SJ - Statens Järnvägar litt BFo4/BF1

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 840
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt BFo4/BF1

Inlägg av Sweden » lör 14 sep 2013, 05:05

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

1950-talspersonvagn litt BFo4/BF1

Under resans gång i arbetet med guiden så dök frågeställningen upp att det var svårt att sätta sig in i vad alla de personvagnar med alla de litteran som de har är för något. På grund av formatet som forumet och guiden baserar sig på så har det tyvärr sina begränsningar som är mycket svåra att kringgå. Det har som kanske en del rallare och samlare har sett skett "förändringar" av rubrikerna om vilka litteran det handlar om och det nuvarande formatet är för tillfället det bästa.

För att rallare och samlare som läser guiden ska veta vilken typ av "vagnsgeneration" som det handlar om så har eder skribent därför skapat denna inledning som du just nu läser om. I just detta fall så handlar det om en vagn i SJ:s serie av personvagnar med helsvetsade stålkorgar som började att levereras 1950 och därför går under just namnet 1950-talspersonvagn. Jag hoppas i och med detta att det ska bli lättare för rallare och samlare att lära sig mer om förebilderna till alla de modeller av personvagnar som nu finns.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt BFo4/BF1:

4031 Personvagn SJ litt BFo4-L vagnsnummer 4633 Brun, silver & svart "SJ" AC Analog
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: Silver. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: Ingen. Destinationsskyltar Malmö C / Stockholm C.
Längd: 24 cm. Längdskala 1:100.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1958-1970. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
Koppel: ?.
Förpackning: Grönt & vitt fodral av tunnare papp med svartvitt motiv. Brunt papper runt vagnen.
Första utgåvan från 1960.
Pris vid releasen 1960: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Märklin.
Vagnen tillverkad i plåt.

4031 Personvagn SJ litt BFo4-L vagnsnummer 4633 Brun, silver & svart "SJ" AC Analog
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: Silver. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: Ingen. Destinationsskyltar Malmö C / Stockholm C.
Längd: 24 cm. Längdskala 1:100.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1958-1970. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
Koppel: ?.
Förpackning: Ljusblått & vitt fodral av tunnare papp med svartvitt motiv. Brunt papper runt vagnen.
Andra utgåvan från 1965.
Pris vid releasen 1965: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Märklin.
Vagnen tillverkad i plåt. Mindre hjul.

__________________________________________________________________________________________

Tågset innehållande 1 stycke artikelnummer 4031 utgåva 1:

3230 Tågset "Svenskt Snälltåg" Ellok SJ litt Da
Setet innehöll också M-skenor Serie 5100 men dock inte transformator.
5100 Kurvskena, R1, radie 360 mm, 30° x 12 st.
5106 Rak skena (Normalrakan) längd 180 mm x 6 st. (En av dem är anslutningsskena).
Förpackning: Röd botten och lock med gul insats av tunnare papp. Målat ångloks-motiv på locket.
Från 1960.
Pris vid releasen 1960: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Märklin.

Innehåller i övrigt följande lok och personvagnar:

(3030) Ellok SJ litt Da loknummer 884 Brun, mörkgrå & svart "SJ" AC Analog
Inget separat artikelnummer och förpackning.
Motor: SFCM - Small Flat Collector Motor.
Längd: 14,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1950-talet.
Koppel: ?.
Första utgåvan variant 2 från 1961.
I övrigt identisk med Märklin 3030 Utgåva 1 variant 2 från 1961 Ellok SJ litt Da.

Belysning bestående av tre lösa glödlampor i vardera lok-ände. Svart övergångsbrygga mellan lamporna. Strömavtagare av 50-talsmodell. Ledstängerna under förarhytternas fönster är separata metalltrådar. Mycket lik artikelnummer 3018 från 1957. Denna skilde sig dock från 3030 genom att ha en mindre "ASEA-skylt" på lokkorgen.

