SJ - Statens Järnvägar litt Ma (DJH)

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 834
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Ma (DJH)

Inlägg av Sweden » tor 10 okt 2013, 18:12

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Ma för DC Likström (DJH plastkåpa):

Återutgåvor av gamla modellen i vitmetall men med plastkåpa i samarbete med DJH.

Ma-A51 Ellok SJ litt Ma loknummer 788 eller 789 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Bygg/monteringssats med färdigmålad plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Monteringsritning och byggbeskrivning.
Från 2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris enligt Modellrallaren 2008: 2395,00 kronor.
Pris i katalog för 2009-2010: 2395,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 2395,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-A52 Ellok SJ litt Ma loknummer 875 eller 879 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Bygg/monteringssats med färdigmålad plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Monteringsritning och byggbeskrivning.
Från 2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris enligt Modellrallaren 2008: 2395,00 kronor.
Pris i katalog för 2009-2010: 2395,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 2395,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-A788 Ellok SJ litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 4950,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

Ma-A789 Ellok SJ litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 4950,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

Ma-A875 Ellok SJ litt Ma loknummer 875 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 4950,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

Ma-A879 Ellok SJ litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 4950,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

_________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Ma för AC Växelström (DJH plastkåpa):

Återutgåvor av gamla modellen i vitmetall men med plastkåpa i samarbete med DJH.

Ma-B51 Ellok SJ litt Ma loknummer 788 eller 789 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Bygg/monteringssats med färdigmålad plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Monteringsritning och byggbeskrivning.
Från 2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris enligt Modellrallaren 2008: 2395,00 kronor.
Pris i katalog för 2009-2010: 2695,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 2695,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-B52 Ellok SJ litt Ma loknummer 875 eller 879 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Bygg/monteringssats med färdigmålad plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Nej.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Monteringsritning och byggbeskrivning.
Från 2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris enligt Modellrallaren 2008: 2395,00 kronor.
Pris i katalog för 2009-2010: 2695,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 2695,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-B788 Ellok SJ litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 5250,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

Ma-B789 Ellok SJ litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 5250,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

Ma-B875 Ellok SJ litt Ma loknummer 875 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 5250,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

Ma-B879 Ellok SJ litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med plastkåpa samt Roco-drivning.
Med 8-pin (NEM 652) digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 500 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: *.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: *.
Dokumentation: *.
Aviserad 2009 i katalogen för 2009-2010 (aviserad på Modellrallaren redan 2008).
Pris i katalog för 2009-2010: 5250,00 kronor.
Pris med ESU 8-pin LokSound + 1000,00 kronor.
*Okänt eftersom färdigmodellen aldrig kom i produktion.

__________________________________________________________________________________________

Monteringssats SJ litt Ma (DJH plastkåpa):

Återutgåva av gamla modellen i vitmetall men med plastkåpa i samarbete med DJH.

MA-100 Monteringssats plastkåpa med fönster SJ litt Ma
Färdigmålad plastkåpa i brun, mörkgrå och svart färgsättning med fönster. Chassi, drivning och elektronik ingår inte.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Kommer senare.
Från 2010 (aviserad redan 2009 i katalogen för 2009-2010).
Pris i katalog för 2009-2010: 795,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 795,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Ma för DC Likström (DJH metallkåpa):

Återutgåvor av gamla modellen i vitmetall i samarbete med DJH.

Ma-A31 Ellok SJ litt Ma loknummer 830 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 1953-197?. Leveransutförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6200,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6200,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-A788 Ellok SJ litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6200,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6200,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-A789 Ellok SJ litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6200,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6200,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-A875 Ellok SJ litt Ma loknummer 875 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: Inte med i denna.
Pris vid releasen 2010: 6200,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-A879 Ellok SJ litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart DC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6200,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6200,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Ma för AC Växelström (DJH metallkåpa):

Återutgåvor av gamla modellen i vitmetall i samarbete med DJH.

