TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt ABo7b

Användarvisningsbild
Sweden
Inlägg: 923
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 17:06
Ort: Sundsvall

TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt ABo7b

Inlägg av Sweden » lör 07 dec 2013, 23:54

Under arbete

Uppdateras eftersom.

__________________________________________________________________________________________

Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar litt ABo7b:

220.301 Personvagn TGOJ litt ABo7b vagnsnummer Nr. 5 Grön, silver & svart
Sittvagn 1:a & 2:a klass. Med korrugerat tak och dragspelsbälgar.
Takfärg: Silver. Logotyp: Futura. Märkning: 1(:a klass)/2(:a klass) med gul linje.
Längd: 27,0 cm.
Vikt: ? gram.
Tidsperiod: Efter 1956.
Koppel: KKK - Kortkoppelkuliss med koppelficka och standard Märklin/bygelkoppel.
Godispåse: Kommer senare.
Förpackning: Blått lock med genomskinlig plastfilm i fronten och vit botten av tunnare papp. Frigolitinsats.
Från 2010 (aviserad redan 2009).
Pris vid releasen 2010: 449,00 norska kronor (NOK).
Tillgänglighet: Slutsåld hos NMJ.

__________________________________________________________________________________________

Kort historik om TGOJ litt ABo7b vagnsnummer Nr. 5

Den enda ABo7b-vagnen hos TGOJ.

Mer kommer vid ett senare tillfälle.

__________________________________________________________________________________________

Modell kontra förebild: TGOJ litt ABo7b vagnsnummer Nr. 5

Observera att recensionerna av alla utgåvor av NMJs 1940-talspersonvagnar är en och densamma för alla dessa på grund av formatet som forumet och guiden baserar sig på. För att läsarna oavsett vilken version av dessa modeller som de först läser om direkt ska kunna läsa en recension så är guiden upplagd på detta sätt. Dessutom så är detaljerna om utgåvorna vad det gäller skalenlighet och detaljer desamma. I de fall där något specifikt kan påpekas om en utgåva så noteras detta.

Till skillnad från 1960-talspersonvagnarna så slog aldrig NMJ på stora trumman vad det gäller modellerna av de helsvetsade 1940-talspersonvagnarna och lanseringen av dessa. I början av 2009 så aviserade NMJ att sittvagnarna Co8d/Bo8d/Bo8b och BCo7b/ABo7b skulle komma i modell men man sade varken mer eller mindre. Först ut 2009 var Co8d/Bo8d/Bo8b och året efter 2010 så följde BCo7b/ABo7b och NMJ senior talade om en restaurangvagn och sitt- och resgodsvagnen SJ litt CFo4/BFo14/BF2 & NSB litt BF15 aviserades som en tredje nyhet 2010. Så 2011 aviserade NMJ att man också skulle göra sovvagnen Ao5/WLAo5a/WL6K/WL2 och restaurangvagnen Ro3c/R3c/R3R/R3F men därefter blev det knäpp tyst från NMJ om dessa modeller.

Men åter igen så gör signaturen "lokf" (lokforare på Stinsen) en post den 2 februari 2014 på forumet Mötesspåret om hur det ligger till med denna personvagnsserie och de tre personvagnar som "inte" ännu har kommit i modell. Problem med ökade kostnader och tjafs med den kinesiska tillverkaren vilket tydligen orsakat olönsamhet för NMJ med detta projektet anges vara orsaken till varför inga av de tre sist utlovade personvagnarna har kommit ännu. Enligt uppgift så ska 1940-talsserien av personvagnar inte vara nedlagt men däremot lagt på is tills NMJ har hittat en tillverkare som kan leverera till "rätt" pris. Varför NMJ åter igen själva inte kan gå ut med en officiell pressrelease om detta är ytterligare en gåta.

NMJs helsvetsade 1940-talspersonvagnar "spöar verkligen skiten ur" UGJ/Lokstall1s gamla modeller från 1980-talet, som förutom att UGJ/Lokstall1 än så länge har vissa typer som NMJ ännu inte har, vilka idag med gott samvete kan förpassas till modellkyrkogården. Det är möjligt att UGJ/Lokstall1s vagnar kunde anses vara fina på 80-talet men det var då det då de lämnar en himla massa att önska som däremot NMJs "mycket fina" modeller har. Nu lär väl vissa rallare och samlare som lever i det förgångna och lider av svår gråtmild snyftmentalitet koka av vrede men nu är det 2015 och standarden på modeller är ljusår mer modernare och avancerad än UGJ/Lokstall1s gamla modeller.

Om man jämför UGJ/Lokstall1s modeller med NMJs nyare och modernare sådana så kommer man ganska så snabbt att upptäcka enorma skillnader både vad det gäller kvalitet och utförande. Börjar man inifrån och ut så har NMJs modeller för det första inredning i vagnarna, om än omålad till skillnad från deras 60-talare, medan UGJ/Lokstall1s har total avsaknad av sådan. När man kommer till utsidan av modellerna så kommer man att upptäcka fler och stora radikala skillnader.

Taken på NMJs modeller är färdigmonterade samt har mer och skarpare detaljer. Vagnskorgarna likaså men framförallt med separata ledstänger vid ut- och övergångsdörrar, dörrstopp och snyggare fönster. Dragspelsbälgarna är finare och har ett mycket smäckrare utförande. Vad det gäller chassit på NMJs modeller så är det mycket radikala skillnader jämfört med UGJ/Lokstall1s gamla modeller med mycket mer och skarpare detaljer. Fotsteg i rätt utförande med det nedre mindre fotsteget, växlarhandtag, tryckluftsslangar och elkopplingskablar, batterilådor, tankar och säkringsplintar m.m. Alltså modeller väl värda att investera i för de som rallar och samlar på 3-dimensionella avbildningar av verkligheten.

Värt att notera är dock att denna modell är otroligt "ljusgrön" i färgen, mer som enormt solblekta vagnar som det existerar bilder på, till skillnad från både Heljans TGOJ litt F5 och Jecos TGOJ litt Hg som har en mörkare grön färg om än i två olika nyanser av mörkgrönt.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

__________________________________________________________________________________________

Copyright Lasse/Sweden & Jonas/Jonas_sth 2012-2018.

Kopiering endast tillåten för enskilt bruk.

Lasse alias Sweden.


R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."

Återgå till "NMJ A/S Topline Personvagnar"