasta motvikter.
Levererade 1956. 8 lok.
SJ litt Dm loknummer 968-975, 985-986
MV-hjul med löstagbara motvikter.
Levererade 1960-1961. 5 lok.
SJ litt Dm loknummer 1201-1230, 1249-1250
SAB-hjul.
Levererade 1963-1971. 16 lok.

SJ litt Dm3 loknummer 1231-1245
SAB-hjul.
Levererade 1967-1968. 15 lok.

SJ litt Dm-Dm3-Dm loknummer 976-977-978, 979-980-981, 982-983-984
MV-hjul med löstagbara motvikter.
Levererade 1960. 3 lok.

SJ litt Dm-Dm3-Dm loknummer 1246-1247-1248
SAB-hjul.
Levererade 1970. 1 lok.

NSB litt El12 loknummer 12 2113-12 2118
Ekerhjul.
Levererade 1954. 3 lok.
NSB litt El12 loknummer 12 2119-12 2120
MV-hjul med långa fasta motvikter.
Levererade 1957. 1 lok.

SJ litt Da loknummer 790-823
Ekerhjul.
Levererade 1952-1953. 34 lok.
SJ litt Da loknummer 883-941
MV-hjul med långa fasta motvikter.
Levererade 1955-1957. 59 lok.

Visst är Märklins modell av Dm-loket korrekt vad det gäller fönstren så som de såg ut när loken levererades till skillnad från Rocos modell men då lider istället Märklins modeller av inte bara Dm-loket utan även också Dm3 av andra fel och brister som är ännu mer störande än de felaktiga fönstren på Rocos Dm-lok.

Pest eller kolera alltså i brist på korrekta modeller.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Roco Lok & Motorvagnar"