Ma-B31 Ellok SJ litt Ma loknummer 830 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 1953-197?. Leveransutförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6500,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6500,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-B788 Ellok SJ litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6500,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6500,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-B789 Ellok SJ litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6500,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6500,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-B875 Ellok SJ litt Ma loknummer 875 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: Inte med i denna.
Pris vid releasen 2010: 6500,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

Ma-B879 Ellok SJ litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart AC Analog
Färdigmodell med metallkåpa samt Roco-drivning.
Med digitalplugg.
Motor: 5-polig med (dubbla?) svänghjul.
Släpsko: Kommer senare.
Längd: 19,3 cm.
Vikt: 700 gram.
Tidsperiod: 197?-1991. Moderniserat utförande.
Koppel: Koppelficka (NEM 362) fäst i boggi och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Minimiradie: Minst 40,0 cm.
Förpackning: Kommer senare.
Dokumentation: Bruksanvisning och garantisedel.
Från 2010.
Pris i katalog för 2010-2011: 6500,00 kronor.
Pris vid releasen 2010: 6500,00 kronor.
Pris med ESU LokSound + 1000,00 kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos Jeco AB.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Ma loknummer 830

SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 830 Brun, mörkgrå & svart
Leveransutförande.
Tidsperiod: 1953-197?.
SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 830 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 197?-1980 (slopat och skrotat 1981).

Jernbane.net/Sverige/Elektriske lokomotiver/SJ - Ma/830
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=290

Svenska-lok.se/Statens Järnvägar - SJ/SJ Ma 830
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=2238

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Ma loknummer 788

SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart
Leveransutförande.
Tidsperiod: 1953-197?.
SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 197?-1991.

TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 1991-1996.

GBBJ - Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum litt Ma loknummer 788 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 1996-.

Jernbane.net/Sverige/Elektriske lokomotiver/SJ - Ma/788
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=290

Svenska-lok.se/Statens Järnvägar - SJ/SJ Ma 788
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=2230

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Ma loknummer 789

SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart
Leveransutförande.
Tidsperiod: 1953-197?.
SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 197?-1991.

TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 1991-1996.

GBBJ - Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum litt Ma loknummer 789 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 1996-.

Jernbane.net/Sverige/Elektriske lokomotiver/SJ - Ma/789
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=290

Svenska-lok.se/Statens Järnvägar - SJ/SJ Ma 789
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=2231

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Ma loknummer 875

SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 875 Brun, mörkgrå & svart
Leveransutförande.
Tidsperiod: 1954-197?.
SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 875 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 197?-1991.

TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt Ma loknummer 875
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 1991-2008 (skrotat i Eskilstuna 2008).

Jernbane.net/Sverige/Elektriske lokomotiver/SJ - Ma/875
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=290

Svenska-lok.se/Statens Järnvägar - SJ/SJ Ma 875
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=2244

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

Kort historik om SJ litt Ma loknummer 879

SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart
Leveransutförande.
Tidsperiod: 1955-197?.
SJ - Statens Järnvägar litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 197?-1991.

TGOJ - Trafikab. Grängesberg-Oxelösunds järnv. litt Ma loknummer 879 Brun, mörkgrå & svart
Moderniserat utförande.
Tidsperiod: 1991-1997 (Slopat).

Jernbane.net/Sverige/Elektriske lokomotiver/SJ - Ma/879
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=290

Svenska-lok.se/Statens Järnvägar - SJ/SJ Ma 879
http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=2248

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: SJ & TGOJ litt Ma med plast-kåpor

Vad eder skribent känner till i alla fall så kom aldrig några färdigmodeller av SJ litt Ma från Jeco AB/DJH med plastkåpor utan endast de "misslyckade" bygg/monteringssatserna. Den enda färdigmodell som kom med plastkåpa "i denna tillverkningsomgång" var TGOJ litt Ma loknummer 876 från 2011. Dessa modeller kom dock under 2010 att ersättas med färdigmodeller som hade kåpor av vitmetall precis som den första och ursprungliga utgåvan av Ma-loken som Jeco AB/DJH gjorde.

