SJ - Statens Järnvägar Ånglok litt F (II)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 915
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar Ånglok litt F (II)

Inlägg av Sweden » mån 30 sep 2013, 19:23

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1200 för DC Likström:

45301 Ånglok SJ litt F loknummer 1200 Blånerad DCC Digital Sound
Guldversionen med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 76410 8-pin ljuddekoder, Seuthe rökgenerator och standard-motor.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4000,00 kronor (3200,00 danska kronor). Förbokningsavgift: 750,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.

45303 Ånglok SJ litt F loknummer 1200 Blånerad DCC Digital Sound
Guldversionen med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 76410 8-pin ljuddekoder, Seuthe rökgenerator och Faulhauber-motor.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4250,00 kronor. Förbokningsavgift: 750,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1202 för DC Likström:

45311 Ånglok SJ litt F loknummer 1202 Svart DCC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Första utgåvan från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4000,00 kronor (3200,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.
->
45311 Ånglok SJ litt F loknummer 1202 Svart DCC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Andra utgåvan från 2009/2010. Modeller som är genomgångna av Heljan. Ska vara problemfria.
Rea-pris NMJ 2009: 1519,00? norska kronor.
Rea-pris MJ-Hobbyexperten 2010: c:a 2500,00 kronor. Paketpris med F 1207 3990,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1207 för DC Likström:

45321 Ånglok SJ litt F loknummer 1207 Blånerad DCC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Första utgåvan från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4000,00 kronor (3200,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.
->
45321 Ånglok SJ litt F loknummer 1207 Blånerad DCC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Andra utgåvan från 2009/2010. Modeller som är genomgångna av Heljan. Ska vara problemfria.
Rea-pris NMJ 2009: 1519,00? norska kronor.
Rea-pris MJ-Hobbyexperten 2010: c:a 2500,00 kronor. Paketpris med F 1202 3990,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1271 för DC Likström:

45331 Ånglok SJ litt F loknummer 1271 Svart DCC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2013 (aviserad redan 2012).
Pris vid releasen 2013: 3800,00? kronor (3195,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1201 för DC Likström:

45341 Ånglok SJ litt F loknummer 1201 Svart DCC Digital
Med MTC 21-pin (NEM 660) digitalplugg och Uhlenbrock 21-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2013 (aviserad redan 2012).
Pris vid releasen 2013: 3800,00? kronor (3195,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1200 för AC Växelström:

45302 Ånglok SJ litt F loknummer 1200 Blånerad AC Digital Sound
Guldversionen med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 76410 8-pin ljuddekoder, Seuthe rökgenerator och standard-motor.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4000,00 kronor (3500,00 danska kronor). Förbokningsavgift: 750,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.

45304 Ånglok SJ litt F loknummer 1200 Blånerad AC Digital Sound
Guldversionen med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 76410 8-pin ljuddekoder, Seuthe rökgenerator och Faulhauber-motor.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4250,00 kronor. Förbokningsavgift: 750,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1202 för AC Växelström:

45312 Ånglok SJ litt F loknummer 1202 Svart AC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Första utgåvan från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4000,00 kronor (3500,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.
->
45312 Ånglok SJ litt F loknummer 1202 Svart AC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Andra utgåvan från 2009/2010. Modeller som är genomgångna av Heljan. Ska vara problemfria.
Rea-pris NMJ 2009: 1519,00? norska kronor.
Rea-pris MJ-Hobbyexperten 2010: c:a 2500,00 kronor. Paketpris med F 1202 3990,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1207 för AC Växelström:

45322 Ånglok SJ litt F loknummer 1207 Blånerad AC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: 1 st. buffertbalk med buffertar och plogar, 2 st. främre fotsteg, 2 st. fotsteg för gångbordens sidor, 1 st. ångvissla (nr 224), 1st. skyffel med handögla av svensk modell (nr 210), 1 st. kolraka (nr 212), 1 st. fäste till hastighetsmätarwire (nr 209) som monteras under hyttens vänstra sida samt 2 st. standard Märklin/bygelkoppel.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och plastinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning.
Första utgåvan från 2008 (aviserad redan 2005). Risken att loken är felande från fabrik är 50/50.
Pris vid releasen 2008: 4000,00 kronor (3500,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.
1st. dräneringsrör för injektor (nr 117) och skyffel utan handögla av europeisk modell (nr 211) är till den danska versionen av F-loket.
->
45322 Ånglok SJ litt F loknummer 1207 Blånerad AC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Andra utgåvan från 2009/2010. Modeller som är genomgångna av Heljan. Ska vara problemfria.
Rea-pris NMJ 2009: 1519,00? norska kronor.
Rea-pris MJ-Hobbyexperten 2010: c:a 2500,00 kronor. Paketpris med F 1202 3990,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1271 för AC Växelström:

45332 Ånglok SJ litt F loknummer 1271 Svart AC Digital
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg och Uhlenbrock 8-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2013 (aviserad redan 2012).
Pris vid releasen 2013: 3995,00 kronor (3195,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt F loknummer 1201 för AC Växelström:

45342 Ånglok SJ litt F loknummer 1201 Svart AC Digital
Med MTC 21-pin (NEM 660) digitalplugg och Uhlenbrock 21-pin digitaldekoder.
Motor: Kommer senare.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: ? cm.
Vikt: 433? gram.
Tidsperiod: ?-?.
Koppel: Tender (bak) KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och loket (fram) koppelficka fäst i chassit.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: 42,0 cm.
Förpackning: Mörkblått lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummi och ny plastinsats.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2013 (aviserad redan 2012).
Pris vid releasen 2013: 3995,00 kronor (3195,00 danska kronor).
Tillgänglighet: Slutsåld hos Heljan.

__________________________________________________________________________________________

Dekoderfunktioner Uhlenbrock 76410 IntelliSound ljuddekoder

Kommer vid ett senare tillfälle.

Dekoderfunktioner Uhlenbrock 36420 IntelliSound ljuddekoder

Dekoder-adress 03.

Heljan artikelnummer 19036420. Uhlenbrock artikelnummer 36420.

F0 Ljus: Av/på.
F1 Ljud: Av/på.
F2 Ljud: Lång vissla av/på.
F3 Ljud: Kort vissla av/på.
F4 Funktion: Rök av/på.
F5 Funktion: Rangerhastighet.
F6 Funktion: Acceleration/inbromsning av/på.
F7 Ingen funktion.
F8 Ljud: Sänkning av ljudet.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Dekoderutrymmet i modellernas tendrar är 32,0mm x 18,0mm x 7,5mm).

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt F loknummer 1200

SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1200 Blånerad/Svart?
Tidsperiod: 1914-1937.
DSB - Danske Statsbaner litt E loknummer 964 Svart?
Tidsperiod: 1937-1963.
Sveriges Järnvägsmuseum SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1200 Blånerad
Tidsperiod: 1963-. I drift september 2002.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 1201

SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1201 Blånerad?/Svart?
Tidsperiod: 1915-1937.
DSB - Danske Statsbaner litt E loknummer 965 Svart?
Tidsperiod: 1937-1961. Avställt 1961-1963. Utrangerad samt såld och skrotad 1964 av Løgstrup i Randers.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 1202

SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1202 Blånerad?/Svart?
Tidsperiod: 1915-1937.
DSB - Danske Statsbaner litt E loknummer 966 Svart?
Tidsperiod: 1937-1963. Avställt 1967. Utrangerad 1976. Såld till Sveriges Järnvägsmuseum 1999.
Sveriges Järnvägsmuseum SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1202 Svart?
Tidsperiod: 1999-.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 1207

SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1207 Blånerad?/Svart?
Tidsperiod: 1916-1937.
DSB - Danske Statsbaner litt E loknummer 971 Svart?
Tidsperiod: 1937-1961. Avställt 1963. Utrangerad 1968. Såld och skrotad 1969 av Løgstrup i Randers.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt F loknummer 1271

SJ - Statens Järnvägar litt F loknummer 1271 Blånerad?/Svart?
Tidsperiod: 1916-1937.
DSB - Danske Statsbaner litt E loknummer 974 Svart?
Tidsperiod: 1937-1959. Avställt 1959. Utrangerad samt såld och skrotad 1972 av H.I.Hansen i Horsens.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: SJ litt F

Heljan slog under 2004 på den stora trumman och offentliggjorde en produktionsplan på en hel del svenska modeller som de hade för avsikt att göra. Det hela började "riktigt bra" med de nitade personvagnarna av 30-talsmodell som kom ut under 2005 men 2008 så kom det tyvärr att sluta med en rejäl krasch i och med att modellerna av ång-F började att komma ut.

