TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 utan kjol

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 697
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 utan kjol

Inlägg av Sweden » ons 09 okt 2013, 22:47

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 utan kjol för DC Likström:

Tillverkade åt Jeco AB av MKT - Model Korea Trading.

T43-A610 Diesellok TÅGAB litt T43 loknummer 107 Mörkgrön, orange & ljusgrå DC Analog
Med MTC 21-pin (NEM 660) digitalplugg.
Motor: Mashima 1,5 x 3,2 cm med dubbla svänghjul.
Längd: 16,3 cm.
Vikt: 300 gram.
Tidsperiod: 2000-20??. "Great Northern".
Koppel: Koppelficka fäst i chassi och Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. skruvkoppel, 4 st. bromsslangar (2 olika typer), dekoderskydd för montering i hytten och ett extra hjulpar med slirskydd och drivaxel.
Minimiradie: 36,0 cm.
Förpackning: Svart lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2012 (aviserad för 2011 i katalogen för 2010-2011).
Pris i katalog för 2010-2011: 2195 kronor.
Pris i katalog för 2012-2014: 2195 kronor.
Pris vid releasen 2012: 2195 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.
Supermodeller i skala H0 - jeco exclusive models - Skandinaviska modeller.

Först aviserad som T43-A610 Diesellok RPE - Repower and Engineering litt T43 loknummer 257.

T43-A660 Diesellok TÅGAB litt T43 loknummer 107 Mörkgrön, orange & ljusgrå DCC Digital Sound
Med MTC 21-pin (NEM 660) digitalplugg och ESU 21-pin LokSound 4 ljuddekoder.
Motor: Mashima 1,5 x 3,2 cm med dubbla svänghjul.
Längd: 16,3 cm.
Vikt: 300 gram.
Tidsperiod: 2000-20??. "Great Northern".
Koppel: Koppelficka fäst i chassi och Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. skruvkoppel, 4 st. bromsslangar (2 olika typer), dekoderskydd för montering i hytten och ett extra hjulpar med slirskydd och drivaxel.
Minimiradie: 36,0 cm.
Förpackning: Svart lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2012 (aviserad för 2011 i katalogen för 2010-2011).
Pris i katalog för 2010-2011: 3195 kronor.
Pris i katalog för 2012-2014: 3195 kronor.
Pris vid releasen 2012: 3195 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.
Supermodeller i skala H0 - jeco exclusive models - Skandinaviska modeller.

Först aviserad som T43-A660 Diesellok RPE - Repower and Engineering litt T43 loknummer 257.

Begränsad upplaga i 70 exemplar för DC Likström.

__________________________________________________________________________________________

Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 utan kjol för AC Växelström:

Tillverkade åt Jeco AB av MKT - Model Korea Trading.

T43-B610 Diesellok TÅGAB litt T43 loknummer 107 Mörkgrön, orange & ljusgrå AC Digital
Med MTC 21-pin (NEM 660) digitalplugg och digitaldekoder.
Motor: Mashima 1,5 x 3,2 cm med dubbla svänghjul.
Längd: 16,3 cm.
Vikt: 300 gram.
Tidsperiod: 2000-20??. "Great Northern".
Koppel: Koppelficka fäst i chassi och Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. skruvkoppel, 4 st. bromsslangar (2 olika typer), dekoderskydd för montering i hytten och ett extra hjulpar med slirskydd och drivaxel.
Minimiradie: 36,0 cm.
Förpackning: Svart lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2012 (aviserad för 2011 i katalogen för 2010-2011).
Pris i katalog för 2010-2011: 2595 kronor.
Pris i katalog för 2012-2014: 2495 kronor.
Pris vid releasen 2012: 2595 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.
Supermodeller i skala H0 - jeco exclusive models - Skandinaviska modeller.

Först aviserad som T43-B610 Diesellok RPE - Repower and Engineering litt T43 loknummer 257.