Detalj-fel följer med från gamla till nya utgåvor

Eftersom dessa plastkåpor tycks härstamma från exakt samma gjutformar som de gamla metallkåporna så finns naturligtvis felaktigheterna med taket i lokfronterna och luftintagen med på dessa. Om nu rallare och samlare vill ha skalenliga modeller av Ma-loken så går det även i detta fall att korrigera men det är precis som med de gamla metallkåporna frågan om det är värt besväret för att få just en skalenligare modell.

Eder skribents notering.

Dessa byggsatser var i övrigt allt annat än "klockrena" och delen som utgör lokförarhytterna kommer att sitta i vägen för fönsterinsatserna så man får ta bort det mesta av fönsterremsan där dessa ska sitta och idka mer eller mindre rolig "plast-kirurgi" för att få plats med både fönster och hytter i dessa plastkåpor.

Uppmärksammat av forumsignaturen "Björn G." på SvensktMJforum.

Mer klater med dessa byggsatser är att fönsterremsan är av oklar plast och fönstren är "mjölkiga" i tonen, hålen för räcken och handtag ser ut att vara försänkta och är gigantiska, handräckeshållare är felaktigt då förebilden hade svetsade sådana i fronten samt mycket mer felaktigheter och strul med dessa byggsatser.

Handräckeshållare uppmärksammat av forumsignaturen "BJ" på SvensktMJforum.

SvensktMJforum - Jeco MA-byggsats.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=3979.0
Diskussion om just denna byggsats av Ma-loket från Jeco AB.

Dessa byggsatser från Jeco AB/DJH verkar vara ett slafsigt hastverk för att mjölka så mycket som möjligt ut ur de gamla gjutformarna för vitmetallmodellerna. Inte bara byggsatserna i sig själva lämnar mycket att önska utan även bruksanvisningen till dessa utelämnar en hel del om hur man ska klara av att bygga dessa modeller av Ma-loken. Alla är inte super-duktiga modellbyggare så detta drar ner betyget en hel del.

Tillbehör för att super-detaljera

Kai Nilssons Dekaler o etsat har enligt nedan en del tillbehörsset till Ma-loken som säkert kan användas till Jeco AB/DJHs plastkåpor även om de i första hand är till för deras egna mässingsmodeller. De färdigetsade fronträckena i set M101 är i första hand användbara men då bör man komma ihåg att dessa är kantiga och inte rundade då de är av just etsad mässing. Den händige kan dock runda till dessa med hjälp av en nålfil.

M100 Ma Backspeglar och vindrutetorkare. Pris: 40,00 kronor (2017).
M101 Ma Plogar, buffertbalkar, takluckor, bottenram, jalusier, fronträcken mm. Pris: 200,00 kronor (2017).

Dekaler o etsat
http://www.byggsvenskt.nu/
Har tillbehör till modeller av Ma-loken som kan användas till denna byggsats.

En annan svensk tillverkare som har tillbehör till "bland annat" Ma-loken är entec som säkert många rallare och samlare känner till. Kanske mest kända för sina svenska strömavtagare till svenska lok så har de även en hel del annat smått och gott på sitt program. Det man till modeller av både SJ och TGOJs Ma-lok har är fint etsade gallerplogar som finns som både byggsatser för den händige och färdigmodeller enligt nedan.

entec
http://www.entec.se/sv/
Har också tillbehör till modeller av Ma-loken som också kan användas till denna byggsats.

2247-2B Gallerplog till SJ Ma/Mg-lok, 2-pack? byggsats. Pris: 100,00 kronor (2018).
2247-2F Gallerplog till SJ Ma/Mg-lok, 2-pack färdigmodell röda. Pris: 230,00 kronor (2018).

2248-2B Gallerplog till TGOJ litt Ma, 2-pack byggsats. Pris: 100,00 kronor (2018).
2248-2F Gallerplog till TGOJ litt Ma, 2-pack färdigmodell svart. Pris: 230,00 kronor (2018).