Denna sektion av "modell kontra förebild" är en av de mycket längre och mer ingående sådana i guiden och är en studie i hur tillverkare "inte" ska ta fram modeller och hantera sina kunder. Det är också en studie i hur det finns två läger bland rallare och samlare inom svensk MJ-hobby där det ena lägret påstår saker och ting som fan läser bibeln. Känsliga och lättriggade läsare varnas.

Historien i korta drag

Den utlovade "Guld-modellen" som de som hade förbokat den och förskottsbetalat 750 kronor lyste med sin frånvaro när "standard-modellerna" av F 1202 och 1207 helt plötsligt började att dyka upp på den svenska marknaden hos de svenska handlarna och besvikelsen bland rallare och samlare var mycket stor.

Man kan förstå detta då Heljan hade "lovat" att de som hade förskottsbetalat och på så vis hade varit med och finansierat framtagandet av ång-F var de första som skulle få modellen i form av den så kallade "Guld-versionen" före alla andra innan standardversionerna skulle komma ut hos de svenska handlarna.

Vilket som så var modellerna av ång-F 1200 samt 1202 och 1207 i den första utgåvan en ren katastrof då det var 50% chans att loken gick att köra med och att alla detaljer satt kvar. Man kan anta att fabriken i Kina hade "slarvat rätt så rejält" vilket är mycket vanligt om man själv inte kan inspektera produktionen.

Varierande leveransdatum

Leveransdatumen för F 1200 "Guldmodellen" samt F 1202 och 1207 kom från och med att dessa modeller aviserades 2005 att förändras en hel del de kommande 3 åren. Flertalet källor i Danmark har några fler utlovade leveransdatum noterade för de danska modellerna som säkert också kan stämma in för Sverige.

Först var det planerat att modellen av ång-F skulle komma 2006.

Modellrallaren - Massiv satsning på Sverige från Heljan
http://www.modellrallaren.se/?p=2322
Heljans storslagna planer att ta svenska rallare och samlare med storm.

Detta ändrades till att F 1200 skulle komma i början av 2007 och F 1202 samt 1207 några månader senare.

Modellrallaren - Nyheter 2006: Intressanta lok i modell
http://www.modellrallaren.se/?p=1896
Diverse nyheter som bland annat svenska modeller.

Som i sin tur kom att flyttas fram ett antal månader och alltså ändrades igen.

Heljans hemsida oktober 2007

F 1200 "Guldmodellen" mars 2008 samt F 1202 och 1207 juni 2008.

Vilket senare ändrades ännu en gång och flyttades fram till 2008/2009.

Heljans foldrar på Bankalaset 2008

F 1200 "Guldmodellen" september 2008 samt F 1202 och 1207 november 2008.

Heljans hemsida augusti 2008

F 1200 "Guldmodellen" november 2008 samt F 1202 och 1207 november 2008.

Hobbymæssan i Køpenhamn i augusti 2008

Ett F-lok och ett E-lok visades upp på mässan.

F 1200 "Guldmodellen" november 2008 samt F 1202 och 1207 december 2008/januari 2009.

Modellerna kom till slut att börja levereras under hösten/vintern 2008 och pågick en bit in på vintern 2009 men inte i den tidigare utlovade ordningen utan tvärtom. Först ut på marknaden var "standardmodellerna" av F 1202 och 1207 och först efter dessa så kom till sist F 1200 "Guldmodellen" att börja levereras.

Modeller som hade åtgärdats

Under 2009 så hade NMJ en "rea" på F 1202 och 1207 och lika så MJ-Hobbyexperten under 2010 som skulle vara "okej" och jag kallar dessa för den andra utgåvan. Den sistnämnda av dem sålde modellerna styckevis men sålde dem också som ett 2-pack till priset av vad "en" modell kostade när de först kom ut.