T43-B660 Diesellok TÅGAB litt T43 loknummer 107 Mörkgrön, orange & ljusgrå AC Digital Sound
Med MTC 21-pin (NEM 660) digitalplugg och ESU 21-pin LokSound 4 ljuddekoder.
Motor: Mashima 1,5 x 3,2 cm med dubbla svänghjul.
Längd: 16,3 cm.
Vikt: 300 gram.
Tidsperiod: 2000-20??. "Great Northern".
Koppel: Koppelficka fäst i chassi och Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 2 st. skruvkoppel, 4 st. bromsslangar (2 olika typer), dekoderskydd för montering i hytten och ett extra hjulpar med slirskydd och drivaxel.
Minimiradie: 36,0 cm.
Förpackning: Svart lock och vit botten av kraftigare papp. Skumgummiinsats.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2012 (aviserad för 2011 i katalogen för 2010-2011).
Pris i katalog för 2010-2011: 3195 kronor.
Pris i katalog för 2012-2014: 3195 kronor.
Pris vid releasen 2012: 3195 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.
Supermodeller i skala H0 - jeco exclusive models - Skandinaviska modeller.

Först aviserad som T43-B660 Diesellok RPE - Repower and Engineering litt T43 loknummer 257.

Begränsad upplaga i 30 exemplar för AC Växelström.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om TÅGAB litt T43 loknummer 107

SJ - Statens Järnvägar litt T43 loknummer 253 Mörkblå, vit, röd, & ljusgrå
Tidsperiod: 1963-197?.
SJ - Statens Järnvägar litt T43 loknummer 253 Orange, mörkblå, vit & ljusgrå
Tidsperiod: 197?-1995.
TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 loknummer 107 Orange, mörkblå, vit & ljusgrå
Tidsperiod: 1995-2000.
TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 loknummer 107 Mörkgrön, orange & ljusgrå
Tidsperiod: 2000-20??. "Great Northern".
TÅGAB - Tågåkeriet i Bergslagen AB litt T43 loknummer 107 Mörkgrön, orange & ljusgrå "TÅGAB"
EVN - European Vehicle Number: 92 74 2043 107-8.
Tidsperiod: 20??-. "Great Northern". Med TÅGAB-logotyp och EVN-nummer.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: SJ litt T43 med och utan kjol

Observera att recensionerna av alla utgåvor av Jeco ABs T43 med och utan kjol är en och densamma för alla dessa på grund av formatet som forumet och guiden baserar sig på. För att läsarna oavsett vilken version av dessa modeller som de först läser om direkt ska kunna läsa en recension så är guiden upplagd på detta sätt. Dessutom så är detaljerna om utgåvorna vad det gäller skalenlighet och detaljer desamma. I de fall där något specifikt kan påpekas om en utgåva så noteras detta.

Felaktig placering av fläktgaller

Jecos modeller av både litt T43 med och utan kjolar har en ganska iögonfallande felaktighet och det är att "fläktgallren" som sitter i luckorna på huvarnas båda sidor sticker ut när de i själva verket på förebilderna är "försänkta", eller sitter jäms med luckornas utsida, även om man nu kan leva med just denna miss.

Det märkliga med det hela är dock att detta är helt korrekt återgivet på Limas nästan 40 år gamla modell där fläktgallren är "försänkta", eller sitter jäms med luckornas utsida om man så vill, och hur Lima vid den tidpunkten kunde få detta korrekt återgivet på sin modell men inte Jeco i nutid är en intressant fråga.

Det kan bara vara på två sätt och det är endera en "miss" från Jeco under förproduktionen av modellen, eller så är det tillverkaren i Kina som har läst ritningarna fel och därmed klantat till det, men vilket som så har denna miss mer eller mindre obemärkt lyckats passera den obefintliga produktionskontrollen i Kina.

Nu har förvisso Limas gamla modell av T43 "pucklar", en på vardera sida om den korta huven, men det var vid den tidpunkten för att "pannkaksmotorn" som Lima då använde sig av skulle få plats att röra sig under kåpan då det är ett väldigt begränsat utrymme där för en motor av just denna typ.