Modeller kontra förebilder: SJ & TGOJ litt Ma med metall-kåpor

Då det aldrig kom några färdigmodeller av SJ litt Ma från Jeco AB/DJH med plastkåpor så kom dock dessa 2010 att ersättas med färdigmodeller som hade kåpor av vitmetall precis som den första och ursprungliga utgåvan av Ma-loken som Jeco AB/DJH gjorde. Tyvärr så har dessa modeller en hel del detalj-fel jämfört med förebilderna som kanske många rallare och samlare inte känner till. Nedan kommer eder skribent att gå igenom alla dessa fel som har framkommit på de svenska MJ-forum som finns.

Fel, fel, fel, fel sade Brasse

En fullt synlig detaljmiss är att den tredje översta nitraden i lokfronterna har hamnat på lokkorgen istället för på taket där den på förebilderna "verkligen" är placerad. Den händige kan åtgärda denna miss men det är dock inte det lättaste då man måste utföra "metall-kirurgi" genom att forma om taket i båda fronterna. Ett stort problem som då uppstår är att försöka "återskapa" nitraden och regnlisten som ska sitta uppe på taket och det är frågan om hela denna struliga och krångliga procedur överhuvudtaget är värd besväret.

En sak som ytterligare talar för att man kan kasta in handduken och dumpa modellen i metallåtervinningen är att det finns fler stora fel på denna av lika stor karaktär som den ovan. Båda luftintagen på taket är för korta och ska gå fram till hyttdörrarnas bakkanter vilket dock är svårare att rätta till då det innebär riktigt avancerad "metall-kirurgi" att få bort dessa och få dit helt nya luftintag. För att modellbyggaren ska få en skalenligare modell så får denne verkligen åter igen ställa sig själv frågan om allt detta är värt besväret.

Vidare så är en hyttdörr på vardera sida om lokkorgen felvänd då "dörrhandtagen" på dessa ska sitta vända mot fronten som på de andra dörrarna. Denna detalj är i jämförelse med ovan "grovt tillyxade" missar en relativt enkel sak att korrigera men dock lika irriterande som de andra. Man kan verkligen ställa sig frågan hur så många men framförallt stora missar har kommit att finnas på modellerna. Problemet vad det gäller just dörrhandtagen gäller dock endast modeller med vitmetallkåpor i leveransutförande med stora lyktor.

Uppmärksammat av forumsignaturen "HJP" på SvensktMJforum.

Bild på detaljmissen med det felaktiga taket på SvensktMJforum
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... skuren.jpg
Kåpan till vänster med korrigerat tak och kåpan till höger med original felaktigt tak.

Inget att köpa och ödsla tid på

Nu är förvisso Jeco AB/DJHs alla "gamla" modeller av Ma-loken från 2010 och 2011 med både metall- eller plastkåpor som både färdigmodeller eller byggsatser slutsålda sedan ett antal år tillbaka. Dessa kan hittas på samlarmarknaden men är absolut inte alls värda att köpa och ödsla tid på då de inte håller dagens höga standard på modeller. I eder skribents verklighet så hör dessa verkligen hemma på modellkyrkogården.

Om man pratar om modeller som 3-dimensionella avbildningar av verkligheten så har "bäst-före-datumet" på dessa gamla mycket felaktiga modeller alltså "gått ut" för länge sedan. Ett bättre och säkrare kort är de allra nyaste modellerna av Ma-loken som Jeco AB kom ut med under 2013 och som nu är tillverkade i Kina. Dessa helt nya modeller av Ma-loken kan rallare och samlare läsa om i länkarna nedan.

Jeco Lok & Motorvagnar (Made in China) 2013-
viewtopic.php?f=96&t=1195
SJ - Statens Järnvägar litt Ma (Moderniserad) från 2013

Jeco Lok & Motorvagnar (Made in China) 2013-
viewtopic.php?f=96&t=1196
TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt Ma (Moderniserad) från 2013

Jeco Lok & Motorvagnar (Made in China) 2013-
viewtopic.php?f=96&t=1197
NR - NetRail AB litt Ma (Moderniserad) från 2013

Jeco Lok & Motorvagnar (Made in China) 2013-
viewtopic.php?f=96&t=1198
BK - BK Tåg AB litt Ma (Moderniserad) från 2013

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

_________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "Jeco/MKT Lok & Motorvagnar 2005-2012"