SJ - Statens Järnvägar litt WLABo6/WL3

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 834
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt WLABo6/WL3

Inlägg av Sweden » tor 24 okt 2013, 01:39

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

1960- och 1950-talspersonvagnarna som aldrig kom

Hösten 2006 så slog norska NMJ på stora trumman att man skulle göra en storsatsning på att tillverka modeller av SJs 1960-talspersonvagnar Ao2/A2/B12, ABo2/AB2, ABo3/AB3/S11, Bo1/B1, Bo5/B5, DFo28/DF28, RBo2/R2/R1, B1c/RB1, Fo5a/F5, Fo5b/F6K och WLABo1/WL1 samt de två 1950-talspersonvagnarna WLABo6/WL3/WL5 och BFo4/BF1 vilket kom till att bli ett enda stort prakt-fiasko.

Modellrallaren - NMJ i storsatsning på svenska vagnar
http://www.modellrallaren.se/?p=1726
Nyhetssläpp om NMJs storsatsning på de svenska 1960-talspersonvagnarna.

Efter 2 års väntan så började NMJ under hösten 2008 att leverera sittvagnarna Ao2, ABo2, ABo3, Bo1, Bo5 i brunt utförande före 1970 med köttstämpeln. Under 2009 följde A2, AB2, AB3, B1, B5 i brunt utförande efter 1970 med köttstämpeln samt A2, AB3, B1, B5 i utförandet blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1 från 1990-talet. 2010 kom A2, AB2, AB3, B1, B5 i brunt utförande från 1970-talet med frimärket. Till sist så kom A2/B12, B1 och B5 med InterCity-märkning Version 1 & 2 under 2011.

I januari 2010 så aviserade till slut NMJ att postvagnen DFo28/DF28 och restaurangvagnen RBo2/R2/R1 skulle komma vilket såg lovande ut för rallare och samlare av svenska persontåg i skala 1:87/H0. Men så den 16 februari 2012 så gör signaturen "lokforare" en post på forumet Stinsen att dessa två personvagnar "inte" ska komma i modell. Anledningen till detta var för stora kostnader för modulerbara gjutformar i stål jämte mindre upplaga än sittvagnarna vilket tydligen inte var ekonomiskt försvarbart för NMJ.

Stinsen - Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
http://www.stinsensforum.se/restaurangv ... t7274.html
För signaturen "lokforares" inofficiella pressrelease se sidan 4 inlägg 18.

Kvar var då frågan om B1c/RB1, Fo5a/F5, Fo5b/F6K, WLABo1/WL1, WLABo6/WL3/WL5 och BFo4/BF1 skulle komma i modell eller om dessa vagnar inte skulle göra det. Svaret på den frågan kom via NMJs Facebook-sida för något år sedan då någon utländsk rallare och samlare ställde just den frågan. Svaret från Senior eller Junior NMJ var ett rungande "nej" och så var den grandiosa storsatsningen på 1960-talspersonvagnarna slut och över. Det som är så fruktansvärt märkligt är att NMJ själva aldrig någonsin har gjort någon "officiell" pressrelease om detta till sina kunder. Men det sved väl alldeles för mycket att säga sanningen då löftet redan från början var mycket grandiost.

Det enda som tycks vara aktuellt från NMJ vad det gäller denna vagnsgeneration är att de tidigare utlovade färgsättningarna av A2, AB3, B1, B5 i blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2, ljusblå, röd, ljusgrå & svart båda från 1990-talet, S11 samt TågAB-vagnarna ska komma men när är dock okänt.

Från vad som har framkommit genom åren så tycks NMJs 1960-talspersonvagnar "inte" ha blivit någon större försäljningssuccé på den svenska marknaden. En bidragande faktor till detta kan möjligtvis vara att den initiella upplagan per artikelnummer var 700 exemplar jämfört med NMJs standard på 500 för övriga modeller. Kanske detta också var en bidragande faktor till att NMJ lade ner sina planer på att göra en komplett serie modeller av denna vagnsgeneration efter att sittvagnarna kom ut. Förmodligen så kommer rallare och samlare aldrig att få svar på denna fråga då NMJ är allt annat än tillmötesgående att svara på kundernas frågor.