(4030) Personvagn SJ litt ABo24 vagnsnummer 4589 Brun, silver & svart "SJ" AC Analog
Inget separat artikelnummer och förpackning.
Sittvagn 1:a & 2:a klass.
Takfärg: Silver. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: 1 / 2 (klass). Destinationsskyltar Malmö C/Stockholm C.
Längd: 24 cm. Längdskala 1:100.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1956-196?. Med dragspelsbälgar. Utan kjolar.
Koppel: ?.
Vagnen tillverkad i plåt. I övrigt identisk med Märklin 4030 Personvagn SJ litt ABo24 Utgåva 1 från 1960.

(4030) Personvagn SJ litt ABo24 vagnsnummer 4589 Brun, silver & svart "SJ" AC Analog
Inget separat artikelnummer och förpackning.
Sittvagn 1:a & 2:a klass.
Takfärg: Silver. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: 1 / 2 (klass). Destinationsskyltar Malmö C/Stockholm C.
Längd: 24 cm. Längdskala 1:100.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1956-196?. Med dragspelsbälgar. Utan kjolar.
Koppel: ?.
Vagnen tillverkad i plåt. I övrigt identisk med Märklin 4030 Personvagn SJ litt ABo24 Utgåva 1 från 1960.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt BFo4/BF1 vagnsnummer 4633

SJ - Statens Järnvägar litt BFo4 vagnsnummer 4633 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1958-1970. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1 vagnsnummer 4633 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1970-1982. Med vulstbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1G vagnsnummer 4633 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Varningstrianglar (1980-talet).
Tidsperiod: 1982-1989. Med vulstbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1 vagnsnummer 4633 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1989-1992. Skrotad i Nykroppa 1993. Med vulstbälgar. Metallramsfönster.

Då enormt lite dokumentation och foton på BFo4/BF1 finns att tillgå så kan eder skribent inte hitta mer information än listat ovan.

Alla vagnar levererades med det "kantigare" 1950-talsgavlarna men en del, okänt antal, blev ombyggda och fick gavlarna ombyggda till 1960-talsmodell. Vagnar som inte blev ombyggda fick en varningstriangel på de fyra ingångsdörrarna med fyra prickar under på 1980-talet. Alla vagnar levererades med "dragspelsbälgar" men fick senare dessa utbytta mot "vulstbälgar".

Vagnar i nummerserien 4612-4619 levererades 1957 med träramsfönster men vid revision så fick några av dem metallramsfönster samt att två av de fyra korridorfönsterna blev fasta. De vagnar i nummerserierna 4620-4633 (1958), 4688-4697 (1958) och 4698-4706 (1959) levererades med metallramsfönster. Alla vagnar levererades med boggier 39M men i början på 1960-talet byttes de ut mot MD-boggier.

Mer kommer vid ett senare tillfälle om information finns och hittas.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt BFo4/BF1

Även om Märklins modell av SJ litt BFo4/BF1, som är tillverkad i plåt samt är mer leksaksbetonad än vad det är en skalmodell och 3-dimensionell avbildning av verkligheten, så är den faktiskt på ett sätt lustigt nog ett litet "guldkorn" till modell hur än tokigt det nu må låta om ni läsare bara kollar in länken nedan.

NMJ A/S Topline Personvagnar: SJ - Statens Järnvägar litt BFo4/BF1
viewtopic.php?f=82&t=1255
Vad Märklin klarade av 1960 klarade NMJ inte av 2006-2012.

Eder skribents fullständigt logiska resonemang bakom det hela är att NMJ - Norsk Modelljernbane, hösten 2006 gjorde en "riktigt fet" pressrelease om att man skulle tillverka både 1960- och 1950-talspersonvagnar i modell, vilket enbart kom att bli ett grandiost praktfiasko som man kan läsa om i länken ovan.

Det är just detta som gör Märklins gamla modell från 1960 till ett litet "guldkorn" eftersom de då klarade av att tillverka denna modell vilket NMJ uppenbarligen inte klarar av i nutid. Visst kan man skylla på de rådande ekonomiska faktorerna i dagens samhälle men det är ändå rätt lustigt att "det var bättre förr".

En modell i exakt skala 1:87/H0 har följande mått. Längd: 27,7 cm, Höjd: 4,67 cm & Bredd: 3,47 cm.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Märklin Personvagnar"