Brimalm Komposit/A.S.J. 2007-2017

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Brimalm Komposit/A.S.J. 2007-2017

Inlägg av Sweden » ons 11 jan 2017, 02:38

Brimalm Engineering AB - Ett företag med många stora problem

Helgonförklarad av den självutnämnda "Svenska MJ-eliten" är dock detta företag till "helig ko" inom svensk MJ-hobby en affärsverksamhet som verkligen har hamnat i blåsväder sedan ett antal år tillbaka. Från att ha varit den penningstinna svenska MJ-elitens "guldkalv" med modeller i lyxklassen så har Brimalm tagit steget ner i latrintunnan inom svensk MJ-hobbys mörkaste bakgård med den ena skandalen efter den andra. Med en så sjangdobel affärspraxis i samma latrintunne-stil som den ökända "Herr Larsson" och hans lika ökända arvtagare "Herr Larssons arv" så är det starka tecken på att undergången för Brimalm kan vara nära förestående.

Vad många rallare och samlare kanske inte är fullt medvetna om är om de stora ekonomiska problem som företaget har dragits med sedan en längre tid tillbaka. Absolut ingenting av Brimalm Engineerings förehavande är några sekretessbelagda statshemligheter utan principen att "den som söker han finner" gäller i allra högsta grad i detta fall. Vill man göra en djupdykning i detta ämne så är det minst lika omfattande och minst lika tragiskt som "Herr Larsson" och "Herr Larssons arv" och är en av tre riktigt stora skandaler inom svensk MJ-hobby som "hittills" har förekommit.

För er som inte har hängt med så började Brimalm Engineerings genuina härva 2008 när man basunerade ut att man skulle börja att tillverka modeller i Sverige och som dessutom mer eller mindre skulle vara i metall precis som en hel del modeller från t.ex. Märklin. Detta var redan då ett grandiost uttalande som man verkligen kunde ifrågasätta då trovärdigheten i det hela av ekonomiska och praktiska skäl var så fjärran verkligheten som det bara kunde bli och hela 8 år senare visade det sig tyvärr vara så sant som det var sagt.

För att gå händelserna i förväg så framkommer det som grädden på moset torsdagen 25 augusti 2016 i en post på SvensktMJforum riktigt skrämmande uppgifter om Brimalm Engineerings förehavande som inte kan ses som annat än rena rama maffia-fasonerna. I denna post så finner man en länk till en blogg med en post från den 22 juni 2015 där en privatperson berättar om sina investeringar i Brimalm Engineering och vilka skumraskaffärer de ägnar sig åt och det helt och hållet utan några som helst spår av något samvete. Denna berättelse utspelar sig mellan hösten 2010 och 8 december 2011 och var för de allra flesta en totalt okänd uppgift fram tills posten på SvensktMJforum i augusti 2016.

Brimalm Engineerings förehavande med en investerare
http://blogg.tomasjunglander.se/2015/06 ... ssignaler/

Åter till den 7 januari 2008 för att inte säga redan före jul december 2007. Brimalm Engineering basunerar ut före julen 2007 en ny modellserie som kallas för "Brimalm Komposit" med chassin och lokkåpor helt i metall och att först ut är modeller av ellok SJ litt Du/Du2. Vidare så berättar man att man har planer på att göra modeller av diesellok SJ litt T21, ellok SJ litt Ma i leveransutförande, ackumulatorlok SJ litt Öd samt ångloken SJ litt B & J. Allt detta dyker upp den 7 januari 2008 som en riktigt saftig nyhet på Modellrallaren och de stående ovationerna låter sig inte väntas på från fanatiska Brimalm-anhängare.

Brimalm Engineerings grandiosa pressrelease
http://www.modellrallaren.se/?p=148
Vilken har visat sig vara totalt substanslös.

2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015. Noll, Nada, Zip, Zero. Pressreleaser hit och pressreleaser dit. Ursäkter och bortförklaringar. Total tystnad och som om Brimalm Engineering försvunnit från jordens yta. Radikala prishöjningar. Allt detta om och om och om igen i samma latrintunne-stil som "Herr Larsson" och "Herr Larssons arv". Inga modeller av Du/Du2 levereras, inga av de andra utlovade modellerna för den delen heller, trots att Brimalm Engineering far runt på diverse "event" och visar upp prototyper och många som förskottsbetalat härsknar till, för femhundrasjuttioelfte gången ska tilläggas, och debatten är i full gång på svenska MJ-forum.