Hur som helst är detta ett mycket tragiskt kapitel i svensk MJ-historia.

Kai Nilssons Dekaler & Etsat/Berne "Da 915" Carlson

För självbyggaren så har det dock sedan några år tillbaka kommit konverteringssatser till NMJs sittvagnar från Kai Nilsson och hans Dekaler & Etsat samt att Berne "Da 915" Carlson säljer dessa färdigbyggda för de som inte kan eller vill bygga på egen hand. De vagnar som kan konverteras fram från NMJs sittvagnar är DFo28/DF28/D48/Db (dock inte D38), RBo2/R2/R1 Typ 1 & 2, B1c/RB1/R2/R12, WLABo1/WL1 och WL5. Några konverteringssatser för D38, WLABo6/WL3 och BFo4/BF1 finns dock inte än så länge samt bättre alternativ än Limas för korta modell av Fo5a/F5 och Fo5b/F6K.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt WLABo6/WL3:

En modell i exakt skala 1:87/H0 har följande mått. Längd: 27,7 cm, Höjd: 4,67 cm & Bredd: 3,47 cm.

Information om vilka modeller som hade varit möjliga kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt WLABo6/WL3

Lista över alla vagnar med 1950-talsgavlar Märkning: Varningstrianglar (1980-talet):

4605 WL3 1989
4646 WL3 1989
4650 WL3T 1989
4654 WL3T 1989
4655 WL3T 1989
4656 WL3T 1989
4657 WL3T 1989
4658 WL3T 1989
4659 WL3T 1989
4661 WL3T 1989
4662 WL3T 1989
4663 WL3T 1989
4664 WL3T 1989
4665 WL3T 1989
4666 WL3K 1989
4667 WL3K 1989
4668 WL3T 1989
4669 WL3K 1989
4670 WL3K 1989
4671 WL3K 1989
4672 WL3 1989

Lista över alla vagnar med 1960-talsgavlar:

4590 WL3 1989
4591 WL3 1989
4592 WL3 1989
4593 WL3 1989
4594 WL3 1989
4595 WL5 Ombyggd 1988 1989
4596 WL3 1989
4597 WL3 1989
4598 WL3 1989
4599 WL3 1989
4600 WL3 1989
4601 WL3 1989
4602 WL3 1989
4603 WL3 1989
4604 WL5 Ombyggd 1988 1989
4606 WL3 1989
4607 WL3 1989
4608 WL3 1989
4609 WL3 1989
4634 WL3K 1989
4635 WL3K 1989
4636 WL3K 1989
4637 WL3K 1989
4638 WL3K 1989
4639 WL5 Ombyggd 1988 1989 50-talskaross
4640 WL3K 1989
4641 WL3K 1989
4642 WL3K 1989
4643 WL3K 1989
4644 WL3K 1989
4645 WL3 1989
4647 WL3T 1989
4648 WL3T 1989
4649 WL3T 1989
4651 WL3T 1989
4652 WL3T 1989
4653 WL3T 1989
4660 WL5 Ombyggd 1988 1989 (60-talsgavlar?)
4673 WL3 1989

Samtliga 60 vagnar levererades med de "kantigare" 1950-talsgavlarna men 39 stycken blev ombyggda och fick gavlarna ombyggda till 1960-talsmodell. De 21 vagnar som inte blev ombyggda fick en varningstriangel med fyra prickar under på de fyra ingångsdörrarna på 1980-talet. Alla 60 vagnar levererades också med så kallade dragspelsbälgar men fick senare dessa utbytta mot så kallade vulstbälgar. Från och med 1988 till och med 1989 så byggdes 20 vagnar om och moderniserades till littera WL5.

NMJ A/S Topline Personvagnar: SJ - Statens Järnvägar litt WL5 (f.d. WL3)
viewtopic.php?f=82&t=1254
WL5 var också en planerad modell från NMJ - Norsk Modelljernbane.

Mer kommer vid ett senare tillfälle om information finns och hittas.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "NMJ A/S Topline Personvagnar"