Förenklat chassi

När man ändå är inne på Limas gamla modell av T43 så har den ett verkligt förenklat chassi där uttaget för det mittersta fotstegen på rambalkens högra sida saknas, ledstänger och fotsteg i vardera fyra hörn är kraftigt förenklade och saknas till 50% samt att boggi-oken har lite fel utseende och detaljer.

På Jecos modell av T43 med kjol så har man än idag fortfarande inte lyckats fått till ett helt genombrutet uttag för det mittersta fotstegen på rambalkens högra sida som ser precis likadant ut som på Limas gamla modell vilket är mycket märkligt då Lima var lågbudgetdesign vilket Jecos "supermodeller" inte ska vara.

Modellerna med kjol har de nedersta fyra fotstegen i vardera fyra hörn som totalt saknas på Limas modell, men ledstängerna till dessa saknas till 40% då de yttersta som ska fästa på buffertbalkarna istället fäster mellan de nedre fotstegen på rambalken, och de innersta som ska fästa på de nedersta fotstegen istället fäster uppe på gångbordet precis som på Limas gamla modeller så är detta så felaktigt som det kan bli.

På modellerna utan kjol som också har de nedersta fyra fotstegen i vardera fyra hörn som totalt saknas på Limas modeller, så saknas ledstängerna till dessa till 25% då de yttersta som ska fästa på buffertbalkarna, och de innersta som ska fästa på de fyra nedersta fotstegen, istället fäster mellan de nedre fotstegen på rambalken vilket är lika fel det med för hur svårt ska det idag vara att få till dessa detaljer.

Två andra detaljer som tyvärr saknas på Jecos modeller av T43 utan kjol är de fronträcken och krysstak, en förstärkning av taket i form av ett kryss, som förebilderna fick på senare tid samt andra specifika skillnader av mindre proportioner som kan variera från individnummer till individnummer.

2-dimensionella boggi-sidor

Limas modell har 2-dimensionella boggi-sidor av förklarliga skäl eftersom det då var en "lågbudgetmodell" men det är de också på Jecos modell som saknar det där karakteristiska utseendet som förebilden har med just denna typ av boggier vilket är en annan detalj som är under all kritik på en modern modell som denna.

Vad det gäller just boggi-sidor så levererade Jeco sina modeller av T43 "med kjol" med de boggi-sidor som deras modeller av T44 har, och när det till slut kom riktiga boggi-sidor för T43 så fick rallare och samlare betala för dessa och som grädden på moset så fick de själva måla om dem då de var gjutna i helt fel färg.

Drivning, koppel, målning och märkning

Vad det gäller drivningarna till T43 med kjol så har det framkommit rapporter på de svenska MJ-forumen att dessa var alldeles för klena varför modellerna snabbt försvann från marknaden. På modellerna utan kjol så åtgärdades detta med att modellerna fick en starkare typ av motor för bättre gång och dragkraft.

Några kortkoppelkulisser har inte Jecos modeller av litt T43 utan koppelfickorna sitter monterade i chassit och om detta är på gott eller ont är i skrivande stund okänt men inga rapporter om detta har framkommit. Det är lika okänt om det hade varit möjligt eller inte att få plats med kortkoppelkulisser på dessa modeller då det faktiskt innebär en klar fördel med just dessa men det verkar som sagt inte vara några problem. Värt att nämna är dock att Märklin/Trix modeller av T44 har kortkoppelkulisser medan Jecos modeller av T44 inte har det utan precis som modellerna av T43 har koppelfickor monterade i chassit.

Modellen av T43 loknummer 222 med kjol och mörkblå, vit och röd målning, även kallat för den franska trikoloren-färgsättningen, har de gråa linjerna i b-änden raka istället för V-formade, och märkningen på hytten har helt fel typsnitt vilket den eminente forumsignaturen "BJ" alias Bo Japlin påpekar.

