NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

Re: NMJ Y1/YF1 Så har jag förbättrat!

Inlägg av jonas_sth »

Det blir det inte eftersom modellen inte är konstruerad för en extra kardanaxel.

Men om 2R rallaren tycker modellen fungerar dåligt så "klaga" så får man skaffa fram hjul med slirskydd.

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
CS3+ 2.2.0 (5) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls
Togsøn

Inlägg av Togsøn »

Hej Jonas.

Takkar, det er såå fint med sån hjälp !

Hur ar ljuset kopplad, bruker Nmj kun 4 funktionär, måste kunna man ändre det og bygga in ekstra aux, så man kan släkna toplyktan og låta indredningsljuset lyse ensamt.

Kunna man ändra värdet på motståndet till det røda ljus, så det blev starkara ?

Bästa hälsningar från Danmark

Erling.

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

Inlägg av jonas_sth »

LED styrkan är på max i båda ändars slutbelysning så bara gilla läget tyvärr...

Den som har utvecklat kretskortet måste ha tänkt upp och ned :roll:

Troligen har man utgått från att kortet skulle va på botten och att top takstrålkastarna som nu är dragna med kabel ned till nedre strålkastare.

Det går att tända det övre strålkastarna via Front light 1/Front light 2 separat (norskt påfund) men kombinationen av kopplingar på kretskortet gör att AUX1/AUX2 inte kan aktiveras separat utan Front light 1/Front light medverkan :tummened:

Så slutsatsen här blir att man delvis bygger funktionstekniken på kretskortet istället för att låta digitaldekoder sköta jobbet :x

Det påverkar också växlingsbelysning F8 som sig bör bara skall tända det nedre strålkastarna runt om.
Man skriver i dekoderinstruktionen att funktionen bara aktiverar nedre strålkastare.... som den då inte kan göra :roll:

Samt att hytt och kupébelysningen som också tjuvkopplar och behöver ha AUX1/AUX2 aktiverad.
Hade själv en ide att para ihop hyttbelysningen som egentligen sitter inne i tamburer om väggen hade funnits till hytter med kupébelysningen.

F0 FRAMÅT [Front light 1, AUX1 1] Frontbelysning B sida drivboggi
F0 BAKÅT [Rear light 1, AUX2 1] Frontbelysning A sida
F4 [AUX6] Hyttbelysning bara aktiverad med F0 eller båda sidor F8
F5 FRAMÅT not F8 [AUX3] Slutbelysning A sida aktiveras endast med F0 för motsatt riktning
F5 BAKÅT not F8 [AUX4] Slutbelysning B sida aktiveras endast med F0 för motsatt riktning
F7 [AUX5] Kupebelysning aktiveras med F0 eller F8
F8 [Front light 2, Rear light 2, AUX1 2, AUX2 2] Växlingsbelysning dimmar ljuset till 8 på alla strålkastare

En idé :idea:
Man skulle nog kunna lösa strålkastarna med ansluta dessa direkt till AUX7 och AUX8 på dekodern.
Frågan vilket motstånd man skulle behöva för den lilla nedre LED lampan :?:
esu_loksound5_21MTC.JPG

Skit in, skit ut i alla led och kanter :tyst:

Min nuvarande lösning
Jag stänga av blinkningen vid uppstart av kupébelysningen och ändrade Slutbelysning så den tänds direkt med F0 och följer färdriktning sedan kan man stängas av den via F5.

Här lite kuriosa om ljusläggen på Y1/YF1

4. Halvljus på nedre i båda ändar, övre släckt i båda ändar.
0. All belysning släckt
1. Halvljus på både övre och nedre strålkastare
2. Helljus på nedre och halvljus på övre strålkastare
3. Helljus på både övre och nedre strålkastare

Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

Inlägg av jonas_sth »

En sak till jag måste hitta en lösning på är att modellerna tiltar åt det håll som motoraxeln brider sig åt.

Tittar man inne i boggin så ser man två klackar från chassit som skall stödja sig mot boggin men dessa är nu för korta :roll:

Skriv svar

Återgå till "Lok & motorvagnar"