SJ - Statens Järnvägar litt Bo5/B5

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt Bo5/B5

Inlägg av Sweden » tor 24 okt 2013, 00:13

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

1960-talspersonvagn litt Bo5/B5

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt Bo5 - före 1970:

205.001 Personvagn SJ litt Bo5-L vagnsnummer 4757 Rödbrun, silver & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Silver. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Före 1970.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2008 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700 exemplar.
Pris vid releasen 2008: ? kronor.
Tillgänglighet: Snart slutsåld hos NMJ.

205.003 Personvagn SJ litt Bo5-L vagnsnummer 4931 Rödbrun, silver & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Silver. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Före 1970.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2008 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700 exemplar.
Pris vid releasen 2008: ? kronor.
Tillgänglighet: Snart slutsåld hos NMJ.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B5 - efter 1970:

205.002 Personvagn SJ litt B5-L vagnsnummer 4776 Rödbrun, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Efter 1970.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2009 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700 exemplar.
Pris vid releasen 2009: ? kronor.
Tillgänglighet: I butiker.

205.004 Personvagn SJ litt B5-L vagnsnummer 4941 Rödbrun, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Köttstämpeln. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Efter 1970.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2009 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700 exemplar.
Pris vid releasen 2009: ? kronor.
Tillgänglighet: I butiker.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B5 - från 1970-talet:

205.101 Personvagn SJ litt B5L vagnsnummer 4752 Rödbrun, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Frimärket. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1970-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2010 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700? exemplar.
Pris vid releasen 2010: ? kronor.
Tillgänglighet: I butiker.

205.102 Personvagn SJ litt B5 vagnsnummer 4774 Rödbrun, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Frimärket. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1970-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2010 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700? exemplar.
Pris vid releasen 2010: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos NMJ.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B5 - InterCity Version 1:

205.201 Personvagn SJ litt B5F vagnsnummer 4768 Rödbrun, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Frimärket. Märkning: Ingen.
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1980-talet. Med InterCity-märkning Version 1 med skylt och 10 pilar. <<<<< InterCity >>>>>.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2011 (aviserad redan 2006). Upplaga: Minskad från 700 till 500? exemplar.
Pris vid releasen 2011: ? kronor.
Tillgänglighet: I butiker.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B5 - Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1:

205.301 Personvagn SJ litt B5 K vagnsnummer 4748 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1 "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Flygande falukorven version 1. Märkning: 2(:a klass).
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1990-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2009 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700 exemplar.
Pris vid releasen 2009: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos NMJ.

205.302 Personvagn SJ litt B5FKRT vagnsnummer 5017 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1 "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Flygande falukorven version 1. Märkning: 2(:a klass).
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1990-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: Blått lock av tunnare papp med genomskinlig plastfilm i fronten. Botten av frigolit.
Från 2009 (aviserad redan 2006). Upplaga: 700 exemplar.
Pris vid releasen 2009: ? kronor.
Tillgänglighet: Slutsåld hos NMJ.

Obs! Fel fönster på dessa modeller!

Förebilderna i denna målningsvariant hade inte alla fönster öppningsbara vilket modellerna felaktigt har. Nya korrekta "fönsterremsor" finns/fanns som reservdel hos NMJ men dock inte officiellt. NMJ har varken uppmärksammat detta fel eller listat dessa utbytesfönster på sin hemsida och inte heller återförsäljare.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B5 - Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2:

205.401 Personvagn SJ litt B5B vagnsnummer 4983 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2 "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Flygande falukorven version 1. Märkning: 2(:a klass).
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1990-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: ?.
Kommande modell 2017? (aviserad redan 2006). Upplaga: 700? exemplar.

205.402 Personvagn SJ litt B5KRT vagnsnummer 5007 Blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2 "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Flygande falukorven version 1. Märkning: 2(:a klass).
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1990-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: ?.
Kommande modell 2017? (aviserad redan 2006). Upplaga: 700? exemplar.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt B5 - Ljusblå, röd & ljusgrå (InterRegio):

205.501 Personvagn SJ litt B5K vagnsnummer 5126 Ljusblå, röd, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Flygande falukorven version 1. Märkning: 2(:a klass).
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1990-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: ?.
Från 2018 (aviserad redan 2006). Upplaga: 500? exemplar.
Pris vid releasen 2018: 529,00 norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: I butiker.