Den kunnige forumsignaturen "d680ae" påpekar att T43 i trikoloren-färgsättningen med loknummer 214, 227 och 230 har raka gråa linjer i b-änden medan till exempel loknummer 210, 217, 226, 235 och 253 har V-formade, vilket kanske för väldigt många rallare och samlare var en helt okänd detalj på förebilderna.

Enligt forumsignaturen "gedsom76" så uppmärksammar han på att märkningen med tjänstevikt och broms på de orangea och mörkblåa T43 har fel typsnitt, samma som på SJ:s blå/gröna T44:or, vilket förebilderna av litt T43 aldrig någonsin har haft påpekar han.

Hur målning och märkning är på de andra utgåvorna av Jecos T43 med kjol är i skrivande stund helt okänt, men är med allra största säkerhet lika felaktiga allihop, så rallare och samlare får själva kontrollera detta och jämföra modellerna med förebilderna vid eventuella köp och korrigeringar av felaktigheter på dessa.

Upprörda gladrallare

Nu lär väl "gladrallarna" som skulle acceptera och godkänna en tysk BR 212 som en försvenskad T43 skrika sig hesa om "niträknartalibaner" men så länge det faktiskt handlar om skalmodeller som är 3-dimensionella avbildningar av verkligheten så är det fullt befogat att ifrågasätta fel och helt onödiga kompromisser.

Att modellerna dessutom inte är gratis utan rallare och samlare faktiskt betalar för dem så är detta också ett fullständigt logiskt argument till att dessa faktiskt har sin fulla rätt att få ifrågasätta felaktigheter och helt onödiga kompromisser då det också helt uppenbart handlar om skalmodeller och inte om leksakståg.

Från nu mera avsomnade forumet Stinsen
http://www.stinsensforum.se/jeco-t43-t7315.html
Jeco T43 (med kjol).

Vill man läsa subjektiva recensioner och minst lika subjektiva hyllningar av Jecos modeller av litt T43 så ska rallare och samlare definitivt kolla in ovan tråd på Stinsen. Det framkommer bra saklig och konstruktiv kritik men de stående ovationerna låter sig inte väntas på som om modellerna vore ett 8:e underverk.

Mer från nu mera avsomnade forumet Stinsen
http://www.stinsensforum.se/jeco-t43-me ... t7582.html
Jeco T43 med ljud

I ovan lilla tråd så fortsätter de subjektiva recensionerna och minst lika subjektiva hyllningarna av Jecos modeller av litt T43 och trots "mer" bra saklig och konstruktiv kritik så fortsätter de stående ovationerna som om modellerna "fortfarande" vore ett 8:e underverk trots allt strul och klater med dessa.

Och så snask från snaskiga Svenskt MJ-forum
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=10744.0
Jeco T43, ljud och oljud...

Om nu allt detta inte övertygar de "blint troende" så finns det mer "godis" i ovan länk. Det finns för övrigt fler saker att påpeka som är diskutabelt på Jecos modeller av litt T43 men det allra bästa som rallare och samlare kan göra är att jämföra förebilderna med modellerna för att korrigera eventuella fel på dessa.

Jeco kontra NMJ

Om man går vidare och jämför Jecos litt T43 med NMJs litt Di8 så är det faktiskt en mycket stor skillnad mellan dessa modeller speciellt vad det gäller detaljerna på boggi-sidorna då de på NMJs Di8 har mer djup och känsla av att vara 3-dimensonella än vad de kraftigt förenklade boggi-sidorna på Jecos modell har.

Många tillverkare har tyvärr just 2-dimensionella boggi-sidor på sina modeller som t.ex. Heljan har på sina modeller av MX (TMX), MY (TMY) och norska Di3, och som Hobby Trade har på sina modeller av MZ (TMZ) där t.ex. bromsklossarna ligger utanför hjulen istället för riktade mot hjulbanorna vilket är fullt synbart.