För att åter igen gå händelserna i förväg så får eder skribent som genom ett åttonde underverk 2013 tag på det hemligstämplade aktieförsäljningserbjudandet för de som vill investera i företaget. Man avser att göra en nyemission av 450 aktier som ska ge företaget ett maximalt tillskott på 3,6 miljoner kronor och det är här som det hela blir intressant. I detta erbjudande så finner man att Brimalm Engineering har för avsikt att investera 2.215.000 kronor i utrustning för att kunna tillverka t.ex. de modeller man tidigare har utlovat. Detta bevisar tesen att Brimalm Engineering 2007 "inte" hade vare sig utrustning eller kapacitet för att kunna tillverka färdigmodeller i metall enligt konceptet Komposit/A.S.J. och att det i allra högsta grad var ett grandiost påstående helt utan substans.

2016. Som en blixt från klarblå himmel så får forumsignaturen "Svante Andersson" i april ett exemplar av Du2 nummer 302 som han recenserar på SvensktMJforum. Vidare så har Brimalm Engineerings "absolut största" förespråkare och försvarare "alla kategorier någonsin" fått några exemplar av SJ litt Du2. Även svensk MJ-hobbys egen lilla självutnämnda Byrådirektör T. Andén har fått ett exemplar av Du trots tidigare avbokning och har därmed fått förtur före alla andra. Några andra mer eller mindre kända MJ-profiler har också fått exemplar av Du/Du2 och en sak är säker och det är att Brimalm Engineering strategiskt har valt ut de som först har fått sin/sina modeller av SJ litt Du/Du2.

Efter detta så har det under hösten/vintern 2016/2017 åter igen blivit tyst från Brimalm Engineering och endast ett fåtal modeller av SJ litt Du/Du2 tycks ha levererats till mer eller mindre "utvalda" kunder i Sverige och Norge. Många av de kunder som har beställt dessa modeller för likström och som huserar på de svenska MJ-forumen har fortfarande inte fått sina modeller men även de som har beställt modellerna för växelström har också blivit utan. Det har diskuterats huruvida detta skulle kunna vara modeller från serieproduktionen eller om det rör sig om färdigställda prototyper men att det skulle röra sig om modeller i någon sorts form av storserietillverkning som de vill påskina är ytterst tveksamt.

Men det absolut mest märkliga med denna enormt stora skandal inom svensk MJ-hobby är den enorma "tolerans" som "vissa" svenska rallare och samlare tycks ha med Brimalm Engineering. Förtroendet för detta företag borde efter 8 år vara totalt förbrukat och ligga på nivån noll, nada, zip, zero men inte då. Man kan göra en kvalificerad gissning att det handlar om rädslan att förlora pengar och "den våta drömmen" om att få äga en "Brimalmare" och vara med i klubben för inbördes beundran. Men tyvärr så lever inte Brimalm Engineering upp till myten om sin påstådda storhet och man kan tycka att jollret och tramset med detta företag borde vara slut och över för länge sedan.

Den sanslösa soppan fortsätter.

Ytterligare fånigheter med namnbyte från Komposit till A.S.J.

Som ett totalt avsteg och ytterligare en skenmanöver från att få ut Du-loken på marknaden så gör Brimalm Engineering 2009 en pressrelease om att man byter namn på modellserien "Komposit" till det förvärvade gamla företagsnamnet A.S.J. - Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna. Förklaringen eller rättare sagt bortförklaringen till namnbytet är en riktig höjdare och klassiker inom svensk MJ-hobby och hör verkligen hemma i MJ - Hall of Shame. Anledningen påstås ska vara för att svenska rallare och samlare inte ska bli "förvirrade" av Brimalm Engineerings olika modellserier vilket verkligen är att underskatta svenska rallare och samlares mentala kapacitet och intelligens. Detta påstående är absolut ingenting annat än kvalificerat skitsnack och nonsens. :twisted:

Varför Modellrallaren/Allt om Hobbys Jocke Sannagård 2009 tyckte att det "känns som ett vettigt beslut" övergår dock i alla fall eder skribents förstånd. :roll:

Nygammalt varumärke från Brimalm
http://www.modellrallaren.se/?p=2766
Ännu en grandios och totalt meningslös pressrelease från Brimalm Engineering.

