Brimalm Komposit/A.S.J. 2007-2017

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 870
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

Brimalm Komposit/A.S.J. 2007-2017

Inlägg av Sweden » ons 11 jan 2017, 02:38

Brimalm Engineering AB - Ett företag med många stora problem

Helgonförklarad av den självutnämnda "Svenska MJ-eliten" är dock detta företag till "helig ko" inom svensk MJ-hobby en affärsverksamhet som verkligen har hamnat i blåsväder sedan ett antal år tillbaka. Från att ha varit den penningstinna svenska MJ-elitens "guldkalv" med modeller i lyxklassen så har Brimalm tagit steget ner i latrintunnan inom svensk MJ-hobbys mörkaste bakgård med den ena skandalen efter den andra. Med en så sjangdobel affärspraxis i samma latrintunne-stil som den ökända "Herr Larsson" och hans lika ökända arvtagare "Herr Larssons arv" så är det starka tecken på att undergången för Brimalm kan vara nära förestående.

Vad många rallare och samlare kanske inte är fullt medvetna om är om de stora ekonomiska problem som företaget har dragits med sedan en längre tid tillbaka. Absolut ingenting av Brimalm Engineerings förehavande är några sekretessbelagda statshemligheter utan principen att "den som söker han finner" gäller i allra högsta grad i detta fall. Vill man göra en djupdykning i detta ämne så är det minst lika omfattande och minst lika tragiskt som "Herr Larsson" och "Herr Larssons arv" och är en av tre riktigt stora skandaler inom svensk MJ-hobby som "hittills" har förekommit.

För er som inte har hängt med så började Brimalm Engineerings genuina härva 2008 när man basunerade ut att man skulle börja att tillverka modeller i Sverige och som dessutom mer eller mindre skulle vara i metall precis som en hel del modeller från t.ex. Märklin. Detta var redan då ett grandiost uttalande som man verkligen kunde ifrågasätta då trovärdigheten i det hela av ekonomiska och praktiska skäl var så fjärran verkligheten som det bara kunde bli och hela 8 år senare visade det sig tyvärr vara så sant som det var sagt.

För att gå händelserna i förväg så framkommer det som grädden på moset torsdagen 25 augusti 2016 i en post på Svenskt MJ-forum riktigt skrämmande uppgifter om Brimalm Engineerings förehavande som inte kan ses som annat än rena rama maffia-fasonerna. I denna post så finner man en länk till en blogg med en post från den 22 juni 2015 där en privatperson berättar om sina investeringar i Brimalm Engineering och vilka skumraskaffärer de ägnar sig åt och det helt och hållet utan några som helst spår av något samvete. Denna berättelse utspelar sig mellan hösten 2010 och 8 december 2011 och var för de allra flesta en totalt okänd uppgift fram tills posten på Svenskt MJ-forum i augusti 2016.

Brimalm Engineerings förehavande med en investerare
http://blogg.tomasjunglander.se/2015/06 ... ssignaler/
Mycket skrämmande läsning.

Åter till den 7 januari 2008 för att inte säga redan före jul december 2007. Brimalm Engineering basunerar ut före julen 2007 en helt ny modellserie som kallas för "Brimalm Komposit" med chassin och lokkåpor helt i metall och att först ut är modeller av ellok SJ litt Du/Du2. Vidare så berättar man att man har planer på att göra modeller av diesellok SJ litt T21, ellok SJ litt Ma i leveransutförande, ackumulatorlok SJ litt Öd samt ångloken SJ litt B & J. Allt detta dyker upp den 7 januari 2008 som en riktigt saftig nyhet på Modellrallaren och de stående ovationerna låter sig inte väntas på från fanatiska Brimalm-anhängare.

Brimalm Engineerings grandiosa pressrelease
http://www.modellrallaren.se/?p=148
Vilken har visat sig vara totalt substanslös.

2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015. Noll, Nada, Zip, Zero. Pressreleaser hit och pressreleaser dit. Ursäkter och bortförklaringar. Total tystnad och som om Brimalm Engineering försvunnit från jordens yta. Radikala prishöjningar. Allt detta om och om och om igen i samma latrintunne-stil som "Herr Larsson" och "Herr Larssons arv". Inga modeller av Du/Du2 levereras, inga av de andra utlovade modellerna för den delen heller, trots att Brimalm Engineering far runt på diverse "event" och visar upp prototyper och många som förskottsbetalat härsknar till, för femhundrasjuttioelfte gången ska tilläggas, och debatten är i full gång på svenska MJ-forum.

För att åter igen gå händelserna i förväg så får eder skribent som genom ett åttonde underverk 2013 tag på det hemligstämplade aktieförsäljningserbjudandet för de som vill investera i företaget. Man avser att göra en nyemission av 450 aktier som ska ge företaget ett maximalt tillskott på 3,6 miljoner kronor och det är här som det hela blir intressant. I detta erbjudande så finner man att Brimalm Engineering har för avsikt att investera 2.215.000 kronor i utrustning för att kunna tillverka t.ex. de modeller man tidigare har utlovat. Detta bevisar tesen att Brimalm Engineering 2007 "inte" hade vare sig utrustning eller kapacitet för att kunna tillverka färdigmodeller i metall enligt konceptet Komposit/A.S.J. och att det i allra högsta grad var ett grandiost påstående helt utan substans.