Andra utgåvan av F 1202 och 1207 som är de modeller som Heljan senare gick igenom och åtgärdade och som ska vara problemfria märktes med "2.1" på förpackningen. Det var dock inte alla förpackningar som blev märkta på detta vis men de går att skilja åt från den första utgåvan tack vare just förpackningen.

Plastinsatsen till F 1200 "Guld-modellen" samt både F 1202 och 1207 i den första utgåvan består av ett plast-tråg med en tunn mjuk plastfilm som modellerna ligger skyddade i och som man använder för att lyfta upp modellerna ur tråget som i sin tur ligger i skumgummiinsatsen i botten av förpackningen.

I den andra utgåvan av F 1202 och 1207 så står modellerna i en "plast-snäcka" som går runt dessa och som "snäpps" ihop i ändarna och "låser" fast modellerna. Detta i sin tur är "omslutet" av ett "plastfodral" som gör att modellerna är riktigt skyddade och detta ligger i skumgummiinsatsen i botten av förpackningen.

Exakt hur det gick med alla 500 modellerna av F 1200 "Guldmodellen" har inte riktigt framkommit men en del ska i alla fall ha åtgärdats vid reklamationer. Med allra största säkerhet så kom en del modeller i retur till Heljan och en del modeller har garanterat aldrig reklamerats av kunder och åtgärdats av Heljan.

Ingen garanti på åtgärdade modeller

MJ-Hobbyexperten om andra utgåvan av F 1202 och 1207 när det begav sig.

Jag citerar:

"Att tänka på som köpare av detta lok: loket är mycket känsligt detaljmässigt och det är lätt hänt att detaljer kan lossa i transporten. Denna serie är den sista som är levererad från fabriken i Kina och uppdaterad med nya hjul i AC-versionen. Vi önskar att du är medveten om lokets beskaffenhet sedan tidigare men dessa lok har aldrig varit uppackade så du får ett helt orört lok men kan få någon del lös efter transporten från Kina och till dig. Då rea-priset är så bra så lämnar vi ingen garanti på loken. Det är en mycket begränsad serie vi har kommit över och du bör nog inte vänta för länge med att slå till."

Slut citat.

Det där argumentet håller inte riktigt men eder skribent och många andra tog risken och köpte båda.

En ny upplaga av modeller

Under 2013 så släppte Heljan en "liten" upplaga av ång-F 1271 och 1201 som rätt snabbt försvann från den svenska marknaden och som också ska vara "okej". På de svenska MJ-forum som nu finns så har det varit rätt tyst om dessa så man kan anta att det inte kan ha varit några större problem att köra modellerna.

Det är niträknarnas fel!

Två saker värt att notera. Ett är att Mr. Jeco anser att det var niträknarnas fel att Heljans modell vart fel då de ville ha en skalmodell och inte en leksak. Två är att en av Sveriges MJ-celebriteter på Mötesspåret - Det okamratliga forumet för dragspelsmusik och Kalle Jularbo anser att det är svenska rallare och samlares fel att Heljans ång-F vart en katastrof och att det var otacksamt av dessa att gnälla på en dålig produkt.

Reality check? Ahum.

Heljan F5
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=685
Mandela-effekten. Historierevision i realtid.

Tillverkare gör inte modelltåg åt oss för sitt goda hjärtas skull, de gör det för att tjäna pengar, eftersom det inte är gratis och kostar oss pengar. Så länge det är så och vi betalar med våra surt förvärvade pengar så är vi i vår fulla rätt att klaga om "köttet är härsket". Har de problem med produktionskontrollen i Kina så är det inte, har det aldrig varit och kommer det aldrig heller att bli rallare och samlares problem.

Heljan + smalspår = sant
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=3157
Från klassiska Sällskapresan med Lasse Åberg: Att dom orkar våra storkar.

Om man som tillverkare tycker att det är kundernas problem när saker och ting går åt helvete så är man ute på mycket djupt vatten och bör tänka om särskilt om man nu har mage och ta ut fullt pris på rappel. Jag personligen tycker att kan man inte som tillverkare tänka om så borde man kanske ta och ägna sig åt någonting helt annat för modelltåg handlar väl ändå "inte" om aktiebolaget "Ruffel & Båg" eller gör det?

