Ljud med CS2

Denna avdelning för allmänna diskussioner om digital drift, elektronik och datorstyrning på modelljärnvägen.
Geranium84

Ljud med CS2

Inlägg av Geranium84 » tor 03 dec 2015, 16:59

Efter att ha läst MärklinMagazin har jag förstått att det går att genrera ljud med CS2'an. Det finns en 3,5 mm ljudutgång bak på CS2'an. Hen måste ansluta aktiva högtalare till denna utgång annars blir det inget ljud. Det finns ett antal defaultljud liggande på CS2'an, men det finns ännu mera ljud liggande på ett bibliotek på märklins hemsida. Jag kommer inte ihåg var någonstans det var på hemsidan men jag skall ta reda på det. Jag laddade i alla fall ner ljudet på en usb-pinne och stoppade in den i CS2'ans usb-port.

Ljudet är på något sätt krypterat så hen kan inte spela upp det på sin dator utan det måste ske med CS2'an. Omvänt gäller att det inte går att stoppa in vilket ljud som helst på usb-pinnen utan hen måste ha någon form av konverteringsprogram.

Jag tog min ena datorhögtalare och anslöt den till CS2'an. Efter några försök konstaterade jag att hen måste virda upp volymen ganska rejält för att det skall låta bra (3/4 av maxvolym på min högtalare). Nu var det bara att utforska ljudbiblioteken. Här infann sig en lätt besvikelse. Visst fanns det många ljud för olika aktivteter förknippade med driftljud från olika lok. Dessutom fanns det en uppsättning högtalarutrop för passagerare ombord på respektive tåg. Ett antal linjer hade fullständiga listor med stationsutrop kombinerat med plattform tillhöger/vänster och ett extra utrop för ändstation. Detta verkar upplagt för att hen skall köra förarhyttsmod på sin maskerade rundbanan.

Många ljud kunde köras i loopar där hen har ett starljud, upprepar ett loopljud valfritt antal gånger och sedan avslutar med ett slutljud.

Vad är då besvikelsen. Jo högtalarutropen utomhus på respektive station var styvmoderligt behandlade. Det mesta var sådana ljud som finns på bättre ljuddekodrar. Hen kunde visserligen få utrop som var typiska för olika tidsperioder, tyska dialekter och till och med andra språk (ett svenskt utrop fanns). Ljuden var dessutom rumphuggna torts att utrymmet på USB-minnet lämnar stora möjligheter. Det fanns ett loop-bart miljöljud för stationer modell större men det passade inte ihop med något stationsutrop. Det fanns två utrop av ankommande tåg till två tyska stationer men det var med annan ljudvolym, miljöljud och röstläge än avgångsutropen.

Vad är då den stora fördelen med ljud från CS2'an. Jo hen kan ansluta en stor och kraftfull extern högtalare som ger fyllighet och bas till de ljud man vill spela upp. Dessutom sitter nog ett antal hackare hemma på sina kammare och skapar nya ljud som sedan kommer alla tillgodo via märklins ljudbibliotek.

/Geranium84
Senast redigerad av 2 Geranium84, redigerad totalt 0 gång.

Geranium84

Re: Ljud med CS2

Inlägg av Geranium84 » tor 03 dec 2015, 18:07

Hur hanterar hen då ljudfilerna på CS2'an. Först måste ljudet ligga på ett speciellt bibliotek på usb-stickan. Med stickan på plats i CS2'an kan hen provspela ljudfilerna från setuppfliken, undermenyn audio. Där får hen upp ljuden i en filförteckning till vänster. Klicka dig ner i respektive underbibliotek och ställ dig på ljudfilen. Klicka på den spelauppknappen till höger och avnjut.

