Märklin S88 till LDT

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
mcerik1

Märklin S88 till LDT

Inlägg av mcerik1 »

Någon som vet hur jag jag kopplar in LDT RM-88-N-O till Märklins S88 och hur jag ställer in detta CS2, använder RJ45 kabel enl. manual

mcerik

UAF6Y

Re: Märklin S88 till LDT

Inlägg av UAF6Y »

Visserligen kommunicerar vissa av Märklins nya S88'or via RJ45-kabel men jag tror inte att de kommunicerar med samma protokoll som LDT. Dessutom är det inte meningen att man skall koppla in sig på CS2'ans RJ45-port med Märklins S88'or. Den är till för anslutning till det lokala hemnätverket. För att man skall kunna kommunicera direkt med den billiga S88'an med RJ45 kontakt måste man ha en CS3+. Alternativt kan man använda den dyrare hubb-varianten (L88) som man sedan kopplar in den billigare S88'an på. Hubbvarianten skall sedan anslutas med Märklins Canbussgränssnitt till CS3 eller CS2.
Senast redigerad av UAF6Y den ons 08 apr 2020, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.

Förövrigt anser jag att Lina myr skall restaureras :idea:
UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

I en äldre tråd har jag skrivit lite om de olika S88'orna och hur man kopplar in dem.

viewtopic.php?f=9&t=1737

UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

LDT RM-88-N-O kopplas in till CS2'an med en traditionell S88-kabel. Oklar om det måste vara en specialkabel från LDT (även den traditionell efter som den fungerar som Märklins kabel) LDT's S88 system är av en äldre generation än Märklins nya S88-utrustning. LDT's S88-system går inte att koppla samman med CS3 och CS3+ de nya S88 och/eller L88.

Märklins nya S88-system har en del fördelar som större driftsäkerhet och ökad och framtidssäker funktion/intelligens. Samtidigt har man gjort sig fri från den gamla opraktiska flatkabeln (traditionell S88-kabel). LDT har redan tidigare gjorts sig fria från bandkablarnas otymplighet med RJ45-kabel och andra specialkablar.

UAF6Y

Inlägg av UAF6Y »

Nu har jag tittat lite på det stora forumet. Du har ju en L88, det är den dyra och moderna pinalen. Du kan koppla in LDT'n på den men då via traditionell S88-kabel. Med den här konstalationen har du ingen nytta av några RJ45-kablar. Det jag funderar på är om du uppdaterar CS2'an kontinuerligt om du kör TC? Om du inte kan uppdatera så håller jag upp ett varningens finger för att du kan ansluta L88 med tanke på att du inte kan köra senaste version av mjukvaran. Jag hade själv funderingar på att köra TC men kom då fram till att den inte var kompatibel med CS3/CS3+.

Du har några val du kan göra LDT'n är en udda fågel i tillvaron så länge du tänker satsa på L88. Du kan strunta i L88 och skaffa en LDT till om du inte har tillräckligt med portar samt skaffa en specialkabel för att ansluta LDT-kjedjan till CS2'ans S88-kontakt.

Alternativt kan du göra dig av med LDT'n och skaffa en modern S88 (nätverkskabelversionen) från Märklin och därmed avnjuta de funktioner som ges av Märklins moderna S88-arkitektur. Detta är att föredra om du kan uppdatera CS2'ans mjukvara utan restriktioner. Om du inte kan göra det så kan du vara begränsad till alternativ ett men jag är inte säker på denna slutsats.

Ett sista råd. Fråga någon med kunskap om TC om de känner till hur vida Märklins moderna S88 arkitektur fungerar med TC.

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"