Kyl-/frysvagnar
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=32&t=3370
Simply Red: I keep holding on.

Vidare så handlar det inte om massproducerade leksaker utan 3-dimensionella avbildningar av skala 1:1 och använder man sig av epitetet "supermodeller" så har man "mycket" att leva upp till. Om man nu av någon så smått underlig anledning "inte" kan göra det så får man vara bered på att få svidande kritik.

Lynetter från Heljan
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=4379
Stakka Bo: Here we go again.

Den danska mj-marknaden
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=3785
Rick James: Super Freak.

And so the story goes.

Heljans åtgärdspaket för ång-F

Precis som svenska politiker så kom Heljan ut med ett flertal åtgärdspaket till dessa modeller med mer eller mindre intressanta lösningar på de problem som nu fanns. Några olika hjulset för både DC likström och AC växelström släpptes samt buffertbalkar utan plogar och detta till både SJ litt F och DSB litt E.

19854530 - Hjulset E/F AC
Större flänsar.

19854531 - Hjulset E/F DC
Större flänsar.

19854540 - Hjulset 2 st axlar AC
Drivhjul med kugghjul på båda axlar och slirskydd på 2 av hjulen.

19854541 - Hjulset 2 st axlar DC
Drivhjul med kugghjul på båda axlar och slirskydd på 2 av hjulen.

19854530 - Buffertbalk SJ litt F
Utan plogar. För körning på mindre radier.

1984540 - Buffertbalk DSB litt E
Utan plogar. För körning på mindre radier.

19854553 - Buffertbalk SJ litt F
Med plogar.
Pris vid releasen 2008: ?,00 kronor (65,00 danska kronor 2018).

Vad rallare och samlare har att säga

Vad det gäller Heljans modeller av F 1200 "Guld-modellen" samt F 1202 och 1207 i den första utgåvan så finns det en massa trådar på de svenska MJ-forum som finns om just dessa modeller. Men att lista och länka till alla dessa trådar kommer jag inte att göra utan väljer ut några av de som är mer intressanta.

Svenskt MJ-forum - F 1200
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=2195.0
Hela 16 sidor om Heljans modell av ång-F.

Ovan länk är till en lång diskussion på Svenskt MJ-forum om Heljans modell av ång-F.

Stinsen - Heljan DSB E & SJ F snart här!
http://www.stinsensforum.se/heljan-dsb- ... t3018.html
Tråd med 9 sidor om Heljans modell av ång-F.

Alltid lika "intressanta" påståenden på avsomnade Stinsens forum.

Modellrallaren - Heljan F1200. Drömmen som sprack
http://www.modellrallaren.se/?p=3233
Forumsignaturen Håkan Y om Gudlmodellen på Modellrallaren.

Många rallare och samlare var besvikna på Heljan och Håkan Y var en av dem i länken ovan.

Malmö modelljärnvägsklubb - Modifiering av Heljans F-lok F1207
http://www.mmjk.se/f1207.htm
Skriven av Bengt Nylén 2011-02-07.

I ovan länk får rallare och samlare en klar bild av vad som avviker från förebilden.

Modelltåg - Heljan F-ånglok 1202 eftermontera ljuddekoder
viewtopic.php?f=9&t=17
Modelltågs egen jonas_sth fixar och donar del 1.

Modelltåg - Heljan F-ånglok Så har jag förbättrat!
viewtopic.php?t=18
Modelltågs egen jonas_sth fixar och donar del 2.

Modelltåg - Heljan F-ånglok hjulbyte
viewtopic.php?t=135
Modelltågs egen jonas_sth fixar och donar del 3.

Jonas himself går igenom vad han själv har åtgärdat i de tre länkarna ovan.

Vad en svensk handlare hade att säga när det begav sig

Det var inte bara de svenska kunderna som blev lidande av Heljan-debaclet med modellerna av ång-F utan även de svenska handlarna som hade tagit emot förbokningar. Det mest brutala uttalandet från en svensk handlare kom från "Modelljärnvägsspecialisten" som skrev följande till sina kunder i ett nyhetsmejl.