2016. Som en blixt från klarblå himmel så får forumsignaturen "Svante Andersson" i april ett exemplar av Du2 nummer 302 som han recenserar på SvensktMJforum. Vidare så har Brimalm Engineerings "absolut största" förespråkare och försvarare "alla kategorier någonsin" fått några exemplar av SJ litt Du2. Även svensk MJ-hobbys egen lilla självutnämnda Byrådirektör T. Andén har fått ett exemplar av Du trots tidigare avbokning och har därmed fått förtur före alla andra. Några andra mer eller mindre kända MJ-profiler har också fått exemplar av Du/Du2 och en sak är säker och det är att Brimalm Engineering strategiskt har valt ut de som först har fått sin/sina modeller av SJ litt Du/Du2.

Efter detta så har det under hösten/vintern 2016/2017 åter igen blivit tyst från Brimalm Engineering och endast ett fåtal modeller av SJ litt Du/Du2 tycks ha levererats till mer eller mindre "utvalda" kunder i Sverige och Norge. Många av de kunder som har beställt dessa modeller för likström och som huserar på de svenska MJ-forumen har fortfarande inte fått sina modeller men även de som har beställt modellerna för växelström har också blivit utan. Det har diskuterats huruvida detta skulle kunna vara modeller från serieproduktionen eller om det rör sig om färdigställda prototyper men att det skulle röra sig om modeller i någon sorts form av storserietillverkning som de vill påskina är ytterst tveksamt.

Men det absolut mest märkliga med denna enormt stora skandal inom svensk MJ-hobby är den enorma "tolerans" som "vissa" svenska rallare och samlare tycks ha med Brimalm Engineering. Förtroendet för detta företag borde efter 8 år vara totalt förbrukat och ligga på nivån noll, nada, zip, zero men inte då. Man kan göra en kvalificerad gissning att det handlar om rädslan att förlora pengar och "den våta drömmen" om att få äga en "Brimalmare" och vara med i klubben för inbördes beundran. Men tyvärr så lever inte Brimalm Engineering upp till myten om sin påstådda storhet och man kan tycka att jollret och tramset med detta företag borde vara slut och över för länge sedan.

Den sanslösa soppan fortsätter.

Ytterligare fånigheter med namnbyte från Komposit till A.S.J.

Som ett totalt avsteg och ytterligare en skenmanöver från att få ut Du-loken på marknaden så gör Brimalm Engineering 2009 en pressrelease om att man byter namn på modellserien "Komposit" till det förvärvade gamla företagsnamnet A.S.J. - Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna. Förklaringen eller rättare sagt bortförklaringen till namnbytet är en riktig höjdare och klassiker inom svensk MJ-hobby och hör verkligen hemma i MJ - Hall of Shame. Anledningen påstås ska vara för att svenska rallare och samlare inte ska bli "förvirrade" av Brimalm Engineerings olika modellserier vilket verkligen är att underskatta svenska rallare och samlares mentala kapacitet och intelligens. Detta påstående är absolut ingenting annat än kvalificerat skitsnack och nonsens.

Nygammalt varumärke från Brimalm
http://www.modellrallaren.se/?p=2766
Ännu en grandios och totalt meningslös pressrelease från Brimalm Engineering.

Varför Modellrallaren/Allt om Hobbys Jocke Sannagård 2009 tyckte att det "känns som ett vettigt beslut" övergår dock i alla fall eder skribents förstånd. Sorry men så är det.

Guld och gröna skogar - D med träkorg m.fl. rosenröda drömmar

Ja vad annat kan man säga om Brimalm Engineering? Modeller av ellok SJ litt D/Dg/Ds med träkorg, ellok SJ litt Dg2, ellok SJ litt Ma i leveransutförande, ackumulatorlok SJ litt Öd, diesellok SJ litt T21, ångloken SJ litt B & J samt lokomotor SJ litt Z64. Stora grandiosa löften sedan 2007-2009 men ingen av dessa som än så länge har blivit producerade.

Som konstaterat ovan så har Brimalm Engineering vare sig utrustning eller kapacitet för att kunna klara av och genomföra en så omfattande produktion som dessa modeller faktiskt innebär. Dessa ännu inte realiserade modeller hamnar i guiden under avdelningen tomma ord och löften samt idel bortförklaringar än de verkligt stora problemen som företaget faktiskt har.

Brutal ärlighet - Den ytterst obekväma sanningen

Denna företagsbeskrivning, artikel och sammanställning om Brimalm Engineerings förehavande från 2007 till dags dato kan tyckas vara mycket hårda ord men med tanke på deras agerande mot tidigare anställda, investerare och kunder så är denna gjord för rallare och samlare samt allmänhetens intresse. Man kan tycka att ärlighet varar längst och att anställda, investerare och kunder därmed skulle kunna få förståelse för eventuella problem som kan uppstå men ruffel och båg för att inte säga maffia-liknande verksamhet hör inte hemma inom svensk MJ-hobby. Vart detta ska sluta finns det flertalet faktorer till men man kan hoppas att svenska rallare och samlares enorma tolerans skulle fokusera sig på en tillverkare som Jeco AB som trots strul med sin Kina-produktion ger ett betydligt trevligare och seriösare intryck.

Brimalm Engineering AB - De sista dödsryckningarna

2017-12-11 så inleddes till slut Brimalm Engineering AB:s konkurs efter en farsartad historia som pågick i minst ett årtionde "officiellt" sett i alla fall.

Man skulle kunna tro att allt slutar här men inte då

.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Brimalm Komposit/A.S.J. Lok & Motorvagnar"