205.502 Personvagn SJ litt B5K vagnsnummer 4898 Ljusblå, röd, ljusgrå & svart "SJ"
Sittvagn 2:a klass.
Takfärg: Ljusgrå. Logotyp: Flygande falukorven version 1. Märkning: 2(:a klass).
Längd: 27,7 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: 1990-talet.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: 8 st. tryckluftsslangar.
Förpackning: ?.
Från 2018. Upplaga: 500? exemplar.
Pris vid releasen 2018: 529,00 norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: I butiker.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt Bo5/B5

Kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modeller kontra förebilder: SJ litt Bo5/B5

Observera att recensionerna av alla utgåvor av NMJs 1960-talspersonvagnar är en och densamma för alla dessa på grund av formatet som forumet och guiden baserar sig på. För att läsarna oavsett vilken version av dessa modeller som de först läser om direkt ska kunna läsa en recension så är guiden upplagd på detta sätt. Dessutom så är detaljerna om utgåvorna vad det gäller skalenlighet och detaljer desamma. I de fall där något specifikt kan påpekas om en utgåva så noteras detta.

Nära perfektion men ändå inte är NMJs modeller av de svenska sittvagnarna i 1960-talsserien. Rallare och samlare av modeller i skala 1:87/H0 som 3-dimensionella avbildningar av verkligheten kan med gott samvete förpassa Fleischmann, Märklin och Limas gamla modeller till modellkyrkogården. Tyvärr är dock NMJs modeller långt ifrån felfria på grund av att de tillverkats i Kina utan någon omfattande produktkontroll för att säkra snyggt monterade färdigmodeller samt driftsäkerhet.

På den negativa sidan så har modellerna kritiserats för att de tvärgående takskarvarna är något för grova men de finns faktiskt på förebilderna så deras existens är dock korrekt. En önskan hade varit att dessa skulle ha varit försänkta och svagare markerade istället för lite för grova och upphöjda men det är en avvikelse från förebilden som är acceptabel då det inte alls är fullt så störande som vissa rallare och samlare vill påstå.

Det som däremot stör mycket mer är att de fyra separata ledstängerna vid de fyra dörrarna är alldeles för grova och tyvärr är tillverkade i en alldeles för spröd och känslig typ av plast som lätt kan gå sönder. På Fleischmann, Märklin och Limas modeller är dessa ledstänger ingjutna i korgen vilket var ett typiskt detaljeringssätt under de perioder som de introducerades på MJ-marknaden. Detta kan dock åtgärdas på två sätt. Lokstall1 har etsade ledstänger men nackdelen är att dessa är platta och inte rundade som på förebilden. Annars kan man köpa som reservdelar de ledstänger som Roco har till sina 1980-talspersonvagnar då de är inte bara rundade utan också smäckrare i utförandet vilka passar perfekt till NMJs 60-talare.

En annan detalj som också stör mycket mer är att fotstegen under de fyra dörrarna är alldeles för grova samt är för grovt tillyxade i utformningen. På Fleischmann, Märklin och Limas modeller är dessa fotsteg smäckrare men saknar då istället de nedre mindre fotstegen. Detta kan dock också åtgärdas med Kai Nilssons Dekaler & Etsats fina etsade fotsteg som dessutom är genombrutna som på förebilden.

Vad många rallare och samlare kanske inte känner till är att en del av de svenska 1960-talspersonvagnarna från början levererades med dragspelsbälgar och därför hade något annorlunda ändpartier. Både Fleischmann och Märklin tillverkade sina vagnar med just dragspelsbälgar, vilket Märklin senare ändrade till vulstbälgar, medan Lima bara gjorde sina modeller med vulst. Värt att notera är att NMJ tydligen inte kommer att göra sina sittvagnar med dragspelsbälgar då gjutformarnas utformning tydligen omöjliggör detta. Rallare och samlare som vill ha dessa sittvagnar med just denna typ av bälgar får därför själva konvertera fram dessa från de redan befintliga modellerna med vulstbälgar.