Guld och gröna skogar - D med träkorg m.fl. rosenröda drömmar

Ja vad annat kan man säga om Brimalm Engineering? Modeller av ellok SJ litt D/Dg/Ds med träkorg, ellok SJ litt Dg2, ellok SJ litt Ma i leveransutförande, ackumulatorlok SJ litt Öd, diesellok SJ litt T21, ångloken SJ litt B & J samt lokomotor SJ litt Z64. Stora grandiosa löften sedan 2007-2009 men ingen av dessa som än så länge har blivit producerade.

Som konstaterat ovan så har Brimalm Engineering vare sig utrustning eller kapacitet för att kunna klara av och genomföra en så omfattande produktion som dessa modeller faktiskt innebär. Dessa ännu inte realiserade modeller hamnar i guiden under avdelningen tomma ord och löften samt idel bortförklaringar än de verkligt stora problemen som företaget faktiskt har.

Brutal ärlighet - Den ytterst obekväma sanningen

Denna företagsbeskrivning, artikel och sammanställning om Brimalm Engineerings förehavande från 2007 till dags dato kan tyckas vara mycket hårda ord men med tanke på deras agerande mot tidigare anställda, investerare och kunder så är denna gjord för rallare och samlare samt allmänhetens intresse. Man kan tycka att ärlighet varar längst och att anställda, investerare och kunder därmed skulle kunna få förståelse för eventuella problem som kan uppstå men ruffel och båg för att inte säga maffia-liknande verksamhet hör inte hemma inom svensk MJ-hobby. Vart detta ska sluta finns det flertalet faktorer till men man kan hoppas att svenska rallare och samlares enorma tolerans skulle fokusera sig på en tillverkare som Jeco AB som trots strul med sin Kina-produktion ger ett betydligt trevligare och seriösare intryck.

Brimalm Engineering AB - De sista dödsryckningarna

2017-12-11 så inleddes till slut Brimalm Engineering AB:s konkurs efter en farsartad historia som pågick i minst ett årtionde officiellt sett i alla fall.

Man skulle kunna tro att allt slutar här men inte då

.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Norges Statsbaner litt 24b:

Ånglok NSB litt 24b loknummer 236 Svart & blånerad DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Utan rökskärmar.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Museumslokomotiv på krøderbanen.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Ja. Mer kommer senare.
Från 1999. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 1999: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 24b loknummer ? Svart & blånerad DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Norska rökskärmar.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2007. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2007: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 24b loknummer ? Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Tyska "Witte"-rökskärmar.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2007. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2007: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 24b loknummer ? Svart & blånerad DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Rökskärmar?.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats?.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2007. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2007: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Norges Statsbaner litt 31b:

Ånglok NSB litt 31b loknummer 430 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Utan rökskärmar, med röda hjulringar, blå koppelstänger och högfjällstender.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. "Bergen-version".
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 31b loknummer 430 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Med speciella rökskärmar och "vanlig" tender.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. "Hamar-version".
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 31b loknummer 447 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Med stående rökskärmar, cylinderformad dom och "vanlig" tender.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 31b loknummer 448 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Nyare version med stående rökskärmar, cylinderformad dom och "vanlig" tender.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 31b loknummer 448 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Äldre version med stor dom, röda hjulringar och blå koppelstänger.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 31b loknummer 451 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Stående rökskärmar, stor dom och speciell tenderöverbyggnad.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok NSB litt 31b loknummer 452 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing. Version 7.
Med Digitrax-digitalplugg (9 pin Harness). Passande dekodrar är Digitrax DH163D eller DH123D.
Motor: Faulhaber. Maxon DC motor RE013-032-11EAB103A.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?. Museumversion.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2005 (aviserad redan 2003?). Begränsad upplaga i 25 exemplar.
Pris vid releasen 2005: 9700,00 Norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 175 exemplar för alla sju versionerna.