Det är inte alls "omöjligt" att göra boggi-sidor till modeller som är förebildsenliga och 3-dimensionella, det finns en uppsjö av modeller med sådana från diverse olika tillverkare, men vad det "verkligen" handlar om är om tillverkaren bryr sig i skalmodeller som 3-dimensionella avbildningar av verkligheten eller inte.

Det kan förvisso också vara en kostnadsfråga eller som baserar sig på vad fabriken klarar av att göra och vilken prisklass samt målgrupp man gör dem för men dumsnålhet lönar sig inte i längden. Sedan så verkar det som om många av tillverkarna tyvärr "endast" är i branschen för att tjäna pengar och det helst till lite och inga investeringar alls. Med sådan affärsfilosofi och sådant "tänk" så blir oftast också slutprodukten därefter men då får tillverkarna också vara beredda på att ta (konstruktiv) kritik.

Problem som kan påverka

Det till och med eder "kritiska" skribent kan säga till Jeco ABs försvar är att de till skillnad från NMJ har haft en "jävla otur" med sin Kina-produktion, vilka produkter det särskilt berör kan man läsa om i guiden, vilket naturligtvis tyvärr påverkar kvaliteten på modeller och beslut om hur dessa ska vara eller inte.

Vid tidpunkterna för Jecos releaser av modellerna av T43 "med och utan kjol" så hade man sedan några år tillbaka fått problem med sin första tillverkare i Kina, MKT - Model Korea Trading som man hade där under perioden 2005-2012, och kanske det är detta som är skälet till att modellen av T43 bara blev "sådär".

En salig blandning

Vad man avslutningsvis kan säga om Jecos modeller av T43 med och utan kjol är att det detaljmässigt har blivit en salig blandning av då- och nutid, Lima lågbudgetkvalitet men med dagens höga standard, och att modellerna därför verkligen känns och ser ut som halvfärdiga och mycket framstressade sådana.

Till skillnad från Jecos mest lyckade "Supermodeller" el-F och Rapid-loket så är litt T43 Jecos minst lyckade sådan och passar definitivt inte in under epitetet "Supermodell". Åtminstone för eder skribent så är dessa modeller en mycket och riktigt stor besvikelse av ovan alla skäl som har räknats upp i denna recension.

SJ T43 227 Jeco T43-B161 Ljud AC
viewtopic.php?t=236
Modelltågs egen jonas_sth tar en titt på denna modell.

Jeco SJ T43 227 Så har jag förbättrat!
viewtopic.php?f=7&t=237
Modelltågs egen jonas_sth bättrar på denna modell.

Det som jonas_sth tillför recensionen av Jecos litt T43 är att de nedre strålkastarna ser alldeles för grova ut alternativt har fel form på de kromade ringarna runt dessa, ljusläckage från alla strålkastare som måste avskärmas med krympslang, problem med modeller för AC Växelström då släpskon måste fixas, allt enligt hans artiklar i länkarna ovan.

Jeco exclusive models - Supermodeller i skala H0?

Inte i detta fall men och andra sidan så är allting relativt sägs det. Huruvida rallare och samlare själva ser på dessa fel och kompromisser som acceptabla eller inte är upp till dem själva att bedöma, men om man nu rallar eller samlar på skalmodeller som 3-dimensionella avbildningar av verkligheten så bör man känna till detta innan köp.

Då tidskrifter som Allt om Hobby och Modelljärnvägsmagasinet oftast är beroende av annonsintäkter från butiker och tillverkare så tenderar tyvärr deras recensioner av modeller att vara allt annat än objektiva. Då vi på modelltag.se är totalt oberoende så blir våra recensioner av modeller objektiva och otroligt ärliga helt utan rädsla för "repressalier" från butiker och tillverkare.

Precis som all "god" nyhetsjournalistik ska vara objektiv så ska den också vara så inom MJ-hobbyn.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Jeco/MKT Lok & Motorvagnar 2005-2012"