GTO ?

Denna avdelning är för det som handlar om lok och motorvagnar på modelljärnvägen: ombyggnadstips, bilder, service, underhåll, frågor och funderingar.
Sigge

GTO ?

Inlägg av Sigge »

Hej. Jag hoppas någon kan svara på vad det är jag har haft i lådan i 45 år! Rotade nämligen fram min gamla Märklinbana H0 för att sätta upp den igen. Men projektet haltar lite eftersom jag först vill veta vad jag lagrat under alla år. En del av mina gamla lok och vagnar har jag hittat i olika kataloger. Men denna går jag bet på, ändå har jag kollat igenom Märklins produktkatalog på säkert 1000 lok! Det finns ingen nummerbeteckning el dyl på loket, bara Märklin, Germany samt att det står GTC på nospartiet. Finns det nån som vet nåt om vad det det är eller kan hinta om fortsatt sökande?
Bilagor
20210220_112858 1.jpg

UAF6Y

Re: GTO ?

Inlägg av UAF6Y »

Det går ganska säkert att identifiera tingesten som artikelnummer DL 800 (3010) och då någon av varianterna 1, 2, 3 eller 4. Modellen är tillverkad mellan 1949 och 1954 beroende på vilken variant det är. Hade modellen varit i mintkondition hade den varit värd en slant (28000-13000 SEK). Modellen skall i ursprungsutförande haft pantografer och där med vara ett ellok (dubbellok) med axelföljden Bo'Bo'Bo'. Närmare än så går Koll inte in på vad tingesten har för förebild. Elmotorvagnen ST 800 (3017) har lånat en lokhalva från DL 800.

Vill du botanisera själv så köp en gammal version av Koll's uppslagslexikon (tysk text). Finna att köpa på tradera. Eftersom ditt lok är av äldre datum behöver du inte ha den senaste katalogen (2018). Det är lokdelen som du skall ha, koll vinns annars i varianterna vagnar, specialmodeller, inbunden (lok+vagnar) samt kompakt (utan bilder). Kompaktdelen var den enda som gavs ut 2020.

Hittar du en Märklinkatalog från tillverkningsåren borde du kunna hitta modellen i den.

Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
Skriv svar

Återgå till "Lok & motorvagnar"