Den stora fördelen är att hen kan programera ljuduppspelningen på sina memmoryknappar. Praktiskt går det till så att

- hen går in i programeringsläge,
- aktiverar memmoryknapp som skall utlösa ljudet,
- gå över till setuppmenyn,
- välj undermenyn audio,
- leta upp ljudfilen i önskat ljudbibliotek,
- klicka på pilknappen till höger

och vips dyker ljudet upp som ett vanligt programeringselement i memmoryaktivitetsfältet. Om hen tittar på audiofliken ser hen att även uppehållstider mellan memmoryaktiviterer kan läggas in vilket kan ske både i kombination med ljud och mellan vanliga memmoryaktiviteter.

Mitt första försök gjorde jag på en signal/växelgatesekvens. Jag provade att lägga ljudet både först och sist i sekvensen. Resultatet var inte helt lyckat. Ljudet hördes i högtalaren och de andra memmoryaktiviteterna utfördes, men den tid som det tog att spela upp ljudet användes inte för de andra aktiviteterna utan allt väntade på sin tur. Vid dessa test upptäckte jag en annan obehaglig sak. Normalt får hen en grön plupp när respektive memmoryfrekvens är utförd och bekräftad, men inte nu. Ingen plupp alls blev slutresultatet.

För att komma runt det första problemet lade jag upp ljudet på en annan memmoryknapp och anropade den från den ordinarie sekvensen, och vips blev det multitasking. CS2'an kan vist göra flera saker samtidigt. Programeringstekniken tror jag kallas subrutiner. Grönpluppproblemet löstes dock inte.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » tor 03 dec 2015, 19:49

Här är länken till den artikel i MärklinMagazin där jag lärde mig grunderna. Hoppas att den går att läsa för er?

När jag skummar igenom det hela så sker uppdateringen genom att hen sätter i sitt USB-minne i uttaget på CS2'an. Ansluter CS2'an till internet och uppdaterar ljud via setupmenyn, undermeny CS2 (default) och väljer uppdatera ljud. Jag forskar vidare på detta. Obs det bör vare en nyformaterad USB-sticka som han använder för att spara ljudet. För att hen i framtiden skall ha tillgång till det nedladdade ljudet måste stickan sitta kvar.

http://www.maerklin.de/fileadmin/media/ ... 015_03.pdf

/Geranium84
Senast redigerad av 1 Geranium84, redigerad totalt 0 gånger.

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » fre 04 dec 2015, 10:06

Om man vill skapa eget ljud i ett Wave-format som CS2'an förstår rekommenderar Märklin ett program som kan nås via länken nedan. Det verkar seriöst men programmet levereras som en ZIP-fil och det är alltid en säkerhetsrisk.

http://www.heise.de/download/wave-recor ... 54609.html

Programmet har ingen automatisk installation utan man får själv packaupp ZIP-filen och lägga den i ett lämpligt bibliotek. Sedan får man själv skapa en genväg för att ny programmet genom applistan. Det finns ett readme-dokument med i zip-filen som jag rekommenderar att hen läser innan hen börjar mecka själv.

/Geranium84

Geranium84

Inlägg av Geranium84 » lör 05 dec 2015, 21:55

Jag har gjort ett försök med en bättre högtalare (HarmanKardon Omni 10). Gick helt åt pipan. Ljudet blev platt och raspigt :tummened:

Trodde att det var fel på högtalaren och anslöt den till datorn i stället. Naturligt vis fungerade allt som det skulle. Artikulerat, kraftfullt och fylligt ljud :cry:

Måste nu fundera på vad som stör den fina högtalaren när den är ansluten till CS2'an. Skall prova med datorhögtalaren igen :?

Jag uppdaterade ljudet på USB-stickan via CS2'an och det hade skett en utveckling. Många och avancerade lokljud finns nu på stickan (bland annat Dm3, Taurus och TRAX). Även stationsutropen hade blivit flera. Hann dock inte utforska detta på grund av högtalarstrulet. Vet inte helt säkert om nedladdningen sker till rätt bibliotek på stickan. Jag har för mig att men behövde flytta filerna på något sätt. Jag får forska vidare om detta efter att jag repat mig från dagens motgång :?:

/Geranium84

Skriv svar

Återgå till "Digitalt & elektronik"