Jag citerar:

"Heljan Ånglok Information

Hej alla modellrallare!

Som ni alla vet så har vi väntat länge på Heljans Ånglok, mer än 4 år. Första leveransen de kom till oss så var mestadels skadade, yttre detaljer och loket gick inte att köra, urspårningar, brända dekodrar, delvis trasiga dekodrar, felmärkta kartonger, fel lok i kartongerna och mycket mer, listan kan göras lång.

Vi godtog då inte dessa lok utan returnerade dessa till Heljan för åtgärd.

Ett antal månader senare kommer loken igen, med ny innerplast i kartongen för att minska skador på loket. Förvisso var de flesta av loken åtgärdade med de trasiga yttre detaljer, men hjuluppsättningen var inte åtgärdad alls. Så loken går tillbaka till Heljan igen och vi får vänta, och vänta och så väntar vi lite till...

Sedan får vi ett gäng testlok, med ombyggda hjul och alla ytterdetaljer reparerade, dessa lok klarar besiktningen, nästan iallafall när det gäller DC-loken, AC-loken var definitivt ej tillfredsställande. Lite tendenser till urspårning och dåliga gångegenskaper. Då vi sedan godkänner detta och vill ha leverans av våra lok, det rör sig om ett antal hundra så säger Heljan att de inte har kvar dem längre.

Då har alltså Heljan sålt våra förbokade lok, mest troligt till andra handlare och det finns inga kvar att tillgå! Vi blir såklart jävligt förbannade och ber Heljan fara nånstans, vi tvingar dom att betala tillbaka handpenningarna till oss, som ni kunder har lagt som bokningar på loket, dvs 750 kr/bokat lok.

Så, nu står vi här, utan lok, och Heljan har behandlat oss väldigt, väldigt dåligt. Vi är en av Nordens största hobbyhandlare och så blir vi behandlade på detta sättet. Vi är också Sveriges största kund hos Heljan.

Med ovan text så bekräftar vi härmed att det inte blir någon leverans av Heljans Ånglok, tyvärr, tråkigt men sant. Ni som har lagt handpenning på dessa lok får självklart dessa som ett tillgodo hos oss, eller om ni vill så betalar vi tillbaka dessa direkt till ert konto.

Maila oss gärna alla uppgifter om ni vill ha summan återbetald, eller om ni vill att vi skall dra av det på en beställning/faktura som skickas från oss så skriv detta i meddelanderutan innan ni skickar er order.

Så, var inte arga på oss, var arg på Heljan istället, vi har gjort allt vi kan för att kunna leverera ett lok som fungerar!

Tack

Mvh

Modelljärnvägsspecialisten."

Slut citat.

Sporskiftet (Danmark) - Heljan i Sverige (SJ F)
https://www.sporskiftet.dk/forum/heljan-i-sverige-sj-f
Ord och inga visor på det Danska forumet.

När man läser denna "skräckhistoria" och ser att den "självutnämnda" svenska MJ-eliten med näbbar och klor går upp i försvarsställning och skyddar en maffia-liknande affärspraxis så funderar man verkligen på hur de är funtade eller inte. Man kan inte annat än att häpna åt den kompletta dårskapen.

Uttalanden som att svenska rallare och samlare skulle vara otacksamma jävlar som dessutom har mage att klaga ter sig då inte bara infantila utan även riktigt idiotiska. Detta ter sig nu "extra" idiotiskt då det var exakt samma problem för danska rallare och samlare med Heljans modeller av DSB litt E i första svängen.

Vad eder skribent har att säga

En av de "mer" omtalade svenska modeller som någonsin har gjorts och skapat en sådan fruktansvärt stor och gigantisk kontrovers på svenska MJ-forum att dess eko klingar än idag. Det fanns/finns två läger och naturligtvis så kan man diskutera vilken sida som hade/har rätt och vilken sida som hade/har fel.

För det första så var många av de som hade förskottsbetalat för F 1200 "Guldmodellen" mycket besvikna på att standard-modellerna kom att levereras först och inte tvärtom som var utlovat. Och jag "håller med" för det finns ingen som helst ursäkt och bortförklaring till detta rätt fula kontraktsbrott med kunderna.