Danske Statsbaner litt E (Frichs) - Första serien:

Ånglok DSB litt E loknummer 996 Svart DC Analog
Frichs-utförande.
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 1999. Begränsad upplaga i 131 exemplar.
Pris vid releasen 1999: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Danske Statsbaner litt E (Nohab) - Andra serien:

Ånglok DSB litt E loknummer 966 Svart DC Analog
Nohab-versionen.
Färdigmodell i mässing.
Med digitalplugg ESU LokPilot micro.
Längd: ? cm.
Vikt: 572? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Manual/beskrivning. Certifikat.
Från 2006. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2006: 12855,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok DSB litt E loknummer 969 Svart DC Analog
Nohab-versionen.
Färdigmodell i mässing.
Med digitalplugg ESU LokPilot micro.
Längd: ? cm.
Vikt: 572? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Rött lock och vit botten av kraftigare papp. Svart skumgummiinsats.
Dokumentation: Manual/beskrivning. Certifikat.
Från 2006. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2006: 12855,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 50 exemplar för båda versionerna.

Danske Statsbaner litt D IV:

Ånglok DSB litt D IV loknummer 818 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2001. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor. 1965,00 DM (1004,70 EUR).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ånglok DSB litt D IV loknummer 826 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2001. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2001: ? kronor. 1965,00 DM (1004,70 EUR).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Begränsad upplaga i 200 exemplar för båda versionerna.

Sachsiska Statsbanorna litt 18.0:

Ånglok ? litt 18.0 loknummer 205? Grön, svart & röd? DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2000. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft litt 18.0:

Ånglok DRG litt 18.0 loknummer 18005 Svart & röd DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt lock och vit botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat?*.
Från 2000. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

*Exemplar av ovan modell har cirkulerat som resterna av ett avbrutet projekt mellan Brimalm Engineering AB och tillverkaren i Korea enligt "Welcome to Irek's Toys and Trains!".

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -498556389

Ånglok DRG litt 18.0 loknummer 18010 Svart & röd DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt? lock och vit? botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat.
Från 2000. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Deutsche Reichsbahn litt 18.0:

Ånglok DR litt 18.0 loknummer 18006 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Mörkgrönt lock och vit botten av kraftigare papp. Svart? skumgummiinsats.
Dokumentation: Certifikat?*.
Från 2000. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

*Exemplar av ovan modell har cirkulerat som resterna av ett avbrutet projekt mellan Brimalm Engineering AB och tillverkaren i Korea enligt "Welcome to Irek's Toys and Trains!".

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -496416157

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -495455555

Ånglok DR litt 18.0 loknummer 18010 Svart DC Analog
Färdigmodell i mässing.
Längd: ? cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Kommer senare.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 60,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Certifikat.
Från 2000. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2000: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Brimalm Engineering.

Ursprungsutförande för Sachsiska Statsbanorna i grön målning, mellankrigsutförande i svart (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) och efterkrigsutförande, likaledes svart (Deutsche Reichsbahn i DDR).

Begränsad upplaga i 250 exemplar för alla tre versionerna.

United States Military Railroad "General Haupt":

Ånglok U.S. Military R.R. "General Haupt" Blå, gul, grå & svart DCC Digital
Färdigmodell i mässing och brons.
Längd: *.
Vikt: *.
Tidsperiod: 1863 (1860-talet).
Koppel: *.
Godispåse: *.
Minimiradie: *.
Förpackning: *.
Dokumentation: Skulle ha innehållit numrerade certifikat.
Aviserad 2010 för 2011 flyttat till 2012 och inget nytt efter 2014. Begränsad upplaga i ? exemplar.
Pris vid releasen 2011: *.
Tillgänglighet: Kom aldrig i produktion. Endast några delar provgjutna.
*Okänt eftersom modellen aldrig kom i produktion.
Var tänkt att bli en modell exklusivt för Eight-Wheeler Models i Sverige.

Eight-Wheeler Models
http://www.eightwheelermodels.com/
En svensk tillverkare av amerikanska modelltåg i skala 1:87/H0.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om "General Haupt" från Eight-Wheeler Models

"At the beginning of the American civil war in 1862, US Military Railroad ordered from Mason Machine Works seven standard gauge locomotives all identical except for the liveries. They were all elaborately painted and striped and named after prominent persons involved in the war effort. One of these, S/N 124 was the #72 General Haupt named after the prominent General Herman Haupt who was one of the key individuals in running the railroad operation during the Civil war. It was delivered in January 1863. It survived the war and was spared from taken as loot by the confederates. After the war it was bought 1865 by the B&O."

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm ASJ Lok & Motorvagnar"