Märklins växelmotorer ett skämt?

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
Användarvisningsbild
jonas_sth
Site Admin

Märklins växelmotorer ett skämt?

Inlägg av jonas_sth »

Dessa motorer gör mig crazy,

Även att Märklin byte en del dåliga mot nya utan diskussion så börjar jag ändå tvivla på kvalitén :x

Det känns som att 74491 börjar göra sig lik föregångaren 74490...

Funderar verkligen på att byta till Viessmann så någon med erfarenhet av deras motor till C-växlar?

Svensk tågsamling sedan tidigt 80-tal med favoritloket Ra :tummeupp:
__________________________________________________________________________________________
CS3+ 2.0.0 (1) / 2x 60175 Booster / 3x 60881 S88 AC / TC9 Guld / K & C-räls

WASP

Re: Märklins växelmotorer ett skämt?

Inlägg av WASP »

Har ca 25st sådana och är väldigt nöjd med dom. Styr dom manuellt via vippbrytare men ändrat CV-värden i dekodern så dom går väldigt väldigt långsamt. Blir riktigt verklighetstroget.

/Daniel

H-nollan

Inlägg av H-nollan »

Funderar på samma sak.
Vad är det för nummer på Viessmans växelmotorer?
Hittar bara de med decoder för runt 500:-/st
Var köper du dem och vad kostar de?

//H-nollan

WASP

Inlägg av WASP »

Dom jag har är föregångaren (4558) till nya 4568 som Jonas hänvisar till. Skillnaden är att decodern är lite mindre på den nya och får platts under växeln. Finns tyvärr inte någon motor utan decoder. När jag köpte dom för ca 2år sedan betalade jag ca 200kr i Tyskland men nu har ju tyvärr priset stigit avsevärt. Skulle ha köpt fler då med facit i hand.

H-nollan

Inlägg av H-nollan »

Ok.
Har ju hört att de "nyare" Märklin 74491 ska vara bättre men hur ser man vilka som är nya?
Har några 74491 med en liten kvadratisk kantig dekal men har sett de med en större rektangulär dito. Är det de nya?
Blir knäpp på att det ska vara så svårt för Märklin att få till det 100.
Gamla växlar (ok större motorer) kan man ta upp ur lådan efter 30 år och de funkar men de nya verkar ju inte funka i längden....

//H-nollan

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"