SJ - Statens Järnvägar litt BFo4/BF1

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 834
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

SJ - Statens Järnvägar litt BFo4/BF1

Inlägg av Sweden » tor 24 okt 2013, 01:41

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

1960- och 1950-talspersonvagnarna som aldrig kom

Hösten 2006 så slog norska NMJ på stora trumman att man skulle göra en storsatsning på att tillverka modeller av SJs 1960-talspersonvagnar Ao2/A2/B12, ABo2/AB2, ABo3/AB3/S11, Bo1/B1, Bo5/B5, DFo28/DF28, RBo2/R2/R1, B1c/RB1, Fo5a/F5, Fo5b/F6K och WLABo1/WL1 samt de två 1950-talspersonvagnarna WLABo6/WL3/WL5 och BFo4/BF1 vilket kom till att bli ett enda stort prakt-fiasko.

Modellrallaren - NMJ i storsatsning på svenska vagnar
http://www.modellrallaren.se/?p=1726
Nyhetssläpp om NMJs storsatsning på de svenska 1960-talspersonvagnarna.

Efter 2 års väntan så började NMJ under hösten 2008 att leverera sittvagnarna Ao2, ABo2, ABo3, Bo1, Bo5 i brunt utförande före 1970 med köttstämpeln. Under 2009 följde A2, AB2, AB3, B1, B5 i brunt utförande efter 1970 med köttstämpeln samt A2, AB3, B1, B5 i utförandet blå, grafitgrå & ljusgrå Version 1 från 1990-talet. 2010 kom A2, AB2, AB3, B1, B5 i brunt utförande från 1970-talet med frimärket. Till sist så kom A2/B12, B1 och B5 med InterCity-märkning Version 1 & 2 under 2011.

I januari 2010 så aviserade till slut NMJ att postvagnen DFo28/DF28 och restaurangvagnen RBo2/R2/R1 skulle komma vilket såg lovande ut för rallare och samlare av svenska persontåg i skala 1:87/H0. Men så den 16 februari 2012 så gör signaturen "lokforare" en post på forumet Stinsen att dessa två personvagnar "inte" ska komma i modell. Anledningen till detta var för stora kostnader för modulerbara gjutformar i stål jämte mindre upplaga än sittvagnarna vilket tydligen inte var ekonomiskt försvarbart för NMJ.

Stinsen - Restaurangvagnar och resegodsvagnar från NMJ
http://www.stinsensforum.se/restaurangv ... t7274.html
För signaturen "lokforares" inofficiella pressrelease se sidan 4 inlägg 18.

Kvar var då frågan om B1c/RB1, Fo5a/F5, Fo5b/F6K, WLABo1/WL1, WLABo6/WL3/WL5 och BFo4/BF1 skulle komma i modell eller om dessa vagnar inte skulle göra det. Svaret på den frågan kom via NMJs Facebook-sida för något år sedan då någon utländsk rallare och samlare ställde just den frågan. Svaret från Senior eller Junior NMJ var ett rungande "nej" och så var den grandiosa storsatsningen på 1960-talspersonvagnarna slut och över. Det som är så fruktansvärt märkligt är att NMJ själva aldrig någonsin har gjort någon "officiell" pressrelease om detta till sina kunder. Men det sved väl alldeles för mycket att säga sanningen då löftet redan från början var mycket grandiost.

Det enda som tycks vara aktuellt från NMJ vad det gäller denna vagnsgeneration är att de tidigare utlovade färgsättningarna av A2, AB3, B1, B5 i blå, grafitgrå & ljusgrå Version 2, ljusblå, röd, ljusgrå & svart båda från 1990-talet, S11 samt TågAB-vagnarna ska komma men när är dock okänt.

Från vad som har framkommit genom åren så tycks NMJs 1960-talspersonvagnar "inte" ha blivit någon större försäljningssuccé på den svenska marknaden. En bidragande faktor till detta kan möjligtvis vara att den initiella upplagan per artikelnummer var 700 exemplar jämfört med NMJs standard på 500 för övriga modeller. Kanske detta också var en bidragande faktor till att NMJ lade ner sina planer på att göra en komplett serie modeller av denna vagnsgeneration efter att sittvagnarna kom ut. Förmodligen så kommer rallare och samlare aldrig att få svar på denna fråga då NMJ är allt annat än tillmötesgående att svara på kundernas frågor.

Hur som helst är detta ett mycket tragiskt kapitel i svensk MJ-historia.

Kai Nilssons Dekaler & Etsat/Berne "Da 915" Carlson

För självbyggaren så har det dock sedan några år tillbaka kommit konverteringssatser till NMJs sittvagnar från Kai Nilsson och hans Dekaler & Etsat samt att Berne "Da 915" Carlson säljer dessa färdigbyggda för de som inte kan eller vill bygga på egen hand. De vagnar som kan konverteras fram från NMJs sittvagnar är DFo28/DF28/D48/Db (dock inte D38), RBo2/R2/R1 Typ 1 & 2, B1c/RB1/R2/R12, WLABo1/WL1 och WL5. Några konverteringssatser för D38, WLABo6/WL3 och BFo4/BF1 finns dock inte än så länge samt bättre alternativ än Limas för korta modell av Fo5a/F5 och Fo5b/F6K.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Statens Järnvägar litt BFo4/BF1:

Information om vilka modeller som hade varit möjliga kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om SJ litt BFo4/BF1 vagnsnummer 4623

SJ - Statens Järnvägar litt BFo4 vagnsnummer 4623 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1958-1964. Med dragspelsbälgar. Träramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BFo4r vagnsnummer 4623 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1964-1965. Med dragspelsbälgar. Träramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BFo4 vagnsnummer 4623 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1965-1970. Med dragspelsbälgar. Träramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1 vagnsnummer 4623 Rödbrun, ? & svart
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: Ingen. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1970-1982. Med vulstbälgar. Träramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1G vagnsnummer 4623 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: Frimärket. Märkning: Varningstrianglar (1980-talet).
Tidsperiod: 1982-1989. Med vulstbälgar. Träramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1 vagnsnummer 4623 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1989-1993. Skrotad i Nykroppa 1993. Med vulstbälgar. Träramsfönster.