När modellerna av F 1202 och 1207 väl började att komma ut på den svenska marknaden så visade det sig snabbt att det var långt ifrån felfria modeller som hade kommit. Allehanda stora problem med modellerna uppdagades och folk var missnöjda då det inte alls rörde sig om en "färdig att köra" modell utan tvärtom.

Även i detta fall så finns det ingen som helst ursäkt och bortförklaring till att modellerna av ång-F hade de kvalitets-problem som de faktiskt hade/har. Problemet med "slarv" på fabrikerna i Kina har varit "ökänt" i åtminstone årtionden så tillverkare har sig själva att skylla eftersom de tydligen accepterar problemet.

För de som nu vill göra en riktig djupdykning i ämnet "tillverkning i Kina" så har "två" av de skandinaviska tillverkarna offentligt öppet och själva berättat om "problemen" med att göra det. Oavsett om de själva nu är medvetna om det eller inte så bekräftar dessa det som "jag och resten av världen" länge har känt till.

Med allt detta i åtanke så ställer då åtminstone jag mig frågan om varför de överhuvudtaget tillverkar just svenska modelltåg om det nästan bara är problem. Men nej de fortsätter bara med sin problemproduktion och mörkar den och istället för att lösa sina problem så har de till och med i vissa fall skyllt på kunderna.

För det andra så har vi anhängarna av den "blint troende" kyrkan i den "självutnämnda" svenska MJ-elitens "församling" av grandiost storhetsvansinne. Detta i sig självt är ett så fruktansvärt stort ämne värdigt en hel avhandling då de allra flesta av dem "inte" har en susning om vad det faktiskt är som de pratar om.

För att fatta mig "kort" i detta högst intressanta och mycket fascinerande ämne som den "självutnämnda" svenska MJ-eliten så kan man snabbt konstatera att om man tillhör den "suspekta" moralens och etikens okrönta väktare så kan man hitta ursäkter och bortförklaringar till ta mig fan precis allting och ingenting.

Att tillverka detaljerade och fungerande 3-dimensionella modeller av verkligheten är inte, har aldrig heller varit och kommer aldrig någonsin att bli någonting som skulle vara en omöjlighet. Vad det hela handlar om är en kostnadsfråga om hur mycket tillverkaren är villig att betala och om de har en produktionskontroll.

Stinsen - Heljan DSB E & SJ F snart här!
http://www.stinsensforum.se/heljan-dsb- ... 8-100.html
Signaturen AGGE första posten på sidan 6.

Jag citerar:

"Nu har det framkommit av en kund som säger att Heljans F-loken är där 3 av 10 loken i dålig skick. Och detta bara i 2 räls utförande...!"

Slut citat.

Att det tyvärr var illa med Heljans modeller av ång-F är allmänt känt och bevisat men om det var så illa att hela 3 av 10 DC-modeller var det så är det riktigt illa. Observera dock att detta berör de modeller som kom ut först under 2008 och inte de korrigerade F 1202 och 1207 samt de helt nya modellerna F 1201 och 1271.

Värt att påpeka är att det var "exakt" samma problem med de danska versionerna av E-loket som Heljan gjorde åt de danska rallarna och samlarna. Eder skribent kommer dock inte att skriva om detta här då det i princip bara är att kopiera och klistra in precis allt ovan under detta stycke då det är exakt samma visa.

Trots allt detta så var det en riktigt fin modell av ång-F som Heljan tog fram och det är mycket synd att deras stora satsning på Sverige fick ett abrupt slut. Modellen har en del felaktigheter och brister men det är möjligt för händiga rallare och samlare att åtgärda dessa med lite tålamod för att få en supermodell.

Den begränsade upplagan av F 1200 för både DC likström och AC växelström var för övrigt 500 exemplar.

Har ni rallare och samlare som följer Modelltågs guide nu orkat läsa "hela" min recension, proffsen lär dock kalla den för någonting helt annat, så kan jag inte annat än att buga och tacka för det. Jag kan tillägga att detta också kan ses som ett historiskt dokument om en av de mest omtalade svenska modeller som finns.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Heljan A/S Lok & Motorvagnar"