Längdskala 1:93,5 - Nej inte alls?!

Denna avdelning är för diskussioner om person- och godsvagnar i alla skalor, byggtips, bilder och frågor.
Användarvisningsbild
Sweden

Längdskala 1:93,5 - Nej inte alls?!

Inlägg av Sweden » tis 26 feb 2019, 20:29

Inte alls längdskala 1:93,5

Som kanske många utav er känner till så tillverkades aldrig modeller av personvagnar förr i tiden i "exakt" längdskala 1:87/H0 utan snarare i längdskalan 1:100 för att passa på små radier som R1. Märklins gamla modeller av SJ:s 1960-talspersonvagnar är ett klassiskt exempel på detta. Förebilderna som är 24,1 meter långa blir i "exakt" längdskala 1:87/H0 27,7 cm långa vilket NMJs modeller är. Märklins modeller är 24,1 cm korta vilket alltså är en längdskala på 1:100 och en förminskning på 3,6 cm är mycket. Denna nu så kallade "kompromiss" har också inneburit borttagna fönster vilket ger modeller ett felaktigt utseende.

Med tiden så kom dock detta att förändras helt och modeller av personvagnar kom att tillverkas i "exakt" längdskala 1:87/H0 vilket Rocos 1980-talspersonvagnar är ett lysande exempel på. Förebildernas längd är 26,4 meter vilket i "exakt" skala 1:87/H0 blir 30,3 cm och precis så långa är Rocos modeller. Detta har till exempel också gällt modeller av tyska personvagnar där förebilderna är 26,4 meter långa och modellerna är skalenligt långa med sina 30,3 cm. En del tillverkare som just till exempel Roco har länge haft modeller av tyska personvagnar i både "exakt" längdskala 1:87/H0 och längdskalan 1:100/H0.

Men för ett antal år sedan så dök det upp ett slags "mellanting" i och med längdskalan 1;93,5/H0 som i längd ligger mitt emellan "exakt" längdskala 1:87/H0 och längdskalan 1:100/H0. Den första gången som eder skribent gav detta någon riktig notis var när Märklin/Trix släppte en modell av "panoramavagnen" i just längdskalan 1:93,5/H0. Visst, alla rallare och samlare har inte banor eller har möjligheten att bygga en med skalenliga radier med så långa modeller men i alla fall. Men om man som "jag" vill ralla och samla på modeller som är 3-dimensionella avbildningar av verkligheten så blir även detta fel.

För att förenkla det hela så var till exempel tyska moderna standardpersonvagnar 26,4 meter långa vilket i "exakt" längdskala 1:87/H0 blir 30,3 cm. Det fanns dock också ett litet antal som var 27,5 meter långa och det är nu som det börjar att bli "intressant". Vi kan till exempel ta den 27,5 meter långa restaurangvagnen WRümh typ 132 som Märklin har haft i längdskalan 1:100 vilket då följaktligen ger en modell som är 27,5 cm lång. Roco har gjort denna i "exakt" längdskala 1:87/H0 vilket ger en lång modell som är hela 31,6 cm lång vilket är en rätt så rejäl pjäs att ha på banan särskilt man har har R1-radier.

Tänk er hur den skulle hänga på utsidan av rälsen. :shock:

När jag kom att tänka på att jag totalt hade glömt bort att lägga upp Märklins vagnsset för Skandinaviska Jernbanor så kom jag också att tänka på en recension av detta vagnsset. Sagt och gjort så började jag att skriva på artikeln om detta och gjorde lite efterforskningar på Märklins hemsida. I och med recensionen som påstod att modellen av SKJBs restaurangvagn litt WRümh typ 132 hade skalenlig längd så kollade jag upp detta fast jag redan visste vad svaret var. Den modell som är med i vagnssetet var den gamla som har en längdskala i 1:100 och då följaktligen bara är 27,5 cm kort.