Kort historik om SJ litt BFo4/BF1 vagnsnummer 4689

SJ - Statens Järnvägar litt BFo4 vagnsnummer 4689 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1958-1964. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BFo4r vagnsnummer 4689 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1964-1965. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BFo4 vagnsnummer 4689 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1965-1970. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1 vagnsnummer 4689 Rödbrun, ? & svart
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: Frimärket. Märkning: Varningstrianglar (1980-talet).
Tidsperiod: 1970-1993. Skrotad i Nykroppa 1993. Med vulstbälgar. Metallramsfönster.

Kort historik om SJ litt BFo4/BF1 vagnsnummer 4701

SJ - Statens Järnvägar litt BFo4 vagnsnummer 4701 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: ?. Märkning: Ingen.
Tidsperiod: 1959-1970. Med dragspelsbälgar. Metallramsfönster.
SJ - Statens Järnvägar litt BF1 vagnsnummer 4701 Rödbrun, ? & svart "SJ"
Sitt- och resgodsvagn 2:a klass.
Takfärg: ?. Logotyp: Frimärket. Märkning: Varningstrianglar (1980-talet).
Tidsperiod: 1970-1992. Skrotad i Nykroppa 1993. Med vulstbälgar. Metallramsfönster.

Lista över alla vagnar med 1950-talsgavlar Märkning: Varningstrianglar (1980-talet).:

4613 BF1 1989
4620 BF1G 1989
4621 BF1 1989
4623 BF1G 1989
4624 BF1 1989
4625 BF1G 1989
4626 BF1 1989
4627 BF1 1989
4628 BF1 1989
4629 BF1 1989
4631 BF1G 1989
4632 BF1 1989
4633 BF1G 1989
4688 BF1 1989
4689 BF1 1989
4690 BF1G 1989
4691 BF1G 1989
4692 BF1G 1989
4693 BF1 1989
4694 BF1G 1989
4695 BF1G 1989
4696 BF1 1989
4697 BF1 1989
4698 BF1 1989
4699 BF1G 1989
4700 BF1G 1989
4701 BF1 1989
4702 BF1G 1989
4703 BF1 1989
4704 BF1 1989
4705 BF1G 1989
4706 BF1 1989

Lista över alla vagnar med 1960-talsgavlar:

4612 BF1G Helfönster med lättmetallramar 1989
4614 BF1G 1989
4615 BF1G 1989
4616 BF1G Helfönster med lättmetallramar 1989
4617 BF1? 1989
4618 BF1G 1989
4619 BF1? 1989
4622 BF1G 1989
4630 BF1G 1989
4687 BF1G 1989

Då enormt lite dokumentation och foton på BFo4/BF1 finns att tillgå så kan eder skribent inte hitta mer information än listat ovan.

Alla vagnar levererades med det "kantigare" 1950-talsgavlarna men en del, okänt antal, blev ombyggda och fick gavlarna ombyggda till 1960-talsmodell. Vagnar som inte blev ombyggda fick en varningstriangel på de fyra ingångsdörrarna med fyra prickar under på 1980-talet. Alla vagnar levererades med "dragspelsbälgar" men fick senare dessa utbytta mot "vulstbälgar".

Vagnar i nummerserien 4612-4619 levererades 1957 med träramsfönster men vid revision så fick några av dem metallramsfönster samt att två av de fyra korridorfönsterna blev fasta. De vagnar i nummerserierna 4620-4633 (1958), 4688-4697 (1958) och 4698-4706 (1959) levererades med metallramsfönster. Alla vagnar levererades med boggier 39M men i början på 1960-talet byttes de ut mot MD-boggier.

Mer kommer vid ett senare tillfälle om information finns och hittas.

__________________________________________________________________________________________

Märklin kontra NMJ: SJ litt BFo4/BF1

Vad som är mycket fascinerande i fallet med just denna vagn är att Märklin redan 1968 klarade av att göra RBo2/R2/R1 i modell men inte NMJ år 2010. Visst har priser på varor och tjänster under de 42 år som har gått sedan Märklin släppte sin modell ökat men att denna vagn är omöjlig att göra idag känns som ett enda stort skämt och påstående. Märklins modell var 1968 en relativt fin modell för sin tid men just på grund av under vilken tid den tillverkades i så är modellen tillverkad i längdskalan 1:100 och "bäst före datum" har gått ut sedan länge. Att i brist på den utlovade modellen från NMJ blanda deras sittvagnar med Märklins restaurangvagn blir en rätt festlig syn att se varför ovan alternativ från Kai Nilssons Dekaler & Etsat eller Berne "Da 915" Carlson är att föredra för de som rallar och samlar skalenligt.

Märklin Personvagnar: SJ - Statens Järnvägar litt BFo4/BF1
viewtopic.php?f=60&t=956
Vad NMJ inte klarade av 2006-2012 klarade Märklin av 1960.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "NMJ A/S Topline Personvagnar"