Vad det gäller driftsäkerheten så är det tyvärr problem med att kortkoppelkulisserna kan låsa sig när man kör långa tåg i kurvor på grund av en felkonstruktion av dessa. Detta kan man dock med lite tålamod och arbete åtgärda enligt nedan länk till en beskrivning om problemet och hur man löser det som den eminente forumsignaturen "fernis" har skrivit och publicerat här på modelltag.se.

felet med NMJ:s koppelkuliss
viewtopic.php?f=8&t=825

Vidare så är det stora problem med vagnarnas gång på särskilt Märklin-räls bl.a. på grund av att vare sig NMJs DC- och AC-hjul passar för just denna typ av räls. Detta går dock också att lösa med lite tålamod och arbete enligt nedan länk till en mycket bra beskrivning om problemet och hur man löser det som återigen den eminente forumsignaturen "fernis" har skrivit och publicerat på stinsensforum.se.

stora problem med mina NMJ personvagnar :(
http://www.stinsensforum.se/stora-probl ... ml#p112357

Då produktionskontrollen av dessa vagnar verkar ha varit obefintlig eller minimal så är tyvärr modellerna slarvigt monterade från fabriken i Kina varför mycket är snett och t.o.m. felmonterat och trasigt. De allra vanligaste problemen är sneda buffertar, slarvigt monterade chassi-detaljer och skadade sådana samt felmonterade ledstänger som också kan vara skadade.

På den positiva sidan så är dessa modeller för första gången tillverkade i "exakt" skala 1:87/H0 med en längd på 27,7 cm vilket vare sig Fleischmann, Märklin och Limas modeller är. Fleischmanns vagn från 1966 har längdskalan 1:96,4 med sina 25 cm och därför är 2,7 cm för kort och är dessutom i skala 1:85 på höjden och bredden. Märklins vagnar från 1968 är tillverkade i längdskalan 1:100 med en längd på 24,1 cm anpassade för då- och nutidens icke skalenliga leksaksradier som t.ex. R1 är hela 3,6 cm för korta. Limas vagnar från 1970-talet som är 1 cm för korta är i längdskalan 1:90 med en längd på 26,7 cm och är dessutom alldeles för smala vilket många kanske inte känner till.

Mer positivt är att handtagen till takluckorna är separata precis som på förebilden och att takventilerna är fint återgivna. Ledstängerna är separata även om dessa är för grova och ömtåliga. Vid övergångarna är också ledstängerna separata men då av tunnare metalltråd. Vagnskorgen är fint detaljerad och samtliga fönster sitter jäms med korgens utsida. Hela undersidan av chassit är mycket fint detaljerat och lika så boggierna. I vardera ände så kan man montera fyra stycken tryckluftsslangar om vagnar ska stå i en vitrin, vid körning monterar man dock inte dessa då de är i vägen för koppel, ficka och kuliss samt att färg, tryck och märkning är fint återgivna. På versionerna från 1980-talet och framåt så har modellerna precis som förebilderna fått inbyggda slutsignaler i vardera ände samt att vissa fönster är fasta och inte öppningsbara som alla fönster var innan denna period.

När man är inne på ämnet märkning så har NMJ varit smarta vad det gäller förebildernas utanpåliggande skyltar på vagnskorgen som t.ex. logotyperna köttstämpeln och frimärket. Till skillnad från Fleischmann, Märklin och Limas modeller som har dessa ingraverade och permanent ingjutna på vagnskorgarna så har NMJs modeller dessa tryckta direkt på vagnskorgarna. Fördelen med detta är att NMJ då kan göra vagnar i t.ex. grafitgrå och blå design med logotypen den flygande falukorven utan att några övermålade skyltar syns under färgen som t.ex. på Limas vagnar med samma design. Visst har NMJ kunnat tillverka separata skyltar som t.ex. logotyperna köttstämpeln och frimärket men detta har med allra största säkerhet dragit upp det redan nog höga priset en hel del.

En udda uteslutning av detaljer är växlarhandtagen under buffertarna samt elkopplingskablar. På NMJs 1940-talspersonvagnar så finns dock dessa detaljer. Detta kan i och för sig läggas till av den händige som vill super-detaljera dessa vagnar. Summa summarum är att med dagens standard så är dessa 60-talare från NMJ de absolut bästa svenska personvagnarna som finns på marknaden. Visst gjorde Roco 1985 mycket fina modeller av 1980-talspersonvagnarna men det var då det då dessa idag lämnar en hel del att önska. Trots de fel som finns på dessa personvagnar så är de en investering väl värd för de som rallar och samlar på just svenska modeller och då särskilt persontåg.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "NMJ A/S Topline Personvagnar"