Jag ser då också att Märklin har tagit fram en helt ny modell av just restaurangvagnen litt WRümh typ 132 i längdskalan 1:93,5/H0 och ser att den är 28,2 cm lång. Spola fram klockan tills i förrgår när jag kikar i Rocos katalog för 2019 och ser att de "också" har börjat med just skala 1:93,5/H0. Vad som Roco har på tapeten är också en modell av restaurangvagnen litt WRümh typ 132 som också ska bli 28,2 cm lång utöver den de redan har i "exakt" längdskala 1:87/H0 som är 31,6 cm lång. När jag kikar på det övriga utbudet i denna så kallade "mittemellan-skala" så slår det mig att det är någonting som inte stämmer.

Om tyska moderna standardpersonvagnar på 26,4 meter i längdskalan 1:93,5/H0 "blir" 28,2 cm långa hur kan då den 27,5 meter långa WRümh typ 132 vara "exakt" lika lång i modell? Borde den inte snarare vara 29,4 cm lång för det är vad 27,5 meter blir i skala 1:93,5. Jo man kan ju tycka det men det visar på att "mittemellan-skalan" också innehåller rätt rejäla kompromisser som inte påtalas. Så vilken skala har då modellerna av de 27,5 meter långa personvagnarna? Ja jag får det till 1:97,5 så då är det alltså inte skala 1:93,5 som vi nu pratar om utan två olika skalor som tillverkarna har samlat under en enda.

1:93,5 sade Bull. 1:93,5 sade Bill. Käften sade Måns. :mrgreen:

Lasse alias Sweden.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Geranium84

Re: Längdskala 1:93,5 - Nej inte alls?!

Inlägg av Geranium84 » sön 03 mar 2019, 23:55

Intressant. Jag har länge levt i villfarelsen att 60-talsvagnaran i original var omkring 26 meter. Men längden 24.1 ger ett visst ljus över tillvaron. Om jag förstått saken rätt så har Märklins modeller 4072-73 23,7 cm längd över buffertarna. Men då är buffertarna indragna. Senare Märklinmodeller av SJ 60-tal har längden 24,4 cm för motsvande mått.

Tills nu har jag trott att 4072-komplexet måste samköras med Märklins 24 cm vagnar men nu öppnas möjligheten att köra SJ 60-tal med kortkoppel tillsammans med Märklins 1:100 sortiment. Ja visserligen ser det inte klokt ut men fullt förebildsriktigt om man sväljer längdskala 1:100 och vissa omskalningar av restaurangvagnar (vilket utseendemässigt är till det bättre).

Skjb kom tillbaka allt är förlåtet. Om man nöjer sig med att färgen är den rätta kan man kombinera en utsiktsvagn ur Tågkompanisatsen med SJ 60-tal från Märklin i 1:a generationens blå färgsättning. Det är bara att ersätta SJ-loggan på sidan med Tågkompaniets logga så är man hemma.

Jag har ett antal gånger tagit upp ett ungdomsminne om att DB-restaurangvagnar i pop-färger rullat på svenska spår någon av somrarna 85-87. Visserligen var det antagligen till stor del tillsammans med 80-tals vagnar, men nöjer man sig med att färgkombinationerna skall vara de rätta så är det fullt möjligt att få till det med Märklins modell av SJ 60-tals vagnar.

När det gäller Roco's inhopp i ländskalan 1:93,5 så har jag fått vissa signaler om att det är gamla Fleischmann modeller som man dammat av. Något som tyder på detta är att 93,5-modellerna inte annonseras som formnyheter.

Något som ställer till det hela är att Märklins kommande modell av det Tyska höghastighetståget, ICE-4, kommer att få ländskalan 1:95. Det är bara att svälja dessa ologiska manövrar och gå vidare.

Ett litet avslut. De båda modellerna av SJ 30-tal (4178 och 4179) har helt riktig längdskala 1:87.

/Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Person & godsvagnar"